Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.327
    Torget vurderinger
    49
    Morsomt når du tror du har funnet drømmelyden, så kommer en billig integrert forsterker inn og alt må revurderes;)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å misforstå deg, så tror heller ikke jeg at Brio 2017 vil være i nærheten av dagens Elicit-R. Sitte på gjerdet var mer med tanke på om hvorvidt det var en ny 2017 Elicit i kommingen. Og om det mot formodning skulle komme et lite prishopp, så tror jeg både at det er minimalt (NOK vs GBP) og at det kommer til å være verdt det.
    Men man blir jo samtidig litt utålmodig når man vet at Elicit-R spiller ringer rundt min relativt sett glimrende mira3.
    Sitter selv og venter på den "nye" Elicit.
    Rega Brio 2017 er så bra at jeg har ingen problemer med og bruke den frem til da.
    Er det snakk om at det er en ny forsterker på gang fra Rega-leiren?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.327
    Torget vurderinger
    49
    Med fare for å misforstå deg, så tror heller ikke jeg at Brio 2017 vil være i nærheten av dagens Elicit-R. Sitte på gjerdet var mer med tanke på om hvorvidt det var en ny 2017 Elicit i kommingen. Og om det mot formodning skulle komme et lite prishopp, så tror jeg både at det er minimalt (NOK vs GBP) og at det kommer til å være verdt det.
    Men man blir jo samtidig litt utålmodig når man vet at Elicit-R spiller ringer rundt min relativt sett glimrende mira3.
    Sitter selv og venter på den "nye" Elicit.
    Rega Brio 2017 er så bra at jeg har ingen problemer med og bruke den frem til da.
    Er det snakk om at det er en ny forsterker på gang fra Rega-leiren?
    Ikke annet enn at det ligger i kortene:)

    Først kom Rega Brio R, deretter ble de to dyrere oppgradert til R.
    Nå kom jo Rega Brio 2017 tipper de andre ikke er langt bak.
    Hadde vært en fin julepresang, hvis ikke får jeg nøye meg med alle oppgraderingene til Planar 3;)
     

    stone

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg inn i klubben med en ny Planar 6.
    Relativt ny på vinylfronten og har et spørsmål:
    Ser at flere bytter plater mens spilleren snurrer og har gjort dette selv også, men lurer på om dette er skadelig for spilleren på noen måte? Håper ikke det, da det er litt tungvint å slå av strømforsyningen hele tiden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Melder meg inn i klubben med en ny Planar 6.
    Relativt ny på vinylfronten og har et spørsmål:
    Ser at flere bytter plater mens spilleren snurrer og har gjort dette selv også, men lurer på om dette er skadelig for spilleren på noen måte? Håper ikke det, da det er litt tungvint å slå av strømforsyningen hele tiden.
    Ville vært mer bekymret for hva det gjør med platene, egentlig.
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Har hatt rega for mange år siden, da hørte jeg at man gjerne kunne gi tallerken en liten dytt når man startet spilleren, samt skifte platen i fart. Så det gjorde jeg. Når jeg for noen dager siden kjøpte en RP3, gjorde jeg automatisk det samme - det lå i fingrene.
    Har tenkt å forsette med det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Snurrer fra start til slutt på lytteøktene.
    Gjorde det ikke med andre matter enn ulla, da. ;)
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt at Rega spiller utrolig bra med Dynavector pu. Noen som har erfaring med denne kombinasjonen ?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Snurrer fra start til slutt på lytteøktene.
    Gjorde det ikke med andre matter enn ulla, da. ;)

    Samme her, lar den snurre kontinuerlig under spilling og bytte, men bruker ikke ull-filt matte da, tar forsiktig tak i skiva ög løfter den av & evnt senker ned på tallerken, dette er enda lettere med metall subplatteren enn den i plastikk, skal sies!

    mvh
     

    stone

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    6
    Takker for alle svar. Da fortsetter jeg med å la spilleren snurre under platebytte.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt dynavector dv20x2l og nå xx2 på min Rega RP8. Synes de er en kjempe kompo. Dynamikk og anslag sitter som et skudd. Det finnes PU som leverer enda mere detaljer, men om det låter like moro vet jeg ikke.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Oppgradering av Rega RP40

    Hei har en Rega RP40 (Jubileumsmodel av RP3 med ekstern strømforsyning) med med Ortofon 2M Black som jeg kjører via Pro-Ject Tube Box til LM Audio 211 IA

    Vurderer nå å oppgradere subplatter på RP40 med Groovetracer Reference Subplatter

    Dette koster 3.490,- og ønsker sentralens formening om dette er best value for money i dette oppsettet.
    Er det annen bruk av pengene som vil gi mer verdi i dette oppsettet? (Ny RIAA ?)
    Lytter helst til en melodisk jazz-trio.

    Velfunderte erfaringer taes imot med takk !
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Takk for innspill; har registrert det, men er usikker på om den gir samme "effekt".
    Hvis jeg først skal byttet subplatter så vil jeg være sikker på at jeg velger noe som gir en hørbar forbedring.
    Fint hvis noen har erfaring med Tango spinner også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har RP40, med Exact og Groovetracer Reference Subplatter.
    Tangospinner gjør sikkert en god jobb, men jeg gikk for det ypperste.
    Angrer ikke og er veldig fornøyd.
    3500,- på en spiller til 7500,- blir jo passe steintuillat uansett, men de gale har det godt 8)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen som har hørt Brio r som kom for 6-7 år siden opp mot den nye Brio r som kan fortelle litt om opplevd forskjell?

    Bruker Guru q10 høyttalere som jeg gjerne kunne tenkt meg og prøvd litt "spretten" elektronikk i form av Brio r eller Naim f.ex.

    Har brukt en Sugden forsterker inntil nylig og bruker nå en Nad som jeg har eid i en liten evighet. Nad’en er en såkalt venteforsterker.
    I overgangen fra Sugden til Nad mistet jeg omtrent en halv oktav i bassen. Hadde håpet på å få litt tilbake med Rega?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Mine 5 cent også, funker alldeles utmärkt på min Plana Three (2016) min kom på ca 2100,- SEK, inkl moms og toll, da valgte jeg FedEx express, hvilket ikke var nødvendig! hadde spart ett par-tre hundre lapper til å std forsendelse, nydelig og absolutt verdt investeringen!

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Takk for innspill; har registrert det, men er usikker på om den gir samme "effekt".
    Hvis jeg først skal byttet subplatter så vil jeg være sikker på at jeg velger noe som gir en hørbar forbedring.
    Fint hvis noen har erfaring med Tango spinner også.
    Jeg gikk for Tangospinner, nydelig produkt, förste inntrykket holder seg ennu etter ett par uker med bruk, mer homogenlyd og bedre fundament/bunn, absolutt verdt investeringen, i forhold til GT...tror jeg mye det blir ”same shit, different wrapping” og da spiller jo prisdiffen inn igjen til fordel TS, imo..

    Har vel lagt noen kommentarer og bilder i tråden her eller i min tråd musicus stereo, om det skulle väre av interesse!

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar _RoDa_
    Kan du si noe mer spesifikt om forbedringen som Groovetracer gjorde?
    Kan jo linke til en omtale jeg skrev en gang i verden:
    http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

    Angående diff mellom Groovetracer og etterligningene, så kan det nevnes lagerkulen, delrin-putene og akslingen som ikke er i ett stykke.
    Om det er verdt pengene er en evig diskusjon, tenker jeg ;)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Mine 5 cent også, funker alldeles utmärkt på min Plana Three (2016) min kom på ca 2100,- SEK, inkl moms og toll, da valgte jeg FedEx express, hvilket ikke var nødvendig! hadde spart ett par-tre hundre lapper til å std forsendelse, nydelig og absolutt verdt investeringen!

    mvh
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Takk for innspill; har registrert det, men er usikker på om den gir samme "effekt".
    Hvis jeg først skal byttet subplatter så vil jeg være sikker på at jeg velger noe som gir en hørbar forbedring.
    Fint hvis noen har erfaring med Tango spinner også.
    Jeg gikk for Tangospinner, nydelig produkt, förste inntrykket holder seg ennu etter ett par uker med bruk, mer homogenlyd og bedre fundament/bunn, absolutt verdt investeringen, i forhold til GT...tror jeg mye det blir ”same shit, different wrapping” og da spiller jo prisdiffen inn igjen til fordel TS, imo..

    Har vel lagt noen kommentarer og bilder i tråden her eller i min tråd musicus stereo, om det skulle väre av interesse!

    mvh
    Virker som Tango spinner gir best verdi for pengene, den er jo vesentlig billigere og erfaringene tilsier at den har god effekt.


    Takk for svar _RoDa_
    Kan du si noe mer spesifikt om forbedringen som Groovetracer gjorde?
    Kan jo linke til en omtale jeg skrev en gang i verden:
    http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

    Angående diff mellom Groovetracer og etterligningene, så kan det nevnes lagerkulen, delrin-putene og akslingen som ikke er i ett stykke.
    Om det er verdt pengene er en evig diskusjon, tenker jeg ;)
    "Splitten" mellom lagerkulen og akslingen er vel kanskje det som evt gir Groovetracer en liten fordel.
    Hmmm.. Nå er jeg i tvil. Er litt redd for å angre meg hvis jeg ikke går for Groovetracer.
    Men, tusen takk til alle for gode innspill
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tango Spinner fra Argentina er betydelig rimeligere enn Groovetracer, som er "originalen".
    Takk for innspill; har registrert det, men er usikker på om den gir samme "effekt".
    Hvis jeg først skal byttet subplatter så vil jeg være sikker på at jeg velger noe som gir en hørbar forbedring.
    Fint hvis noen har erfaring med Tango spinner også.
    Jeg gikk for Tangospinner, nydelig produkt, förste inntrykket holder seg ennu etter ett par uker med bruk, mer homogenlyd og bedre fundament/bunn, absolutt verdt investeringen, i forhold til GT...tror jeg mye det blir ”same shit, different wrapping” og da spiller jo prisdiffen inn igjen til fordel TS, imo..

    Har vel lagt noen kommentarer og bilder i tråden her eller i min tråd musicus stereo, om det skulle väre av interesse!

    mvh
    Virker som Tango spinner gir best verdi for pengene, den er jo vesentlig billigere og erfaringene tilsier at den har god effekt.


    Takk for svar _RoDa_
    Kan du si noe mer spesifikt om forbedringen som Groovetracer gjorde?
    Kan jo linke til en omtale jeg skrev en gang i verden:
    http://www.groovetracer.com/documents/here.pdf

    Angående diff mellom Groovetracer og etterligningene, så kan det nevnes lagerkulen, delrin-putene og akslingen som ikke er i ett stykke.
    Om det er verdt pengene er en evig diskusjon, tenker jeg ;)
    "Splitten" mellom lagerkulen og akslingen er vel kanskje det som evt gir Groovetracer en liten fordel.
    Hmmm.. Nå er jeg i tvil. Er litt redd for å angre meg hvis jeg ikke går for Groovetracer.
    Men, tusen takk til alle for gode innspill

    Litt usikker på hva du mener med splitten mellom lagerkula og spindelen, det følger med en keramisk kule fra TS som man bytter ut den orginale med samt en ny reim, fikk jeg med i pakka mi iaf. Sliter litt med å se att GT kula skulle ha noen lydmessig fordel fremfor TS kula...det er keramikk kula som er den hvite flekken på det dårlige iPhone bildet!

    IMG_4127.jpg


    Litt mer om de forskjellige delene, som att spindel og platter ikke er samme og dermed ikke i ett helt stykke, litt om kula og reima...

    http://tangospinner.com/products-detail.php?id_pro=1&producto=ASTOR SUBPLATTER

    mvh
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei ! Det var vel _RoDa_ sin melding: "Angående diff mellom Groovetracer og etterligningene, så kan det nevnes lagerkulen, delrin-putene og akslingen som ikke er i ett stykke."
    som fikk meg til å tro at dette var en forskjell som kunne ha betydning for lyden. Mulig jeg har misforstått og at Tangospinner bygger på samme prinsipp?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hei ! Det var vel _RoDa_ sin melding: "Angående diff mellom Groovetracer og etterligningene, så kan det nevnes lagerkulen, delrin-putene og akslingen som ikke er i ett stykke."
    som fikk meg til å tro at dette var en forskjell som kunne ha betydning for lyden. Mulig jeg har misforstått og at Tangospinner bygger på samme prinsipp?
    Er faktisk ikke sikker på hvordan GT bygger sine, men skulle hele subplattern väre i stål vil den jo få en vekt som trolig er litt i overkant, som jeg skrev tidligere så tror jeg det er mye ”same shit, different wrapping”, disse to imellom, og i denne klassen tror jeg ikke slike eventuelle forskjeller spiller så mye inn, det er vel mer snakk om å velge seg en produsent/brand og gå for det...;)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^ fikk lese på litt her....GT synes å väre en tredelt konstruksjon mens TS er to delt....

    GT:
    Each Subplatter is actually a three piece precision assembly. This unique design only offered by Groovetracer allows the record spindle to be completely decoupled from the bearing axle to eliminate vibration transfer from the bearing thrust point to the record spindle.

    The hub is machined from 6061-T6 Aluminum and the bearing axle is constructed from hardened (RC 62) and ground steel. The third component is the record spindle which is machined and polished from Stainless Steel

    TS:
    316L Stainless steel axle and spindle.
    6061-T6 Aluminum hub.
    Gripping silicon rings placed on hub and on the contact area between spindle and the plate center hole. This gripping silicon rings act like anti friction elements too, avoiding marks and general damage to clear transparent acrilic platters due to metal-plastic contact during:
    Platter spinning
    33/45 Speed change operation
    An extended stainless steel spindle that allows the user to use clamps.
    Low coefficient of friction between bearing surfaces.

    mvh
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    Selv med toll/moms så kommer man greit ut av det, skal bli spennende å følge hva du syns! :)

    mvh
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei ! Tangospinner og Opal model silicone belt er bestillt til den nette sum av 143USD = 1.200 SEK inkl forsendelse
    Blir spennende å se om det blir en hørbar forbedring. Oppfølging kommer....
    TangoSpinner motatt, 1.200 + 225,- (toll og moms)
    Olje er ikke sendt med. De anbefaller noen dråper SAE 10W50.

    Er det noen annen anbefalt olje å benytte? Og hvor skaffes dette? Skal jo bare ha noen dråper.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare helt vanlig motorolje.

    10W50 er vel mest brukt på motorsykler, så da får du en litt mer audiofil pris. ;)

    https://www.motorspeed.no/motorex/5...wer-synt-4t-sae-10w-50-1-liter-racingkvalitet
    RoDa 's henvisning til groovetracer tilsier 80W/90 som er en gearolje og 10W/50 er mer ordinær motorolje.
    De er litt forskjellige i "tykkelse" så er usikker på hva som er anbefalt og ikke minst brukt av andre.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg har både 10-50 / 10-60 / SAE50 mineral, syntetisk, ester, trippel ester osv osv osv... du kan få en liten "dram" hvis det er slik at du bor i nærheten av Oslo/Bærum. Girolje vil jeg på det sterkeste anbefale deg å IKKE benytte da dem lukter særdeles ubehagelig av stram urin.

    Mvh
    BB
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg har både 10-50 / 10-60 / SAE50 mineral, syntetisk, ester, trippel ester osv osv osv... du kan få en liten "dram" hvis det er slik at du bor i nærheten av Oslo/Bærum. Girolje vil jeg på det sterkeste anbefale deg å IKKE benytte da dem lukter særdeles ubehagelig av stram urin.

    Mvh
    BB
    Hei og takk for tilbudet, men har kortere avstand til Biltema.
    Er det slik at "olje er olje" i denne sammenhengen?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg har både 10-50 / 10-60 / SAE50 mineral, syntetisk, ester, trippel ester osv osv osv... du kan få en liten "dram" hvis det er slik at du bor i nærheten av Oslo/Bærum. Girolje vil jeg på det sterkeste anbefale deg å IKKE benytte da dem lukter særdeles ubehagelig av stram urin.

    Mvh
    BB
    Hei og takk for tilbudet, men har kortere avstand til Biltema.
    Er det slik at "olje er olje" i denne sammenhengen?
    Olje er olje i de fleste sammenhenger... men bare ikke si det til noen :) Det er folk der ute som fortsatt sverger til mineralsk olje og det er også folk der ute som tror at en dyrere olje er bedre en som er rimeligere.

    -BB-
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg har både 10-50 / 10-60 / SAE50 mineral, syntetisk, ester, trippel ester osv osv osv... du kan få en liten "dram" hvis det er slik at du bor i nærheten av Oslo/Bærum. Girolje vil jeg på det sterkeste anbefale deg å IKKE benytte da dem lukter særdeles ubehagelig av stram urin.

    Mvh
    BB
    Det at anlegget stinker som en gammel urinal i parken er ikke et stort problem for de verste hifigærningene. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn