Refurbishment of 100HZ - Midbass conical to exponential.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Kommnetar til rack,

    AN - CD TWO, bra drivverk med klassisk Philips laser.

    DAC Reimyo DAP999EX, beste DAC'en jeg har prøvd som endte med kjøp. Noen hevder at DAC ikke har så mye å si, men det har det ! Selv om musikken tygges igjennom GS hører jeg store foskjeller på de DAC'er og integrrerte CD spillere jeg tidligere har prøvd. Reimyo er rett å slett en musikk formidler av rang, ekstremt muskalsk uten at detaljer er maskert, masse dynamikk ut å låte hard og digitalt.

    Reimyo ALS-777 AC Line stabilizer, power til CD drivverk/DAC/og mid-tweet rør forsterker, har 4 AC ut max belastning vedvarende 10A. (mer en nok)

    Mellomtone horn, amp Mastersound SE EL34, låter dyamiskt og åpent.

    Midbass horn - LAB12 SUONO KT150 rør på utgangen. Prøvde først i Ultra Linear pentode, deretter i triode (lavere effekt), i triode drift er den fantastisk god i midbass, til nå med god margin den beste ampen jeg noen gang har prøvd i midbass. Masse smekk og driv, låter åpent med varme/fylde i nedre mellomtone uten at dynamikken bortfaller, eller at det blir slapt. Tidligere amper testet i midbass, Belcanto , TBI hdss i batteri drift (også meget god) , 2A3 SE, Audioinovation SE EL84.

    Groundsound delt - sub 20 - 80 hz / fostex 80 - 150hz / midbass 150 - 740hz / mid-tweet 740 - infinity (tweet RAAL 9" delt passivt ved 7800hz)

    Alt i bass er klasse-D hypex:)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    8 x ArendalSound 2S med hver 1200W klasse D intern DSP, 2 stack a 4 gulv-tak , spiller mono senter delt ved 80 HZ via GS som ovestyrer intern DSP i ArendalS.
     

    Vedlegg

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Bak lyttepos i hvert hjørne, 2 x Kvålsvoll V110 i stack delt banpass med litt ulik delay internt i HYPEX. Formål, for å kverke noe rom suckout i 70-100HZ området, trammer opp lydbilde helhetlig fra og med midbass og opp, mye større romfølelse og tistedeværelse.
     

    Vedlegg

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Sær men fin plate, ikke noe vokal men flotte opptak av munharpe, bukkehorn, og gitar, norsk folke musikk -kultur på sitte beste:)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Some findings in my letter box on Sunday....Thank you for thank you, and thank you for Goodbye .....:)
    😆😆😆 Way to go!!! Jeg fikk en gang klage fra et annet borettslag, på andre siden av jernbanen!!! Dustene tålte ikke dobble JBL 15" i baklada horn, på verandaen !!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Hvor har du lagt delingen på RAAL?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    👍👍 Husker ikke hva vi målte RAAL til men mener de kan brukes ned mot 4k - men selvsagt avhengig av følsomheten der nede og hva som låter best av drivere i det området. Bra blir det uansett!
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    👍👍 Husker ikke hva vi målte RAAL til men mener de kan brukes ned mot 4k - men selvsagt avhengig av følsomheten der nede og hva som låter best av drivere i det området. Bra blir det uansett!
    RAAL'en er fantastisk, midhornet til ORSO kan gå helt opp med Radian BE, men jeg har prøvd frem og tilbake, foretrekker å ha RAAL inn, senker lydbildet noe i.å.m nærfelt lytting, men viktigst at RAAL gir større rom og et mer uanstrengt luftig lydbilde. Og, så lenge jeg holder meg over 3K ungår jeg for mye fase problemetikk. Har i tillegg satt in en KADOK seriemotstand foran Radian, det mykner den opp en smule og senker db.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kan du vise en frekvensmåling i lytteposisjonen med RAAL'en av hver høyttaler? 1/12 okt glatting er fint.
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke målt etter jeg dro den under 10k, men siste måling viste dette delt 10k med egen amp, nå viser den nok langt mer rufsete.
     

    Vedlegg

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Enkelte store DIY horn er så støgge at det gir mareritt, men disse var helt drøyt flotte!! Og snakk om å utnytte plassen i rommet maksimalt. Sjukt imponerende.
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Takker😊 midbass horna har også det store bidraget og energien i musikk bildet👍
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Oppdaga tråden nå, makan - det er det drøyeste og mest utrolige jeg har sett i 2023, og jeg som trodde at jeg driver med DIY:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.613
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Takker for lytteseansen på denne utrolig tøffe fem-veis konstruksjonen. Låt veldig underholdene og ørevennlige på samme tid. Det er ingen selvfølge. Utover det ingen analyse herfra.
    Takker også for kaffe og modda Toro-vafler - smakte fortreffelig:).
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Jeg viste bildet til en kollega, han er skotsk og litt opptatt av musikk og lyd, og han utbrøt "fucking hell"! Også lurte han på om eieren er gift 😄.
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Helvete for et bygg 💪🏆
    Stein tøft!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Hei Kevlar :)

    Du har jo testet mange diskanter i toppklassen: T500, EV-T350, ALE?

    Jeg ser at det står en berylliumsdome i waveguide der nå?? Lav følsomhet??

    Også var det en waveguide til bånddiskant der og?

    Spennende dette her fortell mer, Sluket kan sikkert bidra litt også. Har dere sjekket plasma diskant også?

    Eller hva med Romy sin custom Raal som i følge den gjengen der topper alt?



    Dauhørt og nysgjerrig hilsen over fjorden 🤭
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Hei Hornlyd, beklager tregt svar grunnet jobb og jule-prepp med min dørtre, -jeg skal gi en mer fyldig beskrivelse av diskanter litt senere.

    I prioritert rekkefølge, midbasshornet har intet mindre et enormt bidrag i lydbildet hos meg – det er der energien i lydbildet ligger, det er et fantastisk midbass horn som gir god live følelse, mye rom og tilstedeværelse - gitt at driveren som stappes inn er god. Jeg ønsker derfor å dele hva en CORAL beta 8 tilførte i slikt stort «true» 100HZ horn, … en test til erstatning av en knall god 18SOUND https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/10-0/8/10NMBA520 , men først noen bilder så kommer jeg med en «subjektiv» beskrivelse litt senere hvordan CORAL beta 8 fungerte + diskant meninger.
     

    Vedlegg

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    565
    Torget vurderinger
    10
    Hvis 100HZ Midbass ja ?! Men Bedre du tar en tur hvis du vil bygge slike monster 😁
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10
    Veldig spennende Kevlar. Det du har forklart meg tidligere ang drivervalg i midbasshorn har jeg jo selv opplevd. Ikke mange har det fokuset.

    Coral Beta 8 med råsterk magnet, svært lav MMS på kun 8,5 gram, lav fs (i forhold til andre dedikerte midbasshornsrivere), papirmembran, (ellers er jo lav qts og le en selvfølge)


    Jeg skal ikke komme deg i forkjøpet men vet nøyaktig hva du kommer til å skrive. Andre burde faktisk få oppleve hva som er mulig når man putter inn en altfor liten driver i et midbasshorn (med kjempemagnet og ultralett membran).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Angrer som en hund på att jeg ikke kjøpte 4 stk av disse på 80 tallet. Var nære på en tur til Osterhaugsgate, husker det godt. Angrer som en som bare det. Kunne laget noe til hytta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn