Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det var nå bare litt fjas, men uansett så er det ganske enkelt å se for seg at det kunne ha endt med kræsj i en annen bil i den tilstanden "sjåføren" var i.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Det var nå bare litt fjas, men uansett så er det ganske enkelt å se for seg at det kunne ha endt med kræsj i en annen bil i den tilstanden "sjåføren" var i.
    Ja, men det unnskylder ikke Teslas uansvarlige markedsføring, som fører til mange ulykker og nesten-ulykker. Tesla inngikk forlik i et massesøksmål i 2018, med kunder som gikk lei av å vente på selvkjøring som skulle vært på plass forlengst.

    Nivå 2 selvkjøring er, i beste fall, hva Tesla har klart å oppnå. Seneste påfunn er å droppe radaren og det stusses "i miljøet". Something is wrong og Nivå 5 er langt, langt unna.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    I Norge kan man på en Model S betale 30k ekstra for "enhanced autopilot" og slenger man på 60k får man i tillegg til funksjonene i "enhanced" også trafikklys og stoppskiltkontroll. Så får man også "kommede - automatisk kjøring i bygater"

    Tipper bilen er kondemnert lenge innen det kommer og funker. Jeg lurer virkelig på om, og i tilfelle hvorfor, noen betaler for dette nå.

    Tror kanskje det er to år siden sist jeg brukte "autopiloten" i min. Det var litt gøy en stund men det er jo nesten helt useless. Eneste faktiske funksjon jeg kan se for meg er å slå den på om man skal bytte musikk eller noe slikt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Hva legger man i "trafikklys og stoppskiltkontroll"? Min BMW har noe slikt - den varsler om lyskryss og stopper hvis det er rødt lys og jeg har oversett det. Vet ikke om det koster ekstra - det er en del av ACC funksjonen og det tror jeg er standard. Den bremser også ned i kryss der man har vikeplikt hvis den oppdager en bil på den kryssende veien.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hyundai tar sikte på å ha full autonomity rundt 2025. Vil ikke bli forundret, utenom.... det med is under snøen....
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    286
    Sted
    Tranby
    Truet med utvisning fra dragstripa med Tesla Plaid. Fikk beskjed om å ikke kjøre kvartmilen fortere enn 10 sek og holde seg under 145 mph.
    Må ha bur og fallskjerm hvis han skal kjøre fortere. Bør komme med som standard fra fabrikk på så raske biler.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gje meg ein T
    Gje meg ein E
    Gje meg en S
    Gje meg ein L
    Gje meg ein A
    Gje meg eit påskeegg
    Gje meg ein X

    Frå ein lukkeleg X eigar....

    Ønsker/håper å få solgt min desember 2017 tesla Model X 75d. Bilen har gått ca 34500km hvorav 4500km har gått med til å kjøre til og fra service senter. Bilen har alt utstyr du kunne få kjøpt i 2017. Bilen er kun kjørt av undertegnede og service personell fra Tesla. Bilen er nå litt over 2år men har vært inne til "service" totalt 22uker litt usikker på om jeg kan trekke det fra på bilens alder. Bilens farge er et tynt lag sort metallic, som etter bilklargjørerens utsagn var "Jeg er overrasket hvor lite lakk det er mulig å legge på en bil og fortsatt få den til å se sort ut". Bilens interiør er sort med sorte skinnseter som faktisk er gode å sitte i. Bilen har en stor hovedskjerm som er så treig at den får en Nokia 1610 til å føles som å være det siste og råeste. Det følger også med 20 toms vinterhjul på Nokian Hakkepelita R3 godt med mønster. Hjulkoppene på disse felgene er litt ødelagt men hva kan du forvente etter å sette Norges rekord i antall ganger på 4hjuls kontroll.

    Ønsker du deg en bil som aldri slutter å overraske, samtidig som du er over gjennomsnittet glad i å kjøre bil med hørselsvern er dette helt klart bilen for deg. Du må nok belage deg på noe km til og fra service senter men det er jo bare ta på seg Peltorene og dunke på radio rock så går alt som en drøm. Bilen har en tendens til å dra mot høyre men ikke mer enn at du er utenfor veibanen i løpet av 4-5 sekunder så her har du god tid til å få justert inn retningen. Bilen går som et olje av lyn og vil garantert gi deg et smil om munnen, det samme kan også sies om den adaptive cruise controlen når som helst kan den bestemme seg for å hugge inn bremsene å gi deg en skikkelig støkk. Denne featuren er også veldig praktisk for de som ligger bak deg, de får liksom skjerpet sansene litt. Og ingenting er som når en 2.4 tonns bil hugger inn bremsene på speilblankt føre med en 10-12 biler bak deg. Verdens sikreste bil kalles den vist. Er du også av typen som er lei av at alt bare virker så vil nok denne bilen skinne godt i lag med deg. Dørene på bilen lever sitt eget liv noen dager virker de mens andre dager virker de ikke, men gleden entre bilen fra passasjersiden er alltid der. Understellet på bilen er blitt byttet 3 ganger så det tror jeg skal være i veldig bra stand, sist gjort sommeren 2019. Fikk bilen igjen fra "service" med bremsevæske lekkasje sommeren 2019 litt usikker på om det er fikset fordi når jeg kom for å hente bilen og jeg spurte hva de hadde gjort så fikk jeg til svar "byttet dekk" men at de hadde glemt å fjerne en lapp inni bilen hvor det stod NB "Break fluid leakage". Da bilen var 3mnd så var den inne på "service" og en av tingene som skulle fikses var konstant skrangling fra solskjermen som sitter rett over hodet ditt, måten Tesla løste dette på må jeg bare ta av meg hatten for. Siden dette problemet mest sannsynlig kom til å oppstå på nytt valgte vedkommende å teipe bilens solskjerming fast, jeg bare elsker agil tankegang og litt sånn utenfor boksen måte å løse problemer på. Så kjøper du denne bilen kjøp for guds skyld et par veldig mørke solbriller da den har en gigantisk frontrute. Igjennom hele bilens levetid så slår bilens lufteanlegg seg av når som helst og dette er ganske så upraktisk med tanke på dugg osv, dette påpekte jeg nok en gang da bilen var inne til jule spabehandling i desember 2019. Når jeg hentet bilen fikk jeg til svar at dette var noe de hadde lagt merke til men det var "as designed" så da vet jeg det. Bilen har også en funksjon som heter navigate on autopilot eller som den burde hete jeg kommer mest sannsynlig til å ta livet av deg. Prøvde denne et par ganger men etter at bilen valgte å kjøre rett over rundkjøringen lot jeg det være med det. Bilens standard autopilot er i utgangspunktet veldig hendig og skal få deg som sjåfør til å slappe litt mer av under kjøreturen, ulempen er at de andre bilistene tror du er en drita full 16 åring med hjemlengsel da bilen prøver å kjøre av på alle avkjøringsramper som finnes langs veien. Ellers har bilen vært inne å fått justert 56 ulike feil og mangler, noen av disse er prøvd å fikse opp til flere ganger. Bilen kan fortiden ikke vises da den er på "Service", denne gangen skulle den inn for 8 feil men under kjøreturen til Tesla kom det frem 4 nye feil. Så jeg er litt usikker når bilen er klar for fremvisning. Eventuelt kan du ta en tur innom Tesla skøyen kikke etter en sort Tesla model X med 2 store dørmerker på hver side av bilen som kom til da Tesla glemte å reparere bilen men leverte den tilbake med disse merkene. It´s all in a days work som vi sier.

    Som sagt selges pga fare for kommende hjerteinfarkt og høyt blodtrykk.

    PS skal sette deg grundig inn i hvordan du booker "Service" i Tesla appen for det kommer du til å gjøre oftere en du tror.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er en tendens til at disse Teslosos er svært misfornøyd når kjedsomheten ved å eie disse Teslaen ikke helt innfrir. Da kan dette skje og skjer ofte....

    På skroten med han, bare prisen på airbagene overstiger restvedien...


     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Full Dass.... Som det sies når en kjøper brukte amerikanske båter og de ankommer her: Tom Tang og Full Dass. Har vell fylt opp Frunken med drit og skulle inn å tømme men så sviktet bremsene - igjen....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    15:25Lars Martin Gimse

    Full forvirring om gigaavtale:

    Nylig ble det kjent at bilutleiegiganten Hertz har lagt inn en kjempebestilling på Teslaer. 100 000 stykker skal de ha, som et ledd i å elektrifisere bilparken.

    Den avtalen har nå Teslas eksentriske eier Elon Musk sådd tvil om.

    «Dersom noe av dette bygger på Hertz, så vil jeg understreke at vi ikke har signert noen kontrakt ennå», tvitret Musk, som åpenbart siktet til Teslas kraftige børsoppgang den siste tida.

    Det førte til at Tesla-aksjene falt 2 prosent tirsdag morgen, skriver CNN.

    Hertz på sin side står fast ved at det finnes en avtale kjøp av 100 000 Teslaer.

    - Vi kan bare snakke for Hertz, og vi står ved planen vi offentliggjorde forrige uke. Leveransene av Teslaene har allerede startet. Vi ser en veldig stor etterspørsel etter Tesla i vår utleieflåte, noe som reflektere etterspørselen etter Tesla i markedet, sier kommunikasjonsdirektør i Hertz, Lauren Luster.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    06:42Oline Birgitte Nave
    ØST POLITIDISTRIKT ADVARER TESLA-EIERE

    I løpet av natten har politiet i Øst fått melding om to tyverier av Tesla Model S fra private gårdsplasser på Frogner og Jessheim, skriver de på Twitter.
    – Bileierne har nøkkelkortene. Eiere av tilsvarende biler henstilles til å være vaktsomme. Sannsynligvis er det profesjonelle tyver i distriktet, skriver politiet.
    Ifølge operasjonsleder Svein Walle er i Øst politidistrikt er det uklart hvordan bilene ble stjålet.
    – Det vi vet er at de ble stjålet mens nøklene var i eiers besittelse, men det blir opp til etterforskningen å finne ut av hvordan det har skjedd, sier han til VG.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan det være et Tesla sikkerhetssystem som sviktet nok en gang.....??


    E18 måtte stenges etter ulykke: - Skremmende
    20.26 rykket nødetatene ut etter at en bilist hadde kjørt inn i veisperringen langs E18 ved Botnetunnelen i Holmestrand. Veisperringen var satt opp i forbindelse med veiarbeid på stedet.
    - Da skjedde det igjen, det er skremmende at folk ikke følger med på veien. Heldigvis framsto fører som ikke alvorlig skadet, sier brannmester Jardar Aftret.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kjører der hver dag, og er nok enig med Pink.
    Varslingen begynner 1,5 km før innsnevringen, og den siste kmeren er det iherdig gule blinklys, div skilting og som avsluttes med den vanlige gigantiske blinkende pilen.
    Senest i går så kom det en t... som absolutt skulle presse seg foran en trailer. Han hadde ikke mange meter til hverken lastebil eller bufferten på bildet...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.417
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    ^ Jeg tror det heller er sjåførens sikkerhetssystem som har sviktet.
    Helt klart, han skulle aldri stolt på sikkerhetssystemet i en amcar, burde heller ikke kjøpt bilen med flest feil i verden....

    Mvh.
    SAL
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    På glatt føre, med sterk regenerering som jo medfører bremsing på forhjulene, er det ikke rart om bilen understyrer kraftig. I andre biler bestemmer man jo bremseeffekten på forhjulene selv.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tidligere var det mulig å justere regenereringen men dette er fjernet på nye Teslaer.

    Så bra. Fra artikkelen linket over:

    - Den opprinnelige muligheten til å manuelt endre regenereringsmodus var tilpasset de eldre bilene våre. Siden den gang har vi gjort betydelige forbedringer, og systemene for veigrep og stabilitetskontroll i de nyeste bilene våre er betraktelig mer sofistikerte, sier kommunikasjonssjef hos Tesla, Even Sandvold Roland, til Elbil24.

    Han bekrefter at man ikke har mulighet til å endre regenereringsnivået selv på nye Tesla-er, og at dette ble tatt bort for over ett år siden.

    - Det betyr ikke at regeneringsnivået i bilen er fast – bilene våre overvåker veigrep og kjøreforhold kontinuerlig, og gjør dynamiske tilpasninger for å gi de best mulige kjøreegenskapene og optimalt forbruk til enhver tid, sier han.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Så moralen er at man bør lære seg å kjøre bil?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Ja, absolutt. Men med alle hjelpesystemene som er innebygd, samt alle distraksjonene fra store pekeskjermer, er det stadig flere som ikke kan det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Selv Bjørn Nyland som kjører minst 100 ' i året har problemer med Tesla på vinterføre, bare sjekk YouTube. Styr unna sier nå jeg ....spesielt om du ikke kan kjøre bil - du bråslipper ikke gassen i en sving, uansett vane, spesielt på glatt føre og elbil med regenerering.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Skjønner ikke dette, hvorfor dette ensidige fokuset på hva Tesla gjør galt? Tilogmed Toyota tilbakekaller! Du virker til på ha litt hakk i plata...
    Og til info, jeg har ikke Tesla!
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det samme gjaldt branner i Tesla, som ble slått opp stort når El-bil var noe nytt og skummelt. Enda de statistisk sett brant mye skjeldnere en bensinbiler.

    Slike ting varierer fra år til år, men her var i fjor. Som vi kan se var det veldig mange flere tilbakekalinger far Toyota, Ford, Volvo og Honda(?!) selv når vi tar i betraktning produksjonstallene. Mer enn 13 millioner biler er tilbakekalt så langt i år Er ditt bilmerke på listen?

    Det som er mer bekymringsverdig er en del tilfeller av kjente feil hvor biler ikke blir tilbakekalt. Antakelig fordi kostnaden for produsent er høyere enn kostnaden ved å bli saksøkt / skadeerstatninger / sjansen for tapt omdømme osv.

    1638790819759.png
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det trøblet med styringen er ingen bagatell. Skjer det en fundamental feil i fart er det ikke bare å stoppe å hoppe ut. Det er en gedigen konstruksjons/designfeil.

    En begynnende brann merker man derimot i god tid.....
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det trøblet med styringen er ingen bagatell. Skjer det en fundamental feil i fart er det ikke bare å stoppe å hoppe ut. Det er en gedigen konstruksjons/designfeil.

    En begynnende brann merker man derimot i god tid.....

    Branneksempelet handler om at alle problemer rundt Tesla blir nyheter fordi merket er svært populært og generer klikk.

    Den grafen er for "critical safety flaws" som produsentene som oftest blir pålagt å utbedre av myndigheter. Du finner massevis av feil med styresystem og bremser på den lista om du graver deg ned i detaljene.

    Om det stemmer at den feilen med styringen kun gjelder ca 20 000 biler i Kina er det ikke noen grunleggende deesignfeil, men antakelig et problem på produksjonslinja eller avik på deler fra en underleverandør i en gitt periode. Tesla har solgt over 100 k model y i bare i Kina og mange fler globalt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det trøblet med styringen er ingen bagatell. Skjer det en fundamental feil i fart er det ikke bare å stoppe å hoppe ut. Det er en gedigen konstruksjons/designfeil.

    En begynnende brann merker man derimot i god tid.....
    For noe tull! Ingen har sagt at det ikke er alvorlig, bare at det er like alvorlige feil hos andre produsenter, som bremseproblemer, airbagger som går av seg selv og motorer som stopper i høy hastighet. Feil som kan medføre relativt farlige situasjoner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vel, tull er det ikke....

    Du har kanskje ikke skjønt hvilken komponent det er snakk om? Har aldri hørt om noe lignende fra andre produsenter.


     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Man ser vel fra bildet at det er en underleverandør som har tatt noen snarveier og levert defekte bolter. Det har vel relativt lite med Tesla å gjøre.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Enig at feil på styresystem ikke er tull og bra det blir satt søkelys på sånn at det blir utbedret asap.

    Analysen/konlusjonen din bærer dog preg av tull og at man er opphengt i negative nyheter rundt bestemte merker. Tesla har jo en helt egen påvirkningkraft på både fanboys og haters.

    Jeg har set liknende tilfeller ja. Her er én også fra 2021: (VW)

    VW oppgir samme grunn som Tesla. Delene fra underleverandør møter ikke design spec.

    For ordens skyld: jeg kjører VW ikke Tesla.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn