Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Var på servicesenteret i går, nå har bilen gått 65k og forrige gang jeg var der var for snart 2 år siden og da hadde bilen gått 20k.

    Knust ryggekamera gikk på goodwill, 2 dørhåndtak ble byttet på reklamasjon og servicekost på 8k og mens bilen var inne til service disponerte jeg en Model 3 Performance.

    Real Tesla story.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.485
    Antall liker
    12.949
    Fikk byttet klosser på parkeringsbremsen da den ene klossen rett og slett fallt av. Gjort på uavhengig verksted til 1800 kroner for bytting på begge sider. Bremsene er fra Brembo.

    Kostnader/servicebesøk så langt (litt over 5 år / 69k kjørt)
    - en 40k - service 7k
    - bremseklosser på parkeringsbrems (1.8k). Etter garanti utløpt men ville neppe vært garantisak uansett utover eventuell goodwill.
    - løst jordingspunkt (garanti)
    - byttet fire dørhåndtak (garanti, to av de tatt på samme besøk så det var praktisk sånn sett)
    - en slange til klimanlegget løsnet (garanti)
    - Skulle betale 5k for å få 4G, men Tesla klarte å herpe skjermen mens den var på verksted så da fikk jeg ny skjerm selvsagt og den nye hadde 4G så det ble gratis
    - 4k for lakkering da en kuk ripet et kryss i ene bakdøra. Neppe Teslas feil, men hadde muligens ikke skjedd om ikke Tesla-bil, men vanskelig å vite sikkert.
    - nye vinterdekk (10k inkl omlegging)
    - nye sommerdekk (5.5k på Finn + 1k omlegging)
    - plastdeksel løsnet/revet løst og hang ned foran. Var deformert. Byttet da jeg unasett var inne for å bytte et dørhåndtak. Gratis.

    Ellers noen småpenger i strøm og bompenger, men forsikringen ble etter hvert ganske dyr. Utover innkjøpspris og verditap har bilholdet vært komisk billig totalt sett.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spennende å se hvordan bilene blir når de produseres i Tyskland. Er det hele kulturen som gjør at kvaliteten på sammensettingen blir som den blir eller er det folkeslaget som slentrer rundt i produksjonen i det de kom i til jobben. Kanskje er det håp om at det kan bli en Tesla på meg en gang og eller vil det forsatt være en bil full av slendrian....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker ikke å snakke ned en annen flott bil men det er noe med å kaste stein i glasshus.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.390
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    10
    Amcar har ALDRI vært i nærheten av noe som heter kvalitet.

    Mvh.
    SAL
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Fikk byttet klosser på parkeringsbremsen da den ene klossen rett og slett fallt av. Gjort på uavhengig verksted til 1800 kroner for bytting på begge sider. Bremsene er fra Brembo.

    Kostnader/servicebesøk så langt (litt over 5 år / 69k kjørt)
    - en 40k - service 7k
    - bremseklosser på parkeringsbrems (1.8k). Etter garanti utløpt men ville neppe vært garantisak uansett utover eventuell goodwill.
    - løst jordingspunkt (garanti)
    - byttet fire dørhåndtak (garanti, to av de tatt på samme besøk så det var praktisk sånn sett)
    - en slange til klimanlegget løsnet (garanti)
    - Skulle betale 5k for å få 4G, men Tesla klarte å herpe skjermen mens den var på verksted så da fikk jeg ny skjerm selvsagt og den nye hadde 4G så det ble gratis
    - 4k for lakkering da en kuk ripet et kryss i ene bakdøra. Neppe Teslas feil, men hadde muligens ikke skjedd om ikke Tesla-bil, men vanskelig å vite sikkert.
    - nye vinterdekk (10k inkl omlegging)
    - nye sommerdekk (5.5k på Finn + 1k omlegging)
    - plastdeksel løsnet/revet løst og hang ned foran. Var deformert. Byttet da jeg unasett var inne for å bytte et dørhåndtak. Gratis.

    Ellers noen småpenger i strøm og bompenger, men forsikringen ble etter hvert ganske dyr. Utover innkjøpspris og verditap har bilholdet vært komisk billig totalt sett.
    Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Henter ny bil imorgen jeg, den går på DIESEL :=)
    Ja jeg har en EL bil også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.485
    Antall liker
    12.949
    Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
    Jada, men på disse årene har jeg knapt betalt noe for drivstoff og knapt hatt utgifter til bompenger. Disse postene utgjorde ca 10-12k i året hver da jeg hadde dieselbil. Nå har jeg ikke regnet så nøye på det men det er fint lite siden bilen bruker lite (rundt 0.2 på mila omregnet til fossilt) og svært mye av det jeg "tanker" betaler jeg ikke for selv da mye av totalforbruket skjer på lengre turer. Så mye av de normale variable kostnadene har jeg ikke i særlig grad.

    Jeg har ingen illusjoner om at totaløkonomien i bilholdet mitt er spesielt bra - det tar verditapet seg effektivt av, men i frohold til "hvor mye bil" jeg får så er det etter norske forhold en bra deal synes jeg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Joda , genialt avgiftsmessig og fremdiften er billig, har venner med Tesla sim sparte 5000kr mnd i bompenger, ferger og bensin. Men når man er på sitt 3dje drivverk og 3mnd igjen av garantien kommer nervøsiteten Også ser jeg..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.485
    Antall liker
    12.949
    Joda , genialt avgiftsmessig og fremdiften er billig, har venner med Tesla sim sparte 5000kr mnd i bompenger, ferger og bensin. Men når man er på sitt 3dje drivverk og 3mnd igjen av garantien kommer nervøsiteten Også ser jeg..
    Ja, jeg telte på knappene om jeg skulle tørre å beholde den etter garantitiden selv, men det er fortsatt 3 år igjen av drivverk- og batterigarantien, det hjelper noe selv om det sikkert er nok av andre ting som er dyre å få fikset som kan ryke. Og akkurat mitt eksemplar ser så langt ut til å være greit skrudd sammen til Tesla å være i alle fall. Utover dørhåndtakene som er en klar konstruksjonssvaket så er det ikke mer enn man må regne med kanskje i løpet av fem år.

    Strengt tatt bruker jeg ikke bilen nok til å rettferdiggjøre å ha en såpass fjong doning synes jeg, men nå har jeg den en gang og totaløkonomien i å bytte til noe rimeligere nå er heller ikke spesielt bra (så lenge det ikke blir dyre reparasjoner, vel og merke). Har regnet litt på det. Kunne hatt en jalla elbil til det daglige og så leid/brukt bilkollektiv for de relativt få lange turene, men de er såpass mange at jeg ikke gidder.

    Neste bil blir rimeligere, det er jeg i alle fall sikker på. Men vil ha elektrisk og det er ikke flust av alternativer med god nok plass til oss og nok rekkevidde til at det for meg ikke er noen issue og mhp problemfri lading på veien er det fortsatt Tesla som gjelder.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo ikke Tesla det jeg kaller premium bil.
    Det er det kun prisen som er.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har ikke hatt noe med min, byttet ymse slitedeler på service og betalt for 4g, that's it. Jeg har faceliften så mulig de fikk mer orden på det etterhvert. Har mer dårlig erfaring med tyske biler, hadde en A6 stasjonsvogn når ungene var bittesmå, da var det vel inn omtrent en gang i året å bytte forstilling. Hadde også en Mercedes w210 som rusta bort i løpet av en vinter. Var også en snartur innom xc90 mid2000 med underdimensjonert girkasse.

    NY tysker nå er heeelt uaktuelt selv om kvaliteten har tatt seg opp da interiøret i bilene må være inspirert av gamle balthazars budoar.. Harry!!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Fylte ca 3000 liter bensin i året da jeg hadde bensinbil. Med en snittpris på 16-17 et sted i grisgrendte midt-Norge, min fullfinansierte TMS koster meg 5400 kroner i måneden i renter og avdrag. Man trenger ikke å være veldig god med kalkulator for å se at elektrisk drivlinje har sine fordeler for lommeboka.

    Fant denne på FB, god reklame for oppdragsgiver (de som kan bygge bil/Tyskland)
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i det.
    Siste regnestykket jeg hadde på EGolfen var vel ca 50 øre mila i drivstoff.
    Er jo heldig å får stort sett ladet gratis på jobb.
    Har hvert noe lading på hurtigladere når jeg reiser på hytta men ikke ofte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Burde vel havnet på topp siden den er amerikansk, blant mange av sine landsbrødre, så er den egentlig enda verre...:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hva med de andre på/nær bunn?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.433
    Antall liker
    9.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De nærmest på listen har mange av feilene på det elektriske. Tesla har rimelig kontroll på den delen, men sliter med kvaliteten på resten. Iflg det jeg ser av diskusjon på amerikanske nettsteder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.485
    Antall liker
    12.949
    Nå er det lenge siden jeg fulgte med på elbilforum, men det som slo meg i alle fall før var den enorme variasjonen i kvalitet på Tesla. Det kan umulig være normalt i bilbransjen med et såpass stort spekter fra mange har ingen / veldig lite feil mens mange har biler som er omtrent eller de facto ubrukelige og står mer på verksted enn i garasjen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Litt av poenget her er vell att de ligger ikke bare på feiltoppen, men også klagetoppen.
    Tesla rydder ikke opp i problemene.
    Hjelper ikke att du får lånebil, i opptil flere måneder når du har kjøpt deg en ny bil.
    Jada det kan vinkles mot att du da ikke sliter på din egen.
    Hentet selv ny bil på Onsdag. Hadde blitt rimelig forbannet om den etter noen måneder hadde blitt stående på verksted i uker.
    Tesla er flinke på mye, men bygge biler kan de ikke. Når folk klager på dårlig sammenstilte biler og lakk.
    Så skal de komme med att ja ved tillegg i prisen kan du få bedre/tykkere lakk.
    De er jo ikke på høyde med de bilene vi kaller premium, kun i pris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kia er jo nest best i oversikten så du trenger ikke å vente, Soul får du på dagen og leveringstiden på de øvrige modellene har bedret seg kraftig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.433
    Antall liker
    9.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Men det er ikke akkurat det jeg trenger mhp plaa og komfort i en nr 1 bil. Hyundai lager også bra elbiler btw. Kona kunne vært aktuell som nr 2 bil om jeg var ute etter å bytte nå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat den Rich karen bli jeg ikke klok på. Snakker Tesla opp og ned i annenhver setning. Legger ut en lengre samtale med en hos Tesla, hvorpå han skjeller ham ut og deretter ansetter fyren i sitt eget Tesla verksted. Ti tommeltotter, men får banka det sammen på et vis vha gode kompiser.

    Litt av en skrue :oops:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.183
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Liten by
    Gud hjelpes så mange haters?
    Hva er det med denne trangen til å måtte snakke ned noe man ikke har råd til eller ikke liker? Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden, men hva vet vel jeg...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hva om dem allerede har hatt Tesla og har egne erfaringer ? Never assume....


    :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gud hjelpes så mange haters?
    Hva er det med denne trangen til å måtte snakke ned noe man ikke har råd til eller ikke liker? Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden, men hva vet vel jeg...
    Har råd til å kjøpe meg en Tesla, men vill ikke ha det pga feil og mangler + att de ligger på klagetoppen hos forbrukerrådet.
    Kjøpte meg igjen en Skoda 4x4 diesel ny for en uke siden.
    Den gamle hadde nå passert 170 000 km og 6,5 år.
    Bytter ikke bil ofte, er ett nødvendig onde. Tesla er ett sjansespill, noe jeg ikke ønsker å utsette meg for.
    Sikkert mange som ikke liker Skoda også, men de virker da med få feil og mangler.
    4x4 røyk når den hadde akkurat rundet garantien, men fikk det på garantien. leverte bilen på morgenen og fikk den tilbake etter jobb.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hadde du hatt Tesla hadde du hatt 8 års garanti på drivlinjen og et bedre 4x4 system enn Haldex opplegget til Skoda.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kjører Isuzu* selv, så dette er ikke noe forsvarstale, men Skoda er en av de bilmerkene som det er minst problemer med og eierne er mest fornøyd med.

    *DengTruck 2012 modell :cool: :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.205
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde du hatt Tesla hadde du hatt 8 års garanti på drivlinjen og et bedre 4x4 system enn Haldex opplegget til Skoda.
    Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.
    Haldex er det veldig lite feil på ifølge Møller, der var jeg litt uheldig. Tesla kommer vell ikke opp mot Quattro og Subaru sitt.
    Men her handler det om mye mer som vekt og kjøreegenskaper, Haldex er leke Quattro i sammenligning med ekte 4x4.
    Haldex er ett meget bra system som blir brukt av mange.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.349
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    1
    Fylte ca 3000 liter bensin i året da jeg hadde bensinbil. Med en snittpris på 16-17 et sted i grisgrendte midt-Norge, min fullfinansierte TMS koster meg 5400 kroner i måneden i renter og avdrag. Man trenger ikke å være veldig god med kalkulator for å se at elektrisk drivlinje har sine fordeler for lommeboka.
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.
    Lever batterier og den kompliserte elektronikken med mange hundre elektroniske enkeltkomponenter i inverter, ombordlader og motorkontroller etter 20 år/250.000 km tror du?
    Alle disse Teslaene som ligger på finn.no, og som reklamerer med "nylig byttet batteri, og motor" med rundt 100.000 km på telleren, hvor lenge utover i bilens levetid byttes dette gratis, mon tro?
    Jeg er elbilentusiast selv, og hater ikke Tesla eller andre elbiler, og har selv to stk, én som går 12 mil, og én som går langt over 50 nå om sommeren, men det er nok likevel slik at en må forvente at elbiler som har spart utgifter til drivstoff i 6-7-8 år fort kan bli VELDIG kostbar å reparere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.433
    Antall liker
    9.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her råd til å betale bompenger og mva jeg......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Samme her. Jeg har ingen ting imot Tesla, men det er ikke en bil for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.
    Haldex er det veldig lite feil på ifølge Møller, der var jeg litt uheldig. Tesla kommer vell ikke opp mot Quattro og Subaru sitt.
    Men her handler det om mye mer som vekt og kjøreegenskaper, Haldex er leke Quattro i sammenligning med ekte 4x4.
    Haldex er ett meget bra system som blir brukt av mange.
    Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.
    Lever batterier og den kompliserte elektronikken med mange hundre elektroniske enkeltkomponenter i inverter, ombordlader og motorkontroller etter 20 år/250.000 km tror du?
    Alle disse Teslaene som ligger på finn.no, og som reklamerer med "nylig byttet batteri, og motor" med rundt 100.000 km på telleren, hvor lenge utover i bilens levetid byttes dette gratis, mon tro?
    Jeg er elbilentusiast selv, og hater ikke Tesla eller andre elbiler, og har selv to stk, én som går 12 mil, og én som går langt over 50 nå om sommeren, men det er nok likevel slik at en må forvente at elbiler som har spart utgifter til drivstoff i 6-7-8 år fort kan bli VELDIG kostbar å reparere.
    Nå har jo fossilbilen andre kostnader enn bare drivstoff, hadde 60k i verditap og 20+ i service og reparasjoner i løpet av de 4,5 årene jeg hadde den. Hvis jeg hadde hatt en bil med finanskostnader ville jeg kommet enda dårligere ut.

    Man regner jo 20 års levetid på en middels stor UPS (og hovedrevisjon etter 10 år) så mest sannsynlig klarer man å designe en elbil med tilsvarende holdbarhet, samme levetid har man på store frekvensomformere. Jeg har jo jobbet mye med kraftelektronikk (en del av jobben min) og fokuset er som regel robusthet mot ytre påvirkninger. Har ikke hørt om Tesla batterier som har gått i stykker, det er snakk om enkeltkomponenter som går i stykker og så bytter man hele for enkelhets skyld (tror det er et sentralt batteriverksted for Tesla i Europa). Motorene har såvidt jeg vet sluttet å gå i stykker i de senere år.

    Jeg var altfor ofte på verksted med min det første året (2017) men en «real Tesla story» er at jeg kjenner en som har hatt Tesla Model S i et år uten å være innom noe verksted i det hele tatt.

    Men å tro at Tesla er noen billig bil å ha er som å tro på julenissen, Model 3 er ikke noe unntak for der er serviceprisene på linje med de øvrige modellene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn