Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    TM S OG X har vel alu chassis mens TM3 har stål så vidt jeg har fått med seg. 3 er kritisert for å være en potensiell rustbombe fra faglig hold.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Si det, de anbefaler vel en årlig service men garantien gjelder uavhengig av service.

    Kjøper man serviceplan så er det årlig eller hver 20k km avhengig av hva som kommer først.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Btw, Opel Admiral ble testet av AM&S på 80ish tallet og de kontanterte at karosseriet var så mykt at man kunne se ut igjennom dørsprekkene på bakdørene ved pushing i svinger..

    Var vel stort sett samme Kar som Rekorden.
    En bekjent kjøpte en samtidig Rekord Diesel. Rammevangene foran ble bredere og bredere med hjulstillingen. Verkstedet løste det vef å dra det hele dammen og sikre med stålbånd. Motoren var i tyngste laget skroget.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De fleste gjennomrustede baklukene jeg har sett hhar tilhørt VAG biler thou, om det kan gi et bilde av hvodan resten av tilstanden.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Eneste fordelen me alu i biler er vekten og rusten. Hvis man bulker, så bli det umulig å rette ut. Ikke er det mulig med kald utretting. Kostnaden bli for stor til at det lønner seg. Da bli det bruk og kast, ikke noe grønnt skifte av det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Eneste fordelen me alu i biler er vekten og rusten. Hvis man bulker, så bli det umulig å rette ut. Ikke er det mulig med kald utretting. Kostnaden bli for stor til at det lønner seg. Da bli det bruk og kast, ikke noe grønnt skifte av det.
    Det har vel og noe å gjøre med at kunnskapen om dette er for dårlig. Kommer flere og flere al biler og man burde vel snart få kunnskap om dette og ?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    De fleste gjennomrustede baklukene jeg har sett hhar tilhørt VAG biler thou, om det kan gi et bilde av hvodan resten av tilstanden.

    Gjelder da å være nøye med vask og vedlikehold så er man allerede godt på vei med å forhindre dette, koster ikke mye å være nøye, det bare lønner seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    For hver 60k koster det vel 12 600 kroner eller deromkring.
    Ja, du må skifte olje på DSG-kassa for hver 60k km på VW. VW er dyre på service.
    Jeg betalte 11490 for 5 år/80 000 serviceavtale på min BMW.

    Når det gjelder oppretting av bulker på aluminiumskarosserier så har vel det først og fremst med materialets egenskaper å gjøre, og ikke med kunnskapen og teknologien på karosseriverksteder å gjøre?
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har vel og noe å gjøre med at kunnskapen om dette er for dårlig. Kommer flere og flere al biler og man burde vel snart få kunnskap om dette og ?
    Ja det er helt klart! Og at de kombinerer plast, aluminium og stål. Da bli det også forskjellig type lakk som må brukes ved reparasjon. Og bruke forskjellig matreialer, og gjøre at det holder uten å skale av. Plast er ikke akkurat det beste materialet å lakkere med sin fleksible struktur. Det bli lakk uten herding!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    En av mine bekjente med Tesla kjøpte Tesla siden han var lei av at hvert verkstedsbesøk med 2013 MB E kostet 20-30k så helt rosenrødt er det neppe.
    W123 ble vel ikke produsert så sent?
    Men det er fortsatt ingen grunn til å anta at etterfølgende modeller er så rimelige å eie.

    Aner ikke hva prisen på hovedservice på en MB er men en Passat koster jo 12-13k for 60k service og med litt slitedeler oppå det så begynner det å koste...

    Tesla har i det minste ok service og delepriser, selv en komplisert bil som TMX koster mindre i service enn en generisk VAG.
    Unskyld meg, men hva i all verden er det du har drukket?

    Jeg skrev da vitterlig at W123 var den siste, og ikke noe om at etterfølgende var like bra, for det var de ikke!
    Den 2013 modellen er da ikke en W123 og har ALDRI vært det heller!
    Forøvrig så skrev jeg ikke noe som helst om servicekostnader, kun at akkurat den modellen var nær "evigvarende".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Eneste fordelen me alu i biler er vekten og rusten. Hvis man bulker, så bli det umulig å rette ut. Ikke er det mulig med kald utretting. Kostnaden bli for stor til at det lønner seg. Da bli det bruk og kast, ikke noe grønnt skifte av det.
    Som den glade eier av en aluminiumsbil, Range Rover Vouge, kan jeg fortelle deg at de ikke ruster, MEN de korroderer ganske friskt hvis man ikke passer på like intenst som med stålbiler!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Egentlig ett fett om metallet korroderer bort eller ruster bort.
    En vogn som Range Rover gjør ingen av delene, den bare blir litt redusert med alderen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Løste saken med fullstendig køfri hjemreise i går ettermiddag. Ingen behov for u-sving.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Løste saken med fullstendig køfri hjemreise i går ettermiddag. Ingen behov for u-sving.
    Ja det er selvsagt bare å sjekke hjemveien på GPSen så unngår en uansett disse problemene. Kjørte hjemover på motsatt side av elven og møtte 3 sykebiler i blått så jeg sjekket veien hjem for å se om det hadde vært en trafikkulykke eller noe i min lei noe men fant intet....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
    Har vindusviskerne dine foran holdt 300,000km uten å byttes? Bor du i Sahara? 😄
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Svært nyttig for Tesla S eiere:

    James May's Tesla Model S has failed!

    James May has had his Tesla Model S for a while, and until now there have been little-to-no issues with the big electric saloon car. But after taking time away from the bunker to film the next episode of The Grand Tour, a gremlin has crept into James' EV. Let him explain...

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Svært nyttig for Tesla S eiere:

    James May's Tesla Model S has failed!



    Vanligvis er ingenting av det Top Gear gutta sier av interesse for noen som vil ha råd om noe i motorverdenen, men May er vel den mest tekniske og fornuftige av de. Fin video.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vanligvis er ingenting av det Top Gear gutta sier av interesse for noen som vil ha råd om noe i motorverdenen, men May er vel den mest tekniske og fornuftige av de. Fin video.
    100% korrekt. Morsomt program for de av oss som synes uforsvarlig omgang med leketøy har underholdningsverdi da.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Strengt tatt er det vel bare nyttig for de som har en bilsamling som blir lite kjørt. Vil tippe de aller fleste som har en tesla ikke har dette problemet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er TS-eiere som har opplevet dette om bilen har blitt parkert på feks flyplasser mv over lengre tid. Kjent problem og ikke enkelt å løse om man ikke kjenner trikset. Kan skje selv om bilen står på lading for når hovedbatteriet er fulladet slås ladingen av, også for batteriet som holder liv i kontrollelektronikken og dette batteriet foran i trunken lades relativt fort ut om man ikke slår av alle overvåkingsfunksjoner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå tåler faktisk ikke en Tesla å stå fulladet, ei heller så mange andre biler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes faktisk et solcellepanel på taket som holder liv i kontrollelektronikken over lang tid ikke er noen dårlig ide. Hjelper kanskje ikke om bilen står i kjelleren eller nediset da.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Synes faktisk et solcellepanel på taket som holder liv i kontrollelektronikken over lang tid ikke er noen dårlig ide. Hjelper kanskje ikke om bilen står i kjelleren eller nediset da.....
    Om bilen er plugget inn så lader den seg opp ganske jevnlig så vidt jeg kan registrere, altså det lille som blir brukt på å stå i ro blir fyllt på igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Trodde hele problemstillingen ble forklart i videoen jeg?
    Nei, egentlig ikke. Det er ikke klart for meg om dette er noe som skjer om man lader helt fullt eller om det også skjer når man gjør som man skal, altså lade sånn passe høyt. Jeg har i alle fall ikke opplevd at ladesystemet "slår seg av" som er uttrykket han bruker.

    Eller for å si det på en annen måte: Er ladingen av 12v-batteriet fra hovedbatteriet noe som kun slås av når bilen lades til 100% (og forblir plugget inn) eller skjer det også om bilen lades til f.eks 80% (og forblir plugget inn)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er vel ikke alltid mulig. Slik jeg bruker bilen så står den ofte parkert en uke eller to på steder der det ikke er lademulighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Men det er vel ikke alltid mulig. Slik jeg bruker bilen så står den ofte parkert en uke eller to på steder der det ikke er lademulighet.
    Det går nok fint, det har det i alle fall gjort når jeg har stått en uke eller to på flyplassparkering e.l. Jeg har aldri prøvd å stå veldig lenge, men så vidt jeg har forstått så går bilen mer og mer i permanent dvale etter hvert som den ikke blir brukt for å redusere energitrekket fra batteriet. Til slutt er det jo tomt, men det tror jeg tar ganske lang tid. Rimelig nok også avhengig av hva utgangspunktet til ladenivået var da man parkerte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man setter TS på lading og drar på ferie slår all lading seg av når hovedbatteriet og hjelpebatteriet er fulladet. Hjelpebatteriet fortsetter å holdr all kontrollelektronikkk i drift, overvåking, døråpning mm. Dette batteriet tappes da ned. Det henter ingen energi fra hovedbatteriet. Disse er adskilt. Når det er gått lang nok tid er hjelpebatteriet flatt og man får ikke åpnet dører, frunk etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn