Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Bruker man hodet og senker farten litt går det gjerne greit! Gjelder spesiellt tunge biler på lavprofil/brede dekk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Åh, jeg trodde alle Teslas mente de hadde broder Elon på skuldren og meddeler: ... Broder Elon Er Med Deg....

     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Du skulle prøvd en TM3 på glatta. Den har den største motoren bak, så det blir som en sprek Bimmer som kommer frem overalt. I dig it.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Siden en bil gikk rett frem i rundkjøringen så våger jeg meg på en såpass dristig påstand at det faktisk var glatt der, helt uavhengig av hvordan det føltes. Det føles jo strengt tatt ikke glatt før det plutselig gjør det. Tilstrekkelig friksjon eller mangel på sådan er temmelig binært. Den er der helt til den ikke er der lengre.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du skulle prøvd en TM3 på glatta. Den har den største motoren bak, så det blir som en sprek Bimmer som kommer frem overalt. I dig it.
    Hah, tror du jeg har problemer med å dra ut i en bred firehjulssladd med mitt verktøy tar du feil. Kjørte der 20 min før hendelsen og det vat ikke spesielt glatt der. Men med Elon med en hånd på rattet og en imaginær fot på VRen må det jo gå galt. Dro forøvrig en liten bredslatt på samme sted 2t før da.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    tror du jeg har problemer med å dra ut i en bred firehjulssladd med mitt verktøy tar du feil. Kjørte der 20 min før hendelsen og det vat ikke spesielt glatt der. Men med Elon med en hånd på rattet og VRen må det jo gå galt. Dro en liten bredslatt på samme sted 2 mt før da.
    Jeg har ingen formening om hva du kan. Jeg kjenner hverken deg eller bilen din. Jeg sier bare at TM3 er skikkelig moro på glatta. Du skulle prøve
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ja for instant moment er ikke elbilens styrke...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Regnet med at det vil komme et slikt svar fra en wannabee som ikke skjønner en flis.

    Tips: Du kan søke litt på nettet for å se hvor mye dreiemoment en har på hjulene MED girkasse sammenlignet med hva Stusslene uten girkasse har...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Siden en bil gikk rett frem i rundkjøringen så våger jeg meg på en såpass dristig påstand at det faktisk var glatt der, helt uavhengig av hvordan det føltes. Det føles jo strengt tatt ikke glatt før det plutselig gjør det. Tilstrekkelig friksjon eller mangel på sådan er temmelig binært. Den er der helt til den ikke er der lengre.

    En udristig påstand er at vedkommende hadde for høy fart....
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    0 til 100 gir vel en indikasjon på moment. Hva er 0 til 100 på en sånn Astro igjen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Siden en bil gikk rett frem i rundkjøringen så våger jeg meg på en såpass dristig påstand at det faktisk var glatt der, helt uavhengig av hvordan det føltes. Det føles jo strengt tatt ikke glatt før det plutselig gjør det. Tilstrekkelig friksjon eller mangel på sådan er temmelig binært. Den er der helt til den ikke er der lengre.
    Opplever det slik at rundkjøringer er oftest glattere enn veien ellers. Og jo høyere prosentandelen biler med piggfrie dekk det er etter veiene, desto mer polert blir rundkjøringene. Dersom det ikke brøytes tilstrekkelig før det saltes, så lages det typisk fryseblanding av salt og snø, som underkjøler veibanen. Rundkjøringer er typisk her. Faresignalet på dette er mye brunfarget pulver etter veien.

    Johan-Kr
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Ikke så mye saltmukk å se....
    Min erfaring er at når det ligger salt på veien under snøen så ser man ikke det, men man får mindre grep i forhold til vanlig snødekt vei. Saltets oppgave er, i tillegg til å smelte snøen, å hindre at snøen fester seg til veien. Dessverre fester ikke dekkene seg til veien heller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Folk kan ikke kjøre, uansett bilmerke og dekk. For 2 dager siden var det en artikkel i avisen om en som hadde kjørt i grøfta. Der ble det beskrevet at veien var bar, men den var glatt grunnet fokksnø! Veien blir ikke glatt av fokksnø, men bilen kan gå et lite kast når man passerer snøområdet så man må være forberedt på det og være klar for å gjøre en motreaksjon med rattet. Det kan ikke mange bilister - de kjører som om det er sommerføre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Har vel skrevet det tidligere også, men her forleden år "gadd" jeg ikke bytte til vinter piggdekk på Range Roveren. Kjørte på "sommer" dekkene hele det året.

    Det var dekk med "normalt" grove knaster da det dog er en "terrengbil", de var også av en eller merksnodig grunn merket med M+S, mulig fordi det var dekk som var regumiert på vinterstammer?? Så på papiert i allefall var det lovlig.

    Men okke som, det var ikke noe problem å ta seg fram med "sommerdekk". Permanent 4X4 gjorde det til en lek. Det eneste var at man måtte "bruke hue", hvilket enkelte her inne synes å være i stand til!? Tung jævel av en bil og uten hjelp av pigg måtte selvsagt kompanseres med tidlig og forsiktig bremsing før kryss og rundkjøringer. Begynnte bilen å gli var det jo enkel fysikk hva som skjedde. Tung bil på glatt underlag! For de som ikke forstår denne sammenhengen har jeg følgende kommentar: ( fritt etter Way Ahead ) "Du er så dum at jeg ikke gidder å forklare!"

    Den lyse Teslaen som hadde kjørt ut? Tung bil med brede dekk på glatt underlag? Her var farten for høy i forhold til forholdene, enkelt!

    At "noen" hadde passert stedet et par timer tidligere og "mener" det ikke var glatt sier nada om forholdene da denne bilen kjørte ut!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Har vel skrevet det tidligere også, men her forleden år "gadd" jeg ikke bytte til vinter piggdekk på Range Roveren. Kjørte på "sommer" dekkene hele det året.

    Det var dekk med "normalt" grove knaster da det dog er en "terrengbil", de var også av en eller merksnodig grunn merket med M+S, mulig fordi det var dekk som var regumiert på vinterstammer?? Så på papiert i allefall var det lovlig.
    M+S, Mud + Snow. Også kalt helårsdekk. Det vil si dårlige sommerdekk og dårlige vinterdekk. Range Roveren vet ikke dette og krabber ufortørnet ivei.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klassisk at man tror at fordi man kommer bedre frem med 4 hjulstrekk, så kan bilen også stoppe og stanse bedre. Feil. Og i særdeleshet når den veier 2,5 tonn. Den beste bilen på vinterføre er fortsatt en småbil på 1100 kilo og trekk på forhjulene med gode og relativt smale dekk.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Det er klassisk at man tror at fordi man kommer bedre frem med 4 hjulstrekk, så kan bilen også stoppe og stanse bedre. Feil. Og i særdeleshet når den veier 2,5 tonn. Den beste bilen på vinterføre er fortsatt en småbil på 1100 kilo og trekk på forhjulene med gode og relativt smale dekk.
    Har en slik småbil og den er ikke nærheten av Subaru. Bruker Subaru når jeg skal på hytta den andre kommer jeg ikke frem med. Hatt Toyota med 4 hjulstrekk og den var bra men i forhold til Subaru var den smågutt.

    Roar
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har en slik småbil og den er ikke nærheten av Subaru. Bruker Subaru når jeg skal på hytta den andre kommer jeg ikke frem med. Hatt Toyota med 4 hjulstrekk og den var bra men i forhold til Subaru var den smågutt.

    Roar
    Joda, kjører du på dårlig pløyde småveier er 4wd bra for fremkommeligheten som jeg sa. Men på rimelig pløyde hovedveier hvor fremkommelighet ikke er den eneste utfordringen er min erfaring at en liten og lett bil har mange fordeler mhp å stoppe og alt det andre som trengs på en trafikkert hovedvei, samtidig som i hvert fall jeg aldri har hatt problemer med fremkommeligheten...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Min første bil SAAB 96 V4 hadde sommerdekk 165/15 og vinterdekk 155/15. Smale høye dekk var meget fordelaktig på vinteren
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er klassisk at man tror at fordi man kommer bedre frem med 4 hjulstrekk, så kan bilen også stoppe og stanse bedre. Feil. Og i særdeleshet når den veier 2,5 tonn. Den beste bilen på vinterføre er fortsatt en småbil på 1100 kilo og trekk på forhjulene med gode og relativt smale dekk.

    Ja, og når det først slipper er det stor forskjell på å skli med en 2-tonns BMW og en Golf.....
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har vist seg at de med tunge kostbare Suv'er som har mest opptauing ut avgrøfta, og de med lette og billige biler som '''overlever''. Det har mye å si hvordan man vurderer føret og bremsestrekkning tunge kontra lette biler. Stort sett er de med status Suv som vil være først frem i køen 🙂
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Først og fremst fordi den økte fremkommeligheten får de til å overvurdere de øvrige parametrene. At du kan kjøre fortere betyr ikke at du kan stoppe fortere eller oppheve øvrige naturkrefter..
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Joda, kjører du på dårlig pløyde småveier er 4wd bra for fremkommeligheten som jeg sa. Men på rimelig pløyde hovedveier hvor fremkommelighet ikke er den eneste utfordringen er min erfaring at en liten og lett bil har mange fordeler mhp å stoppe og alt det andre som trengs på en trafikkert hovedvei, samtidig som i hvert fall jeg aldri har hatt problemer med fremkommeligheten...
    Med full 4 hjulstrekk har du godt grep i svinger når det er glatt i forhold til de små med forhjulstrekk.
    Prøv en Subaru så vil du forstå dette.

    Roar
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke det siden jeg aldri har hatt problemer med fremkommelighet.
     

    baloo_2

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Hm, tydelig at man opplever ting forskjellig. Som Citroen sjåfør (hydralikk biler) så sliter jeg litt med komfort i biler med ståltråd fjæring.... Sikkert mye som er bra med Subaru, men den jeg var inne i(postmann Pat bil, Forrester tror jeg) hadde dårlig komfort på grei vei. CX og XM er både komfortable og gode vinterbiler, C6 har faktisk ganske lik fjæringsfølelse som CX og er også fin vinterbil. SM har jeg desverre ikke vært inne i, men lever i håpet..
    Når det gjelder Tesla så har jeg kun vært passasjer (model 3p og model S med luftfjæring), men å si at de har høy komfort er vel og dra det langt.. Han som har model S bilen, blir mer sliten av å kjøre Tesla i 30 mil enn en Peugeot Express (kassebil)
    Kun noen tanker fra et hydralikk-dyr
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Hm, tydelig at man opplever ting forskjellig. Som Citroen sjåfør (hydralikk biler) så sliter jeg litt med komfort i biler med ståltråd fjæring.... Sikkert mye som er bra med Subaru, men den jeg var inne i(postmann Pat bil, Forrester tror jeg) hadde dårlig komfort på grei vei. CX og XM er både komfortable og gode vinterbiler, C6 har faktisk ganske lik fjæringsfølelse som CX og er også fin vinterbil. SM har jeg desverre ikke vært inne i, men lever i håpet..
    Når det gjelder Tesla så har jeg kun vært passasjer (model 3p og model S med luftfjæring), men å si at de har høy komfort er vel og dra det langt.. Han som har model S bilen, blir mer sliten av å kjøre Tesla i 30 mil enn en Peugeot Express (kassebil)
    Kun noen tanker fra et hydralikk-dyr
    Er ikke noen fordel med hydraulikk avfjæring i ekstrem kulde? Har bedre tro på stive enklere avfjæring!
     

    baloo_2

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man skifter hydralikkolje slik at man unngår vann i hydralikken er det ikke noe problem. Fatter har vel over 1M km uten trøbbel opp igjenom årene, selv har jeg vel nærmere 370K uten problem. Er samme hydralikk på fly, men de har olje for litt villere temperaturer. (er småkaldt i høyden) Luftfjæring er jeg mer skeptisk til i kulda, en kompressor vil jo alltid lage vann når den lager trykk, og vann fryser jo. Er jo en grunn til at tunge kjøretøy har egne systemer for å trekke ut fuktigheten av systemet. Men de fryser av og til uansett.
    Det er klart at enkel stålfjæring er enklere, men på biler fra 2000 tall og opp knekker jo fjærer i hytt og pine har jeg inntrykk av. Jeg har på mine km opplevd et fjærbein som ble akutt lekk, den bilen var varebil i sin ungdom, hadde 517K på telleren og var 25år. Så hydralikken er ganske pålitelig den, men feilfri er ikke den heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn