Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Elbilforeningen jublar for ny lovtolking: – Ein stor siger for elbilistar i burettslag – NRK Vestland

    – Det blir feil at elbilistane i dag skal ta heile rekninga, og at dei som koplar seg på seinare slepp unna fordi då er mykje av infrastrukturen allereie nedbetalt, seier Unni Berge, leiar for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
    Neida, men å slippe mye avgifter for å brøyte vei for el-biler er helt greit. El-bilister begynner å fremstå som noen gnitne sutrepaver som vil at Staten skal ordne alt bilhold for dem. Gratis, på bekostning av fossilbiler.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FINALLY! Toyota & Lexus EVs will SHOCK America in 2021

    It’s about time. Toyota is officially bringing fully battery electric vehicles to the united states, and likely most of the world.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Du hater batterier altså 🤣Bruker du ikke telefoner og lommelykter heller eller?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Ord som vendetta, tåkeheim og skylapper dukker opp når jeg er i denne tråden. Skjønner ikke hvorfor.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Svaret ditt vitner om solid mangel på teknisk innsikt og kunnskap rundt de faktiske problemstillingene...
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hater ikke batterier men man skal vite hva man driver med. Batterikapasiteten på denne båten tilsvarer rundt 10 elbiler.
    Ok. Ja det er jeg enig i. Virket bare som du driver heksejakt på alt som har med strøm og batterier å gjøre.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    MELLOMSTOR SUV: MG Marvel R Electric kan treffe godt i Norge, med firehjulstrekk, god bagasjeplass og lav pris. Foto: SAIC
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Elbiler er jeg ikke motstander av, men man blir jo litt småskremt når de som er totalt tilhenger av dem er mere fanatisk enn Trumpetistene i USA..

    Hva en bil bruker av drivstoff er for meg samma fan bare de gjør det samme og gir meg den samme friheten som en bensin/diesel bil. Og det gjør ikke Elbiler enda(lading).
    Og Elbilene blir desverre også presset for fort fram og ut på markedet nå at flere av dem er overhode ikke "ferdig" bygget og utviklet når de ruller ut.

    Og når godeste Bu i elbilforeningen står på NRK og kjemper for elbilfordelene og hennes viktigste argument er "DE ER IKKE KONKURRANSEDYKTIGE ENDA".. ja jaggu da blir jeg også matt.. Skal vi subsidiere ihjel dette tullet bare fordi det ikke kan produseres billig nok til å prises likt eller bedre enn diesel og bensin?
    Nei vis miljøet er så forbanna viktig for deg når du kjøper bil så får du være villig til å betale for det også(var det ikke rundt 70% eller mer som sa i en undersøkelse at de kjøpte elbil bare pga økonomiske fordeler med gratis bom, årsavgift osv osv).

    Men men :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Forstår ikke helt den friheten eller manglende friheten. Skal man trekke sigøyner/white trash vogn eller kjøre mye på motorveier i høy hastighet er innvendingen grei men at det skal være så stor ulempe med lading (sett bort fra utfartsdager) har jeg vondt for å forstå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Forstår ikke helt den friheten eller manglende friheten. Skal man trekke sigøyner/white trash vogn eller kjøre mye på motorveier i høy hastighet er innvendingen grei men at det skal være så stor ulempe med lading (sett bort fra utfartsdager) har jeg vondt for å forstå.
    Friheten er at JEG bestemmer hvor langt og hvor mye jeg vil kjøre og må ikke stoppe mer enn 4-5min for å få ytterligere 100mil total frihet..
    med Elbil så styrer bilen turen mer enn meg :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Høres nå nitrist ut å kjøre 100 mil for å kun ha 4-5 minutters pause før man kjører videre.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Svaret ditt vitner om solid mangel på teknisk innsikt og kunnskap rundt de faktiske problemstillingene...
    Det er mange faremomenter m batteridift. Bergingsetaten er redde å komme nær disse høye spenninger som kan forårsake høye korsluttnings strømmer.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Veldig glad jeg slipper å stadig måtte svinge innom en bensinstasjon og puste inn lufta der - lukter helt forhjævlig og kan ikke være sundt :unsure:

    Nå tar det 15 sekunder å plugge inn bilen og ytterst sjelden jeg må gjøre mer enn det - til og med er det jobben som betaler den strømmen (y)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Høres nå nitrist ut å kjøre 100 mil for å kun ha 4-5 minutters pause før man kjører videre.
    Jeg respekterer at du har den meningen.. Og noen er vel kansje mer komfertabel med å la ting og objekter styre kontra å ha den hele å fulle friheten til å styre selv hva man vil eller føler for å gjøre.

    å kjøre 100mil med bare 4-5min stopp er for min del både greit og egentlig terapi da jeg trives bak rattet.. og når jeg er bak rattet liker jeg å bestemme omstendighetene, og ikke en batteriprosent som faller og jeg vet den stopper meg før jeg vil stoppe, og det stoppet blir lengere enn et kort stopp for å slenge på litt fossil væske :)

    Elbiler er morro å kjøre osv.. og hadde jeg hatt mer ubegrensede middler for å handle bil så hadde det nok stått en elbil her for bykjøringen og kansje opp til 90% av det jeg bruker en bil til normalt sett.. Men å låse fast 300-400.000++ i en elbil når man i tillegg må ha en bil som dekker de resterende prosentene(langkjøring og kjøring med vogn/tyngere henget) så blir det ikke et alternativ.
    Og en bil som gjør en god jobb på sistnevnte og dekker de samme kravene til komfort, motor, standard osv koster fort 500k, men det fine der er at man på brukten kan finne masse snadder til langt mer levelige priser. OG den bilen kan gjøre ALT. Ergo trenger man bare 1 bil.

    Så kommer da argumentet fra elbilfansen.. Tesla model X.. joda, en mill på bil hadde jeg ikke brukt uansett drivstoff.. og nei, den er ikke et alternativ, for den gir meg ikke friheten osv. Den kan med andre ord ikke gjøre ALT som JEG vil at min bil skal kunne gjøre..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    100 mil i Norge tar fort 12-13 timer så den terapibiten ser jeg ikke helt. Kaffe, mat og toalettbesøk er slettes ikke nødvendig for gleden ved å kjøre bil er så stor.

    Kjøring med vogn ser jeg på som for spesielt interesserte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    100 mil i Norge tar fort 12-13 timer så den terapibiten ser jeg ikke helt. Kaffe, mat og toalettbesøk er slettes ikke nødvendig for gleden ved å kjøre bil er så stor.

    Kjøring med vogn ser jeg på som for spesielt interesserte.
    Jeg vil bestemme når jeg skal ha pause, kaffe, gå på toalettet, ikke bilen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil bestemme når jeg skal ha pause, kaffe, gå på toalettet, ikke bilen.
    Vanskelige unngå å treffe på ladere allikevel hvis man for eksempel kjører E6 mellom Trondheim og Oslo. For egen del ser jeg nesten ingen endring i stoppesteder med bensinbilen enn med elbilen.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg respekterer at du har den meningen.. Og noen er vel kansje mer komfertabel med å la ting og objekter styre kontra å ha den hele å fulle friheten til å styre selv hva man vil eller føler for å gjøre.

    å kjøre 100mil med bare 4-5min stopp er for min del både greit og egentlig terapi da jeg trives bak rattet.. og når jeg er bak rattet liker jeg å bestemme omstendighetene, og ikke en batteriprosent som faller og jeg vet den stopper meg før jeg vil stoppe, og det stoppet blir lengere enn et kort stopp for å slenge på litt fossil væske :)

    Elbiler er morro å kjøre osv.. og hadde jeg hatt mer ubegrensede middler for å handle bil så hadde det nok stått en elbil her for bykjøringen og kansje opp til 90% av det jeg bruker en bil til normalt sett.. Men å låse fast 300-400.000++ i en elbil når man i tillegg må ha en bil som dekker de resterende prosentene(langkjøring og kjøring med vogn/tyngere henget) så blir det ikke et alternativ.
    Og en bil som gjør en god jobb på sistnevnte og dekker de samme kravene til komfort, motor, standard osv koster fort 500k, men det fine der er at man på brukten kan finne masse snadder til langt mer levelige priser. OG den bilen kan gjøre ALT. Ergo trenger man bare 1 bil.

    Så kommer da argumentet fra elbilfansen.. Tesla model X.. joda, en mill på bil hadde jeg ikke brukt uansett drivstoff.. og nei, den er ikke et alternativ, for den gir meg ikke friheten osv. Den kan med andre ord ikke gjøre ALT som JEG vil at min bil skal kunne gjøre..
    Det er pros and cons med begge deler. Etter 30 år med bensin, synes jeg nå det er utrolig befriende med Tesla da. Jeg kjører både lokalt og langt siden svigerfamilien bor i Danmark. Skal vi kjøre f.eks Hirtshals-København, planlegger bilen et par korte ladestopp på veien der vi kan hygge oss litt med en is og en liten benstrekk. Det er bare koselig og jeg kommer alltid mye mer opplagt frem enn da vi hadde bensinbil. Jeg ønsker på ingen måte å bytte tilbake. Når det er sagt, så synes jeg det virker stusselig når jeg ser alle andre elbilmerker som står i kø og skal dele på et par ladere. Begynner å bedre seg nå, men strømmen på ionity osv er så dyr at det blir ofte billigere å kjøre diesel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men å låse fast 300-400.000++ i en elbil når man i tillegg må ha en bil som dekker de resterende prosentene(langkjøring og kjøring med vogn/tyngere henget) så blir det ikke et alternativ.
    Der er du ved litt av kjernen for mange. Ikke alle bruker bilen bare til lokal kjøring og en tidvis 15mils tur til hytta. Å kjøpe en ekstra bil er både dyrt (ala for de velstående) og lite miljøvennlig. Når jeg etter hvert skaffer meg en elbil blir det som bil nr 2 (vi har 2 biler uansett) men den eksisterende bil nr 2 er 9 år og ikke økonomisk eller miljøvennlig og fase ut.

    Har for øvrig nettopp kjørt Bergen- Trondhein tur/retur på en 3 minutters fylling. Joda, jeg har tatt pauser, og noen av de kunne sikkert ha vært brukt til lading. Eller jeg kunne flydd (med kona i bilen hadde vel utslippene blitt omtrent de samme i de to alternativene). Det gikk ca 62 liter diesel på de 135 milene for de som evt ønsker å regne på CO2 alternativene. Og ingen døde av mine moderate Nox utslipp (jeg har en av de mest miljøvennlige Euro6 dieselene på markedet) over fjellene. Fin tur for oss som synes reisingen er en del av poenget med turen og liker å nyte norsk natur.

    Dette er ikke et innlegg mot elbiler. Elektrifisering er tvingende nødvendig. Men et forsøk på å nyansere en debatt som er uhyggelig naiv og forenklet. Når det er uhyre upraktisk å reise elektrisk (og meningsløst å vrake velfungerende fossilbiler), like forurensende å fly, og tog ikke eksisterer, hva skal vi gjøre da? Vi er for øvrig en familie som reiser relativt lite.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    100 mil i Norge tar fort 12-13 timer så den terapibiten ser jeg ikke helt. Kaffe, mat og toalettbesøk er slettes ikke nødvendig for gleden ved å kjøre bil er så stor.

    Kjøring med vogn ser jeg på som for spesielt interesserte.
    Nei vi er alle ulike.. bare å se her inne.. noen liker jo Hegel 😂

    Og for noen av oss er det enkelt å svinge til Sverige å kjøre der.. og oftest der de lengere distansene foregår, gjerne med vogn bak osv.. 60 mil med vogn gjøres på ca 7 timer.. årlig.. med bare bil ble det 190mil i en smell..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Husk at for mange er 35 mil en lang tur! Og så bor de rundt Oslofjorden. Ikke rart man synes det er greit med en elbil da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. vi er ulike med ulike behov. Det er et gjennomgående trekk ved elbilbrukerne at de ikke forstår at ikke alle ser verden som de, og at det ikke bare er bilkjøringen eller mangelen på den som bestemmer vårt karbonavtrykk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn