Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Naturen bli rasert med vinnmøllepark i frimorådet til folk som liker uberørt naturn. Fullstendig overkjørt av de grønne og strømmafian:mad: Nede i paddelandet Nederland som ikke har så fin natur, så gjør det ikke i så mye fra eller til. Hit kommer de for å se på den vakre naturen. De føler seg hjemme hær fortalte et nederlansk par til meg hær i sommer. De handler ikke så mye når de kommer, pga. de høye prisene vi har på allt.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Folk er forskjellige men jeg kan ikke forstå hvorfor 100 mil med henger uten en gang kaffe/tissepause skal være et must.

    Klart campingfolket må ha ICE bil da enhver form for fornuft tilsier at energi tilsvarende 9 liter diesel er knapt.

    Utvalget av elbiler som tar lengre dagsetapper uten mye bryderi er fortsatt knapt, innstegsprisen er relativt høy og hvor godt de passer til folks behov er også en sak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Kaffe-/tissepauser behøver ikke være 30-40 minutter lange. Og man må tisse når man må tisse, ikke når bilen sier at "nå må jeg lade".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kaffe-/tissepauser behøver ikke være 30-40 minutter lange. Og man må tisse når man må tisse, ikke når bilen sier at "nå må jeg lade".
    I-pace, eldre Teslaer og koreanere har såpass lange pauser, en ny elbil som Model 3 long range derimot... La inn Bergen-Trondheim i ruteplanlegger.
     

    Vedlegg

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I hin tid uten midtdelere i Sverige kjørte jeg fra et eller annet sted i midtsverige - omtrent, til Kirkenes på en hamburger og en bensinfylling (I Haparanda) - samlet 147 mil, eller også 1470 km i slapsesludd (Sverige), snøfokk i Finland. En del kjøring på midtstripa i Sverige funket greit.

    Nei, det må ikke være slik men kjekt å ha kapasiteten inne.

    På kortere turer aka 500-700 km pleier jeg og kjøpe et antall nydelige marinerte og grillede kyllinglår samt druer og farris eller så. Nytes uten stopp mens kjøres. Stopp uten grunn ansees for unødvendig/bortkastet tid. På retur, oftest samme døgn (hater hoteller - også bortkastet tid) kunne det bli en kopp kaffe og ei bolle hos transportministeriet som nytes i bilen om det ikke skulle være ønskelig å streke lit på skjekene. Kaffe funker i grunnen greit til å hindre at øyenvippene limer seg sammen.

    Følket i Kirkenes fortalte forøvrig at de døgner Oslo på 24t når de besøker slektninger. Tok vel Sverigevippen de og om jeg husker rett. 500 km spart.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Nå må du slutte å bløffe. 70 mil, ærend, og så retur i samme døgn. Hvis det er sant så er du en stor fare i trafikken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vel, bløff er det absolutt ikke....

    Utenom det, ingen restriksjoner for oss som ikke er yrkessjåfører og med biler under 3,5 tonn vet du.

    Samt at det er jo noen timers arbeidspause på bestemmelsesstedet......
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Det er vel en tanke bak restriksjonene til yrkessjåførene? For mange år siden var det en yrkessjåfør i nærhet her som drepte to og kvestet en alvorlig. Sovnet bak rattet etter å ha kjørt i et døgn. Liten grunn til å skryte av å ha kjørt ett døgn uten hvile.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    I hin tid uten midtdelere i Sverige kjørte jeg fra et eller annet sted i midtsverige - omtrent, til Kirkenes på en hamburger og en bensinfylling (I Haparanda) - samlet 147 mil, eller også 1470 km i slapsesludd (Sverige), snøfokk i Finland. En del kjøring på midtstripa i Sverige funket greit.

    Nei, det må ikke være slik men kjekt å ha kapasiteten inne.

    På kortere turer aka 500-700 km pleier jeg og kjøpe et antall nydelige marinerte og grillede kyllinglår samt druer og farris eller så. Nytes uten stopp mens kjøres. Stopp uten grunn ansees for unødvendig/bortkastet tid. På retur, oftest samme døgn (hater hoteller - også bortkastet tid) kunne det bli en kopp kaffe og ei bolle hos transportministeriet som nytes i bilen om det ikke skulle være ønskelig å streke lit på skjekene. Kaffe funker i grunnen greit til å hindre at øyenvippene limer seg sammen.

    Følket i Kirkenes fortalte forøvrig at de døgner Oslo på 24t når de besøker slektninger. Tok vel Sverigevippen de og om jeg husker rett. 500 km spart.
    Neivel?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fint hvis du hadde klart å holde deg "tråden", du svarer på noe annet enn det siste jeg skrev. Jeg vet hva jeg driver med og har aldri hatt et "tilbud" som de sier på svenska...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil absolutt ikke kjøre 100 mil non stop siden det tar minst 12 timer og campingvogn er noe av det siste jeg ville ha kjøpt her i verden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, 70 mil i et strekk går greit. Min datter bodde i en periode i Fredrikstad, og Trondheim-Fredrikstad uten annet enn en 3 min tissepause går veldig greit. Det er for så vidt ikke mer enn 62 mil. Over det tar jeg gjerne en 10 min stopp for å strekke på bena.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig Tesla har så høyt innvendig støynivå og problematiske seter at hyppigere stopp kommer godt med da. Jeg bare vet at i mine biler har ikke det vært verken nødvendig eller ønskelig, selv om stopp for å se på vakker norsk natur alltid er en fin del av en tur. På vei gjennom Sverige til Finnmark stiller det seg litt annerledes.......

    Og poenget er, for n-te gang - jeg vil og må ha en bil som passer mine behov, jeg er ganske avhengig av bil. Den dagen den er elektrisk blir det et kjempestort pluss.

    Hvor vanskelig kan det være???? Men teleevangelister ser det ut til å være vanskelig å omvende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle også gjerne hatt en elbil. En med gode seter, lavt støynivå i kupeen (og ikke kom med den at en elbil er så stille fordi man ikke hører motoren. Jeg har ikke hørt motoren i mine 3 siste biler og har mange ganger måtte se på turtelleren for å finne ut om motoren går) og rask lading (lade minst 30 mil på maks 10 minutter). Samtidig må det finnes godt med hurtigladepunkter der jeg vanligvis kjører (Tyskland, Frankrike, Østerrike og det gamle Øst-Europa). Hurtiglading i Norge sør for Trondheim er stort sett ikke noe problem, men mine langturer er ofte ikke i Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Fullstendig unødvendig med en slik kommentar, Nightpuma. Vi har alle forskjellige preferanser, vaner og behov. At du ikke har behov for å kjøre lange strekninger uten pause, betyr ikke det at andre ikke har det.
    Hvis jeg har behov for å være et sted og har valget mellom å bruke 2 dager eller å bruke 4 og ha 2 ekstra overnattinger (og ta meg 2 dager ekstra fri fra jobben), velger jeg 2 dager selv om det betyr litt lange strekninger.
    Jeg kan jo fly selvfølgelig, men er det noe særlig bedre rent miljømessig?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Elbiler fungerer dårlig i høye hastigheter så da må man belage seg på ekstra forbruk og tilhørende ladestopp. Forøvrig skiller ikke luftmotstand på drivstoff så merforbruket får man uansett.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Ett vennepar kjøpte nylig en Model X. De er ikke så veldig imponert over rekkevidde etter litt mellomdistanse motorveikjøring i sprengkulde. Lading etter ca. 15 mil og kø ved ladestasjonen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Forbruk, utseende og kupestøy er ikke Tesla Model X sine styrker.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Fullstendig unødvendig med en slik kommentar, Nightpuma. Vi har alle forskjellige preferanser, vaner og behov. At du ikke har behov for å kjøre lange strekninger uten pause, betyr ikke det at andre ikke har det.
    Hvis jeg har behov for å være et sted og har valget mellom å bruke 2 dager eller å bruke 4 og ha 2 ekstra overnattinger (og ta meg 2 dager ekstra fri fra jobben), velger jeg 2 dager selv om det betyr litt lange strekninger.
    Jeg kan jo fly selvfølgelig, men er det noe særlig bedre rent miljømessig?
    Jo da du har vel rett i det, men når det er sagt så er jo hele tråden stort sett bare vås uansett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Hva er rekkevidden på motorvei i 140-150 km/t? Det er gjerne slik jeg kjører når jeg er i Tyskland. Kiel - Praha er 70-85 mil avhengig av hvilken vei man kjører. Jeg bruker vanligvis ca. 7-8 timer (litt avhengig av veiarbeid og evt kø på ringveien rundt Berlin. Lurt å kjøre i helgene for da er det forbudt med trailere på motorveien). Nå som motorveien Dresden-Praha i tillegg er ferdig går det vel også noe raskere (fartsgrense 130 i Tsjekkia, noe fartsgrenser på motorveien i Tyskland). Og når jeg er i Kiel og skal til Praha (som skjer ganske ofte) vil jeg gjerne komme fram så fort som mulig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husker godt da jeg hadde fossilbil. Kjørte ofte 200-300 mil uten pause. Hadde engangsgrill på passasjersete og pissa på en flaske. Det var tider det.
    Om jeg aldri skaffer meg elbil må det være fordi jeg ikke ønsker å være medlem i en klubb som har så arrogante medlemmer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    For beregning av rekkevidde er abetterrouteplanner en grei side og app. Min erfaring er kun med deres Tesla beregninger men det har stemt godt og jeg vil tro det er tilsvarende for andre merker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke helt ny men interessante fremtidsvyer....

    New Kia EV will compete with Tesla and Porsche Taycan with 2.0-sec. 0-60 acceleration! Video


     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kia EV6 is the Next Kia Electric Car! The First E-GMP Car from Kia is a Supercar in Disguise!


    Kia EV6 is the Next Kia Electric Car! The first E-GMP Car from Kia is a Supercar in Disguise with 0-60 mph in 3.0-seconds with over 600-hp! Following the release of IONIQ 5, the first E-GMP-based dedicated EV, the EV6 is the next Kia electric car based on the dedicated EV platform. Although the IONIQ 5 and the Kia EV6 share the same platform, they are vastly different cars with different design principles inside and out. Furthermore, the Kia EV6 is expected to offer vastly different performance that’s equivalent to a supercar with super-fast acceleration and top-speed. The next Kia electric car, EV6 will be launched in July 2021 after a world premiere in late March. Also, in August of 2021, another version of the E-GMP crossover from the Genesis luxury brand will be released. The Genesis GV60 will be yet again another completely different car from the IONIQ and Kia versions.

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Om jeg aldri skaffer meg elbil må det være fordi jeg ikke ønsker å være medlem i en klubb som har så arrogante medlemmer.
    Må vel tross alt være bedre enn fossilbilklubben som døgner Kirkenes - Oslo mens de spiser kyllinglår bak rattet?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På langkjøring hender det jo at man bruker trikset trikset til slepebåtskipperene: Haifinnebiff krydret og stekt i folie på eksosmanifoilene. Da tar man en liten rast. Drivstoff trenger man jo normalt ikke fylle....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn