Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    På langkjøring hender det jo at man bruker trikset trikset til slepebåtskipperene: Haifinnebiff krydret og stekt i folie på eksosmanifoilene. Da tar man en liten rast. Drivstoff trenger man jo normalt ikke fylle....
    Haibiff, ikke haifinnebiff. Kun haier som spiser det. Tenk mer på hvem som er hai fremfor hva...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Haifinnebiff er utrykket svenske slepebåtsmannskaper på lange økter bruker for å ""piffe opp biffen litt ekstra... (dokumentert)....som om de skulle vært ute på havet liksom....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Haibiff er til de som er helt umettelige på overtid, eller f.eks. taubåter som opererer med ågerpriser.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt at normert tid på oppdateringen av Id3 som gjøres nå er 7 timer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Haibiff, ikke haifinnebiff. Kun haier som spiser det. Tenk mer på hvem som er hai fremfor hva...
    Haifinnebiff er på typisk svensk vis bankekjøtt som er ekstra flatbanket såpass at en kan se igjennom den og så rullet sammen.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Haibiff er til de som er helt umettelige på overtid, eller f.eks. taubåter som opererer med ågerpriser.
    Selv om et raskt søk på gugel viser at det ikke er noenting som heter haifinnebiff, så kan du bare gi opp. Du diskuterer med en verdensmester. På alt! Som har testet alt. Haifinnebiff finnes! Garantert.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    En mild advarsel mot bruk av el-bil:

    Nye litt påkostede El-biler er ofte stillegående, tunge og raske. Det gir storbil og luksus følelse.

    Man blir ekstra oppmerksom på biler som har dårlig støydemping, støyende og vibrerende motorer.
    Når man igjen må benytte en vanlig diesel eller bensin bil, kan man lure på om det er noe feil, da bilen ikke responderer som forventet på gasspådrag.

    For de som ikke har kjørt en litt påkostet el-bil, kan jeg opplyse om at komforten minner om den du har i store premium biler som Mercedes S-klasse, Full Size Cadillac, BMW 7 serie og Audi A-8.

    Selv om man må lade oftere enn fylle drivstoff, føles turen ofte kortere i en komfortabel bil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Selv om et raskt søk på gugel viser at det ikke er noenting som heter haifinnebiff, så kan du bare gi opp. Du diskuterer med en verdensmester. På alt! Som har testet alt. Haifinnebiff finnes! Garantert.
    Klag til SR Dokumentar og ikke til meg o´uvitende.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sveriges Radio har da ingen troverdighet! Knapt nok injurierende kraft!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Distriktets første ID4 1 edtition ble overlevert en kollega på mandag. Overraskende stor syntes jeg. Trommelbremser og bakhjulstrekk:

    8239CE3B-1058-4729-AD79-7835308823EF.jpeg

    C6278FDC-C902-40A7-BCAD-1F797A5C9600.jpeg

    1AD76906-59A0-4DF1-86AC-DCA70E897499.jpeg

    317249AD-D878-42F9-A366-3AAB2D4F9128.jpeg

    Mvh
    -BB-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En mild advarsel mot bruk av el-bil:

    Nye litt påkostede El-biler er ofte stillegående, tunge og raske. Det gir storbil og luksus følelse.

    Man blir ekstra oppmerksom på biler som har dårlig støydemping, støyende og vibrerende motorer.
    Når man igjen må benytte en vanlig diesel eller bensin bil, kan man lure på om det er noe feil, da bilen ikke responderer som forventet på gasspådrag.

    For de som ikke har kjørt en litt påkostet el-bil, kan jeg opplyse om at komforten minner om den du har i store premium biler som Mercedes S-klasse, Full Size Cadillac, BMW 7 serie og Audi A-8.

    Selv om man må lade oftere enn fylle drivstoff, føles turen ofte kortere i en komfortabel bil.
    Jøss. Som tidligere eier av en S klasse og passasjer i diverse elbiler bla et par større Teslaer, visste jeg ikke det gitt. Jeg skal gi deg akselerasjonen, som for min del er et mindre vesentlig aspekt ved en bil, men ellers er det jo greit å få bekreftet at i hodet på fanboys og fangirls skjer det masse pussige forenklinger. Men for all del, uten skjematenkning blir livet komplisert.

    Du burde kanskje heller fokuser på utslippene, som er den virkelige gode siden ved elbiler og årsaken til at jeg etterhvert kommer til å anskaffe meg en. I likhet med resten av fanboyene ser det ut til at du glemmer de.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En EQC er nå stille nesten uansett hva du sammenligner den med. Med det meste her i livet er det et kompromiss og en bil er intet unntak.

    For meg ville en EQC vært feil bil med tanke på at jeg er minst 20 år for ung for MB og det at jeg opplever den som trang (i forhold til pris) mens for andre er den perfekt.

    Samme er det med Tesla, scorer høyere på image og ytelse men opplevd kvalitet er mer variabelt.

    Tror ikke man får kjøpt en direkte dårlig ny bil så spørsmålet er mer hva man vektlegger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Trondheim
    Støyen i en moderne bil er stort sett vind- og hjul-støy. Motoren hører du stort sett ikke. På mine 3 siste biler (plug-in hybrider) har jeg vært nødt til å se på turtelleren for å finne ut om bensinmotoren brukes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Trondheim
    Distriktets første ID4 1 edtition ble overlevert en kollega på mandag. Overraskende stor syntes jeg. Trommelbremser og bakhjulstrekk:

    Vis vedlegget 706278
    Mvh
    -BB-
    Trommelbremser bak på en elbil har mye for seg. Trommelbremser har mindre effekt enn skivebremser, men bremsene bak brukes jo minimalt, og siden det er et lukket system er de ikke utsatt for rust på samme måte som skivebremser.
    VW sier at de skal vare ut bilens levetid, men VW sier nå mye rart så vi får vel se.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Trondheim

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Haifinnebiffen ctd...


    Haifinnebiffen ett inkl tilbehør pakkes i folie og
    legges på eksospotten i passe tid. Det er "kløften"
    til venstre for 2 mellom motor og eksospotte.
    Min slepebåt though hadde kokeplate på eksosrøret
    ut fra eksospotta - horisontalt.
    Utrykket Haifinnebiff kan være et svært lokalt uttrykk
    ala knusle bruk.



     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Trommelbremser bak på en elbil har mye for seg. Trommelbremser har mindre effekt enn skivebremser, men bremsene bak brukes jo minimalt, og siden det er et lukket system er de ikke utsatt for rust på samme måte som skivebremser.
    VW sier at de skal vare ut bilens levetid, men VW sier nå mye rart så vi får vel se.
    Kan ha endel ulemper også som ujevn bremseeffekt og styrete vedlikehold med lekk sylindre etc
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjørt bensinbil siden desember 2020 og utenom lengre bilturer så er det betydelig mer prakk pr måned å fylle bensin enn å lade elbilen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke mye prakk å fylle bensin. Hvis man bor slik at man kan lade hjemme (ikke alle gjør det) og sjelden kjører lengre strekninger (ikke alle gjør det heller) er det selvfølgelig mindre prakk å kjøre elbil.
    Men nå er det ikke slik at alle har det sånn.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, det bli strømtopper med hurtiglading og induksjonsovner. Ser det at elbiler driver med ulovlig lading. Elbil bruken har gått for fort fram i Norge. Mange brente stikkontakter og branner pga. overbelastning av stikk. Er ikke lov å sikre vanlig schuko stikkkontakt høyere enn 10A og Jordfeilbryter type B er påbudt. Mange som brukte nødlader hjemme før de viste dette.
    Det er lettere å stjele strøm enn bensin. Det var også en elbil som tapet strøm fra fellesstrømen i boretslaget, og ladestasjonen var ikke mere enn 150m unna. For en sort :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Godt man sitter på fasiten med yrkesskole og HFS bruker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn