Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Min (BMW 330e Touring Msport Xdrive) drar henger på 1500 kg.
    Samme serviceintervall og servicepris som ikke-hybriden av samme modell.
    Kjører på strøm (25 km) selv i -17° (forutsatt at jeg har forvarmet bilen i 5-10 min før jeg starter).
    Men den blir selvsagt relativt tung siden den har 2 motorer og batteri, så den bruker noe bensin på langkjøring. Ca. 0,57 l/mil på siste tur Trondheim-Oslo, men det er ikke så ille for en bil med den ytelsen.

    En plug-in hybrid er selvfølgelig ganske kompleks så man får jo se hvordan det fungerer over tid, men min datters Golf GTE er 6 år nå og har ikke hatt noen problemer. Den har litt for tette serviceintervaller (12 mnd/15 000 km) så noe kostnad til service blir det jo. BMWen har 2 år/30 000 km serviceintervaller så den bør være billigere.

    Jeg er enig i at det høres rart ut at de bare kom til Lillehammer i en Mustang Mach-e, men det var nå det de skrev. Jeg finner ikke artikkelen lenger, så den er tydeligvis fjernet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    18 mil med 88 kWh netto batteri har jeg vondt for å tro på. Ser for meg at man gjentatte ganger varmer opp kupé og batteri eller tilsvarende for å få det ekstremforbruket.
    Jeg har heller ikke spesielt tro på at det finnes en test som viser det. Jeg vil ihvertfall se den før jeg konkluderer. Etter å ha sett mye på YouTube i det siste, så ser jeg at det er veldig mange elbil haters og spesielt Tesla haters der ut som ikke har noen annen oppgave enn å rakke ned på n oe de enten ikke skjønner eller ikke liker.

    Men jeg er enig med Erato at ladbar plug in hybrid begynner å bli interessant. Spesielt Toyota RAV4 med hele 75 km rekkevidde. Da begynner vi å snakke. Blir et spennende år rundt dette med elektrisk/hybrid med tanke på batteriteknologi. Med litt flaks så kan det hende at Hydrogen/gass melder seg på i kappløpet også. Med da må det nok et paradigmeskifte til. Men jeg ønsker det velkomment!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Min (BMW 330e Touring Msport Xdrive) drar henger på 1500 kg.
    Samme serviceintervall og servicepris som ikke-hybriden av samme modell.
    Kjører på strøm (25 km) selv i -17° (forutsatt at jeg har forvarmet bilen i 5-10 min før jeg starter).
    Men den blir selvsagt relativt tung siden den har 2 motorer og batteri, så den bruker noe bensin på langkjøring. Ca. 0,57 l/mil på siste tur Trondheim-Oslo, men det er ikke så ille for en bil med den ytelsen.

    En plug-in hybrid er selvfølgelig ganske kompleks så man får jo se hvordan det fungerer over tid, men min datters Golf GTE er 6 år nå og har ikke hatt noen problemer. Den har litt for tette serviceintervaller (12 mnd/15 000 km) så noe kostnad til service blir det jo. BMWen har 2 år/30 000 km serviceintervaller så den bør være billigere.

    Jeg er enig i at det høres rart ut at de bare kom til Lillehammer i en Mustang Mach-e, men det var nå det de skrev. Jeg finner ikke artikkelen lenger, så den er tydeligvis fjernet.
    Angående service på hybrid, er den mye dyrere?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    TU hadde en en fattende test av mustangen med det største batteriet og konkluderte med 28 mil på vinteren med det de kalte stort sett motorveikjøring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Angående service på hybrid, er den mye dyrere?
    Det er den samme prisen på service på GTEene til VW som på standardmodellene, men serviceintervallet er tettere.
    På BMWen vet jeg ikke, da min ikke skal inn på service før om 2 år og jeg har ikke sjekket. De sa prisene var de samme. Jeg kjøpte min med 5 år service inkludert (men det blir jo bare 2 servicer siden intervallet er på 2 år) - jeg tror det kostet 11 500.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Folk er flinke til å fortelle andre hva de bør gjøre. Jeg kjørt e- Golf i 4,5 år, mens kollegaene mine diskuterte og rakket ned på el. bil (og holder på fremdeles)
    Regnestykket ved innbytte hos Møller, ved kjøp av Id3 ifjor høst, viser at Golfen er det rimeligste bilhold jeg har hatt blant 4 nybiler, selv før jeg beregner inn differansen mellom drivstoff og lading. Vårt behov for lading har alltid vært begrenset til lading hjemme.

    Kjørte til hytta idag tidlig, med Id3, totalt 15mil. Viste ca. 250km når jeg startet, parkert i garasjen hjemme 3,5t seinere vises 120km.
    Utetemp. viste mellom -9 til -7 grader C under turen, 2/3 av strekningen foregår på E6, i 80 og 90 sone.

    Har merket en og annen bug med bilen, men alt er så langt jeg kan forstå software relatrert. Ordner seg etterhvert og selv om jeg mistenker at problemene med Id3 er hauset opp er jeg enig i at sånt ikke er godt nok.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ingen tvil om at hvis man aldri kjører lenger enn 20 mil og alltid lader hjemme så er elbil aldeles strålende?

    Men du har helt rett. Mange forteller andre hva de skal/bør gjøre uten å kjenne de behovene de har. Jeg er ikke i tvil om at veldig mange, kanskje de fleste, greier seg veldig godt med en elbil, men til mitt bruk er de foreløpig ikke velegnet. Det kan være de er det om 5 år, men jeg tviler på at det vil være spesielt miljøvennlig for meg å bytte ut BMWen da, så jeg kommer nok til å ha den en stund. Hvis jeg har den like lenge som jeg pleier å ha bilene mine skal jeg ha den i 15 år til, og da er det ikke sikkert jeg skal ha noen ny bil.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er vel ingen tvil om at hvis man aldri kjører lenger enn 20 mil og alltid lader hjemme så er elbil aldeles strålende?
    Ja, noe sånt.
    Dersom jeg klarte meg med kun en bil og behovet ville kreve mye ekstern lading, ville jeg fremdeles kjørt diesel. Har en 9 år gammel diesel som dekker distanse, trekkraft og real vinterkjøring. Noe av mitt poeng er at behov, interesse osv er så forskjellige blant folk, derav ulike valg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    På samme måte så kan man si at hvis man aldri kjører mer enn 50 mil og aksepterer å spise middag på et ikke helt valgfritt sted langs veien fungerer det strålende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    På samme måte så kan man si at hvis man aldri kjører mer enn 50 mil og aksepterer å spise middag på et ikke helt valgfritt sted langs veien fungerer det strålende.
    Helt sikkert. Men når jeg kjører langt, kjører jeg lenger enn 50 mil, og maten man får på mange av de stedene der man kan lade er ikke spesielt fristende. Ikke blir det billigere heller.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg mener å ha lest at om man er 2 i bilen på en lavforbruks diesel så er utslippet omtrent som 2 flyseter pr km. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Poenget er at det ikke nødvendigvis er fossilbilen som er problemet i Co2 sammenheng, men antall reiste kilometer. Og så skal vi gjerne ha partikkelfrie byer, men det fikser hybridene. Og min nabos 2,5 tinns modell X med piggdekk graver opp like mye partikler som min piggdekkfrie Euro6 diesel lager.

    Ikke enkelt dette. Mitt største problem med elbildebatten er de grove forenklingene som gjøres på alle sider i debatten.
    Veldig enig i siste setningen. Altfor mye skråsikre folk rundt om, det gjelder vel egentlig det meste også utenom dette temaet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Veldig enig i siste setningen. Altfor mye skråsikre folk rundt om, det gjelder vel egentlig det meste også utenom dette temaet.
    Man værner om sine egne valg. En som har kjøpt rørforsterker, sverger selvsagt til dette. Inntil denne bytter til transistor.
    Jeg var skråsikker på at hybrid var noe tull, helt til jeg begynte å prøve flere biler og undersøke litt. Litt mindre skråsikkerhet er alltid på sin plass...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det er vel ingen tvil om at hvis man aldri kjører lenger enn 20 mil og alltid lader hjemme så er elbil aldeles strålende?

    Men du har helt rett. Mange forteller andre hva de skal/bør gjøre uten å kjenne de behovene de har. Jeg er ikke i tvil om at veldig mange, kanskje de fleste, greier seg veldig godt med en elbil, men til mitt bruk er de foreløpig ikke velegnet. Det kan være de er det om 5 år, men jeg tviler på at det vil være spesielt miljøvennlig for meg å bytte ut BMWen da, så jeg kommer nok til å ha den en stund. Hvis jeg har den like lenge som jeg pleier å ha bilene mine skal jeg ha den i 15 år til, og da er det ikke sikkert jeg skal ha noen ny bil.
    Nå har vel du hatt en ny golf, ny passat og ny BMW bare de siste få årene, så den statistikken din er vel ikke så veldig gjeldende lenger :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Min datter fikk Golfen (hun hadde en bensinGolf før som hun ga til sin bror), min sønn fikk Passaten (som så solgte den gamle Golfen videre) så alle bilene er fremdeles i bruk.
    Rotasjon innen familien.
    Alle bilene er i bruk i familien, men ikke alle sammen av meg. :) Og vi har kvittet oss med en 23 år gammel SAAB 9000 bensin, en 20 år gammel BMW 530D og en ca 10 år gammel Golf bensin. Det må da være bra :D
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du har mindre batteri i din bil RRR...
    So what? Er poenget at bilen går langt eller størrelsen på batteriet? E tron har også større batteri men går ikke like langt som eqc. Tesla X vinner i størrelse med noen utfordringer knyttet til dette - men den går i det minste langt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    So what? Er poenget at bilen går langt eller størrelsen på batteriet? E tron har også større batteri men går ikke like langt som eqc. Tesla X vinner i størrelse med noen utfordringer knyttet til dette - men den går i det minste langt.
    Poenget mitt er at det blir håpløst å kritisere alt annet enn egne valg, det ødelegger for en god diskusjon.

    Tror ikke Ford har lagd et helt håpløst produkt og fysikkens lover gjelder for alle biler.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kona T/R Tønsberg - Oslo (Skøyen) i -8/10 ga meg et forbruk på ca. 1,9 på mila.
    Med 64 KW batteri gir det en absolutt maks rekkevidde på 33 mil. Jeg ville nok ha tenkt 30 Mil er maks med litt margin.
    Det er ned fra oppgitte 45 / opplevd 42 mil. Eller omlag 30 % reduksjon.
    Det er motorvei 110/100 til Asker, så 90/80 og litt 60 helt på slutten.
    Den brukte ca. 2,5 på mila frem til Holmestrand, så sank det jevnt til ca. 2,0 i Drammen, 2,1 på Liertoppen, og derifra sank det jevnt til 1,9 ved stopp på Skøyen.
    Hjemover vat det litt annen profil, i bunnen av lierbakken var jeg nede i 1,7, som steg til 2,1 ved Holmestrand, som så sank jevnt til 1,9 ved ankomst hjemme.
    Vanligvis lader jeg til 80 %, nå som det er så kaldt lader jeg til 90%, da har jeg en god margin for hjemturen hvis jeg ikke skulle få ladet i Oslo.

    Holder fartsgrensene, og har 20 grader inne (og is/duggfrie vinduer).

    Just my 0.02 osv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyundai og KIA virker å ha knekt kodene for lavt forbruk ja. Det er litt svakt at Mustang klarer 28 på vinteren med 50% større batteri.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vel, Kona'n er jo ikke noen stor familiebil. En kan nok kjøre 4 voksne i den, men bagasjeplassen er ikke allverden. Jeg skulle ha den til pendling Tbg-Oslo bøgda, og til det funker den perfekt. Trenger ikke Etron,pacer eller Tesla ett-eller-annet til det. Ga 340' for den, som vel er omlag 1/2 parten av de jeg nevnte over (?). På 1,5 år har jeg spart ca. 50-60' ift Volvo V50'en jeg hadde før. Og det er på Diesel + bompenger.
    Så ja, for meg har det vært en ubetinget suksess...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Poenget mitt er at det blir håpløst å kritisere alt annet enn egne valg, det ødelegger for en god diskusjon.

    Tror ikke Ford har lagd et helt håpløst produkt og fysikkens lover gjelder for alle biler.
    Poenget ditt om å ikke kritisere annet enn egne valg er et råd du kan gi til deg selv. Jeg fremmer pros and cons av alle biler. Jeg har også fremmet en del utfordringer med EQC, men anbefaler europeisk kvalitet i større grad enn mye rekkevidde type Tesla ut fra min egne preferanser.

    Å velge en bil med lav rekkevidde og stort batteri er ikke klokt i kalde Norge, hvis man skal legge denne informasjonen til grunn. Det kan godt være at man trenger mer data før man skal konkludere.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lader når jeg trenger jeg :) Veldig fornøyd med I-Pace 2021 modell og E-Golf :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg vurderte sterkt jaguaren selv - spesielt mht kjøreegenskaper, men besluttet at jeg ville ha noe mer bagasjerom - selv om e tron vinner på det isolert sett av de europeiske merkene. Jeg er avventende til Kina-bilene, men de virker lovende - gitt at man ønsker å kjøre noe som ikke er japansk eller europeisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Man må rett og slett vurdere egne behov og velge ut fra det. Men vet selv hvilke behov man har. Og så må man selvfølgelig vurdere om de behovene man føler at man har er reelle. Det kan jo også være at man bare er kommet inn i et mønster og følger det av gammel vane. Å bryte det mønsteret kan være vanskelig, men det er kanskje det som er den beste løsningen.
    Det er vel få ting som setter en i mer forsvarsmodus enn at noen forteller en hvilke behov man har, og som sier at fordi dette fungerer for meg så fungerer det også for deg.
    Før kjørte jeg mye bil lokalt, men nå går jeg og tar kollektivtransport i større grad. Jeg kjører bil lokalt stort sett kun når jeg skal handle og frakte ting til min gamle mor som bor i en omsorgsleilighet. Så bilen brukes mer og mer til langkjøring.
    I tillegg må man jo vurdere hva man liker i en bil. Jeg liker en bil med gode kjøreegenskaper der jeg sitter lavt. Toppfart er uvesentlig. Aksellerasjon er greit, men når man kommer 0-100 på rundt 6 sekunder (BMWen går på 5,9 :) ) holder det i massevis. Lav støy og et godt stereoanlegg er et must. Gode seter. Og et godt GUI på kontrollene. BMWen scorer høyt på alle de tingene, men den kunne brukt litt mindre bensin på langkjøring, men mellom 0,5 og 0,6 l/mil er godkjent.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Saken er vel den at om kun kort tid vil det ikke lenger være aktuellt å besøke familie i Oslo hvis du bor i Tromsø, langt mindre familie i Praha! Og det helt uavhengig av om du hadde tenkt å kjøre bil eller reise med fly!
    Leste en artikkel om partikkelforurensing og i følge den var biltrafikken i Oslo kun ansvarlig for ca 15% av denne forurensingen. Storparten kom fra fyring med ved! Det ble i artikkelen selvfølgelig foreslått å montere måleapparat i pipa hos folk!
    Hvilket samfunn vi går mot skal jeg ikke spå mye om, men der finnes klart politikere der ute som er særdeles lite opptatt av personlig frihet og egne valg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Airline typeLitres / 100 passenger kilometre
    Low Cost3.18
    Charter3.469
    Regional4.47
    Flag carrier3.405
    0,4 på mila ja. Omtrent som min diesel. Men bare med den forskjellen at jeg bruker den på et par ferieturer i Europa i året, og alltid med 2 passasjerer i bilen, dvs halvparten av tilsvarende på fly. Og ingen helgeturer til Barcelona eller shopping i Dubai. For å gjenta, det er antall reiste km som er problemet, ikke bilen.

    Hvis en familie med elbil bruker de sparte bompengene og årsavgiftene på en ekstra utenlandstur, er vi like langt miljømessig. Da kunne de like gjerne beholdt karbonbilen og holdt seg hjemme.....

    Til tross for at vi bruker enorme beløp på grønne tiltak, er Norge fortsatt en klimaversting.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    0,4/km / 0,35 pr passasjerkm mener jeg å huske det stod i on board magasinene til SAS sine DC9ere.

    For 4 personer i en bil som bruker 0,5l/10 km (5L / 100 km) blir jo regnestykket slett ikke ille for bil. Reisetid unntatt.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hyundai og KIA virker å ha knekt kodene for lavt forbruk ja. Det er litt svakt at Mustang klarer 28 på vinteren med 50% større batteri.
    Electrek mener bilen klarer 220 miles med vinterforhold og stigning opp til Vermont og at de antar bilen reelt har 270 miles rekkevidde.

    Med tanke på hvor lite energi man har lagret og hvor energieffektive elbiler er så blir det fort en del usikkerheter.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang Hyundai og Kia så har TeslaBjørn en forklaring på god rekkevidde ved at bilene har stor feil på speedometer. Disse viser fort 8-10% for høy hastighet slik at du faktisk kjører betydelig saktere enn du tror og det gjør fort et betydelig utslag på rekkevidde...

    Kjører du Kia og noe bak blunker på deg - vet du nå årsaken :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Folk burde gjøre som jeg og kalibrere speedometeret sitt mot de målene med tavle som finnes langs veien.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Gjør ikke alle det da? :D
    I min bil er 83 km/t på speedometeret 80 km/t på disse tavlene, så jeg setter alltid fartsholderen på 84 km/t. Da kjører jeg maks 1 km/t over fartsgrensen og det er innenfor feilmarginen på fotobokser og politiradar. Da tar jeg imidlertid igjen veldig mange som for å være helt sikre legger speedometeret på 75 km/t og dermed kjører i 70 :(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Ok. Folk burde gjøre som jeg og kalibrere speedometeret sitt mot de målene med tavle som finnes langs veien.....
    Eller som Tesla og lage et speedometer som viser helt korrekt hastighet. Basert på et enormt datasett bestående av 1 punkt - min egen bil - så er misvisingen på speedometeret maks 1 km/t basert på hva disse tavlene viser i alle fall.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Det er da vel avhengig av hvilken dekkdimensjon du bruker? Med større dekk (20" kontra 19") er jo omkretsen større slik at en omdreining av hjulet gir lenger distanse og dermed høyere hastighet ved samme omdreiningshastighet.
    Jeg har 18" på min bil. Det er jo mulig at speedometeret er kalibrert for 19" felger, da det antagelig er mer vanlig for den bilen. Da vil nok feilmarginen være mindre. Det er vel forøvrig også avhengig av dekkprofilen?
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ang Hyundai og Kia så har TeslaBjørn en forklaring på god rekkevidde ved at bilene har stor feil på speedometer. Disse viser fort 8-10% for høy hastighet slik at du faktisk kjører betydelig saktere enn du tror og det gjør fort et betydelig utslag på rekkevidde...

    Kjører du Kia og noe bak blunker på deg - vet du nå årsaken :)
    Har testet med GPS, min Kona har en feilvisning på ca. 3 km/t i 100 km/t. Legger cruisekontrollen på 103.
    Og korrigerer utkjørt distanse tilsvarende.når jeg beregner rekkevidden...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er da vel avhengig av hvilken dekkdimensjon du bruker? Med større dekk (20" kontra 19") er jo omkretsen større slik at en omdreining av hjulet gir lenger distanse og dermed høyere hastighet ved samme omdreiningshastighet.
    Ehh, nei, en bruker en lavere dekkprofil på 20" kontra 19". Som i teorien skal gi omlag samme diamteter uavhengig av felgdimensjon.
    Jeg har 17" på sommer og 16" på vinter, men jeg har litt for små vinterdekk, så jeg har større misvisning på vinterdekkene enn sommerdekkene.
    sommer er ca 3 km/t mens vinter er ca. 7 km/t ved 100 km/t. Justerer dette inn i cruisekontrollen, samt justerer for dette ved beregning av rekkevidden.
    En interessant observasjon er at Konan bruker ca. 4-6% mindre med vinterdekkene når jeg korrigerer for misvisningen. Jeg har en teori på at det skyldes dels rullemotstand (breiere sommerdekk), men også vekt. 16" vinterhjulene er vesenlig lettere enn 17" sommerhjulene.
    Som alltid, YMMV...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Ja, man kan jo kompensere det med dekkprofilen, men er det vanlig? På min forrige bil var det 18" felger på sommerdekkene og 17" på vinterdekkene, men dekkprofilen var den samme.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er da vel avhengig av hvilken dekkdimensjon du bruker? Med større dekk (20" kontra 19") er jo omkretsen større slik at en omdreining av hjulet gir lenger distanse og dermed høyere hastighet ved samme omdreiningshastighet.
    Jeg har 18" på min bil. Det er jo mulig at speedometeret er kalibrert for 19" felger, da det antagelig er mer vanlig for den bilen. Da vil nok feilmarginen være mindre. Det er vel forøvrig også avhengig av dekkprofilen?
    Etter hvert hjulskift spør Teslaen din deg om du har byttet hjul og hvilken dimensjon på felgen du har byttet til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    "The reading displayed on your vehicle's speedometer will usually be calculated from a wheel speed, or axle sensor. There must always legally be a margin for error here, in order for the manufacturer to ensure that the vehicle is never reading under the vehicles true speed.

    This is necessary, as any slight changes to the diameter of the wheel or tyre will cause the calculation to be incorrect. For example, factors like worn tyres, less/more air in the tyres, a different brand of tyre with slightly different dimensions or more load in the car could all have an impact.

    The differences in wheel/tyre diameter could be tiny (maybe a few millimetres), but at 30mph your car wheels are rotating 6-7 times every second, so it can quickly make a difference of a few miles per hour. This margin for error is taken into account in how the law is applied, and how manufacturers calibrate their car speedos.

    To ensure that they comply with the law and make sure that their speedometers are never showing less than true speed under any foreseeable circumstances, car manufacturers will normally deliberately calibrate their speedos to read ‘high’ by a certain amount. "

    Så å kalibrere speedometeret slik at det viser helt korrekt fart kan altså være i konflikt med loven, da speedometeret aldri, uansett dekkdimensjon, dekkslitasje eller luftfylling, skal kunne vise en lavere fart enn den man faktisk har.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn