Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Enkelt å legge til 800v lademulighet på eksisterende ladepunkter. Dette vil tvinge seg frem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er bilene omsider der. Men lading kommer til å være en kjempeutfordring i svært mange år fremover. Og jeg tenker da særlig på utenfor Norges grenser, men også nasjonalt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Utbygging av og tilgang til ladepunkter generelt vil nok forbli en flaskehals en god del år fremover slik premissene er nu.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.725
    Antall liker
    5.929
    Tok en screenshot av Tesla sine ladestasjoner, det er jo en del da.
    1624377353861.png
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En nabo var på Teslaferie i SørEuropa for et par år siden. Han kjørte stort sett ca. 25 mil mellom ladingene, det ble naturlig pga avstand mellom ladestasjonene.
    Hans inntrykk var at ladenettet (for Tesla) var svært godt utbygget, Tysland og Frankrike.

    Ikke vet jeg, har kun ladet hjemme i 5 år nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, ladenettverket er jo Teslas store fordel. Hvis jeg skulle reise mye i Europa er det vel egentlig bare Tesla som duger foreløpig. Jeg har jo base i Praha når jeg er i Europa, og kjører gjerne til Alsace eller Venezia på en dag - jeg bruker heller ekstra tid på de stedene enn å bruke tid på overnattinger underveis.
    Praha - Colmar er ikke mer enn 70 mil og det går på ca 7 timer hvis du ikke har en elbil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    En nabo var på Teslaferie i SørEuropa for et par år siden. Han kjørte stort sett ca. 25 mil mellom ladingene, det ble naturlig pga avstand mellom ladestasjonene.
    Hans inntrykk var at ladenettet (for Tesla) var svært godt utbygget, Tysland og Frankrike.

    Ikke vet jeg, har kun ladet hjemme i 5 år nå.
    Tesla sitt nettverk i Europa er ypperlig, kjørt masse bilturer med min.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Straffen for å kunne benytte et godt utbygd ladenettverk er at man må kjøre Tesla. Tror jeg beholder diesel-Volvoen noen år til. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at Tesla har 1 supercharger med 8 ladingspunkter i Praha - en by med ca 1,5 mill innbyggere der de aller færreste har mulighet for lading hjemme. Det virker litt spinkelt. Skulle man trenge å lade og det er kø får man dra til Lovosice, Plzen, Humpolec eller Ceske Budejovice. Lovosice er vel det nærmeste - omtrent 8 mil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tok en screenshot av Tesla sine ladestasjoner, det er jo en del da.
    Vis vedlegget 730727
    Jo Tesla funker. Men jeg nekter å la strømleverandørene bestemme mitt valg av stereoanlegg eller ladeleverandørene av bil. Det er et gigantisk skritt bakover som på noe sikt er en blindvei for elbiler, uansett hvor smart det har vært på kort sikt. Alt må standardiseres. Å spre knappe ressurser på ulike nettverk og betalingsløsninger må det bli slutt på. All ære til Tesla, men nå må det tenkes mer langsiktig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Jo Tesla funker. Men jeg nekter å la strømleverandørene bestemme mitt valg av stereoanlegg eller ladeleverandørene av bil. Det er et gigantisk skritt bakover som på noe sikt er en blindvei for elbiler, uansett hvor smart det har vært på kort sikt. Alt må standardiseres. Å spre knappe ressurser på ulike nettverk og betalingsløsninger må det bli slutt på. All ære til Tesla, men nå må det tenkes mer langsiktig.
    Blir omtrent det samme som at du kun kan fylle diesel på Y/X dersom du kjøper Toyota.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er muligheter for oss andre som ikke kjører Tesla også.
    Vis vedlegget 730772
    346 stasjoner i hele Europa. Fremdeles litt spinkelt. For å ta mitt eksempel med Praha som jo er mitt utgangspunkt - der finnes det 2 stasjoner i utkanten av Praha med hele 6 ladepunkter til sammen. 4 stasjoner i hele Tsjekkia med totalt 12 ladepunkter. Ingen ladepunkter i Skandinavia nord for Trondheim. De har en jobb å gjøre...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men dere skjønner at dere kjemper en tapt kamp? Før eller siden blir bilen elektrisk og behovene til rekreasjonsbilisten vil man, hva er frasen nå igjen… drite i.

    Det er spektakulært uinteressant hvor lang tid noen bruker på å kjøre på fritiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda weld. Sånn er det. Alle skal fly, og setter man seg først I flyet flyr man like gjerne 8 timer til USA på ferie som å kjøre 12 timer til Berlin. Og mye billigere. Kjempegevinst for miljøet.....

    Klimakrisen vil fremtvinge at vi må reise mindre, og mer elektrisk. Satsing på ladenettverk, jernbane., vesentlig høyere flypriser og mer kortreist produksjon vil alt sammen tvinge seg frem, med ubehagelige konsekvenser for mange. Dette er de kampene som må tas. Elbilene er det minste problemet. De er i ferd med å bli bra nok.

    Varer vil bli dyrere. Arbeidsplasser vil dø, og skapes. Den markedsmessige liberalismen vil måtte reguleres kraftig. Og en bitte liten sak i det hele er at lukkede ladenettverk tid snart må være over. Ref også forrige setning. Liberalismen vil og må tape i kampen mot klimaendringene.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Men dere skjønner at dere kjemper en tapt kamp? Før eller siden blir bilen elektrisk og behovene til rekreasjonsbilisten vil man, hva er frasen nå igjen… drite i.

    Det er spektakulært uinteressant hvor lang tid noen bruker på å kjøre på fritiden.
    Jeg føler ikke at jeg kjemper noen kamp i det hele tatt. Jeg bare påpeker at det er et stort problem. Når det er 20 hurtigladepunkter totalt i et land med over 10 mill innbyggere, strømmen er dyr og de fleste ikke kan lade hjemme er det innlysende at den elektriske bildrømmen er langt unna.

    Samtidig opplyses det at det er 2000 ladepunkter i Norge og det er alt for lite i et land med 5,2 mill innbyggere. Hva skal man da si om et land som Tsjekkia med 20 ladepunkter og 10,2 mill innbyggere?

    Jeg skulle veldig gjerne kjøpt en elbil, men med mitt reisemønster er det pr. i dag ikke praktisk. Jeg var nettopp på en tur i Vesterålen, og hvor mange ladepunkter det er i Oslo og sentrale strøk der avstandene er korte kan umulig være spesielt interessant for de som bor der.

    Det er åpenbart at folk må endre reisevanene sine framover, men slikt sitter langt inne. I mitt tilfelle vil det bety at jeg vil fly mer. Og når jeg kommer fram dit jeg skal må jeg leie en bil, og pr. i dag blir ikke det en elbil. Dessverre.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen indikasjoner på hvordan det skulle fungere og når det kommer?
    Porsche er nevnt som primus motor enn så lenge. De vil vel ikke la alle entusiastene med burnet motorer i stikken. Linket vel til en artikkel om dette tidligere. Syntetisk "bensin" er ikke noe nytt. Tyskerene produserte dette under WWII da de ikke hadde/mistet tilgang på oljefelter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Porsche er nevnt som primus motor enn så lenge. De vil vel ikke la alle entusiastene med burnet motorer i stikken. Linket vel til en artikkel om dette tidligere. Syntetisk "bensin" er ikke noe nytt. Tyskerene produserte dette under WWII da de ikke hadde/mistet tilgang på oljefelter.
    Det er vel i stor grad et forsøk på grønnvasking.

    «For syntetisk drivstoff går kun 13 prosent av tilført energi til fremdrift»
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    WayBehind har nok tilgang til inside info som ikke er kjent for resten av verden
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    HmmmMMmmMmmm.... WayAheadOfYou 4 sure

    På 90 tallet lagde man biler som seamlessly kunne kjøre på metanol og bensin, den justerte seg automatisk etter drivstoffet.

    Meget elementært:

    “Information is not knowledge.
    Knowledge is not wisdom.
    Wisdom is not truth.
    Truth is not beauty.
    Beauty is not love.
    Love is not music.
    Music is THE BEST.”
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja, vekk med seg....

    Felling of 90 Mitsubishi 1000A Wind Turbines - Controlled Demolition, Inc.


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    HmmmMMmmMmmm.... WayAheadOfYou 4 sure

    På 90 tallet lagde man biler som seamlessly kunne kjøre på metanol og bensin, den justerte seg automatisk etter drivstoffet.

    Meget elementært:
    Hva så? M6 fra 60-tallet hadde mulifuelmotor. Gikk på alt fra sildolje til parafin. Bensin ble litt i kjappeste laget.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tja min 1920ish 2 takts båtmotor gikk på absolutt alt som kunne forbrennes i flytende form. Primitiv injection. Bensin, Diesel et al... terpentin, traktorbensin, parafin, bensin...

    Imidlertid, 90 tallsmotorene forurenset next to nothing....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg var på min første langtur med elbil nå i langhelga - 68 mil hver vei langs RV3, E6, E18 og E39. Overraskende hvor greit alt gikk. Ladet tre ganger per tur, en lang på 40 min, og to korte på ca 15 min. Det er ikke ille når jeg har en bil med "bare" 45 kWh batterikapasitet. Selve ladingen tok ikke lengre tid enn de stoppene man ellers måtte gjøre for å strekke bena, spise og gå på toalettet.

    Langs hovedveiene er lademulighetene bra synes jeg. Gjennom Oslo - ikke så imponerende egentlig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg er egentlig imponert over hvor ofte man må spise, strekke på bena og gå på toalettet på en såpass kort tur som 68 mil. Det bare minner meg på hvor stor forskjell det er på folk. Sist jeg kjørte Trondheim - Bergen hadde jeg en pause på 10 min på Lom. Det holdt i massevis (og så var det jo en pause på fergen over Sognefjorden).
    PS: Det kommer vel også litt an på hva slags bil man kjører. Og hvor mange man er i bilen selvfølgelig. Jeg kjører alene og trenger bare ta hensyn til mine egne behov.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke bra for hverken passasjerer eller trafikksikkerheten å kjøre altfor lange strekk. Kommer selvsagt an på hvor mye sjåføren tåler. Jeg klarte lange strekk når jeg var ung, men ikke nå lenger.

    I min alder og helsetilstand så føler jeg for en stopp etter maks tre timer. Turen min på 68 mil tok 10 timer totalt, da inkludert mat/pisse/lade stopp og ett stopp for å hente noe som skulle bringes med. Det hadde nok tatt samme tid med en forurensningsbråkemaskin.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man blir mindre sliten av å ha godt med pauser. Jeg har kjørt Strømstad-Kristiansund med 2 veldig korte stopp a ca 5 min men det er ikke noe jeg anbefaler noen.

    Det er nok en grunn til at yrkessjåfører er pålagt pause.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En gang for mange år sida kjørte jeg Verona, Italia og hjem i ett strekk nesten. Eneste lengre pause var ferga Puttgarden-Rødby. Brukte 22,5 time. Anbefaler INGEN å gjøre noe sånt, det er helt galskap.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenker mest på tid når jeg / vi kjører den årlige turen til Assen i Nederland. Den er omtrent noe slikt:

    Tønsberg - Larvik, 4 mil.

    Hirtshals - Kolding, 27 mil. Dette er egentlig den mest slitsomme delen, fergen er i Hirtshals kl. 21, og det tar ca. 3 timer ned til Kolding.
    Etter en ofte litt hektisk dag på kontoret først for å bli ferdig med det siste, så blir det sen kveldskjøring ned til Kolding.
    Og motorveien gjennom Danmark er vel ikke den mest spennende veien ...

    Dagen etter, Kolding - Hamburg, 25 mil. Ca. 3 timer. Her kunne vi ha kjørt lengre, men vi skal som regel innom www.louis.de. Bruker gjerne omlag 1 time der.
    Så er det enten Hamburg raststätte Hollenstedt, 1/2 time eller så. Her har de som regel veldig ok mat, så vi stopper gjerne her. Klokka er nå rundt 12, så det er greit med litt lunsj.
    Alternativet er raststätte Hasbruck Nord, noen mil vest av Bremen.

    Uansett, det er omlag 31 mil og drøye 3 timer kjøretid fra Hamburg til Assen. Om det er stopp i Hollenstedt eller uttafor Bremen blir da ikke så viktig.
    Så vi kjører omlag 3 timer pr. stint, og det er helt passe.

    Tilbaketuren er noe av det samme, Assen til noen mil før Hamburg, stopper for en matbit & diesel. Så er det som regel derifra og rett opp til Kolding i et stint, overnatte og Kolding - Hirtshals dagen etterpå.

    Jeg har kjørt Assen - Fredrikshavn, 81 mil med kun 4 små stopp. Det tok akkurat 8 timer. Da var jeg alene, og hadde jeg kjørt bil, så ville det gått enda raskere. Men med en tank på 15 liter, så blir det stopp ca. hver 20-22 mil eller så. Kjørte fra Assen klokka 16 og var i Fredrikshavn kl 24. Ferga til Langesund gikk kl.01.
    Holdt jevnt 150 gjennom Tyskland, litt saktere i Danmark. Stoppene var bensin, litt drikke + toalett. Stoppet litt lengre nord for Hamburg for en matbit. Jeg visste at hvis jeg var på den bestemte bensinstasjonen nord for Hamburg kl. 20, så ville jeg nå Fredrikshavn til kl. 24.

    Så for meg, så er ca. 3 til 4 timers stint passe.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og ja, har kjørt Tønsberg Mo i Rana for noen år siden, det er kanksje den mest slitsomme turen jeg har hatt. Bortsett fra Tønsberg - Kolemoen, så er det ordinær norsk "bygdevei" for resten.
    Hadde bestemt meg på forhånd for å overnatte i Trondheim, og det var lurt. Vet om flere som har kjørt nesten det samme i ett strekk, det er fort 15-16 timer eller så...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Poenget mitt er vel egentlig at vi er forskjellige og håndterer slikt forskjellig. Og de fleste later som om det som fungerer for en også fungerer for alle andre.
    Jeg kunne forøvrig også kjøre lenger da jeg var yngre. Det er jo også avhengig av veiens beskaffenhet og trafikken. Jeg kjører forøvrig sjelden mye over 60 mil på en dag (med noen unntak). Jeg tar jo pauser underveis, gjerne etter 3-4 timer, men behøver de være så mye lenger enn 5-10 minutter?
    I den bilen jeg har nå er det kamera i dashbordet som scanner ansiktet til føreren og bilen varsler om den oppdager noe som tyder på at jeg bør ta en pause. I tillegg til varsel om å ta pauser ved jevne mellomrom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn