Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har timet pausene. To personer, inn på bensinstasjon for å pisse, handle noe å spise, og så spise det. Det tar for oss 15 min minimum. På 15 min rekker man å tanke opp 50% på en elbil, og det er ganske greit. Da rekker man egentlig neste tilsvarende stopp ganske greit.

    Mitt poeng - om det er noe poeng - er at elbil funker veldig fint også på lange distanser, selv med relativt lite batteri. Det man trenger er en bil som kan lade kjapt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Helt enig - ladehastighet og tilgang på ladepunkter når du trenger det er det som er viktig.
    I Norge, spesielt fra Trondheim og sørover er det stort sett ikke noe problem unntatt kanskje i spesielle tidsrom (fellesferie).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kjørte langs sørlandet lørdag. Shell Tvedestrand har så vidt jeg klarte å telle 16 stk lynladere, hvorav bare en var opptatt....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Som nevnt er det vel stort sett problemfritt i Norge, i hvert fall sør for Trondheim.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Jeg har timet pausene. To personer, inn på bensinstasjon for å pisse, handle noe å spise, og så spise det. Det tar for oss 15 min minimum. På 15 min rekker man å tanke opp 50% på en elbil, og det er ganske greit. Da rekker man egentlig neste tilsvarende stopp ganske greit.

    Mitt poeng - om det er noe poeng - er at elbil funker veldig fint også på lange distanser, selv med relativt lite batteri. Det man trenger er en bil som kan lade kjapt.
    Synd man ikke kan få seg noe ordentlig mat ved ladestasjonene. Ostepølser er ikke noen høydare etter 4-5 timer bak rattet, da vil jeg ha noe ordentlig mat.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.290
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Synd man ikke kan få seg noe ordentlig mat ved ladestasjonene. Ostepølser er ikke noen høydare etter 4-5 timer bak rattet, da vil jeg ha noe ordentlig mat.
    Og det er jeg enig i, det er en av de tingene jeg opplever som MYE bedre i feks Tyskland. Det er nærmest alltid en kafeteria m/kjøkken i tilknytning til bensinstasjonene. En kan få burger & pølse hvis en vil, men de har som regel en brukbar meny i tillegg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    De norske bensinstasjonene kommer nok til å ende opp som veikroer/lokalbutikker med lademuligheter.
    Og legestanden kommer til å akke seg over hvor usunt det er å kjøre elbil for man fyller opp med hurtigmat i tide og utide mens man lader bilen.
    Enkelte leger mener jo nå at hovedproblemet med alle elsparkesyklene ikke er ulykkene grunnet uvettig kjøring, men at folk slutter å gå og dermed får for lite mosjon med økt overvektproblem som resultat. Og det har de sikkert rett i.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører veldig ofte forbi E39 Fjordkroa hvor de har Tesla, Ionity og Grønn Kontakt og har observert at 50kW Grønn kontakt blir foretrukket fremfor Ionity selv med biler som kan lade >50kW.

    Usikker på om det har noe med beliggenhet og at det faktisk er anstendig mat og/eller ladekostnad.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De norske bensinstasjonene kommer nok til å ende opp som veikroer/lokalbutikker med lademuligheter.
    Og legestanden kommer til å akke seg over hvor usunt det er å kjøre elbil for man fyller opp med hurtigmat i tide og utide mens man lader bilen.
    Enkelte leger mener jo nå at hovedproblemet med alle elsparkesyklene ikke er ulykkene grunnet uvettig kjøring, men at folk slutter å gå og dermed får for lite mosjon med økt overvektproblem som resultat. Og det har de sikkert rett i.
    Nå skal man jo flytte grensen for overvekt så da forsvinner jo problemet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Jeg er egentlig mest imponert over at noen vil betale et par hundretusen i moms og bilavgifter for å korte ned pausen hver 3-4 time fra 30 minutter til 5-10
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Nå betalte ikke jeg annet enn mva på min. Noen bruker bilen sin også andre steder enn i Norge, og der er det ikke sikkert det er like enkelt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen bruker også bil utenfor Norge. Og så kan du kanskje koste på deg å være imponert over at noen synes det er ok å bidra til fellesskapet. Jeg betaler for øvrig heller 800 k for en bil jeg kan bruke enn 600k for en bil jeg ikke kan bruke. De begynner for øvrig å bli brukende nå, det var ikke tilfellet da jeg måtte byte for 4 år siden.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mange av innleggene er probleminfiserte og kanskje med rette, fordi en el. bil benyttes så ulikt :)
    Vår Id.3 viser nærmere full kapasitet, 413km på det meste når den startes opp på morgenen nå på sommeren. I vinter 370km på det meste. Den lades fra en 16A kurs til Easee home lader som er satt til 13A/ 100 %. Laderoboten sørger for rimelig lading på natten, men det overstyrer jeg enkelt fra appen.

    Bilen er en fornøyelse å kjøre stort sett, storbilfølelse og følelsen av å ha god rekkevidde. Kjører for det meste lokalt eller til og fra hytta hvor vi er ofte, også dagsturer. Har anlagt 6mm2 RKV kabel og 3 x 32A for lading på hytta, men trenger det ikke foreløpig.

    Konas innsigelser til bilen, ønsker seg et lokk for lagringsrommet mellom setene, gir mer ryddig følelse :D mens jeg tar meg i å stusse over at den finner 50 soner i 60 soner, samt korrigerer meg når jeg kjører midt i kjørefeltet, men visstnok ikke gjør det.

    En overskrift i en nettavis i vinter sa følgende; "denne bilen bør du ikke kjøpe". Min anbefaling er det motsatte. Id.4 om du trenger mer plass.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Er rekkeviddeangivelsen på id.3 til å stole på? På min Passat GTE var den sørgelig upresis.
    Og du kunne ikke stole på hastighetsvisningen. Jeg ville vært livredd for den med det nye EU-direktivet der bilen skal styre hastigheten automatisk. Kartene var ikke oppdatert (selv nye kartoppdateringer inneholdt store feil). Så sent som for 2 år siden eksisterte ikke nye E6 ned svenskekysten før man passerte Uddevalla. Fra Svinesund og langt ned mot Uddevalla kjørte bilen i åkeren ifølge navigasjonen. Og på E6 forbi Kvam der fartsgrensen er 90 (eller er den 100) påsto bilen at fartsgrensen var 30. I Dybdals vei i Trondheim som har 40-grense viste bilen 30 km/t på vei opp og 50 km/t på vei ned. Snittet ble jo riktig da...
    Min BMW har ikke dette problemet. Heller ikke problemet med unøyaktig rekkeviddeangivelse på strøm.

    Men som du sier har man forskjellige behov, og ikke alle biltyper kan passe for alle.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Id3 ser jo ut til å være et godt kjøp når man får 58 kWh netto batteri og greit med utstyr på kampanje til 309k.

    Alt av nøyaktighet på guessometer etc blir nok mye bedre med økt batterikapasitet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Prisene på nye elbiler vil forøvrig gå betydelig ned fremover. Husker ikke hvor jeg leste det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Dessuten er det en Id.3 jeg skriver om, ikke GTE :)
    Ja, jeg vet jo det. Men i og med at bilene kommer fra samme konsern vil det være naturlig at de deler en del teknologi, spesielt navigasjon som jo ikke er avhengig av hva slags drivlinje man har. Jeg lurer jo bare på om VW har fått orden på dette. Det hadde de ikke for 2 år siden.
    Du nevnte jo at den ikke alltid viste korrekt fartsgrense.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Min Citroen eC4 viser i alle fall korrekte fartsgrenser.... og rekkeviddemisviseren er like bra som på andre elbiler..... 😋

    Med fart rundt 70 i snitt klarer den over 30 mil fra 45 kWh netto batteri. Not bad.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjører veldig ofte forbi E39 Fjordkroa hvor de har Tesla, Ionity og Grønn Kontakt og har observert at 50kW Grønn kontakt blir foretrukket fremfor Ionity selv med biler som kan lade >50kW.

    Usikker på om det har noe med beliggenhet og at det faktisk er anstendig mat og/eller ladekostnad.
    Det har noe med pris å gjøre, Ionity driver med landeveisrøveri, dobbel pris i forhold til Circle K og Recharge. (Bruker brikke fra Recharge (Fortum) og har registrert den i tillegg hos Circle K. Det gir også tilgang til Ionoity laderne i Norge men prisen er høy.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Prisene på nye elbiler vil forøvrig gå betydelig ned fremover. Husker ikke hvor jeg leste det.
    Prisene går ned når volumet går opp og pr nå er volumet på elbiler lavt. Hva som skjer med prisen i Norge er dog og avhengig av hva slags avgifter man legger på og den er nok ikke fredet veldig mye lenger - valg til høsten veit du...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Når investeringen i produksjoneslinjene er gjort, volumet går opp og batteriprisen går ned kommer elbilene til å bli billigere å produsere. Da går prisen fra produsent ned, men som det sies er det jo helt avhengig av hva som skjer med avgiftene.

    Prisen på brukte elbiler bør falle kraftig snart når nye modeller med mer effektive motorer og bedre batterier kommer. Audi har jo allerede annonsert at neste generasjon e-tron vil få en langt mer effektiv motor, batterier med større energitetthet og mer effektivt ladesystem. Det gir større rekkevidde (økning på 30-50%) på de nye e-tron modellene uten at prisen skal øke. Det burde bli ganske bra prisfall på brukte elbiler framover.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ja, jeg vet jo det. Men i og med at bilene kommer fra samme konsern vil det være naturlig at de deler en del teknologi, spesielt navigasjon som jo ikke er avhengig av hva slags drivlinje man har. Jeg lurer jo bare på om VW har fått orden på dette. Det hadde de ikke for 2 år siden.
    Du nevnte jo at den ikke alltid viste korrekt fartsgrense.
    Antakelig ikke helt, men mitt kjørebehov avdekker kun små bugs foreløpig, andre kan se det annerledes 😊 Man får ofte ikke alt, selv når man betaler mye penger, totalopplevelsen med Id er som nevnt veldig god….. etter min mening.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en kamerat som også kjøpte en id.3. Han fikk sin veldig tidlig. De 4 første månedene sto den stort sett på verksted. De har vel fått orden på det meste etter hvert.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er alltid litt bugs har jeg inntrykk av. Min Citroën ëC4 har funket helt fint egentlig. Den var inne på verksted for å sjekke over 7-8 forskjellige ting (altså sånn tilbakekalling), hvor en ting ble reparert. Det var en antenne som sitter i dashbordet, antagelig til Bluetooth. Men - den har over tid utviklet en ganske så saftig uling i drivverket. Har vært på verksted to ganger uten at de har lyst til å finne ut at det... og de bare sier "dette er normalt". Men det er det søren meg ikke, og saken er ikke avsluttet for å si det sånn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Nye produksjonlinjer. Ny teknologi for de gamle produsentene. Det går seg til, men det er alltid lurt å vente litt. Man oppdaterer sjelden et OS til versjon .0, men venter til .1 eller .2 kommer ut og de mest åpenbare lusene er luket ut.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Elbiler er fortsatt litt versjon 0.9 har jeg inntrykk av.
    Men hey... de funker jo fint for det!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En bekjent prøvekjørte nylig en slik C4é mens han fikk utført service på burneren sin. Bilkyndig fyr, ville lagt merke til ulyder, men der var ingen. Ga bilen full pott på ble plan.

    Kan lyden i Sync bilen ha blitt mer fremtredende med stigende temperaturer?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den kom etter hvert. Ingen sammenheng med temperatur, men den tiltar etter noen km kjøring. Når bilen var ny var den helt tyst. Nå har den gått 7500 km.

    Synd med den ulyden, da den totalt ruinerer kjøreopplevelsen for min del. Uten den så hadde bilen vært helt super til prisen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Må være reklamasjon. Søk på nettet etter andre med samme erfaring (forum) samt "recalls" eller ka det no heitte på Frensk....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Tyder ikke en slik "uling" på et slitt lager et eller annet sted? Men etter bare 7500 km virker jo det også litt rart...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har klaget, og vært på verksted med den to ganger uten å få noe gehør ang problemet. Går nå på selgeren med saken i stedet, og fører ikke det frem så blir det å ta det til neste nivå.... Jeg kommer ikke til å gi meg på dette her.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror problemet er litt av det samme som har vært på diverse Teslaer, og så vi vidt jeg har lest på nettet så har man da byttet hele motoren.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Citroen har vært flinke her til å faktisk sende ut info om recalls til de som har kjøpt aktuell bil. Jeg har fått 7 eller 8 brev i posten ang slikt. Men ikke noe ang denne nevnte ulinga så langt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror problemet er litt av det samme som har vært på diverse Teslaer, og så vi vidt jeg har lest på nettet så har man da byttet hele motoren.
    Hvis det er et lager som sitter inne i selve motoren er det vel det eneste som hjelper.
    NB: Jeg regner med at det må være noen lagre inne i en elmotor også - det er jo en drivaksel som går rundt, og noe må jo holde den på plass. Hvis ulingen starter først etter at du har kjørt et stykke kan det vel tyde på at det er noe som går varmt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ulinga er der hele tida, men øker i styrke etter noen km.

    Forhandleren sier nå .. "bla bla bla.. vi undersøker ... bla bla bla... tar saken alvorlig... bla bla bla...". Vi får se. Tror jeg prøver å få til en sjekk av bilen fra en nøytral 3. part, og heller ta den kostnaden sjøl.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har du kjørt andre elbiler for å ha sammenligningsgrunnlag?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er vel bare å ta med forhandler i en demo bil, og så sin egen. Men, noe transmisjons støy må man kunne tollere, det spørs bare hvor mye. Flere merker som sliter med det, ikke bare Tesla - Audi f. eks. Og, har man først fått det på hjernen så tar det alt fokus... har vært der med dekkstøy og grov asfalt - trodde noe var galt, lånte enda til en demo bil som låt prikk lik min. Nå legger jeg ikke merke til det..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn