Jeg tenker mest på tid når jeg / vi kjører den årlige turen til Assen i Nederland. Den er omtrent noe slikt:
Tønsberg - Larvik, 4 mil.
Hirtshals - Kolding, 27 mil. Dette er egentlig den mest slitsomme delen, fergen er i Hirtshals kl. 21, og det tar ca. 3 timer ned til Kolding.
Etter en ofte litt hektisk dag på kontoret først for å bli ferdig med det siste, så blir det sen kveldskjøring ned til Kolding.
Og motorveien gjennom Danmark er vel ikke den mest spennende veien ...
Dagen etter, Kolding - Hamburg, 25 mil. Ca. 3 timer. Her kunne vi ha kjørt lengre, men vi skal som regel innom
www.louis.de. Bruker gjerne omlag 1 time der.
Så er det enten Hamburg raststätte Hollenstedt, 1/2 time eller så. Her har de som regel veldig ok mat, så vi stopper gjerne her. Klokka er nå rundt 12, så det er greit med litt lunsj.
Alternativet er raststätte Hasbruck Nord, noen mil vest av Bremen.
Uansett, det er omlag 31 mil og drøye 3 timer kjøretid fra Hamburg til Assen. Om det er stopp i Hollenstedt eller uttafor Bremen blir da ikke så viktig.
Så vi kjører omlag 3 timer pr. stint, og det er helt passe.
Tilbaketuren er noe av det samme, Assen til noen mil før Hamburg, stopper for en matbit & diesel. Så er det som regel derifra og rett opp til Kolding i et stint, overnatte og Kolding - Hirtshals dagen etterpå.
Jeg har kjørt Assen - Fredrikshavn, 81 mil med kun 4 små stopp. Det tok akkurat 8 timer. Da var jeg alene, og hadde jeg kjørt bil, så ville det gått enda raskere. Men med en tank på 15 liter, så blir det stopp ca. hver 20-22 mil eller så. Kjørte fra Assen klokka 16 og var i Fredrikshavn kl 24. Ferga til Langesund gikk kl.01.
Holdt jevnt 150 gjennom Tyskland, litt saktere i Danmark. Stoppene var bensin, litt drikke + toalett. Stoppet litt lengre nord for Hamburg for en matbit. Jeg visste at hvis jeg var på den bestemte bensinstasjonen nord for Hamburg kl. 20, så ville jeg nå Fredrikshavn til kl. 24.
Så for meg, så er ca. 3 til 4 timers stint passe.