Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Skal prøve å få tatt et opptak av ulumskheten etter hvert.....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Think City. Den kunne ule den. Og så var den elbil v0.3. Morro så lenge det varte, å drive med Think.
    Min mor har en WV ID.3 1st. Hun er fornøyd (min far har omtrent sluttet å kjøre bil. Det var morsommere den gang da BMWer hadde seks sylindre og man kunne høre innsugsvrælet gjennom luftedysene i dashbordet). Mellom Egersund og Hamar lader mine foreldre i Lillesand og på Nebbenes. Kombineres med hundelufting og noe litt mer upmarket enn pølser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg kjørte langs sørlandet lørdag. Shell Tvedestrand har så vidt jeg klarte å telle 16 stk lynladere, hvorav bare en var opptatt....
    ...og 15 var defekte?
    Jeg kommer aldri til å begripe genialiteten i at man ikke skal betale for energien man kjøper, i stedet for tiden man står med kabelen i, og jeg skjønner ikke hvorfor bankkort ikke er akseptert betalingsmiddel. Stadige endringer av eierskap og apper, brikker og nøkler, det er for meg noe så inni h.... irriterende å forsøke seg på å kjøpe strøm der ute. Elbiler skal lades hjemme. Der ute hersker kaoset.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper man aldri kommer dit at man betaler for energi alene uten at tiden også har en kostnad. Finnes nok av tullinger der ute som ønsker å okkupere lynladere i en evighet for å lade til >80%.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ...og 15 var defekte?
    Jeg kommer aldri til å begripe genialiteten i at man ikke skal betale for energien man kjøper, i stedet for tiden man står med kabelen i, og jeg skjønner ikke hvorfor bankkort ikke er akseptert betalingsmiddel. Stadige endringer av eierskap og apper, brikker og nøkler, det er for meg noe så inni h.... irriterende å forsøke seg på å kjøpe strøm der ute. Elbiler skal lades hjemme. Der ute hersker kaoset.
    Siden jeg har Tesla forholder jeg meg ikke til andre ladetilbydere men det er vel visse problemer med å finne en forretningsmodell som faktisk funker. Problemet med å kun ta betalt for energi er at man også ønsker bra gjennomtrekk og biler lader med ganske forskjellig hastighet så vidt jeg vet. En DC-lader koster ganske mye å sette opp, det påløper en pen slump i effektavgift til nettleier og så selger man noe som folk i minst mulig grad ønsker å kjøpe da svært mange har et alternativ hjemme som er mye billigere å bruke. Å selge noe alle ønsker å kjøpe så lite som overhodet mulig av er ikke et veldig godt utgangspunkt for en forretningsmodell synes jeg i alle fall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp kaos, om man ikke har Tesla. Og for oss som benytter bilen til langkjøring og ikke har Tesla er det dessverre et reelt problem. Men selvsagt er tidselementet der for at toskene ikke skal stå med kabelen i bilen etter at bilen praktisk talt ikke lader lenger.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Får meg til å tenke på bilferien til YUGO i 1980. Lang kø til bensinpumpene med stasjonsbetjent som utførte fyllingen.. Fyren i uniform så ut som en skurk i en tegneserie, fylte til et eller annet rundt tall i Dinarer, ut gjennom vinduet med sedler (rund sum) og KJØR -> ble jaget av sted.

    Det hadde vært noe for elgrilbrisene det. Dyrere "strøm" da ....

    Forøvrig betaler man jo for tid og energi: kW -> kWh.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Her var det mye klaging og syting! Har nå kjørt 15000 problemfrie kilometer med min Polestar 2 Perfomance og deltatt på to Trackday events. Bilen imponerer. Vi bor i et land med et meget godt utbygget ladenettverk og jeg har til dags dato aldri opplevd å ha noen problemer med å finne en ledig lader. Men kjører man ladelangtur på kr.himmelfart og/eller pinsehelgen sammen med resten av landet så må man beregne en noe lengre pause.

    Selv er jeg ”maratonbilist“ og 90 - 100 mil på en dag er aldri noe problem. Jeg storkoser meg når jeg kjører, pulsen går ned og livet er herlig. Nå brytes langturene opp i flere ladeetapper men det oppleves som problemfritt.

    -BB-
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ...og 15 var defekte?
    Jeg kommer aldri til å begripe genialiteten i at man ikke skal betale for energien man kjøper, i stedet for tiden man står med kabelen i, og jeg skjønner ikke hvorfor bankkort ikke er akseptert betalingsmiddel. Stadige endringer av eierskap og apper, brikker og nøkler, det er for meg noe så inni h.... irriterende å forsøke seg på å kjøpe strøm der ute. Elbiler skal lades hjemme. Der ute hersker kaoset.
    15 ledige.... var det så vanskelig å skjønne da?

    Cirke K sine ladere tar da i det minste kortbetaling, noe jeg finner knotete i stedet for å bruke SMS slik de fleste andre kan. Jeg lynlader så skjelden av såkalt drop-in lading er helt ok for meg.

    Jeg synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt egentlig :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg håper man aldri kommer dit at man betaler for energi alene uten at tiden også har en kostnad. Finnes nok av tullinger der ute som ønsker å okkupere lynladere i en evighet for å lade til >80%.
    Enig, men det er bare å si at hver kW frem til f.eks. 20 minutter koster 2 kroner, deretter koster hver kW 10 kroner. Poenget er at man skal betale for det man kjøper, ikke for å være en tufs. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg synes ærlig talt man burde få en ekstrakostnad for å oppføre seg som en egoistisk gjøk ved laderne.....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Her var det mye klaging og syting! Har nå kjørt 15000 problemfrie kilometer med min Polestar 2 Perfomance og deltatt på to Trackday events. Bilen imponerer. Vi bor i et land med et meget godt utbygget ladenettverk og jeg har til dags dato aldri opplevd å ha noen problemer med å finne en ledig lader. Men kjører man ladelangtur på kr.himmelfart og/eller pinsehelgen sammen med resten av landet så må man beregne en noe lengre pause.

    Selv er jeg ”maratonbilist“ og 90 - 100 mil på en dag er aldri noe problem. Jeg storkoser meg når jeg kjører, pulsen går ned og livet er herlig. Nå brytes langturene opp i flere ladeetapper men det oppleves som problemfritt.

    -BB-
    Jeg er også superfornøyd med husstandens el-bil, nå nr. 2 i rekken. Den er en fryd å kjøre, ingen klaging på bilen. Derimot deler jeg ikke dine opplevelser med lading utenfor hjemmet. Veldig mange defekte ladere, problemer inntil det latterlige med å få startet lading, noe som igjen har en sterk effekt på tiden man står der. Poenget med betaling med bankkort består, selv om man ender med å betale for tid i stedet for kWh.
    Har heller ikke store problemer med å akseptere ladestopp etter 30 mil eller mer, jeg synes det gjør turene mer avslappede, egentlig. Mens dette alt for ofte ødelegges av at laderne er defekte, eller at appen ikke virker.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg synes ærlig talt man burde få en ekstrakostnad for å oppføre seg som en egoistisk gjøk ved laderne.....
    Poenget mitt er bare at det finnes løsninger for sånt. Si at man betaler kun for kjøpt energi de første 20 minutter, deretter også for tiden, da. Og sjekk inn/ut med et vanlig betalingskort, så blir alt mye enklere og kjappere for alle.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er man da på langtur og ikke har beregnet hyppige ladestopp kan turen bli meget spennende.
    Tja, hvis man firer litt på kravene så løser det meste seg med tanke på å finne et eller annet sted å lade med PlugShare.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Er man da på langtur og ikke har beregnet hyppige ladestopp kan turen bli meget spennende.
    Det har så definitivt hendt, ja... en del mystiske omveier med økende rekkeviddeangst er ikke ukjent.
    For oss som ikke har Tesla er dette dessverre en del av virkeligheten, men nå kommer jo antallet stasjoner opp, så det burde blir sjeldnere etter hvert.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Toyota kommer med faststoff i 24. Floridene kommer nok noe senere men utviklingen går raskt. Lurt å se hele videoen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Toyota har jo jobbet med faststoffbatterier lenge og sagt at det er "rett rundt hjørnet". Problemet er vel ikke å få det til å virke, men å klare å masseprodusere dem. Det ville jo være flott om de fikk det til.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Ladekø.jpg

    Ladekøen ved en energistasjon med 32 hurtigladere siste helgen i Juni. Circle K langs E18 i Bamble.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ladetid burde vel snart kvoteres i høytrafikkperioder slik at man bare fikk stå max 15 minutter? Så får de som lader 30-40 kW i timen finne seg i å planlegge bedre. Ladetid i ferietid og utfartshelger er raskt i ferd med å bli en knapp ressurs og Teslas viktigste konkurransefortrinn. En markedsliberalistisk regjering kan ikke tillate en ladesituasjon som på sikte favoriserer en leverandør, selv om Tesla har vært særdeles dyktige og smarte. Jeg ser at EU er i ferd med å forstå dette.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ladetid burde vel snart kvoteres i høytrafikkperioder slik at man bare fikk stå max 15 minutter? Så får de som lader 30-40 kW i timen finne seg i å planlegge bedre. Ladetid i ferietid og utfartshelger er raskt i ferd med å bli en knapp ressurs og Teslas viktigste konkurransefortrinn. En markedsliberalistisk regjering kan ikke tillate en ladesituasjon som på sikte favoriserer en leverandør, selv om Tesla har vært særdeles dyktige og smarte. Jeg ser at EU er i ferd med å forstå dette.
    Nå kan man jo undres på om ikke Ionity samarbeidet bevisst priser seg ut siden eiere av bilene tilhørende Ionity bevisst velger å lage andre steder hvis muligheten finnes.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det var en sak om dette på lokalTV her i Trøndelag også. Store områder uten en eneste lader. Flatanger, Fosen...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det var en sak om dette på lokalTV her i Trøndelag også. Store områder uten en eneste lader. Flatanger, Fosen...
    Lokal tv-en kjenner altså ikke til hverken Brekstad eller Åfjord som er på min rute…

    Utover i gokk langs E6 og E39 har jeg vanskelig for å forvente meg flust med hurtigladere men det kan nå være at jeg enten har for lave krav, blir lei og bor på hotell over natta eller at jeg undersøker på forhånd hvor stopp er hensiktsmessig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det var NRK sitt lokalTV-program etter Dagsrevyen (Distriktsnyheter heter det visst). Jeg kom inn litt sent og fikk med meg Flatanger og så var det et sted til. De intervjuet noen fra Rissa, så da trakk jeg konklusjonen om Fosen...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er fryktelig tynt med ladere der, forrige gang var jeg innom Orkanger og ladet før jeg tok ferge til Brekstad så det krever en viss planlegging uavhengig av bil.

    Finnes ikke hurtigladere i nærheten av Rissa i følge PlugShare så hvis man kjører fra Trondheim i en 1. generasjon Leaf vinterstid så er det ikke sikkert man kommer til Åfjord.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det burde være en "Business case" for lokalbefolkningen å leie ut en ladestasjon/kontakt på veggen. Å fulllade en bil med stort batteri koster kanskje i underkant av hundre kroner om man regner inn alt og man får vel fort 2-400 kr om man selger dette til de som trenger det mest. Forstår ikke at det lokale næringsliv/private ikke har forstått dette. Et skilt i veikanten er vel det som skal til.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn