Karma skrev:
Hvilken mal skal man dømme de som levde før Jesus ut fra? De har jo ikke hatt sjanse til å rette seg etter hva Jesus sa, langt mindre tro på han?
Jeg kan ikke fatte at ikke teologene har fundert mer på dette dilemma. Hvorfor var det nødvendig å sende Jesus til jorden, dersom Gud allerede hadde tilstrekkelig grunnlag for å dømme menneskene til død eller evig liv?
Det er vel klokkeklart at Jesus kom for å frelse oss? Hvordan kan det ha tilbakevirkende kraft overfor millioner av mennesker som levde i millioner av år før Jesus kom?
Slike spørsmål som dette klarer ikke jeg å komme utenom. Jeg klarer ikke tro på en spesifikk religiøs lære så lenge det er slike enorme logiske brister. Det forhindrer dog meg ikke i å tro på en form for intelligent styrende kraft bak skapelsen, kall det gjerne Gud.
Jeg tror de som levde før Jesus kom til jorden også ble rettferdiggjort ved tro,tro på Gud.Det står flere steder i Bibelen,Abraham ble regnet rettferdig pga sin tro.Det har igrunnen siste året gått mer og mer opp for meg hvor essensiell troen er. Jeg har så mange personlige erfaringer med Gud som gjør meg 100% sikker på at Han eksisterer,likevel kan jeg ikke bevise det for andre mennesker.Litt frustrerende igrunnen,for jeg vet at dette er hva alle mennesker innerst inne søker og lengter etter,kun Gud kan tilfredstille våre behov,vår lengt etter glede,fred,kjærlighet,en mening med hvert enkelt menneskes liv,lengt etter noe å se opp til,en perfekt Far.
Så jeg har siste tiden tatt mer innover meg at det ikke er meningen at jeg skal eller kan bevise Gud,da mister Bibelen et av sine mest sentrale begreper,troen.
Ethvert menneskes forhold til Gud handler om tro,troen er nøkkelen,døren kan ikke åpnes før man bruker nøkkelen og låser opp,først i det øyeblikket mennesket tror kan det se Gud,da får man bevisene man trenger.Jeg tror at tro på Han kanskje er det som beveger Gud mest ved siden av kjærlighet,det er det Han gjerne vil se i oss,og når vi på den måten tar et skritt mot Han i tro kan jeg love Han møter opp!!!
Bibelen sier at man må bli født på nytt,og det er jo merkelige ord for noen som ikke har opplevd det,men jeg har! ,og der skjer noe helt uforklarlig i det øyeblikket man tror og tar imot frelsesgaven! Da gjør Han seg mer synlig og vi mennesker blir forvandlet mer lik Han,født på ny.For min del oppleves det som en merkbart dreining av mine tanker fra egoisme til mer kjærlighet for de rundt meg,ekte glede og en fred som er ubeskrivelig deilig !
Har lært å kjenne Gud som blant annet skaperen,kreativiteten,utvikling,opplæring,og det er ikke noe annerledes for Bibelens historiske forløp.Der er en utvikling,det pulserer,lever,skapes nye ting...Jeg kan ikke svare på hvorfor ikke Jesus kom til jorden før,men det var en plan med det.GT er full av løfter om Jesus komme som Frelseren,det var noe nytt,noe mennesker på den tiden ville ha problemer med å forstå fullt ut,det krevde tro for å ta det til seg,tro på Gud at det Han sa var sannt,og Gud holdt og holder sine løfter.
Gud sendte sin Sønn av kjærlighet til oss mennesker,en ny pakt,noe nytt.I Jesu liv på jorden fekk mennesket et bilde på hvordan vi bør leve våre liv.Han kom for å bere alle våre synder,en stedfortreder,en gave og enorm kjærlighet som jeg har problemer med å forstå,Han ga sitt liv frivillig for deg og meg!! Han ofret sitt liv for oss mennesker,både de som elsker Han og de som hater Han. Som Bibelen sier,Gud lar sin sol gå opp over rettferdig og urettferdig. Jesus sa at intet menneske har større kjærlighet enn den som er villig til å gi sitt eget liv for en venn.Han gjorde det til og med for sine uvenner!!!
Vet ikke om dette var noe svar på det du spurte om,men jeg gjorde et forsøk
En fin artikkel her foresten :
http://arnehelgeteigen.weblogg.no/150107221915_abraham_et_drlig_valg.html