Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Tor Nado skrev:
    Det mest populære navnet for gutter i Oslo 2011 ble Mohammad. (jippi).
    De gleder seg sikkert allerede til Norsk sidemålsundervisning. ! :-\
    sånn
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    Tor Nado skrev:
    Det mest populære navnet for gutter i Oslo 2011 ble Mohammad. (jippi).
    De gleder seg sikkert allerede til Norsk sidemålsundervisning. ! :-\
    Rart ikke alle i Oslo heter Mohammed. VG/DB har jo hatt det oppslaget i Januar de siste 15 årene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.033
    Antall liker
    6.273
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
    Det rareste er støtten de får fra norske sekulære på venstre side i partipolitikken.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    BT skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
    Det rareste er støtten de får fra norske sekulære på venstre side i partipolitikken.
    Du blander kortene totalt. INGEN i norsk politikk forsvarer selvmordsbombing som virkemiddel. Men selvsagt er det legitimt å støtte kampen mot en okkupasjon, uten å akseptere blind vold.

    Honkey
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.033
    Antall liker
    6.273
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
    Det rareste er støtten de får fra norske sekulære på venstre side i partipolitikken.
    Du blander kortene totalt. INGEN i norsk politikk forsvarer selvmordsbombing som virkemiddel. Men selvsagt er det legitimt å støtte kampen mot en okkupasjon, uten å akseptere blind vold.

    Honkey
    Det er ikke jeg som blander kortene. De er godt blandet fra før. Jeg bare ser dilemmat med at mange støtter palestinerne, uten tanke på at palestinerne har en helt annen agenda enn hva som er spiselig for oss. Men la oss for all del ikke starte en ny Israel-diskusjon.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Her en kar som hater religion og som den mest fundamentalistiske ateistfløy sikkert vil omfavne...

     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nei, la oss heller diskutere uttalelsene til de ekstreme kristenfundamentalistene her til lands, som hevder at Utøya-tragedien er Guds straffedom fordi Norge ikke er Israelvennlig nok. Og jeg som trodde at det meste av dårskap var samlet i Frp... ;D Det går kanskje mot en sammenslåing her, KrFrp ( Kristenfundamentalister i rikspolitikken )?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    roesok skrev:
    Her en kar som hater religion og som den mest fundamentalistiske ateistfløy sikkert vil omfavne...

    Han faller for eget grep i det han selv lager det han så sterkt kritiserer. Hvorfor skulle vi tro mer på hans Jesusorienterte tro enn en hvilken som helst annens? Det får vi aldri noen forklaring på. Kun mange udokumenterte påstander om 'religion' som problemet og at hans private oppfatning som den rette.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
    Totalt hjernevasket er hun i alle fall. Fundamentalistisk islam er ren voldsforherligelse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    BBking skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette: http://www.morgenbladet.no/article/20120120/OAKTUELT/120119948 er en del av religionens sanne ansikt. Det er fascinerende/tragisk å se hvor langt den menneskelige hjerne er i stand til å vaske seg selv vekk fra alt som kan karakteriseres som fornuft. Likeledes er det underlig å se et menneske så full av skruppelløshet og hat på samme tid som hun er mild og kjærlig.
    Psykologi er spennende, religion er et åpenbart verktøy for å påvirke psyken om lag så langt det er tenkelig. Jeg synes slike ekstreme eksempler underbygger tesen om at religionen KUN er et selvdrevet fenomen i vårt eget hode.

    Honkey
    Totalt hjernevasket er hun i alle fall. Fundamentalistisk islam er ren voldsforherligelse.
    Fundamentalistisk religion er oftest ren voldsforherligelse, islam er intet unnttak.

    http://www.dagbladet.no/2011/06/09/nyheter/overgrep/innenriks/16853242/


    http://procinwarn.com/spanking.htm
    Sikkert prektige, kristne foreldre utad.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gubra skrev:
    I timene etter eksplosjonen 22.juli ble det hausset opp hvordan muslimer ble banket opp på gaten, ikke minst her på Hfs.

    Les og bli vis: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Jakten-pa-rasistvolden-etter-22juli-6751209.html
    Å videreformidle sine 2. håndserfaringer er ikke å hause opp. Husker godt en lærer fortalte om sin mørkhudete elev som fortalte i klassen at han ble jaget bortover gata etter terrorhandlingen.

    Og er ikke å innføre begrepet "snikislamifisering" definisjonen på å hause opp forresten? Man tar en ikke-sak og skaper masse blest om det.

    Støyen jeg registrerte her inne på HFS gikk på en persons utsagn om at dagens regjering var prøvesmak på islamsk styre som ville komme om 30 år.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Nifelheim skrev:
    Gubra skrev:
    I timene etter eksplosjonen 22.juli ble det hausset opp hvordan muslimer ble banket opp på gaten, ikke minst her på Hfs.

    Les og bli vis: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Jakten-pa-rasistvolden-etter-22juli-6751209.html
    Å videreformidle sine 2. håndserfaringer er ikke å hause opp. Husker godt en lærer fortalte om sin mørkhudete elev som fortalte i klassen at han ble jaget bortover gata etter terrorhandlingen.

    Og er ikke å innføre begrepet "snikislamifisering" definisjonen på å hause opp forresten? Man tar en ikke-sak og skaper masse blest om det.

    Støyen jeg registrerte her inne på HFS gikk på en persons utsagn om at dagens regjering var prøvesmak på islamsk styre som ville komme om 30 år.
    Ikkesak?

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=57085
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    realist skrev:
    Pink_Panther skrev:
    realist skrev:
    Her er det sykehusledelsen som i høy grad driver trakkasering. Å anta at muslimer har så sarte sjeler at de ikke tåler å se et bilde av et urent dyr er trakkasering, mener jeg.
    Det er summen av beslektede episoder som kan gi utrykket "snikislamisering" kjøtt på beina, fortjent eller ikke.
    I så fall er det vi som snikislamiserer ved å se på andre kulturer/folkeslag som så svake at de må beskyttets for enhver pris. Eks. en farget mann må ikke gjøres oppmerksom på at han har en annen hudfarge enn standard hvit.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Pink_Panther skrev:
    realist skrev:
    Pink_Panther skrev:
    realist skrev:
    Her er det sykehusledelsen som i høy grad driver trakkasering. Å anta at muslimer har så sarte sjeler at de ikke tåler å se et bilde av et urent dyr er trakkasering, mener jeg.
    Det er summen av beslektede episoder som kan gi utrykket "snikislamisering" kjøtt på beina, fortjent eller ikke.
    I så fall er det vi som snikislamiserer ved å se på andre kulturer/folkeslag som så svake at de må beskyttets for enhver pris. Eks. en farget mann må ikke gjøres oppmerksom på at han har en annen hudfarge enn standard hvit.
    Vi blir utsatt for press, og vi "bender" over på en hjernedød måte.

    "Avdelingsleder Bothild Kvernland innrømmer at muslimer som har besøkt sykehusets barneavdeling, har reagert på grisen. Bildet har vært klistret på døren til rom 177 i 10-12 år, men det er først den siste tiden at sykehusledelsen er blitt gjort oppmerksom på problemet.

    - For oss nordmenn virker dette rart og komisk. For muslimer er det derimot alvor, og det ønsker vi å ta seriøst, bemerker Bothild Kvernland."

    For ordens skyld, hudfarge har absolutt ingenting med dette å gjøre!
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Pink_Panther skrev:
    I så fall er det vi som snikislamiserer ved å se på andre kulturer/folkeslag som så svake at de må beskyttets for enhver pris. Eks. en farget mann må ikke gjøres oppmerksom på at han har en annen hudfarge enn standard hvit.
    Hvorfor er hvit standard? Er de andre fargene; brun, gul, rød utenfor standard? Dessuten er vel heller ikke hvit regnet som en farge.

    Om en "hvit" mann steker seg under solen i syden i 14 dager og blir knall brun, f. eks. på linje med nordafrikanere. Er han da farget? Eller er det slik at å ligge i solen for å bli brun er flott, men å være brun er mer tvilsomt? Merkelige saker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    He-he, er det det man kaller et dillema?

    Ikke heng dere for mye opp i mitt bruk av begrepet "hudfarge" over. Det var ikke det som var det vesentlige.

    Hvitinger.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Pink_Panther skrev:
    He-he, er det det man kaller et dillema?

    Ikke heng dere for mye opp i mitt bruk av begrepet "hudfarge" over. Det var ikke det som var det vesentlige.

    Hvitinger.
    Det får satt sine fordommer på prøve, kan du trygt si.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    dag1234 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    He-he, er det det man kaller et dillema?

    Ikke heng dere for mye opp i mitt bruk av begrepet "hudfarge" over. Det var ikke det som var det vesentlige.

    Hvitinger.
    Det får satt sine fordommer på prøve, kan du trygt si.
    Fordommer sitter dypt. Min sønn er som sagt PU. En eldre dame så forleden et bilde av ham. Hun har ikke sett ham siden han var spedbarn. Hennes første kommentar var: "Man kan ikke se det på ham, heldigvis" Jeg for min del skulle ønske han hadde hatt grønne ører, det hadde spart meg for mange forklaringer.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Pink_Panther skrev:
    dag1234 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    He-he, er det det man kaller et dillema?

    Ikke heng dere for mye opp i mitt bruk av begrepet "hudfarge" over. Det var ikke det som var det vesentlige.

    Hvitinger.
    Det får satt sine fordommer på prøve, kan du trygt si.
    Fordommer sitter dypt. Min sønn er som sagt PU. En eldre dame så forleden et bilde av ham. Hun har ikke sett ham siden han var spedbarn. Hennes første kommentar var: "Man kan ikke se det på ham, heldigvis" Jeg for min del skulle ønske han hadde hatt grønne ører, det hadde spart meg for mange forklaringer.
    Jeg tror jeg skjønner hva hun ville formidle, men det er ganske tankeløst. Jeg går ut fra at du og moren har blitt forholdsvis tykkhudet med årene. :-\
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.152
    Antall liker
    9.481
    Vi i all vår velmenenhet må slutte å late som om vi ikke ser forskjell på mennesker. Vi må innrømme at mennesker er forskjellige, både av utseende og kultur/religion. Vi må også innrømme ovenfor "de andre" at vi ser forskjellen. Først da kan vi snakke om likeverd.
    Omtaler man en fra Somalia som farget blir man stemplet som rasist. Det er mer rasistisk å late som om man ikke ser at mannen har en mørk hudfarge.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.033
    Antall liker
    6.273
    Søt historie:

    A 50-something year old white woman arrived at her seat and saw that the passenger next to her was a black man.

    Visibly furious, she called the air hostess.

    "What's the problem, ma?" the hostess asked her

    "Can't you see?" the lady said - "I was given a seat next to a black man. I can't seat here next to him. You have to change my seat"

    - "Please, calm down, ma" - said the hostess "Unfortunately, all the seats are occupied, but I'm still going to check if we have any."

    The hostess left and returned some minutes later.

    "Madam, as I told you, there isn't any empty seat in this class- economy class. But I spoke to the captain and he confirmed that there isn't any empty seats in the economy class. We only have seats in the first class."

    And before the woman said anything, the hostess continued

    "Look, it is unusual for our company to allow a passenger from the economy class change to the first class. However, given the circumstances, the commandant thinks that it would be a scandal to make a passenger travel sat next to an unpleasant person."

    And turning to the black man, the hostess said:

    "Which means, Sir, if you would be so nice to pack your handbag, we have reserved you a seat in the first class..."

    And all the passengers nearby, who were shocked to see the scene started applauding, some standing on their feet."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Har vel antydet det før, men; er det noe som feiler deg? Du virker en smule "far out".
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.783
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Bibelen er Guds ord selv om den er skrevet av mennesker og redigert av mennesker. Hvordan skulle den ellers blitt til? At Gud skrev på en sten?
    Ja, faktisk er de ti bud skjedd på den måten. Gud åpenbarer seg igjennom mennesker. Han er avhengig av mennesker for å gjøre noe som helst.

    De fleste betente temaer er på en eller annen måte belyst i bibelen. Abort, Dåp, Kvinnelige prester, Homofili. Alkohol og sex.

    Bibelen forklarer også hvorfor så mange lider i verden uten at Gud griper inn å stopper det. Denne problemstillingen kalles Det ondes problem

    Når det gjelder tolkning, så går det ikke ann å bruke begrepet tolkning av bibelen, uten å kjenne til hvordan en eksegese foregår. Det er å sette budskapet i bibelen i et historisk og politisk perspektiv. Det handler ikke om å lese ett hvers for så å komme med helt ville teorier? Det er det nok av folk som gjør og de kan kanskje komme fram til at Obama er antikrist. Liberalteologer er opptatt av tolkning og de har en helt annen lære enn for eksempel Karismatiske retninger.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn