Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Så akkurat litt på muslimdemonstrasjonen på TV.

    Tror disse menneskene gjør seg selv og sine en bjørnetjeneste nå. Dette vil gi vann på mølla for alle stutumene.
    Jeg reagerer selv også. De bruker en av våre basale rettigheter, nemlig ytringsfriheten til å klage på at noen har brukt ytringsfriheten.

    Jeg liker ikke kristne som vil styre mitt liv med sin religion, og jeg liker ikke muslimer som vil gjøre det samme.

    Hvis de ønsker at verden skal styres etter islamske prinsipper finnes det land hvor dette blir håndhevet med stor iver.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    713
    xerxes skrev:
    Så akkurat litt på muslimdemonstrasjonen på TV.

    Tror disse menneskene gjør seg selv og sine en bjørnetjeneste nå. Dette vil gi vann på mølla for alle stutumene.
    Jeg reagerer selv også.
    De bruker en av våre basale rettigheter, nemlig ytringsfriheten til å klage på at noen har brukt ytringsfriheten.

    Jeg liker ikke kristne som vil styre mitt liv med sin religion, og jeg liker ikke muslimer som vil gjøre det samme.

    Hvis de ønsker at verden skal styres etter islamske prinsipper finnes det land hvor dette blir håndhevet med stor iver.

    Jeg er litt usikker på om du betrakter deg selv som en stutum, eller ubeskjedent plasserer deg over den slags enkle mennesker?
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    xerxes skrev:
    Så akkurat litt på muslimdemonstrasjonen på TV.

    Tror disse menneskene gjør seg selv og sine en bjørnetjeneste nå. Dette vil gi vann på mølla for alle stutumene.
    Jeg reagerer selv også. De bruker en av våre basale rettigheter, nemlig ytringsfriheten til å klage på at noen har brukt ytringsfriheten.

    Jeg liker ikke kristne som vil styre mitt liv med sin religion, og jeg liker ikke muslimer som vil gjøre det samme.

    Hvis de ønsker at verden skal styres etter islamske prinsipper finnes det land hvor dette blir håndhevet med stor iver.
    Og da bør de flytte dit hvis de har problemer med hvordan vi lever her.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Hvis du er for ytringsfriheten så er det vel helt greit at de demonstrerer, de bruker bare sin ytringsfrihet.

    Men hvis det blir en voldelig demonstrasjon da er det et problem
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Skjønner at jeg stakk handa ned i et ormebol her.

    Nei, ubeskjedent nok anser jeg ikke meg selv som en stutum.
    Nei, jeg er ikke sikker på at det er greit å benytte ytringsfriheten til å si at andre ikke skal kunne benytte den.
    Når det gjelder drosjesjåfører kan de være tykke eller tynne, røde eller blå, muslimer, jøder, kristne etc etc. Det er derfor jeg ikke er en stutum.

    Jeg har venner av diverse farger og trosretninger. Muslimsk sådann er enig med meg i at denne demonstrasjonen ikke er et smart trekk på langt sikt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Snakket med en flott kar jeg kjenner som er muslim og bor i Oslo. "Er du ute og demonstrerer da?" (Ment som en spøk...)

    "Nei, det er omtrent bare kriminelle og kjeltringer som er der..."

    Det finnes alle slags mennesker uansett hva man tror og mener, og jeg mener at det å provosere med å trykke karikaturer er dumt, men reaksjonene vi får nå sier vel i grunnen alt om hva slags mennesker og dermed også holdnigner vi doser inn i hopetall i landet vårt. (Og jeg er positiv til innvandring når det er mennesker som kommer for å ta del i nasjonen, få utdannelse, gjøre en ærlig innsats - og ikke for å slåss, voldta ungjenter osv... som jeg vet altfor mange er involvert i utifra hva politi-ansatte jeg kjenner personlig i Oslo gjengir, skremmende utvikling.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Er reaksjonene så gærne da ? mulig du hadde fått like mye reaksjon om du hadde trykt et skikkelig provoserende bilde av "far til jesus".. :) mulig nsb hadde fått fullbooka (forsinka seff, så de hadde ikke rukket demoen) tog fra sørlandet for engangs skyld ;)

    cybervision_ skrev:
    Snakket med en flott kar jeg kjenner som er muslim og bor i Oslo. "Er du ute og demonstrerer da?" (Ment som en spøk...)

    "Nei, det er omtrent bare kriminelle og kjeltringer som er der..."

    Det finnes alle slags mennesker uansett hva man tror og mener, og jeg mener at det å provosere med å trykke karikaturer er dumt, men reaksjonene vi får nå sier vel i grunnen alt om hva slags mennesker og dermed også holdnigner vi doser inn i hopetall i landet vårt. (Og jeg er positiv til innvandring når det er mennesker som kommer for å ta del i nasjonen, få utdannelse, gjøre en ærlig innsats - og ikke for å slåss, voldta ungjenter osv... som jeg vet altfor mange er involvert i utifra hva politi-ansatte jeg kjenner personlig i Oslo gjengir, skremmende utvikling.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hehe, kan godt være, men jeg synes at reaksjonene muslimer viser er ganske grove, kanskje ikke akkurat denne demonstrasjonen, men når noen bryter seg inn for å angripe forfattere, brenner flagg og skriker som gale da er det på tide å stikke finger`n i jorda. Karikaturer av kristne figurer er det jo titt og stadig og mitt inntrykk er at få kristne tar det voldsomt nært, jeg gjør ihvertfall ikke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Det som er interessant her er at bildene visstnok er blitt trykket tidligere i Egypt uten noen former for demonstrasjoner eller lignende.

    Karikaturer av Jesus, Muhammed, kongen, Clinton, Bush, Bush, dronning Elisabeth, president Sarkozy, Berlusconi (...kanskje ikke han, eier jo alle avisene selv) eller hvem som helst andre er jo helt vanlige i vår verden. Det er jo nettopp det som er ytringsfrihet.

    Enkelte av våre demokratisk instilte muslimske landsmenn advarer oss nå mot et nytt 11. september på norsk jord.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det viser jo bare at Muslimer (som alle andre religiøse) ikke er EN gruppe mennesker med akkurat de samme meningene og følelsene.. I Danmark var det en som ble så irri at han angrep han som med vitende og vilje fornærmet ham... kanskje det ikke skjer i Norge denne gangen.. kanskje det ikke skjedde i Egypt.. men faktum er, at dersom du irriterer noen med VILJE, så er det noe som kan forårsake en reaksjon sterk nok hos noen (ofte er det nok at en klikker, og hvem har ikke "svake" elementer i sine rekker?), til at de gjør noe de ellers ikke ville gjort.. sånn ER det jo bare.. sånn er det med oss alle, tror jeg (finner meg ikke i hva som helst, av folk jeg mener burde vite bedre, jeg heller) ? og man kan jo uansett ikke stemple en GRUPPE mennesker på det grunnlaget? kan man ? (det er det dere, med BB i spissen, gjør her gang på gang på gang på gang)

    xerxes skrev:
    Det som er interessant her er at bildene visstnok er blitt trykket tidligere i Egypt uten noen former for demonstrasjoner eller lignende.

    Karikaturer av Jesus, Muhammed, kongen, Clinton, Bush, Bush, dronning Elisabeth, president Sarkozy, Berlusconi (...kanskje ikke han, eier jo alle avisene selv) eller hvem som helst andre er jo helt vanlige i vår verden. Det er jo nettopp det som er ytringsfrihet.

    Enkelte av våre demokratisk instilte muslimske landsmenn advarer oss nå mot et nytt 11. september på norsk jord.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Folk må ha jævla lite meiningsfyllt å ta seg til, når man klarer å fyre seg så til de grader opp over ei karikaturtegning - det er det første som slår meg. Så tenker jeg litt på mellom- menneskelig forståelse og toleranse. Og hvis det nå er sånn at muslimene tar det så forferdelig ille opp om noen tegner en gris, en julenisse eller hva det måtte være og skribler "Muhammed" under, så skulle vi kanskje utvise såpass storsinn at vi lar være?

    Den muslimske delen av befolkninga, bør avstå fra trusler om vold og "11. september-tilstander". Sånt bidrar ikke til økt forståelse mellom kulturene. Jeg tror mye ligger i å utvise gjensidig respekt for hverandre, lytte tl god musikk sammen, ta ei øl eller fem sammen, eller en skitur sammen.
    ;D mvh.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett for deg å si det.. og meg, for den saks skyld.. men du bør respektere at ikke alle har samme ståsted som deg, og det må man akseptere, selv om man er uenig.. som på alle andre områder i samfunnet ellers.. Dersom jeg flytter inn i ditt nabolag (blir din nærmeste nabo) er det da bare MIN jobb å tilpasse meg deg ?
    Er ikke dette en sak med 2 skyldige parter?

    VilhelmW skrev:
    Folk må ha jævla lite meiningsfyllt å ta seg til, når man klarer å fyre seg så til de grader opp over ei karikaturtegning - det er det første som slår meg. Så tenker jeg litt på mellom- menneskelig forståelse og toleranse. Og hvis det nå er sånn at muslimene tar det så forferdelig ille opp om noen tegner en gris, en julenisse eller hva det måtte være og skribler "Muhammed" under, så skulle vi kanskje utvise såpass storsinn at vi lar være?

    Den muslimske delen av befolkninga, bør avstå fra trusler om vold og "11. september-tilstander". Sånt bidrar ikke til økt forståelse mellom kulturene. Jeg tror mye ligger i å utvise gjensidig respekt for hverandre, lytte tl god musikk sammen, ta ei øl eller fem sammen, eller en skitur sammen.
    ;D mvh.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært utrolig spennende (og BRA) om det hadde blitt 2 parter som demonstrerte i denne situasjonen! Det hadde vist oss (alle) at det faktisk ER forskjellige standpunkt i denne saken, og at ikke Muslimene er en "grå-skummel" materie som vi må passe oss for ... spesiellt om den ene "fraksjonen" tok`n litt for langt ut...

    Gjestemedlem skrev:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fredelige demonstrasjoner er det fullt spillerom for hvis det er noe som plager en i vårt samfunn. Uansett hva det er eller hvor uenig "folk flest" er, eller kanskje til og med spesielt da.

    Men hva nå da?

    Hva hvis vi ikke nå innretter oss etter 2-3.000 fredelige demonstranter og fortsetter som før med fri, provoserende, religionskritisk, blasfemisk og usensurert presse. Hva da?

    Kommer de samme folkene tilbake om et halv år med høygafler og fakler, siden de nå har prøvd med fredelige midler og det ikke så ut til å virke etter hensikten? Det advares/trues jo med store voldelige aksjoner hvis vi ikke bøyer oss. :-\

    Så skal vi bøye oss i frykt for terror og vold?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Men DET blir jo litt som når Blitz har demonstrert (så lenge jeg kan huske) . . man tilpasser seg ikke DEM.. gjør man ? .. eller når antipels folka protesterer.. Tilpasser vi oss dem ? NEI? ikke sist jeg sjekka.. men de får lov å si fra! (og hittil i kveld så har disse "extremistene" oppført seg eksemplarisk.. i motsetning til bl.a. noen husokkupanter jeg har lest om i avisene i det siste)

    Å si fra på denne måten (for første gang i dette temaet, kanskje? nei, jeg har ikke sjekket) . er vel helt OK!?

    Gjestemedlem skrev:
    Fredelige demonstrasjoner er det fullt spillerom for hvis det er noe som plager en i vårt samfunn. Uansett hva det er eller hvor uenig "folk flest" er, eller kanskje til og med spesielt da.

    Men hva nå da?

    Hva hvis vi ikke nå innretter oss etter 2-3.000 fredelige demonstranter og fortsetter som før med fri, provoserende, religionskritisk, blasfemisk og usensurert presse. Hva da?

    Kommer de samme folkene tilbake om et halv år med høygafler og fakler, siden de nå har prøvd med fredelige midler og det ikke så ut til å virke etter hensikten? Det advares/trues jo med store voldelige aksjoner hvis vi ikke bøyer oss. :-\

    Så skal vi bøye oss i frykt for terror og vold?
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Hehe, kan godt være, men jeg synes at reaksjonene muslimer viser er ganske grove, kanskje ikke akkurat denne demonstrasjonen, men når noen bryter seg inn for å angripe forfattere, brenner flagg og skriker som gale da er det på tide å stikke finger`n i jorda. Karikaturer av kristne figurer er det jo titt og stadig og mitt inntrykk er at få kristne tar det voldsomt nært, jeg gjør ihvertfall ikke.
    Som kristen blir jeg selvsagt lei meg når noen gjør narr av min åndelige far og bror. Jeg blir også frustrert når noen ikke forstår hva som er hellig for meg. Jeg kjenner Jesus som en god og omsorgsfull venn. Hva gjør jeg da, eller hva oppfordrer Guds ord meg til? Dette er hentet fra Bergprekenen i Matteus kap. 5:

    "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige".

    Det er "god" tradisjon for å kritisere og håne kristne verdier i Norge, men for meg blir det ikke riktig å ta fysisk til motmæle. Heller ikke å bruke trusler eller krasse ord.
     
    • Liker
    Reaksjoner: XPL

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Folk må ha jævla lite meiningsfyllt å ta seg til, når man klarer å fyre seg så til de grader opp over ei karikaturtegning - det er det første som slår meg. Så tenker jeg litt på mellom- menneskelig forståelse og toleranse. Og hvis det nå er sånn at muslimene tar det så forferdelig ille opp om noen tegner en gris, en julenisse eller hva det måtte være og skribler "Muhammed" under, så skulle vi kanskje utvise såpass storsinn at vi lar være?

    Den muslimske delen av befolkninga, bør avstå fra trusler om vold og "11. september-tilstander". Sånt bidrar ikke til økt forståelse mellom kulturene. Jeg tror mye ligger i å utvise gjensidig respekt for hverandre, lytte tl god musikk sammen, ta ei øl eller fem sammen, eller en skitur sammen.
    ;D mvh.
    For det første så kan du glemme alkohol, det er fy for en muslim.Når det gjelder muslimer ( religiøse generelt så respekterer jeg de men vil på ingen måte respektere guden til disse der går grensen. Vi må ikke skremmes til tausehet, men vi må heller ikke bruke disse tegningene kun for provokasjonen sin del.

    steinm
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke gjøre det heller .. Bare ved å ytre slike ord irriterer du :) (Meg) :)

    Bare det at du skriver Far med stor F irriterer meg! .. (han er jo ikke far engang så det er jo løgn fra ende til annen, noe som burde være forbudt ihht de ti bud) :)

    Ok.. jeg kjenner at jeg skal stoppe nå.. Men jeg har mange bekjente/kompiser som er som deg.. og derfor irriterer det meg grenseløst at det er så mange i landet vårt som har så MASSE i mot helt normale muslimer (de kan være mye mindre religiøse enn deg)
    ............................. Fakta er jo at helt normale norske religiøse er MINST like religiøse (ekstremister i boka mi) som Muslimene er...

    Så ber jeg på forhånd om unnskyldning om at jeg brukte deg som eksempel.. jeg har ingenting i mot deg, men du viser at du er sterkt religiøs, og da må du pr definisjon (Hifisentralens definisjon) tåle en trøkk.. Så slik sett slapp du foreløpig billig unna

    Godalive skrev:
    cybervision_ skrev:
    Hehe, kan godt være, men jeg synes at reaksjonene muslimer viser er ganske grove, kanskje ikke akkurat denne demonstrasjonen, men når noen bryter seg inn for å angripe forfattere, brenner flagg og skriker som gale da er det på tide å stikke finger`n i jorda. Karikaturer av kristne figurer er det jo titt og stadig og mitt inntrykk er at få kristne tar det voldsomt nært, jeg gjør ihvertfall ikke.
    Som kristen blir jeg selvsagt lei meg når noen gjør narr av min åndelige far og bror. Jeg blir også frustrert når noen ikke forstår hva som er hellig for meg. Jeg kjenner Jesus som en god og omsorgsfull venn. Hva gjør jeg da, eller hva oppfordrer Guds ord meg til? Dette er hentet fra Bergprekenen i Matteus kap. 5:

    "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige".

    Det er "god" tradisjon for å kritisere og håne kristne verdier i Norge, men for meg blir det ikke riktig å ta fysisk til motmæle. Heller ikke å bruke trusler eller krasse ord.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    pstraums skrev:
    Det er lett for deg å si det.. og meg, for den saks skyld.. men du bør respektere at ikke alle har samme ståsted som deg, og det må man akseptere, selv om man er uenig.. som på alle andre områder i samfunnet ellers.. Dersom jeg flytter inn i ditt nabolag (blir din nærmeste nabo) er det da bare MIN jobb å tilpasse meg deg ?
    Er ikke dette en sak med 2 skyldige parter?

    VilhelmW skrev:
    Folk må ha jævla lite meiningsfyllt å ta seg til, når man klarer å fyre seg så til de grader opp over ei karikaturtegning - det er det første som slår meg. Så tenker jeg litt på mellom- menneskelig forståelse og toleranse. Og hvis det nå er sånn at muslimene tar det så forferdelig ille opp om noen tegner en gris, en julenisse eller hva det måtte være og skribler "Muhammed" under, så skulle vi kanskje utvise såpass storsinn at vi lar være?

    Den muslimske delen av befolkninga, bør avstå fra trusler om vold og "11. september-tilstander". Sånt bidrar ikke til økt forståelse mellom kulturene. Jeg tror mye ligger i å utvise gjensidig respekt for hverandre, lytte tl god musikk sammen, ta ei øl eller fem sammen, eller en skitur sammen.
    ;D mvh.
    JO!!

    ;D
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    FY skam :) ;D ;D da hadde ikke jeg blitt en kul nabo iallefall :) Selv om jeg ikke LIKTE hvitløk hadde jeg laget middag, frokost og kvelds med hvitløk bare for å irritere deg :) jeg hadde tilogmed hatt hvitløk på grandiosaen og potetene og kjøttkakene og alt mulig ! :) (og i peisen)

    VilhelmW skrev:
    pstraums skrev:
    Det er lett for deg å si det.. og meg, for den saks skyld.. men du bør respektere at ikke alle har samme ståsted som deg, og det må man akseptere, selv om man er uenig.. som på alle andre områder i samfunnet ellers.. Dersom jeg flytter inn i ditt nabolag (blir din nærmeste nabo) er det da bare MIN jobb å tilpasse meg deg ?
    Er ikke dette en sak med 2 skyldige parter?

    VilhelmW skrev:
    Folk må ha jævla lite meiningsfyllt å ta seg til, når man klarer å fyre seg så til de grader opp over ei karikaturtegning - det er det første som slår meg. Så tenker jeg litt på mellom- menneskelig forståelse og toleranse. Og hvis det nå er sånn at muslimene tar det så forferdelig ille opp om noen tegner en gris, en julenisse eller hva det måtte være og skribler "Muhammed" under, så skulle vi kanskje utvise såpass storsinn at vi lar være?

    Den muslimske delen av befolkninga, bør avstå fra trusler om vold og "11. september-tilstander". Sånt bidrar ikke til økt forståelse mellom kulturene. Jeg tror mye ligger i å utvise gjensidig respekt for hverandre, lytte tl god musikk sammen, ta ei øl eller fem sammen, eller en skitur sammen.
    ;D mvh.
    JO!!

    ;D
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    pstraums skrev:
    Bare det at du skriver Far med stor F irriterer meg! .. (han er jo ikke far engang så det er jo løgn fra ende til annen, noe som burde være forbudt ihht de ti bud) :)
    Brukte ikke stor F, men burde kanskje gjort det, hvis det provoserer deg ;)
    Teksten ble kopiert fra bibelen.no

    Jeg tåler en trøkk, du trenger ikke være redd for dèt.

    Ellers ser jeg ikke på meg selv som religiøs. Jeg er kristen, ja, men religiøsitet for meg er når mennesker må utføre spesielle handlinger eller ritualer for å tilfredsstille sin gud, eller for ikke å bli straffet på noen måte...
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    :) ok, Men det stod i sitatet.. hvilket jeg anser som ca. det samme :) :) Og siterer man bergpreken, så er man iallefall i min vennekrets (som jeg tror jeg sånn gjennomsnittlig religiøse) mer religiøs enn alle andre til sammen..
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Politiet i Stavanger har med relativ suksess raidet byen for å fengsle "kjenninger" før høytider, og det har vist seg gunstig.
    Faktum er at det er noen få hudre gjengangere som står bak det meste av vinningskriminaliteten.
    Jeg ser i grunnen for meg at det ikke er ulikt i forhold til innvandrere. Det behøves tiltak for å luke ut værstingene.
    Å gi alle nye landsmenn skylda for det et fåtall begår av kriminalitet er trangsynt.

    Hvilken presseskole har de gått på de i TV2?
    Er førstekriteriet å glemme all fornuft?
    Annenkriteriet å jobbe med å ta ting ut av kontekst, for deretter å sy sammen noe svada som høres skremmende ut?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det HADDE vært lurt å jobbe konstruktivt med de som er et problem (fixe dem eller fjerne dem, om mulig) og la alle andre få leve i fred ... sistnevnte er tross alt i et vanvittig flertall..
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pstraums skrev:
    Er reaksjonene så gærne da ? mulig du hadde fått like mye reaksjon om du hadde trykt et skikkelig provoserende bilde av "far til jesus".. :) mulig nsb hadde fått fullbooka (forsinka seff, så de hadde ikke rukket demoen) tog fra sørlandet for engangs skyld ;)

    cybervision_ skrev:
    Snakket med en flott kar jeg kjenner som er muslim og bor i Oslo. "Er du ute og demonstrerer da?" (Ment som en spøk...)

    "Nei, det er omtrent bare kriminelle og kjeltringer som er der..."

    Det finnes alle slags mennesker uansett hva man tror og mener, og jeg mener at det å provosere med å trykke karikaturer er dumt, men reaksjonene vi får nå sier vel i grunnen alt om hva slags mennesker og dermed også holdnigner vi doser inn i hopetall i landet vårt. (Og jeg er positiv til innvandring når det er mennesker som kommer for å ta del i nasjonen, få utdannelse, gjøre en ærlig innsats - og ikke for å slåss, voldta ungjenter osv... som jeg vet altfor mange er involvert i utifra hva politi-ansatte jeg kjenner personlig i Oslo gjengir, skremmende utvikling.
    "Religious liberty might be supposed to mean that everybody is free to discuss religion. In practice it means that hardly anybody is allowed to mention it."

    zz

    "The truth is, of course, that the curtness of the Ten Commandments is an evidence, not of the gloom and narrowness of a religion, but, on the contrary, of its liberality and humanity. It is shorter to state the things forbidden than the things permitted: precisely because most things are permitted, and only a few things are forbidden."

    Men vi må ikke glemme dette!

    "The Bible tells us to love our neighbors, and also to love our enemies; probably because they are generally the same people."

    Og til slutt, kanskje den viktigste:

    “It is the test of a good religion whether you can joke about it.”
     
    C

    Cyber

    Gjest
    pstraums skrev:
    Du trenger ikke gjøre det heller .. Bare ved å ytre slike ord irriterer du :) (Meg) :)

    Bare det at du skriver Far med stor F irriterer meg! .. (han er jo ikke far engang så det er jo løgn fra ende til annen, noe som burde være forbudt ihht de ti bud) :)

    Ok.. jeg kjenner at jeg skal stoppe nå.. Men jeg har mange bekjente/kompiser som er som deg.. og derfor irriterer det meg grenseløst at det er så mange i landet vårt som har så MASSE i mot helt normale muslimer (de kan være mye mindre religiøse enn deg)
    ............................. Fakta er jo at helt normale norske religiøse er MINST like religiøse (ekstremister i boka mi) som Muslimene er...

    Så ber jeg på forhånd om unnskyldning om at jeg brukte deg som eksempel.. jeg har ingenting i mot deg, men du viser at du er sterkt religiøs, og da må du pr definisjon (Hifisentralens definisjon) tåle en trøkk.. Så slik sett slapp du foreløpig billig unna
    Ja, det skal ikke være lett. Å være religiøs er for meg det motsatte av å tro på Jesus. (Ja, kristen her og) Religiøsitet forbinder jeg med å måtte ha ritualer, måter å leve på, regler å følge osv... et slags system man går inn i. Det å følge Jesus er ikke verre enn å tro han døde for mine synder og være åpen om det. Det er alt som skal til, om du er gul, hvit, homo eller hetero har ikke så mye å bety for frelsen så langt som jeg har skjønt skriften. Det å ha et forhold til Gud som min Far (med stor F) er det viktigste i mitt liv så det får heller bare provosere, men nok OT...

    Jeg er enig med deg deph, (trodde aldri jeg skulle skrive den setningen) problemet her er ikke at de demonstrerer per se, men at hvis dere ikke gir opp den og den rettigheten så bomber vi dere. Det er jo en holdning man ikke kan gå i dialog med.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Tilbake til muslimene; de viser ingen respekt for vår kultur men krever derimot respekt. Det vil overraske meg stort om dette ikke fører til åpen konflikt innen ikke for lang tid.


    Mvh. RS
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    R.S. skrev:
    Tilbake til muslimene; de viser ingen respekt for vår kultur men krever derimot respekt. Det vil overraske meg stort om dette ikke fører til åpen konflikt innen ikke for lang tid.


    Mvh. RS
    Er usikker på hvor my man kan generalisere her, alle muslimer er ikke like. Har vanskelig for å tro at den "alminnelige" (ola?)muslim som er kommet til Norge som flyktning vil være med på å innføre et system som de faktisk har flyktet fra? Norge er et fritt land, for både religion, tanker og ytringer, og ikke minst økonomisk. Alt dette gjør jo landet vårt tiltalende for andre. Men nettopp her er jo frihetens pris, at vi må tåle kritisk lys på det vi tror på og ytrer, og at flertallet har rett til å bestemme. Denne prisen må alle som bor her betale, ellers går demokratiet tapt...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje en brannfakkel ?

    Jeg personlig har den "tro" at når vi ( muslimer, kristne og andre kjøtere ) gjennom noen hundrer evt tusner av år hadde kriget og kranglet og på dette grunnlaget de facto avgrenset "våre" reservater der "vi" bor med "de andre" på utsiden av "våre" grenser, ja så var det en grunn til at det hadde blitt slik. Kanskje fordi erfaringen fra fortiden hadde vist at det var den beste måten å innrette seg på? Med det mest produktive og fredligste resultatet? Vi har gjennom århundredene greid å forholde oss til hverandre som fiender og handelspartnere, men vi har stort sett unngått nærmere kontakt enn som så. Når en gruppe har krysset grensen til en annen gruppe i stort antall har det historisk sett vært i forbindelse med krig / røvertokt eller erobringsferder.

    Det at et stort antall "fremmede" kommer hit og bosetter seg medbringende kultur, religion og sosiale normer er ikke noe vi i "nyere" historie har så stor erfaring med. Det mest nærliggende eksempelet er vel da europeere "overtok" Amerika. Det er ikke noe man nødvendigvis som europeer bør se på som noe å være stolt av! Ikke minst med tanke på hvordan USA har utviklet seg. Uansett tør jeg våge den påstand at urbefolkningene i Amerika ( sør og nord ) kanskje i ettertid føler at de ikke gjorde "nok" for å stoppe dette som den gangen skjedde!

    Uansett om der finnes snille moderate og hyggelige muslimer er det kanskje en grunn til at vi i "noen" år har holdt oss adskillt fra hverandre, med unntak av de gangene når vi da har kriget mot hverandre. Jeg tror ikke den menneskelige natur har forandret seg til det bedre de siste 250 år så jeg har en vemmelig følelse av at den folkevandringen vi ser nå av muslimer inn til Europa på sikt vil få de samme virkningene som et erobringstokt. Forskjellen denne gangen er at det foregår så sakte at vi knapt merker det. Omtrent som hummeren som legges i en kjele kaldt vann som settes på varmen.

    Når eller om vi våkner og innser det som skjer er jeg redd det blir vel sent til å gjøre noe med det. Jeg tror deler av Norge i løpet av den neste generasjonen vil bli erklært "muslimsk" med muslimsk lovgiving og styre. De har etablert seg og det vil bli så jævlig grisete å gjøre endringer på dette at det i praksis ikke vil være mulig. "Rosengård syndromet" vil nok spre seg. Man ser det veldig tydelig i Frankrike i forstader til Paris, og man ser også at regjeringen i Tyskland er veldig opmerksomme på at de har så mange "lett fornærmelige" muslimer i landet at det legger sterke begrensinger på den politikken som kan føres. Demokrati? Ja mon det?? Grunnen til problemene i Tyskland er ikke først og fremst tanke på stemmegiving, men tanken på det kaos og den revolt disse gruppene har vist og viser at de er villige til å sette i gang for at den europeiske "urbefolkningen" skal underkaste seg !

    Vår egen regjering er også klar over de spenningene som ligger i samfunnet, og et eksempel på det de gjør er den pågående revisjonen av våpenloven. Den "gamle" er faktisk ganske ny, men her proriteres en ny våpenlov likevel, uten at skytterorganisasjonene får være med i arbeidsgruppen!? Den nye loven vil garantert innholde sterke nye restriksjoner mot privat våpeninnehav. Ikke totalforbud, det vil nok ikke komme før etter neste revisjon om 10-15 år. Hvorfor? Man forbereder tiltak for å motvirke en mulig reaksjon fra etniske nordmenn mot muslimske miljøer. Folket skal avvepnes ! At flere innvandrergrupper har tilgang på illegale våpen velger man å overse, med overlegg! De illegale våpnene kan man jo likevel ikke gjøre noe med. Og uansett så lenge man avvæpner den ene parten i en konflikt vil man "unngå" den væpnde konflikten. Da blir det kun et spørsmål om underkastelse!

    Pessimsit med tanke på Norges og mine barns framtid? Ja det er jeg!

    Tro på en fredelig løsning og fredelig sameksistens på "vårt" liberale verdigrunnlag ? Nei !
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    er alkohol fy?

    det er nok bare på overflaten........
    Stemmer at det er bare på overflaten på mange av de, jeg har sittet og drukket alkohol sammen med en del muslimer på kaffe Mashawa.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Spiralis skrev:
    Kanskje en brannfakkel ?

    Jeg personlig har den "tro" at når vi ( muslimer, kristne og andre kjøtere ) gjennom noen hundrer evt tusner av år hadde kriget og kranglet og på dette grunnlaget de facto avgrenset "våre" reservater der "vi" bor med "de andre" på utsiden av "våre" grenser, ja så var det en grunn til at det hadde blitt slik. Kanskje fordi erfaringen fra fortiden hadde vist at det var den beste måten å innrette seg på? Med det mest produktive og fredligste resultatet? Vi har gjennom århundredene greid å forholde oss til hverandre som fiender og handelspartnere, men vi har stort sett unngått nærmere kontakt enn som så. Når en gruppe har krysset grensen til en annen gruppe i stort antall har det historisk sett vært i forbindelse med krig / røvertokt eller erobringsferder.

    Det at et stort antall "fremmede" kommer hit og bosetter seg medbringende kultur, religion og sosiale normer er ikke noe vi i "nyere" historie har så stor erfaring med. Det mest nærliggende eksempelet er vel da europeere "overtok" Amerika. Det er ikke noe man nødvendigvis som europeer bør se på som noe å være stolt av! Ikke minst med tanke på hvordan USA har utviklet seg. Uansett tør jeg våge den påstand at urbefolkningene i Amerika ( sør og nord ) kanskje i ettertid føler at de ikke gjorde "nok" for å stoppe dette som den gangen skjedde!

    Uansett om der finnes snille moderate og hyggelige muslimer er det kanskje en grunn til at vi i "noen" år har holdt oss adskillt fra hverandre, med unntak av de gangene når vi da har kriget mot hverandre. Jeg tror ikke den menneskelige natur har forandret seg til det bedre de siste 250 år så jeg har en vemmelig følelse av at den folkevandringen vi ser nå av muslimer inn til Europa på sikt vil få de samme virkningene som et erobringstokt. Forskjellen denne gangen er at det foregår så sakte at vi knapt merker det. Omtrent som hummeren som legges i en kjele kaldt vann som settes på varmen.

    Når eller om vi våkner og innser det som skjer er jeg redd det blir vel sent til å gjøre noe med det. Jeg tror deler av Norge i løpet av den neste generasjonen vil bli erklært "muslimsk" med muslimsk lovgiving og styre. De har etablert seg og det vil bli så jævlig grisete å gjøre endringer på dette at det i praksis ikke vil være mulig. "Rosengård syndromet" vil nok spre seg. Man ser det veldig tydelig i Frankrike i forstader til Paris, og man ser også at regjeringen i Tyskland er veldig opmerksomme på at de har så mange "lett fornærmelige" muslimer i landet at det legger sterke begrensinger på den politikken som kan føres. Demokrati? Ja mon det?? Grunnen til problemene i Tyskland er ikke først og fremst tanke på stemmegiving, men tanken på det kaos og den revolt disse gruppene har vist og viser at de er villige til å sette i gang for at den europeiske "urbefolkningen" skal underkaste seg !

    Vår egen regjering er også klar over de spenningene som ligger i samfunnet, og et eksempel på det de gjør er den pågående revisjonen av våpenloven. Den "gamle" er faktisk ganske ny, men her proriteres en ny våpenlov likevel, uten at skytterorganisasjonene får være med i arbeidsgruppen!? Den nye loven vil garantert innholde sterke nye restriksjoner mot privat våpeninnehav. Ikke totalforbud, det vil nok ikke komme før etter neste revisjon om 10-15 år. Hvorfor? Man forbereder tiltak for å motvirke en mulig reaksjon fra etniske nordmenn mot muslimske miljøer. Folket skal avvepnes ! At flere innvandrergrupper har tilgang på illegale våpen velger man å overse, med overlegg! De illegale våpnene kan man jo likevel ikke gjøre noe med. Og uansett så lenge man avvæpner den ene parten i en konflikt vil man "unngå" den væpnde konflikten. Da blir det kun et spørsmål om underkastelse!

    Pessimsit med tanke på Norges og mine barns framtid? Ja det er jeg!

    Tro på en fredelig løsning og fredelig sameksistens på "vårt" liberale verdigrunnlag ? Nei !
    Applaus.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Godalive skrev:
    R.S. skrev:
    Tilbake til muslimene; de viser ingen respekt for vår kultur men krever derimot respekt. Det vil overraske meg stort om dette ikke fører til åpen konflikt innen ikke for lang tid.


    Mvh. RS
    Er usikker på hvor my man kan generalisere her, alle muslimer er ikke like. Har vanskelig for å tro at den "alminnelige" (ola?)muslim som er kommet til Norge som flyktning vil være med på å innføre et system som de faktisk har flyktet fra? Norge er et fritt land, for både religion, tanker og ytringer, og ikke minst økonomisk. Alt dette gjør jo landet vårt tiltalende for andre. Men nettopp her er jo frihetens pris, at vi må tåle kritisk lys på det vi tror på og ytrer, og at flertallet har rett til å bestemme. Denne prisen må alle som bor her betale, ellers går demokratiet tapt...

    Riktig. Det er mange hyggelige muslimer som nok ikke står like hardt på barrikadene, på samme måte her som blant kristne og andre religioner.

    sitat Cybervision:

    Snakket med en flott kar jeg kjenner som er muslim og bor i Oslo. "Er du ute og demonstrerer da?" (Ment som en spøk...)

    "Nei, det er omtrent bare kriminelle og kjeltringer som er der..."



    Disse uroelementene bruker saken for hva den er verdt for å lage bråk. De må stoppes.
    Vi får se hva de finner på i kveld.


    Mvh. RS
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ville likt å sett en gjeng nordmenn gå med faner kontra dette ned en av gatene i deres opphavsland...
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn