G
Gjestemedlem
Gjest
Det burde han også. Det er rom for alle å bedrive religion innenfor rammen ev at sekulært samfunn. Men det triste er jo at dette er noe som blir motarbeidet på det sterkeste i mange religiøse kretser også i Europa. sekularismen ses på som en trussel mot den organiserte gudedyrkingen og den makt lederne i disse foreningene har over politikere og sivilbefolkning.baluba skrev:Min iranske venn på Møhlenpris blir mer og mer opprørt over forholdene for kristne i Nord-Afrika, og resten av den muslimske verden. Han er jo oppvokst i shahens Iran, og har i alle år angret på at han som ung mann deltok i revolusjonen. Hans forhold til kristendommen er sterkt preget av å ha vokst opp i et sekulært regime, og sammenfaller med holdningen mange godt voksne eksil-iranere har til andre religioner. Ingenting provoserer ham, som er muslim, mer enn når iranske imamer kommer til moskeer i Oslo. Da Gahr Støre nektet Saudi-investorer å bygge en monstermoske i Harstad applauderte han avgjørelsen kraftig. Det gjorde ham glad å se at Støre hadde baller til å gi klar beskjed i den saken.
Disse kristne er derfor en større trussel mot vårt sekulære Europa enn grupper av muslimer eller judaister.
Heksebrenning forgår den dag i dag. Jeg har tidligere i tråden linket til en video der "hekser" blir brent levende i Kenya. Det er ganske grufullt å se på. Men det kan være viktig også, for det gir et innblikk i hvordan Europa ble kristnet.Når sant skal sies ble inkvisisjonen gjennomført enda mer brutalt og uten nåde i de reformerte områdene av Europa, enn det som den opprinnelige inkvisisjonen praktiserte. Det var mulig å be om tilgivelse og overleve den spanske inkvisisjonen, men i land som Norge og Sverige betydde anklager om hekseri den visse grusomme død. Den delen av hekseprosessene har blitt stille forbigått i Skandinavia fram til den tv-serien som gikk på NRK for et par år siden.
Jeg kan gjerne linke til den en gang til.
Edit, jeg tok bort linken. Den er for sterk kost på et hififorum, selv i denne tråden. Vi man se den kan man gå til liveleak.com og søke på "Witches burned alive in Kenya, Africa"
Beklager hvis den har vært for drøy.