Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Min iranske venn på Møhlenpris blir mer og mer opprørt over forholdene for kristne i Nord-Afrika, og resten av den muslimske verden. Han er jo oppvokst i shahens Iran, og har i alle år angret på at han som ung mann deltok i revolusjonen. Hans forhold til kristendommen er sterkt preget av å ha vokst opp i et sekulært regime, og sammenfaller med holdningen mange godt voksne eksil-iranere har til andre religioner. Ingenting provoserer ham, som er muslim, mer enn når iranske imamer kommer til moskeer i Oslo. Da Gahr Støre nektet Saudi-investorer å bygge en monstermoske i Harstad applauderte han avgjørelsen kraftig. Det gjorde ham glad å se at Støre hadde baller til å gi klar beskjed i den saken.
    Det burde han også. Det er rom for alle å bedrive religion innenfor rammen ev at sekulært samfunn. Men det triste er jo at dette er noe som blir motarbeidet på det sterkeste i mange religiøse kretser også i Europa. sekularismen ses på som en trussel mot den organiserte gudedyrkingen og den makt lederne i disse foreningene har over politikere og sivilbefolkning.

Disse kristne er derfor en større trussel mot vårt sekulære Europa enn grupper av muslimer eller judaister.

Når sant skal sies ble inkvisisjonen gjennomført enda mer brutalt og uten nåde i de reformerte områdene av Europa, enn det som den opprinnelige inkvisisjonen praktiserte. Det var mulig å be om tilgivelse og overleve den spanske inkvisisjonen, men i land som Norge og Sverige betydde anklager om hekseri den visse grusomme død. Den delen av hekseprosessene har blitt stille forbigått i Skandinavia fram til den tv-serien som gikk på NRK for et par år siden.
    Heksebrenning forgår den dag i dag. Jeg har tidligere i tråden linket til en video der "hekser" blir brent levende i Kenya. Det er ganske grufullt å se på. Men det kan være viktig også, for det gir et innblikk i hvordan Europa ble kristnet.

Jeg kan gjerne linke til den en gang til.

Edit, jeg tok bort linken. Den er for sterk kost på et hififorum, selv i denne tråden. Vi man se den kan man gå til liveleak.com og søke på "Witches burned alive in Kenya, Africa"

Beklager hvis den har vært for drøy.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror.
    Du tror det jeg tror.

Han tror noe annet.

Og for mange er så det naturlige neste steget: Hvordan skal vi straffe ham? Til han tror det vi tror?

I stedet for å akseptere at man kan tro så mangt.

V

vredensgnag

Gjest
    Religiøs humanisme i verdensklasse ble utøvd i det som nå er Latin-Amerika, da spanske erobrere og horder med prester kastet seg over befolkningen i disse landene.

Bartolomé de las Casas var en av disse prestene, og han skrev i stor detalj om kristningen og omvendelsesarbeidet som ble gjennomført.
    Man kan ikke tro annet enn at hele gjengen prester og munker hadde rabies.

Jeg har lest hans bok, men her er noen utdrag: (EDIT: tenkte jeg skulle utheve noe av det verste, men det er egentlig forferdelig, alt sammen. Samer her hjemme har også en del forferdelige ting å berette).

Account of the Devastation of the Indies (1552)

And never have the Indians in all the Indies committed any act against the Spanish Christians, until those Christians have first and many times committed countless cruel aggressions against them or against neighboring nations.

Yet into this sheepfold, into this land of meek outcasts there came some Spaniards who immediately behaved like ravening wild beasts, wolves, tigers, or lions that had been starved for many days.
    More than thirty other islands in the vicinity of San Juan are for the most part and for the same reason depopulated, and the land laid waste.
    We can estimate very surely and truthfully that in the forty years that have passed, with the infernal actions of the Christians, there have been unjustly slain more than twelve million men, women, and children. In truth, I believe without trying to deceive myself that the number of the slain is more like fifteen million.
    After the wars and the killings had ended, when usually there survived only some boys, some women, and children, these survivors were distributed among the Christians to be slaves.
    And of all the infinite universe of humanity, these people are the most guileless, the most devoid of wickedness and duplicity, the most obedient and faithful to their native masters and to the Spanish Christians whom they serve.
    These people are the most devoid of rancors, hatreds, or desire for vengeance of any people in the world.
    Their reason for killing and destroying such an infinite number of souls is that the Christians have an ultimate aim, which is to acquire gold, and to swell themselves with riches in a very brief time and thus rise to a high estate disproportionate to their merits.
    It should be kept in mind that their insatiable greed and ambition, the greatest ever seen in the world, is the cause of their villainies.

With my own eyes I saw Spaniards cut off the nose and ears of Indians, male and female, without provocation, merely because it pleased them to do it. ...Likewise, I saw how they summoned the caciques and the chief rulers to come, assuring them safety, and when they peacefully came, they were taken captive and burned.
    They laid bets as to who, with one stroke of the sword, could split a man in two or could cut off his head or spill out his entrails with a single stroke of the pike.
    They took infants from their mothers' breasts, snatching them by the legs and pitching them headfirst against the crags or snatched them by the arms and threw them into the rivers, roaring with laughter and saying as the babies fell into the water, "Boil there, you offspring of the devil!
    They attacked the towns and spared neither the children nor the aged nor pregnant women nor women in childbed, not only stabbing them and dismembering them but cutting them to pieces as if dealing with sheep in the slaughter house.
    They made some low wide gallows on which the hanged victim's feet almost touched the ground, stringing up their victims in lots of thirteen, in memory of Our Redeemer and His twelve Apostles, then set burning wood at their feet and thus burned them alive.
    With still others, all those they wanted to capture alive, they cut off their hands and hung them round the victim's neck, saying, "Go now, carry the message," meaning, Take the news to the Indians who have fled to the mountains.
    They made a grid of rods which they placed on forked sticks, then lashed the victims to the grid and lighted a smoldering fire underneath, so that little by little, as those captives screamed in despair and torment, their souls would leave them.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg tror.
    Du tror det jeg tror.

Han tror noe annet.

Og for mange er så det naturlige neste steget: Hvordan skal vi straffe ham? Til han tror det vi tror?

I stedet for å akseptere at man kan tro så mangt.
    Dette er nok umulig for rettroende, for det vil uunngåelig medføre at deres tro ikke nødvendigvis er den eneste sanne, men bare en blant mange hundre eller tusen varianter av tro og forestillinger. En slik erkjennelse vil nok føre til at hele deres eksistensgrunnlag faller bort.

Tvang er så mye mer enklere enn selvinnsikt.

Tro er jo heller ikke noen mål i seg selv, men kun et middel for å få folk til å lye og lystre.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Nok eksempler for idag, kvelden er ødelagt!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Politikk/samfunnsorganisering og religion bør aldri blandes sammen, så enkelt er det. I og med at et moderne samfunn består av utøvere av de fleste religioner/trosretninger og ateister kan ingen religion harmonisere med befolkningens samlede behov, og det bør være åpenbart for alle at disse to faktorene aldri bør blandes. Men det er ingen grunn til at fredelig religionsutøvelse bør tillates i det offentlige rom sålenge det ikke påfører andre ubehageligheter eller ubekvemmeligheter. For meg er det fjernt å be på denne måten vi ser lenger oppe, men hvis deres tradisjon gjør at de samles på denne måten må de vel gjøre det, sålenge jeg slipper å snuble i dem.

Dessverre er det nettet mitt for tregt i kveld til å se den videoen, men det er ikke så vanskelig å gjette seg til det grusomme innholdet.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Politikk/samfunnsorganisering og religion bør aldri blandes sammen, så enkelt er det. I og med at et moderne samfunn består av utøvere av de fleste religioner/trosretninger og ateister kan ingen religion harmonisere med befolkningens samlede behov, og det bør være åpenbart for alle at disse to faktorene aldri bør blandes. Men det er ingen grunn til at fredelig religionsutøvelse bør tillates i det offentlige rom sålenge det ikke påfører andre ubehageligheter eller ubekvemmeligheter. For meg er det fjernt å be på denne måten vi ser lenger oppe, men hvis deres tradisjon gjør at de samles på denne måten må de vel gjøre det, sålenge jeg slipper å snuble i dem.

Dessverre er det nettet mitt for tregt i kveld til å se den videoen, men det er ikke så vanskelig å gjette seg til det grusomme innholdet.
    Videoen er sterkt usmakelig og dypt rystende, men har selvsagt ingenting med kristendom å gjøre. Det er opprørende å se mennesker bli pint til døde på denne uverdige og bestialske måten, men det er ingen kritikk av kristendommen - kun utnytting av vold og menneskelig fornedrelse gjort til underholding på et hifi-forum. Fy skam.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gubra skrev:
    Nok eksempler for idag, kvelden er ødelagt!
    Ja, man står i fare for å miste troen på menneskeheten når man ser slike sterke bilder, og deretter leser slikt utdrag som dette og prøver å forestille seg omfanget av grusomhetene og den bunnløse brutaliteten. Ordet kristning bør virkelig få det til å gå kaldt nedover ryggen på folk når man reflekterer litt over hva som ligger i det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Videoen er sterkt usmakelig og dypt rystende, men har selvsagt ingenting med kristendom å gjøre. Det er opprørende å se mennesker bli pint til døde på denne uverdige og bestialske måten, men det er ingen kritikk av kristendommen - kun utnytting av vold og menneskelig fornedrelse gjort til underholding på et hifi-forum. Fy skam.
    Dette er ikke underholdning, og er vondt og vanskelig å se på. Det er likevel et bidrag til forståelse for hvilke lidelser mange millioner mennesker har måttet gjennomgå for å kristne verden. Drap, tortur, og brenning på bål er metoder som har blitt brukt i mange hundre år for å fremme kristendom og for å straffe dem som har feil religion, er blasfemisk, hekser, vanntro eller lignende, eller bare har stått i veien for kirkens maktambisjoner.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Dette er ikke underholdning. Det er et bidrag til forståelse for hvilke lidelser mange millioner mennesker har måttet gjennomgå for å kristne verden. Drap, tortur, og brenning på bål er metoder som har blitt brukt i mange hundre år for å fremme religion og for å straffe dem som har feil religion, er blasfemisk, hekser, vanntro eller lignende.
    Jeg vet det - og det vet alle at mye brutalitet har skjedd i religionenes navn, men du trenger likevel ikke poste disse krenkende bildene. Det er alltid fælt å se mennesker bli plaget til døde.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    Når sant skal sies ble inkvisisjonen gjennomført enda mer brutalt og uten nåde i de reformerte områdene av Europa, enn det som den opprinnelige inkvisisjonen praktiserte. Det var mulig å be om tilgivelse og overleve den spanske inkvisisjonen, men i land som Norge og Sverige betydde anklager om hekseri den visse grusomme død. Den delen av hekseprosessene har blitt stille forbigått i Skandinavia fram til den tv-serien som gikk på NRK for et par år siden.
    Selv om det var unntak, betød det i regelen redningen for en trolldomsmistenkt å bli stilt for den kirkelige inkvisisjonsdomstol. De fleste av sakene endte med frifinnelse, dersom de ikke rett og slett ble avvist.

Hekseanklager i Norge betydde ikke den visse død. I alt kjenner man navnet på 860 kvinner og menn som ble anklaget for å være trollfolk i Norge, men det er grunn til å anta at det har vært ført prosesser mot dobbelt så mange. Ikke alle sakene endte med fellende dom eller henrettelse. I Norge kan vi dokumentere at 307 mennesker ble henrettet for hekseri fra 1570-årene til 1695, og bruken av dødsstraff avtok gradvis etter "toppåret" 1663 og utover mot slutten av 1600-tallet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    Selv om det var unntak, betød det i regelen redningen for en trolldomsmistenkt å bli stilt for den kirkelige inkvisisjonsdomstol. De fleste av sakene endte med frifinnelse, dersom de ikke rett og slett ble avvist.

Hekseanklager i Norge betydde ikke den visse død. I alt kjenner man navnet på 860 kvinner og menn som ble anklaget for å være trollfolk i Norge, men det er grunn til å anta at det har vært ført prosesser mot dobbelt så mange. Ikke alle sakene endte med fellende dom eller henrettelse. I Norge kan vi dokumentere at 307 mennesker ble henrettet for hekseri fra 1570-årene til 1695, og bruken av dødsstraff avtok gradvis etter "toppåret" 1663 og utover mot slutten av 1600-tallet.
    Du har sikkert rett i det at folk ble frikjent i slike mengder, så mye har jeg ikke satt meg inn i sakene. Men i tilfeller med dom så var det verre å bli dømt i et protestantisk land enn i et katolsk. Det var vel det som var konklusjonen i det programmet, minnene er litt svake. Uansett skal vi ikke sette oss for høyt på pidestalen i det protestantiske nord, og jeg er vel nesten det motsatte av katolikk selv.
    Men jeg låner den ritualiserte verdenen når det passer meg. Høytid kan være deilig avslappende fra tid til annen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vi er vel strengt tatt med hedensk enn protestantisk her i landet... 8)

Et stykke opp på pidestallen må vi vel få lov til å sette oss?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kanskje ikke så dumt i denne stormen...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    dag1234 skrev:
    Jeg synes ikke all reiligionsutøvelse skal foregå i løyndom og dulgskap, men heller at retten til å praktisere sin religion er under sterkt press i vår sekulariserte tid.
    Det synes jeg er synd og jeg opplever det som et tap og som et uttrykk for åndelig og kulturell fattigdom.
    Poenget er at det er INTET samfunnssystem som gjør religionsutøvelsen friere enn nettopp et sekulært samfunn. Et religiøst tunet samfunn er fylt av mer eller mindre lovregulerte, religionsfokuserte sett med regler som virker begrensende og hemmende på naturlige, mellommenneskelige handlinger. Videre kan offentlig religionsutøvelse fortsette dette presset på enkeltmennesker for at de skal være noe de egentlig ikke er.
    Så jo, religion SKAL være frivillig og privat, ikke tvunget og offentlig!

Honkey

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    406
    vredensgnag skrev:
    Sekulær humanisme, som førte til demokrati, frihet/likhet/broderskap og dagens moderne samfunn, er i direkte strid med religiøs humanisme, som kjempet hardt mot fremvekst av samme.
    Dette er en grov forenkling, og i tillegg stort sett feil. Om en leser litt om begreper som humanisme og kristendom så ser men at disse er tett vevd sammen.

Usikker hvem som har forfattet dette, men her var mye nyttig om sammenhengen og skillelinjene mellom kristendom og humanisme:
    http://pluto.hive.no/pluto2003/lenelu/krl/historikk.html

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    406
    Jeg blir litt matt når jeg leser noen av de senere innleggene her. Jovisst er det mye overgrep som er begått i kristendommen navn, men om det var det politiske maktapparat eller kirken som stod bak kan nok til tider diskuteres, da dette var en samrøre. Uansett så er dette overgrep og maktbruk og har liten med kristen tro og etikk å gjøre.

Var i kveld på en usedvanlig givende konsert arrangert av Kirkens Nødhjelp. En ting var flotte musikalske og tekstlige bidrag av Tord Gustavsen, Kristin Asbjørnsen og Lars Saabye Christensen. Interessant var det å høre Petter Skauens fortellinger om modige mennesker han har møtt i løpet av sine 30 år som fredsarbeider, blant annet i Haiti og Guatemala. Sterkest inntrykk gjorde en ung jente fra Kongo som fortalte om en oppvekst bestående av vold, sult, fornedrelse og endeløse voldtekter. Hun ble tatt hånd om av arbeidere fra Kirkens Nødhjelp og er i da nesten ferdig utdannet advokat. Det slo meg da jeg hørte det som ble sagt i kveld; dette er kjernen i kristendommen: At vi er elsket, at det alltid er håp. Et nøkkelord i Skauens fredsarbeid gjennom 30 år er ordet forsoning. Dette er et gammelt kristent begrep vi i første rekke kjenner fra påskefortellingen, men er også helt sentralt i arbeidet for skape fred i en fredløs verden.

Jeg tenkte også på noen av skribentene her på HFS som med bred pensel igjen og igjen kommer med sin elendighetsbeskrivelse av kristendommen. Prøv å løft blikket litt og ikke trykk på repeatknappen helt tiden. Det meste av fruktene til kristent arbeid er nemlig positivt for både enkeltmennesker og samfunn. Som Skauen sa det; Vi skal arbeide for fred og forsoning, det er en oppgave vi som kristne er satt til. Vi skal gi mennesker håp og livsmot. Ofte tungt arbeid og lite resultater, men vi opplever også at vi får krefter og liv fra kilder utenfor oss selv.

http://www.kirkensnodhjelp.no/no/Aktuelt/Nyheter/konsert-med-fortellinger-om-hap/

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Uansett så er dette overgrep og maktbruk og har liten med kristen tro og etikk å gjøre.
    Tull. Les bibelen. Der står det at du skal steine dine barn og brenne hekser bla mye annet jæveskap.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Dette er en grov forenkling, og i tillegg stort sett feil. Om en leser litt om begreper som humanisme og kristendom så ser men at disse er tett vevd sammen.
    Kristendom er inhuman. Den baseres på at de som ikke underkaster seg skal tortureres, gjerne til evig tid sånn for sikkerhets skyld. Bibelen er full av utsagn om hvor verdiløse mennesker er som ikke underkaster seg. Kristendommen er en hatideologi. Den skiller mellom oss og dem hvor dem er absolutt intet verdt. Dette er basisen for alle overgrepene som er begått mot de som avviker fra den rette tro.
    Kristendommens mangel på humanisme er entydig gjenspeilet i den groteske historie som selv ikke Satan kunne ha pønsket ut værre.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De aller fleste her på forumet er hedninger. :) Bare pjatt om utstyr, og lite fokus på innhold.

V

vredensgnag

Gjest
    Loevhagen skrev:
    De aller fleste her på forumet er hedninger. :) Bare pjatt om utstyr, og lite fokus på innhold.
    Det syns jeg var hyggelig sagt. En hedning er en heimføding, en som bor på eget land, og som tror på dettes guder, og som ikke har tatt til seg utomlandske guder. Altså ikke en ateist, men en troende, som har bevart folkets tro under påvirkning av innførte abrahamittiske religioner.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hedning er at man tror mer på utstyret (aka tilber gudene i racket foran seg - tilber e.g. bruktmarkedet) enn å ta hensyn til rommets akustiske egenskaper / begrensninger.

Jeg vil derfor trappe opp ordet hedning til vantro.

Hva er det med de som styrer på med horn, røyk, alkohol, sosialt samvær og musikk? Djevelens synergi. Fysjom. :)

De burde heller sette seg ned og diskutere alt helt objektivt og studere måleresultater.

Moralen? Aner ikke.

Folk må TRO på hva de vil; uansett lydreligion.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Voff skrev:
    roesok skrev:
    Kristendom er inhuman. Den baseres på at de som ikke underkaster seg skal tortureres, gjerne til evig tid sånn for sikkerhets skyld. Bibelen er full av utsagn om hvor verdiløse mennesker er som ikke underkaster seg. Kristendommen er en hatideologi. Den skiller mellom oss og dem hvor dem er absolutt intet verdt. Dette er basisen for alle overgrepene som er begått mot de som avviker fra den rette tro.
    Kristendommens mangel på humanisme er entydig gjenspeilet i den groteske historie som selv ikke Satan kunne ha pønsket ut værre.
    Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg nok trodd at du var en av dem som skrev lange og tykke bøker med tysk grundighet. (Jeg fant ingen kjent forfatter med navnet "Voff" på Wikien - hverken for eller etternavn). Men vi ønsker selvsagt at de med deres retorikk lykkes i å bringe verden et lite steg fremover. :)
    Mellom oss to: De burde kanskje vurdere Woff i stedet? En liten kunstnerisk frihet i fremskrittets navn?

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    roesok skrev:
    Jeg blir litt matt når jeg leser noen av de senere innleggene her. Jovisst er det mye overgrep som er begått i kristendommen navn, men om det var det politiske maktapparat eller kirken som stod bak kan nok til tider diskuteres, da dette var en samrøre. Uansett så er dette overgrep og maktbruk og har liten med kristen tro og etikk å gjøre.

Var i kveld på en usedvanlig givende konsert arrangert av Kirkens Nødhjelp. En ting var flotte musikalske og tekstlige bidrag av Tord Gustavsen, Kristin Asbjørnsen og Lars Saabye Christensen. Interessant var det å høre Petter Skauens fortellinger om modige mennesker han har møtt i løpet av sine 30 år som fredsarbeider, blant annet i Haiti og Guatemala. Sterkest inntrykk gjorde en ung jente fra Kongo som fortalte om en oppvekst bestående av vold, sult, fornedrelse og endeløse voldtekter. Hun ble tatt hånd om av arbeidere fra Kirkens Nødhjelp og er i da nesten ferdig utdannet advokat. Det slo meg da jeg hørte det som ble sagt i kveld; dette er kjernen i kristendommen: At vi er elsket, at det alltid er håp. Et nøkkelord i Skauens fredsarbeid gjennom 30 år er ordet forsoning. Dette er et gammelt kristent begrep vi i første rekke kjenner fra påskefortellingen, men er også helt sentralt i arbeidet for skape fred i en fredløs verden.

Jeg tenkte også på noen av skribentene her på HFS som med bred pensel igjen og igjen kommer med sin elendighetsbeskrivelse av kristendommen. Prøv å løft blikket litt og ikke trykk på repeatknappen helt tiden. Det meste av fruktene til kristent arbeid er nemlig positivt for både enkeltmennesker og samfunn. Som Skauen sa det; Vi skal arbeide for fred og forsoning, det er en oppgave vi som kristne er satt til. Vi skal gi mennesker håp og livsmot. Ofte tungt arbeid og lite resultater, men vi opplever også at vi får krefter og liv fra kilder utenfor oss selv.

http://www.kirkensnodhjelp.no/no/Aktuelt/Nyheter/konsert-med-fortellinger-om-hap/
    ny-moderne kristendom...? Dette er for meg tynt argument for å forsøke å renvaske en religion fra dens andre mindre pene side....
    så det er sagt.. all religion i verden har disse litt mindre pene sidene som man aldri kan gjemme bort i såkalte frukter for verden...
    Hvis man titter litt nøyere buddhismen etter sømmene vil man lett finne utsagn og holdninger som rangere f.eks kvinner lavere enn menn...

Jeg siterer sånn nogenlunde et sitat fra et eller annet sted: Alt hva menneskehender tar på kan brukes til å undertrykke, ikke bare oppløfte ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Madamen skrev:
    ..................... vil man lett finne utsagn og holdninger som rangere f.eks kvinner lavere enn menn...
    Javel? Er det noe galt med det også nå??

G

Gjestemedlem

Gjest
    Religion er jo per definisjon overtro satt i system å undertrykke og for å få andre mennesker til å underkaste seg. Det er et annet ord for slaveri.

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    Spiralis skrev:
    Madamen skrev:
    ..................... vil man lett finne utsagn og holdninger som rangere f.eks kvinner lavere enn menn...
    Javel? Er det noe galt med det også nå??
    :-X kvinnen skal tie i forsamlinger fordi mannen er kvinnens hodet... :-X amen.....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Madamen skrev:
    roesok skrev:

ny-moderne kristendom...? Dette er for meg tynt argument for å forsøke å renvaske en religion fra dens andre mindre pene side....
    så det er sagt.. all religion i verden har disse litt mindre pene sidene som man aldri kan gjemme bort i såkalte frukter for verden...
    Hvis man titter litt nøyere buddhismen etter sømmene vil man lett finne utsagn og holdninger som rangere f.eks kvinner lavere enn menn...

Jeg siterer sånn nogenlunde et sitat fra et eller annet sted: Alt hva menneskehender tar på kan brukes til å undertrykke, ikke bare oppløfte ;)
    Ok, men for faen gjøkhode: Hva da med menneskene? Roten til alt ondt?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Gjestemedlem skrev:
    Religion er jo per definisjon overtro satt i system å undertrykke og for å få andre mennesker til å underkaste seg. Det er et annet ord for slaveri.
    Mennesker ønsker seg muligens underkastelse? Tenkende mennesker finner muligens dilemmaer i ubegrenset frihet? Jeg er fri, og kaller dem likegjerne en svartmalende tullekuk (uten humoristisk sans). Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    RojohII skrev:
    Madamen skrev:
    roesok skrev:

Og gjøkhode svarte suppehuet: det kommer an på hva du tror på... om gud skapte mennesket eller mer på evolusjonsteorien...
    satt på spissen... Gud skapte mennesket og ga det fri vilje (egentlig ikke.. fordi ifølge bibelen så må vi ha syndsforlatelse siden vi i prinsippet blir født syndige).

Ergo siden gud sto bak skapelsen så er gud roten til det onde?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Madamen skrev:
    RojohII skrev:
    Madamen skrev:
    roesok skrev:

Og gjøkhode svarte suppehuet: det kommer an på hva du tror på... om gud skapte mennesket eller mer på evolusjonsteorien...
    satt på spissen... Gud skapte mennesket og ga det fri vilje (egentlig ikke.. fordi ifølge bibelen så må vi ha syndsforlatelse siden vi i prinsippet blir født syndige).

De må være et gjøkhode som spør- AKA: Hadde de visst, hadde de neppe trengt å spørre. Gjøkhode!

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    RojohII skrev:
    Madamen skrev:
    RojohII skrev:
    Madamen skrev:
    roesok skrev:

De må være et gjøkhode som spør.
    og der ramlet jeg av lasset.. Koookoooo.... tror det er natta her...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Sikkert det lureste for et gjøkhode å gjøre. De får ta deres uutgrunnelige filosofi og tankekraft med dem i sengen, alternativt belyse oss dumrianner...

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    RojohII skrev:
    Sikkert det lureste for et gjøkhode å gjøre. De får ta deres uutgrunnelige filosofi og tankekraft med dem i sengen, alternativt belyse oss dumrianner...
    Hårsårt.... drepen på en diskusjon....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Madamen skrev:
    RojohII skrev:
    Bullshit! Jeg sier bare at spørrende mennesker neppe er egnet til å belære om sannhet.

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    RojohII skrev:
    Madamen skrev:
    RojohII skrev:
    Bullshit! Jeg sier bare at spørrende mennesker neppe er egnet til å belære om sannhet.
    Oida...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Madamen skrev:

Er det en motsigelse mellom fri vilje (til å synde), og konklusjon om at menneskene trenger en skyldforlatelse? Nei, så lenge ingen kan bevise sin uskyld, eller at det ikke finnes dom, er det ikke det. Logikk.

Nå får de for faen ikke lov til å unnfly utspørringen, gjøkhode.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Er det en motsigelse mellom fri vilje (til å synde), og konklusjon om at menneskene trenger en skyldforlatelse? Nei, så lenge ingen kan bevise sin uskyld, eller at det ikke finnes dom, er det ikke det. Logikk.

Total mangel på logikk. Det er ikke slik at bevisførsel gjøres på tings ikke-eksistens. Setningen er forøvrig meningsløs da synd må defineres først. Å bruke flere tusen år gammel tvilsom overtro fra et brutalt stammesamfunn som definisjon er et sirkelargument i denne sammenheng og forøvrig tvilsom praksis, og får jeg tilføye, moralsk forkastelig.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn