V
vredensgnag
Gjest
Når kristenfolket slipper opp for argumenter kommer det gjerne både bannbuller og korstog. På vei her, ser jeg.
|
Du må først bevise "ikke-eksistensen" - alt annet blir antagelser - suppehode! Og jeg finner det fornøyelig at Woff henviser til moral. Hvilken moral, herr Woff? Etikkens moral? Jeg forventer en 3-binds innføring i moral, herr Woff. Hva er moral nå igjen, herrr Woff? Eller skal jeg jeg spørre Fragglenes Skarphaug om svar på de større dilemmaer? Woff!Voff skrev:RojohII skrev:Er det en motsigelse mellom fri vilje (til å synde), og konklusjon om at menneskene trenger en skyldforlatelse? Nei, så lenge ingen kan bevise sin uskyld, eller at det ikke finnes dom, er det ikke det. Logikk.
Total mangel på logikk. Det er ikke slik at bevisførsel gjøres på tings ikke-eksistens. Setningen er forøvrig meningsløs da synd må defineres først. Å bruke flere tusen år gammel tvilsom overtro fra et brutalt stammesamfunn som definisjon er et sirkelargument i denne sammenheng og forøvrig tvilsom praksis, og får jeg tilføye, moralsk forkastelig.
Does it matter, stupid? Amøbene svarer ikke for seg. Walkover.vredensgnag skrev:Når kristenfolket slipper opp for argumenter kommer det gjerne både bannbuller og korstog. På vei her, ser jeg.
Jamen da har du jo forstått det.Madamen skrev::-X kvinnen skal tie i forsamlinger fordi mannen er kvinnens hodet... :-X amen.....Spiralis skrev:Javel? Er det noe galt med det også nå??Madamen skrev:..................... vil man lett finne utsagn og holdninger som rangere f.eks kvinner lavere enn menn...
Ja, det kan du si, gjøkhode. Jeg er snart tom for øl, og da gidder jeg ikke mer. So long, gjøkhode. Drøm intelligent...Madamen skrev:Oida...RojohII skrev:Bullshit! Jeg sier bare at spørrende mennesker neppe er egnet til å belære om sannhet.Madamen skrev:Hårsårt.... drepen på en diskusjon....RojohII skrev:Sikkert det lureste for et gjøkhode å gjøre. De får ta deres uutgrunnelige filosofi og tankekraft med dem i sengen, alternativt belyse oss dumrianner...
Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:Voff skrev:RojohII skrev:Er det en motsigelse mellom fri vilje (til å synde), og konklusjon om at menneskene trenger en skyldforlatelse? Nei, så lenge ingen kan bevise sin uskyld, eller at det ikke finnes dom, er det ikke det. Logikk.
Total mangel på logikk. Det er ikke slik at bevisførsel gjøres på tings ikke-eksistens. Setningen er forøvrig meningsløs da synd må defineres først. Å bruke flere tusen år gammel tvilsom overtro fra et brutalt stammesamfunn som definisjon er et sirkelargument i denne sammenheng og forøvrig tvilsom praksis, og får jeg tilføye, moralsk forkastelig.
Vi er uenig om det meste i denne tråden ser jeg, men etter nattens mer eller mindre usammenhengende og uforståelie innlegg kan vi her være enig...vredensgnag skrev:Burde kanskje vært alkolås på tastatur.
Slutter meg til, og slenger på at i den grad tråden noen gang var interessant eller opplysende, så forsvant siste rest i går. Omatt og omatt. Tygge kald graut, er det som faller meg inn til tråden.roesok skrev:Vi er uenig om det meste i denne tråden ser jeg, men etter nattens mer eller mindre usammenhengende og uforståelie innlegg kan vi her være enig...vredensgnag skrev:Burde kanskje vært alkolås på tastatur.
Usikker og jeg skal ta dette seriøst eller ironisk.Gjestemedlem skrev:I et sivilisert, sekulært og liberalt demokrati er det utenkelig med tilstander der drap, tortur, indoktrinering, undertrykking og traumatisering er den daglige normen. I religiøse land og andre diktaturer er dette mer eller mindre normen.
Videoen jeg postet var en respons på din utlegning om skyldsforlatelse som grunnlag for rettferdighet. Hvordan kan omtanke/kjærlighet/refferdighet være ekte hvis den bunner i frykt? Og det du har gjort blir heller ikke omgjort bare fordi du angrer og bekjenner dine synder etterpå, alt blir ikke "greit" for det. Det er en skrudd moral, ansvaret for dine handlinger ligger hos deg.roesok skrev:Det er selvsagt ikke problemer å finne youtube-snutter for å dokumentere overgrep og snodige personer med "kristen" innpakking.
Nei jeg vet ikke,Sam Harris er tydeligvis sikker i sin sak.Det spiller ingen rolle hva jeg sier her,jeg er ikke i stand til å forandre verken ditt eller Harris sitt standpunkt. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor barn dør og foreldre lider.coolbiz skrev:Hvilke faktafeil finnes i Sam Harris' innlegg?
(Klippet er fra en offentlig debatt med teologen Dr. Craig.)
vredensgnag skrev:Da jeg var ung fant jeg et ord i Bibelen jeg stusset over. Dvs. fant og fant, det var overalt i skriften, og gjorde at jeg ikke ville la meg konfirmere - gudsfrykt. Et gjennomgangsord i hele Bibelen.
Jeg ønsket ikke å frykte Gud, en Gud man må frykte mener jeg er ikke noe å ha i hodet sitt, klarer meg uten.
I Paulus brev til Titus tar han for seg hva en pålitelig mann må ha av egenskaper, og man skjønner at frisk ungebanking er nødvendig for å innfri Guds påbud, så ungene ikke "blir trassige". Forøvrig dette brevet man gjerne henviser til når man vil forklare hvorfor gudsfrykten må bankes inn i unger så de skal bli gode kristne, siden brevet handler om hvordan man skal finne de beste og mest pålitelige menn til å lede arbeidet med å utbre religionen. Har man trassige unger (Paulus bruker ordet), så har man null sjanse til å bli valgt som pålitelig mann til å lede forsamlingen. Litt rasisme og jødehat fikk Paulus også plass til.
Slår disse sammen da de kommenterer mye av det samme. Først; løsrevne sitat fra Paulus har liten betydning for min kristendomsforståelse. Paulus sa mye fint og fornuftig, og noe som, utfra vår forståelse idag, er vanskeligere å forholde seg til. For egen del kan jeg ikke finne noe om frisk ungebanking, ei heller rasisme og jødehat i det Paulus skriver i brevet til Titus. En må også ta med seg noe annet viktig Paulus skev: "Han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende."Gjestemedlem skrev:Ja, å være en gudfryktig man er jo en av de største hedersbetegnelse innenfor religionen. Med andre ord et forskremt, redd og menneske... engstelig for straffedom, dommedag, helvete, skjærsild og alle de andre navnene de kristne setter på torturforventningene sine.
Kan skal skremmes til kjærlighet og underdanighet. Samme logikk som en mann som slår sin hund bruker.
Har ingen problemer med disse sitatene. Det er mer hva en legger i begrepene. Tror heller ikke jeg har noen privatfortolket religionsvariant, min forståelse er nok temmelig på linje med de fleste kristne.vredensgnag skrev:^ Å tro på det som passer en, greit det.
Du får hoppe over disse, da, om de ikke passer til din privatfortolkede religionsvariant.
Du skal også prise, love, underkaste deg, rette deg etter, adlyde, beve for og be til ...
Hva mener du med helhet? Mener du det er riktig å steine egne barn? Er det riktig å brenne hekser? Jesus sier at det skal du (selv om hekser ikke eksisterer). Jesus sa forøvrig at verden skulle gå til grunne i sin egen samtid. Her var han like på bærtur som nåtidens tullinger som predikerer det samme. Hvorfor dyrke en mann som er mer ekstrem en Bin Laden? Gir det det tilfredstillelse å tro at dine medmennesker skal tortureres? Hvorfor dyrke ondskapen?Rune S skrev:Flott du leser i Bibelen vreden.
Gudsfrykt er utvilsomt en sentral ting hvordan vi skal forholde oss til vår Skaper!
For deg og Gjestemedlem er det muligens de eneste ordene dere tar inn,for min del er Bibelen og Guds ord en helhet,og å sette Gud i bås har jeg forlengst innsett ikke nytter.Selv om det også er all mulig grunn til å ligge skjelvende fremfor Han,så består mitt forhold til Gud av så veeeldig mye mer.Det ene utelukker ikke det andre.
Hvor sa Jesus at man skulle steine egne barn og brenne hekser?Voff skrev:Hva mener du med helhet? Mener du det er riktig å steine egne barn? Er det riktig å brenne hekser? Jesus sier at det skal du (selv om hekser ikke eksisterer). Jesus sa forøvrig at verden skulle gå til grunne i sin egen samtid. Her var han like på bærtur som nåtidens tullinger som predikerer det samme. Hvorfor dyrke en mann som er mer ekstrem en Bin Laden? Gir det det tilfredstillelse å tro at dine medmennesker skal tortureres? Hvorfor dyrke ondskapen?Rune S skrev:Flott du leser i Bibelen vreden.
Gudsfrykt er utvilsomt en sentral ting hvordan vi skal forholde oss til vår Skaper!
For deg og Gjestemedlem er det muligens de eneste ordene dere tar inn,for min del er Bibelen og Guds ord en helhet,og å sette Gud i bås har jeg forlengst innsett ikke nytter.Selv om det også er all mulig grunn til å ligge skjelvende fremfor Han,så består mitt forhold til Gud av så veeeldig mye mer.Det ene utelukker ikke det andre.
Siden Gud, Jesus og spøkelset alle er en del av den samme treenighet så kan man trygt si at Jesus har befalt at man skal drepe hekser.Gud skrev:Thou shalt not suffer a witch to live
Enig at dette er et paradoks, og jeg har ikke noe godt og utfyllende svar.Morpheus skrev:Jeg finner det svært motstridende at folk kan tro på menneskets frie vilje og en allmektig gud. Dersom gud er allmektig vet han alt og har bestemt alt! Så deterministisk er tilværelsen dersom man tror på en allmektig gud. Strengt tatt vet da altså gud om hvem som skal bli frelst og hvem som ender i fortapelsen, hvis ikke er han ikke allmektig!
Enig. Har da aldri heller ivret for noe religiøst samfunn. Mange fallgruver da, det samme gjelder opprettelsen av ateistiske samfunn. Samtidig er det naivt å tro at et moderne sekulært samfunn vil bli paradis på jord. Jeg tør våge påstanden; det blir det ikke. Og det kan begrunnes ut fra nobelprisvinner og katolikk Sigrid Undsets velkjente visdomsord: "Menneskets hjerte forandres aldeles intet i alle tider."Honkey-Chateau skrev:^ På høy tid at de religiløse tar inn realitetene, og innser at et EKTE og FULLSTENDIG selulært samfunn er det som best bevarer deres religiøse rettigheter. I et sekulært samfunn kan alle få lov til å tro hva de vil når de vil.
Religiøse samfunn ER og BLIR undertrykkende, enten via lover, eller via "folkets dom" over de som tror et eller annet feil.
Gjør døren høy og porten vid, vi har ikke bruk for små porter i et moderne samfunn.
Honkey
Rune S skrev:Hvor sa Jesus at man skulle steine egne barn og brenne hekser?
Hva betyr det?roesok skrev:"Menneskets hjerte forandres aldeles intet i alle tider."
Hekser og heksebrenning er ikke nevnt med et ord i Bibelen, sånn for ordens skyld.Voff skrev:Rune S skrev:Hvor sa Jesus at man skulle steine egne barn og brenne hekser?
Det har jeg ikke hodet. Det står at de skal kastes på bålet som kvister (eller ved eller noe i den duren).
Hvor tror du heksebrenningen kom fra? Dette var kristne mennesker som kunne sin bibel på rams. De brente dem fordi det står i bibelen og som gode kristne gjorde de som befalt.
Alkolock my ass. Prøv å tenke moral uten sanksjon. Intet behov? Da skal man iallefall ha for troen på viljen og evnen. Kanskje Dylan tok poenget: You got to serve somebody. Mulig at debatten bærer mer frukt om man gransker hva man frykter, hvis det er frukt som er poenget. En introperspektiv øvelse, og ikke et projiserende bortforklaringsprosjekt.vredensgnag skrev:^ Å tro på det som passer en, greit det.
Du får hoppe over disse, da, om de ikke passer til din privatfortolkede religionsvariant.
Du skal også prise, love, underkaste deg, rette deg etter, adlyde, beve for og be til ...
Gjenkjennelsesevne, eller mangel på. Intro vs. extro. Us and them på Watersk. Eldgammelt.Dr Dong skrev:Hva betyr det?roesok skrev:"Menneskets hjerte forandres aldeles intet i alle tider."