Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sjelden jeg får lyst på politiske propagandaplakater, men denne føler jeg et sterkt begjær etter. Så kan jeg skifte ut Che-plakaten som henger like overfor dodøren. Plasseringen er slik at hvis jeg sitter på rammen med døren åpen, så forsvinner alle eventuelle forstoppelsesproblemer. Denne plakaten kommer sikkert til å være like effektiv, og dekorativ er den også. Ikke like dekorativ som Che, men forandring fryder. De kan jo henge ved siden av hverandre også. ;D

Send meg en, plz SAIH. :) :-* :-* :) (visuell smisking)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det burde vært belønning for å tvangsklippe slike.

V

vredensgnag

Gjest
    Kan de bruke løsskjegg, og på den måten gjenvinne sin autoritet i gruppen? Eller er autoriteten tapt, nå som skjegget er borte. Jeg ser man også har tvangsklippet kvinner - amish-kvinner er stolte av at de har hår som går helt ned til bakken, etter noen år.

Interessant trussel: Om dere starter et rivaliserende amish-samfunn kommer vi og klipper hår og skjegg av deres Oldermenn.
    Mutually Assured Haircut er i det minste forholdsvis trygt for omgivelsene.

V

vredensgnag

Gjest
    Siden krever litt innlevelse:

http://christwire.org/2011/01/just-say-no-to-the-phish/

Many successful musical acts like Britney Spears, Gwen Stefani and Josh Groban profit handsomely from studio albums and videos played on cable television stations. What The Phish does is far worse. More than any other band out there today, they have devoted countless hours and incredible financial resources to crossing the country in search of new converts. They are continuously “on tour” performing at venues large and small, prowling for intimate personal contact with the youth of America. Any group of people that makes such a calculated effort to insert itself into the lives of the innocent should surely raise the eyebrows of concerned parents. For The Phish, their modus operandi is to induce the naïve with promises of sexual pleasure and peer acceptance.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    <...>

For The Phish, their modus operandi is to induce the naïve with promises of sexual pleasure and peer acceptance.
    Jammen godt at vi ikke er belemret med noen religioner som bedriver denslags.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Islamister indfører sharia-zoner i København

En lille gruppe ekstremister indfører sharia-zoner i Danmark, hvor man vil patruljere døgnet rundt.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1640748.ece

I sharia-zonerne skal der tages fat i folk, der drikker, spiller, går på diskotek og andet, som ifølge salafisterne strider mod islam. (Nesten som man skulle hørt Storberget dette)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Islamister indfører sharia-zoner i København

En lille gruppe ekstremister indfører sharia-zoner i Danmark, hvor man vil patruljere døgnet rundt.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1640748.ece

I sharia-zonerne skal der tages fat i folk, der drikker, spiller, går på diskotek og andet, som ifølge salafisterne strider mod islam. (Nesten som man skulle hørt Storberget dette)
    Ad Hominem: Deph, ditt korstog blir utrolig nok stadig mer religiøst og fordummende. Mye mulig du forsøker å provosere, beklageligvis får du det til i dette tilfellet. Fett nok, Storberget er avholds så det holder, men det er hans fordømte rettighet, og det kan, så langt jeg ser det, ikke brukes i mot et menneske at man inntar en slik holdning.
    Storberget kan gjerne være for sterkere begrensninger i alkoholdutbredelsene, men mannen jobber ikke i noe vakuum, han er en del av vårt parlamentariske system. En ting jeg synes du stadig oftere overser er at det er DU som er ekstremisten her, ikke Storberget, ikke Honkey Chateau.
    So f.eks her...:
    Her hjemme er media stappfullt av fjols og godtroende idioter som øyner mer penger i å jatte med de overtroiske enn å avsløre dem som de svindlerne de er. Selv kongehuset er affisert av medlemmer som strengt tatt burde være på lukket avdeling på Dikemark, og under langvarig anti-psykotisk behandling. Det er dog ikke helt uten charme med eksentriske kongelige.
    ...hvor du totalt glemmer at tro og overtro er normalen for den menneskelige hjerne, og ikke har noe på en institusjon å gjøre. Så kan vi selvsagt argumentere til vi blir blå om at de tror på tusser og troll, det er vår rett, samtidig er det vel et hvert voksne menneskes plikt å vurdere om ens virkelighetsoppfatning er innenfor rimelige og rasjonelle grenser. Så lenge tro og overtro er upolitisk, er den i hovedsak nokså tannløs. Noen blir ofre for sin egen overtro, den bli et økonomisk uføre, eller skaper drop-outs. Sånt er trist. Men ikke tristere enn når alkoholen skaper svært likelydende problemer.
    Problemet med oss mennesker er at vi av og til ikke ser vårt eget beste. Og du er da i sannhetens navn en av de sterkeste forsvarere for retten til å ødelegge seg selv.

Honkey

C

Cyber

Gjest
    Stort sett "Spot on" der, Honkey. Jeg synes også det er litt artig å holde på som nevnte bruker her i tråden og så våge kalle andre for ekstremister. Men men, greit å ha en tråd der en kan utfolde sine tro og tanker - om man tror på det ene eller andre...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dere må gjerne forsvare helsesvindlere, overtroiske fordummere, formyndere, islamister og andre som vil gjøre livet surt og utrivelig for andre mennesker så mye dere vil. Jeg ser det som helt legalt å kritisere våre folkevalgte i sterke ordelag, det er ennå lov i Norge. Hvor mye lenger det vil være det er et åpent spørsmål.

"skal der tages fat i folk, der drikker, spiller, går på diskotek og andet"

Dette er sannelig ikke langt unna det som Storberget og de religiøse politikerne i størst mulig grad vil utøve i Norge også. Dette er som hentet fra deres partiprogram, hvis vi bare stryker de islamistiske referansene.

For å konkretisere:

1. Avholdsfanatismen til Storberget og hans allierte er viden kjent, og vi har diskutert den saken opp og ned. Storberget har det samme syn på alkohol som islamistene har.

2. Spill. Det kristensosialistiske forbudet mot spill, gambling, poker og annen moro er ekstremt i Norge. Vepnede politirazziaer mot ungddommer som spiller kort er ikke uvanlig. Forbud mot å bruke norske kreditkort om på hoteller og båter som gir sine gjeste muligheter til å spille er forbudt (selv om det er betaling for mat, klær og opphold vi snakker om).

3. Diskoteker. Her er det jo en stadig pågående kampanje, med Storberget i spissen om å lukke ned og stenge disse så tidlig på kvelden som de bare greier å finne lovhjemmel for. Lobbyvirksomheten og propagandaen i NRK kjøres på høygir nå, og skal myke opp den ryggradsløse befolkningen til å finne seg i stadige nye frihetsberøvelser og innskrenkinger.

Så lenge vi finner oss i å bli undertrykket og behandlet som barn og umyndige, så vil det bare bli verre og verre.

Hvis det er ekstremisme å jobbe mot slike krefter i Norge, så se gjerne på meg som en ekstremist hvis dere kan leve bedre med dere selv som følge.

edit: typo

V

vredensgnag

Gjest
    Honkey, cyber o.a. i tråden synes å ikke forstå hva overforordnede inngrep i en persons frihet er.

Her hjemme har vi opplevd å få presentert løgnaktig og enkelt tilbakevist statistikk om voldsfrekvens relatert til lukketider for utesteder. Når folk ikke frykter Gud må de i det minste rette seg etter statistikken. Og dette skal brukes for å avgrense folks handlekraft. For meg er disse lukkebestemmelsene ikke det viktigste å bry seg om i Norge, de er kun én av hundreder av avgrensninger som strider mot individets handlefrihet.

Det var først utover 1990-årene at norsk lovverk ble pålagt å underordne seg Menneskerettighetene, og selv i dag er det forvirring om dualismeprinsippet, dvs at der Folkeretten og Norsk lovverk er i motstrid, skulle norske lover ha forrang. Dette er det mange nordmenn som ikke vet noe som helst om - men tendensen som lå bak, dette at like rettigheter ikke var del av Grunnloven, av helt bestemte årsaker, sitter i ryggraden på mange maktmennesker i landet. Maktmennesker som har likt å herse med flokken på ulike vis.

Det er (eller burde være) en tankevekker at den norske grunnloven først ved en tilføyelse så sent som i 1994, gjennom §110c, inneholder at "Det paaligger Statens Myndigheter at respektere og sikre Menneskerettighederne." Ved å skrive det i oldnorsk kan man late som om det alltid har vært slik, ettersom årene går.

Norges Grunnlov er på mange måter føydalrettslig innordnet, og det passet spesielt konservative krefter i landet at den ble formgitt slik. Den store utvandringen til Amerika var en konsekvens av den ekstreme ufriheten som Grunnloven åpnet for - og det burde være en tankevekker at i årene frem til utvandringen aksellererte så falt antallet menn med stemmerett betydelig, den ble fratatt dem med hold i Grunnloven.

Norges lovverk har helt frem til nyere tid vært et redskap for den som ønsket å styre og stelle med befolkningen, og ha den i stengsler og båser. Og dette har selvsagt ikke opphørt.

Slik sett har Gjestemedlem helt rett når det gjelder Storberget, som utløper fra "herse og stelle med folket" tradisjonen som er grunnlovsfestet i Norge. Du kan lese til øynene renner over for å finne en formulering som i den amerikanske uavhengighetserklæringen:

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty, and the Pursuit of Happiness. That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed.
    Amerikanerne i koloniene AVkonget seg selv vha den setningen. Norsk lovverk har aldri funnet på noe så dumt, selvsagt. I Norge er det tradisjon for å ha gudegitt overstyringsrett over befolkningens handlefrihet, hvilket er årsaken til at kongehuset er pålagt landets offisielle religion.

Så kanskje Honkey skal trekke inn årene og reflektere litt, før han brenner av. Først i 1999 ble de fire menneskerettighetskonvensjonene gitt forrang i forhold til norsk lov, og det er så kort tid siden at det for mange maktmennesker i landet fortsatt er slik at man velger å se gjennom fingrene med hva det betyr, i forhold til flokken som skal styres.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    og jeg som trodde det var fattigdommen som drev folk til Junaiten...

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    og jeg som trodde det var fattigdommen som drev folk til Junaiten...
    Du bør sette deg inn i lovgivningen omkring norske husmenn. Det var disse som reiste - historieomskrivningen om disse årene peker på fattigdom, men de som reiste var slett ikke fattige. De kunne livnære seg selv og sine familier ved jordbruk, men fikk ikke selv eie land. Og som landløse var de også uten medbestemmelsesrett i nasjonen de var underlagt.
    Amerikabrevene og artiklene i avisene er fylt av beskrivelser av det underlige at "over there" hadde alle like rettigheter, og det var en uendelighet av land å ta av. Det var dette som drev folk over dammen, B.T. Kampen for å skille ut bruk fra storbondens eiendom, i tråd med at husmenn hadde besittet en plass gjennom flere generasjoner, gikk dårlig i Norge. Storbøndene stod for sterkt og Grunnloven og lovverket beskyttet dem med jernhånd.

Så da tok husmennene en kikk på tingenes tilstand, leste amerikabrevet en gang til, og sa til sin familie: vi reiser.

Arbeidsplikten husmenn var underlagt omfattet gjerne også koner og barn, og tilsvarte en dagsinnsats. Etter endt innsats for storbonden kunne man gjøre innsats på egen jordlapp, for å brødfø sine.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Nå er det flere som bør reflektere litt. Deph blir stadig svimlere i sitt blinde raseri, vreden henger seg på, og glemmer lese hva jeg faktisk skriver.
    Jeg har gjentatt og gjentatt at jeg deler deres bekymring for innstramminger i forhold til enkeltmenneskets frihet, det har det aldri vært noe spørsmål om. Jeg er bare redd for at enkelte menneskers enøydhet og stadig blindere løp, ikke evner å skille skitt og kanel. For å få til et velfungerende samfunn, er man avhengig av visse pragmatiske avgjørelser, da det (utrolig nok, Deph!) finnes handlingsmønstre der en enkeltpersons rettigheter krenker en annens. Det virker på meg som om enkelte bare ikke vil se dette, og tror at det KUN er staten som er i stand til å krenke grunnleggende rettigheter. Og det er i sannhet en svært forenklet virkelighetsoppfatning.
    Så var det Storberget, da. Deph beskylder ham for et likelydende syn på alkohol som islamistene. Det er et så elendig og lite nyansert argument, at jeg nesten finner det vanskelig å debattere, all den tid Deph definitivt har samme syn på Storberget, som islamistene har på de kristne...! :) Det sagt, så er jeg skeptisk til at en sterkt engasjert avholdspolitiker, er satt til å forvalte alkoholloven. Men jeg er ikke livredd, all den tid ei heller Storberget er diktator i dette landet. Parlamentarismen lever i beste velgående.
    Så før dere tar helt av og setter meg i en eller annen rabiat bås dere selv har bygget, vil jeg konkludere med at jeg er FOR at enkeltpersoners frihet skal være ledestjerne for politikerne.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    I Norge er det tradisjon for å ha gudegitt overstyringsrett over befolkningens handlefrihet, hvilket er årsaken til at kongehuset er pålagt landets offisielle religion.

Så kanskje Honkey skal trekke inn årene og reflektere litt, før han brenner av. Først i 1999 ble de fire menneskerettighetskonvensjonene gitt forrang i forhold til norsk lov, og det er så kort tid siden at det for mange maktmennesker i landet fortsatt er slik at man velger å se gjennom fingrene med hva det betyr, i forhold til flokken som skal styres.
    Kan jeg med dette konkludere med at Vreden oppfatter at menneskerettighetene står klart sterkere i USA enn i Norge?
    Det faller vel på sin egen urimelighet? Visst er det ENKELTOMRÅDER der de har klart bedre vern av individets rett. Likeledes finnes det motsatte.
    Videre vil jeg tilføye at det finnes stater og områder inne i USA der alkohollovgivningen er strengere enn her på bjerget.

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ufriheten besto i at man ikke kunne frata bøndene jorda?

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Nei, den bestod i at husmennene med kone og barn var rettighetsløse slaver når det gjaldt plasser de hadde tjent, i mange tilfeller gjennom generasjoner. Da husmennene begynte å reise, til Amerika eller til industriarbeid i byene, ble storbøndene tvunget til å komme med innrømmelser overfor dem som var igjen. Men du kan jo lese litt om Småbrukarlaget, og hvorfor det ble stiftet.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    baluba skrev:
    Nå er overfallsvoldtektstatistikken blitt besudlet for de som trenger det som argument mot innvandring. Etnisk norske overfallsvoldtektsmenn finnes altså.
    http://www.dagbladet.no/2011/10/11/nyheter/innenriks/voldtekt/etterlysning/18542862/

Ikke at det overrasker, for vi hadde jo overfallsvoldtekter før vi fikk mange innvandrere også.
    Hei var faktisk ikke klar over at etniske nordmenn også begikk slike handlinger men at det dukker opp en slik en av ti ganger kan vel hende ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Nei, den bestod i at husmennene med kone og barn var rettighetsløse slaver når det gjaldt plasser de hadde tjent, i mange tilfeller gjennom generasjoner. Da husmennene begynte å reise, til Amerika eller til industriarbeid i byene, ble storbøndene tvunget til å komme med innrømmelser overfor dem som var igjen. Men du kan jo lese litt om Småbrukarlaget, og hvorfor det ble stiftet.
    "Grunnloven var inspirert av USAs uavhengighetserklæring i 1776, den franske revolusjonen i 1789, den svenske regjeringsform av 1809 og den spanske konstitusjon fra 1812, og var blant Europas mest radikale konstitusjoner på den tiden."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den velkjente kristenkonservative radiostjernen i USA Rush Limbaugh har funnet en ny afrikanske ledestjerne, og er opprørt over av USA skal bistå Uganda i å få fatt på Joseph Kony i Lords Resistance Army. Har er jo kristen han også, og da er det fingrene av fatet. Massakrer, voldtekter, lemlestelser, tortur, kidnappede barn som blir barnesoldater og alt det verste vi forbinder med afrikanske krigsherrer... ingen problem så lenge man er kristen.

http://www.dagbladet.no/2011/10/18/nyheter/joseph_kony/lords_resistance_army_lra/uganda/obama/18668547/

Litt om hvem de er:

[video]-ip08pjKngI[/video]

C

Cyber

Gjest
    Deph, er det slik at du mener dette er personlig kristne mennesker hvis de utfører handlingene du skisserer? At å voldta, drepe og terrorisere er liksom kjernen i det å være en Jesu etterfølger? Jeg må bare prøve å forstå litt tankegangen bak all denne tidbruken på å poste slike saker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Deph, er det slik at du mener dette er personlig kristne mennesker hvis de utfører handlingene du skisserer? At å voldta, drepe og terrorisere er liksom kjernen i det å være en Jesu etterfølger? Jeg må bare prøve å forstå litt tankegangen bak all denne tidbruken på å poste slike saker.
    De er nok personlig kristne, men alle kristne har sin egen variant og er personligheten litt ute av vater bli kristendommen deres det også, men det er ikke poenget her. De fleste ser vel at Kony og LRA ikke representerer moderne kristendom. Men det gjør Rush Limbaugh, og han har stor innflytelse over amerikansk politikk og er en innflytelsesrik stemme på den kristenkonservative republikanske siden i USA, i miljøene rundt Fox News. Og det er ingen umulighet at disse personene kan vinne kommende valg i USA.

Det er flott at USA vil bidra til å kjempe ned LRA, det er en god grunn for det. Og det er megetsigende at Limbaugh gir sin støtte til Kony i stedet for å støtte sin president i denne saken.

Kony har ingen innflytelse over den vestlige verden, men de kristenkonservative republikanerne har mye makt. Derfor er det viktig å bruke tid på å poste slike saker for å gjøre folk oppmerksom på slike forhold som dette, og hvor ille det står til i den leiren hos vår viktigste allierte her i verden.

S

Slubbert

Gjest
    En liten digresjon eller morsomhet: Når USAs styrker eventuelt finner og tar ut Joseph Kony, antas det at de som fyrte seg opp voldsomt over raidet mot Bin Laden kommer til å gjøre felles front med Rush Limbaugh & co. Såpass konsistens bør man forvente.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    En liten digresjon eller morsomhet: Når USAs styrker eventuelt finner og tar ut Joseph Kony, antas det at de som fyrte seg opp voldsomt over raidet mot Bin Laden kommer til å gjøre felles front med Rush Limbaugh & co. Såpass konsistens bør man forvente.
    Det er i tilfelle et prinsippspørsmål. Prinsippet dreier seg om hvorvidt en fremmed nasjons stridsmakt skal benyttes mot kriminelle enkeltindivider i en annen, suveren stat. Hver enkelt sak må vurderes på prinisppielt grunnlag, ikke basert i enkeltpersoners følelse av hat eller avmakt.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    Det er i tilfelle et prinsippspørsmål. Prinsippet dreier seg om hvorvidt en fremmed nasjons stridsmakt skal benyttes mot kriminelle enkeltindivider i en annen, suveren stat. Hver enkelt sak må vurderes på prinisppielt grunnlag, ikke basert i enkeltpersoners følelse av hat eller avmakt.

Honkey
    Herrens Motstandshær er en gruppe som opererer på tvers av landegrenser, og virker i alle fall inne i 3 forskjellige land. Uganda er et av dem, og det er deres styrker amerikanerne skal bistå i kampen mot dem.

Det er strengt tatt ikke så veldig kontroversielt, men det hadde vært det om USA hadde operert på egenhånd inne i andre nasjoners territorium.

V

vredensgnag

Gjest
    Min datter var nylig i Uganda i nesten tre uker, i forbindelse med et antropologisk prosjekt. Hun kunne fortelle at det er de forferdeligste ting som begås av rebellene, og at disses herjinger er et stort problem for fremvekst av noe som er i nærheten av stabilitet for innbyggerne.

Styrkene forflytter seg fra et land til et annet (Kongo, Sudan, Uganda), når de forfølges av landenes legitime militære. Kony er inspirert av gud (som har vært på besøk i hodet hans) og ønsker å innføre hard teokratisk kristendom med streng etterlevelse av De ti bud. Praktkar i manges øyne, med andre ord.

C

Cyber

Gjest
    Snodig å kalle seg noe som har med kristendom å gjøre når all livsførsel ligger i andre enden av skalaen, men det er jo hevet over enhver tvil at det er utrolig mange grusomme skjebner i flere afrikanske land.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Snodig å kalle seg noe som har med kristendom å gjøre når all livsførsel ligger i andre enden av skalaen, men det er jo hevet over enhver tvil at det er utrolig mange grusomme skjebner i flere afrikanske land.
    Dette er en gruppe som kjemper for å innføre et kristent styresett i Uganda, basert på de ti bud. Kony har en litt gammeldags kristendom, men det han står for er ikke så veldig langt ute religiøst sett. Han bruker bare litt hardere metoder enn det som er vanlig, og har således mye til felles med andre middelalderreligiøse grupper som Al shabaab. Kristendommen har mange hundre års tradisjon for slikt voldsbruk som dette. Det er nettopp derfor den er blitt så utbredt som den er.

Men det er jo interessant at har vanskeligheter med å se at slike grupper er kristne, mens man har få problemer med å se at Al Shabaab er muslimer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Å etterleve de ti bud er kanskje ikke det værste man kan gjøre...

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Tja, man kan jo undres på om Kony følger dem selv. Om hans slaver får fri fra arbeid på hviledagen f.eks.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Dette er en gruppe som kjemper for å innføre et kristent styresett i Uganda, basert på de ti bud. Kony har en litt gammeldags kristendom, men det han står for er ikke så veldig langt ute religiøst sett. Han bruker bare litt hardere metoder enn det som er vanlig, og har således mye til felles med andre middelalderreligiøse grupper som Al shabaab. Kristendommen har mange hundre års tradisjon for slikt voldsbruk som dette. Det er nettopp derfor den er blitt så utbredt som den er.

Men det er jo interessant at har vanskeligheter med å se at slike grupper er kristne, mens man har få problemer med å se at Al Shabaab er muslimer.
    Vel, hvis du har problemer med å se at handlingene ikke er i tråd med Jesu lære så tror jeg ikke det er noen andre enn deg. ;) Muslimer er da flotte folk stort sett? Har kun truffet trivelige folk så langt selv når man har blitt kjent med dem.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Tja, man kan jo undres på om Kony følger dem selv. Om hans slaver får fri fra arbeid på hviledagen f.eks.
    Det er vel heller det som er problemet, ja.

S

Slubbert

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja, vi får vel kanskje se etter hvert hvem som står ved sine prinsipper og ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Det er vel heller det som er problemet, ja.
    Ja det er vel det. Budene gir jo klare retningslinjer for hvordan man på riktig religiøs måte skal holde sine medmennesker som slaver.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja, vi får vel kanskje se etter hvert hvem som står ved sine prinsipper og ikke.
    Det gjør vi sikkert.
    En liten sak bare: Ditt innlegg sier at noen hisset seg opp over raseriet mot Bin Laden. Hvorfor benytter du en så klar forfalskning av virkeligheten i din debatteknikk, egentlig? Du har som oftes gode argumenter, og behøver ikke dreie virkeligheten så til de grader, det virker bare mot sin hensikt. Det noen av oss spørsmålsstilte var jo nettopp det prinisppielle ved at USA's væpnede maktapparat gikk inn i en fremmed stat og myrdet en kriminell uten lov og dom. Så å si ALLE mennesker på kloden føler vel at Bin Laden's død var grei rent isolert sett, det er tendensen til å se på seg selv som en verdensomspennende allmakt, hevet over alle konvensjoner, som er problematisk. Og dette vet du jo, allikevel velger du altså å argumentere som om det var noe helt annet som var oppe til debatt. Unødvendig.

Honkey

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:

Her har Deph helt rett. Dette er tiårets beste nyhet for meg.  :D

Jeg kjenner svært godt til Konys virke, og hvem som står bak det. Joseph Kony er ikke bare en forferdelig terrorist, han er også en feiging. Dere vet jo alle at jeg har tilbrakt tid i Uganda, og denne saken engasjerer meg sterkt. Og det skyldes ikke at jeg har kontakter langt inn i State House, selv om jeg faktisk har det. President Musevenis spesialrådgiver i sikkerhet- og forsvarsspørsmål Maj. Sichon (oberstløytnant) Bob Nambale er min ex-svigerfar, bare for å ha nevnt det. Jeg er altså ikke helt uhildet, men kjenner veldig godt til holdningene til statsledelsen i landet. Bedre enn de aller fleste europeere og amerikanere. Jeg har mine kritiske meninger om samfunnet, og flere av dem deles av Bob. Det vet forøvrig Yoweri, men opposisjon er faktisk tillatt og respektert der, på tross av vestens forsøk på å sverte enhver afrikansk leder som blir for populær og mektig på kontinentet.

Jeg ser at det stilles spørsmålstegn med hvor kristne disse rebellene er. Dere kjenner ikke det ugandiske samfunnet. Ikke i det hele tatt! Kristne er i majoritet, og som i de fleste andre afrikanske land så er nesten alle troende. Det gjelder også Kony, som er katolsk. Jeg husker godt da erkebiskopen i Kampala ble tatt redhanded i Gulu med kasser fulle av våpen. Man kan jo spørre seg om hva en biskop skal med en bråte automatvåpen og slikt? Vel, de var ikke beregnet på The Movement Army, som har jaktet på psykoen siden 1986. Saken utløste en diplomatisk krise mellom Vatikanet og Uganda, som på tross av at president Yoweri Museveni er born again christian, er et sekulært samfunn. Det endte med et forlik, der erkebiskopen (som nyter status som diplomat fra Vatikanstaten), fikk reiseforbud utenfor Kampalas grenser innenfor en viss avstand. Mener det dreide seg om noen hundre kilometer. Det bør også nevnes at jeg kjenner erkebiskopen, og er betydelig mindre stolt over det. Det skyldes bare at vi bodde i samme nabolag, og at jeg besøkte han noen ganger før jeg skjønte at det var "den biskopen". Ærlig talt litt pinlig å innrømme at jeg har drukket kaffe med terrorist-støtteren. Pengene til å kjøpe våpen for kom forresten fra... en viss "bydel" i Roma.

Men det er unøyaktigheter i både artikkelen og et par av kommentarene her. Først vil jeg ta opp det med de ti bud. Det dreier seg faktisk om elleve bud. Det siste mottok han i en visjon. Jeg faktisk aldri brydd meg om å finne ut hva det består i, for uansett så er tankene hans usmakelige. Joseph Kony og LRA ønsker å opprette en kristen stat etter modell av Den Islamske Republikk Iran, et land han har uttalt stor respekt for. Det er også et stort spørsmålstegn å stille ved om han kriger mot muslimer, for slik jeg tolker det så har han tidligere hatt endel støtte i regimet i Khartoum. Ellers tror jeg ikke han kunne operert så fritt i trygghet fra den oransje sonen. Hvis han var en fiende av Khartoum ville det vært en smal sak for mange år siden å ta han i en knipetangmanøver. En tredje unøyaktighet begår Dagbladets journalist.

... har plyndret, voldtatt og massakrert seg gjennom Uganda siden 1986.
    Det er mange år siden han har beveget seg utenfor grensetraktene mellom Gulu (Ugandas nordlige provins, der de fleste overgrepene blir begått), Sudan og Kongo. Han angriper aldri byer eller vestlige interesser. Hovedsaklig går det utover displaced refugees under transport, og fattige farmere som bor langt fra byene. Slik har det vært siden han i praksis egentlig gav opp å bekjempe styresmaktene i Kampala. Han har vel aldri vært i Central Uganda, såvidt jeg kan huske. Som dere vet er min hukommelse langtfra perfekt, men det er i alle fall slik at han har holdt seg i grensetraktene siden midten av nittitallet. Å drepe er faget hans, og den republikken han ønsker tror jeg han tviler litt på selv.

Jeg er såpass pasifistisk innstilt i livet at jeg ikke liker at folk drepes, men jeg opplevde en form for euforisk glede den dagen sønnen hans ble tatt av dage. Han var løytnant i LRA såvidt jeg husker, og ledet en gruppe på rundt et dusin soldater som angrep en konvoi med slike flyktninger. Det vil si, han trodde han gjorde det. Men da han åpnet ild mot konvoien kom det plutselig et motsvar fra under presenningene på lasteplanene. Der befant det seg nemlig ikke flyktninger, men ugandiske elitesoldater med svært tunge automatvåpen. Han ble drept umiddelbart under et kuleregn av en annen verden. Uganda jublet, og jeg tok meg et svært glass Waragi og et halvt dusin Bell Lager for å feire dagen selv. Vel, et glass Waragi (war gin) betyr egentlig en halvflaske på balubaspråk...  ;D

(De som påstår at det ikke er pressefrihet i landet har aldri lest ugandiske aviser, og spesielt avisen The Red Pepper. Radio-personligheten som ble invitert til FrPs årsmøte for noen år siden ble ikke arrestert for sine meninger, for eksempel. Jeg var tilstede, og vet bedre enn både Siv, Carl og andre uvitende fjols om hva som skjedde. Han ble arrestert for injurier, noe myndighetene og politiet kjapt angret på. De har riktignok en svært streng (litt tåpelig?) injurielov, men han slapp ut etter få dager. Jeg traff tullingen, og han er en useriøs flåsemaker med et "satirisk" radioshow som jeg pleide å høre på. Morsomt for meg, men ikke helt akseptabelt i et litt vel moralistisk land. Men moralismen er ikke religiøs, men ment å beskytte de forskjellige folkegruppene mot å hetse hverandre.)

Her er et portrett av Bob som jeg tok for endel år siden, etter at vi hadde delt en klunk god drikke... Jeg klarte likevel utrolig nok å fokusere (tildels) riktig.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.538
    cybervision_ skrev:
    xxxx, er det slik at du mener dette er personlig kristne muslimske mennesker hvis de utfører handlingene du skisserer? At å voldta, drepe og terrorisere er liksom kjernen i det å være en Jesu Muhammeds etterfølger? Jeg må bare prøve å forstå litt tankegangen bak all denne tidbruken på å poste slike saker.
    Er det noen forskjell?

Edit; ikke myntet på Cybervision.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uganda har forresten funnet olje som de enda ikke har begynt å utvinne. Konkurransen om hvem som får kontraktene er nok stor, og det vel ikke helt utenkelig at diverse amerikanske selskaper står og banker på døren. Men gledelig er det uansett, selv om motivene for å endelig hjelpe dem å få has på gærningen kanskje er diskutable.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn