Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    406
    Gjestemedlem skrev:
    At barn slipper å bli født med Downs er utelukkende positivt. ..............Hvis man på et tidlig stadium oppdager slike feil og istedet starter på nytt og bærer frem barnet uten disse syndromene så har man gitt barnet et mye bedre liv, et verdigere liv der de ikke er avhengig av omsorg og pleie resten av sitt korte liv.
    Flotte svar fra en utrydningstruet
    http://www.rbnett.no/kultur/bjoernsonfestivalen/article391853.ece

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    At barn slipper å bli født med Downs er utelukkende positivt. ..............Hvis man på et tidlig stadium oppdager slike feil og istedet starter på nytt og bærer frem barnet uten disse syndromene så har man gitt barnet et mye bedre liv, et verdigere liv der de ikke er avhengig av omsorg og pleie resten av sitt korte liv.
    Flotte svar fra en utrydningstruet
    http://www.rbnett.no/kultur/bjoernsonfestivalen/article391853.ece
    Det finnes faktisk noen tilfeller der personer født med Downs ikke har hjerneskade. Det store flertallet har det, og funksjonsgraden er varierende. Jeg så en gang en dokumenter på TV om en svensk jente med Downs, som gikk på en vanlig folkehøyskole. Hun skrev poesi som helt klart vitnet om en reflektert og over normalen oppegående ungdom. Men - abortloven som sådan bør stå urokkelig for meg. Så om Downs kan diagnostiseres tidlig nok så vil jo muligheten finnes. Om abortloven bør utvides i slike tilfeller er jeg svært tvilende til.

Jeg har hatt nok kontakt med det personer med Downs i tiden før HVPU-reformen ble innført, og de bodde på ordinære institusjoner. Det er for meg helt klart at de fleste av dem lever rike liv på mange måter, og jeg tror ikke de opplever livet som mer vondt enn det jeg gjør. I Norge har vi faktisk behandlet dem dårlig i forhold til andre land. De har blitt satt på institusjon veldig tidlig, noe som gjør at de med full eller høy funksjonsgrad blir sosialisert til å bli mer utviklingshemmet enn de faktisk er. Det har garantert vært flere tilfeller av 100 prosent hjernefriske Downs-personer som har fått nedsatt funksjonsevne av å bli behandlet som psykisk utviklingshemmet.

Jeg har sett mange tilfeller av personer med Downs som har vanlige jobber fra min tid i Roma. Jeg husker godt at jeg satt på bussen med en person i dress med dokumentmappe, som åpenbart hadde en eller annen form for kontorjobb. Siden vi vet at det finnes personer med Downs som ikke har hjerneskade burde slike syn være mer normale enn det de er. I Norge eksisterer ikke disse i det hele tatt, kan det se ut som. Noe jeg nekter å tro på. Marte W. Goksøyr kan meget gjerne være en slik person.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Super skrev:
    baluba skrev:
    Nå er overfallsvoldtektstatistikken blitt besudlet for de som trenger det som argument mot innvandring. Etnisk norske overfallsvoldtektsmenn finnes altså.
    http://www.dagbladet.no/2011/10/11/nyheter/innenriks/voldtekt/etterlysning/18542862/

Ikke at det overrasker, for vi hadde jo overfallsvoldtekter før vi fikk mange innvandrere også.
    Omvendt rasisme:

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134
    Jeg er litt fristet til å mene at å bruke uttrykket omvendt rasisme er en radbrekking av norsk språk, og at det diskvalifiserer en til å diskutere norsk kultur. Men så enkelt der det selvsagt ikke. Likevel skulle jeg ønske at folk sluttet å bruke det idiotiske uttrykket omvendt rasisme. Hva er omvendt rasisme? Er det slik som i Simpsons, med bad og good Bart i to forskjellige dimensjoner? Eller den sorte Spiderman? Supermanns onde alter ego? Ikke vet jeg, men radbrekking av det norske språk er ikke bra. Det finnes ingen omvendt rasisme. Enten er det rasisme, eller så er det ikke rasisme. Dette er rasisme.

Jeg har møtt på mange rare holdninger, blant dem rasisme. Joda, jeg har blitt utsatt for rasisme til de grader. Ikke voldelig, men verbal. Dette gjelder nesten utelukkende fra fattige, muslimske land i Afrika. Gambia er et land som ha avlet mange rasister som jeg har møtt på. Det vil si, flere av de rasistene jeg har møtt har blitt det her på grunn av bitterhet. De har forventet å få jobb, men har kommet i tider vi har hatt arbeidsledighet. De har sett straffedømte nordmenn gå foran dem i køen, noe som har gjort dem til stupide rasister. Ganske likt de som har blitt rasister etter å ha støtt på drittsekkoppførsel hos utlendinger. De har noe felles, de har begge to overdrevet andres handlinger mot seg selv og sine, og har utviklet rasistiske holdninger av den grunn. Usmakelig uansett hudfarge.

Det finnes klare unntak fra regelen, men rasisme er i hovedsak noe som vokser med lavere utdannelse. Og minsker ved høyere utdannelse. Høyt utdannede er sjelden rasister. De kan være kritiske til grupper av annen etnisk tilhørighet enn seg selv, men sjelden rasister. Folk med lavere utdannelse er oftere rasister, noe som skyldes uvitenhet og ignoranse. Disse guttene er jo kjerne-eksemplet på den typen rasister. Lavt utdannede, lavt opplyste, og uten vilje til å ta ansvar for sin egen ulykke. Ganske like white trash på mange måter. Kjipe, ekle holdninger som gror ut av følelsen av avmakt, og behovet for å heve sin egen verdi og betydning.

Folk som har oppført seg rasistisk overfor meg har jeg snudd ryggen til. Det er ikke så mange, men det har vært noen få av dem. Og de har vært skikkelig rasistiske. Fellestrekket for dem er det samme som er fellestrekket for mange hardcore rasister fra vårt eget samfunn, en manglende vilje til å selv ta ansvar for deler av ulykken i deres liv.

Midt inni alle kommentarene, som stort sett vitnet om manglende refleksjon over helheten, kom det et par gullkorn å tenke over. Et av dem var dette:
    «Kan ikke disse menneskene få den straffen de ville fått i sitt eget land? Da hadde det blitt slutt på voldtektene».

Det er klart at vi ikke skal synke ned til et nivå der vi innfører barbariske straffer for forbrytelser. Da er vi selv halvveis på vei til å åpne for sharia-lover her i landetø. Logikken er snik-innført, for å bruke et ord fra innvandringsdebatten som også finner litt lummert. Men den personen som ytret disse ordene har kanskje truffet spikeren delvis på hodet. Vi har nedprioritert denne typen kriminalitet i mange år i Norge, noe som sender uklare meldinger til folk fra svært fjerne kulturer, som Somalia. Når vi ikke engang straffer overgrepsmenn skikkelig, hvordan kan de ta finne en logikk i systemet? De er ikke akkurat flinke til å se avansert logikk i utgangspunktet når de kommer fra et øye for øye, tann for tann-system.

Nesten alle afrikanske jenter jeg kjenner liker å gå på byen i sexy klær. Også i byen i mitt hjerte, Kampala, går jentene på byen like utfordrende kledd som i Norge. De blir kanskje ikke like ofte like fulle, men de blir fulle de også. Ingen fra Uganda kan ljuge på seg at det ikke er slik der også. Det samme gjelder andre tidligere britiske kolonier, som Ghana. Og storbyer i mer miksede land som Lagos i Nigeria. Tar med et bilde fra Kampalas natteliv som er ganske typisk.

Det er åpenbart ikke fra en av de fancy nattklubbene, men synet som møter deg der er ikke noe annerledes. Tvert imot. Hadde disse bondetullingene fra Somalia og Senegal sett bildet ville de sikkert nektet å tro at det er i en afrikansk storby. Kanskje de ville påstått at hun er prostituert, men sannsynligheten taler helst for at hun er student. Ignoranse fødes ut av uvitenhet og manglende kjennskap til eget kontinent.

Men tilbake til karen med argumentet. Han er inne på noe, selv om hans løsning helt klart er det motsatte av det vi ønsker i samfunnet vårt. Når den i utgangspunktet streite/ikke-kriminelle mannen med jobb får 8 års fengsel eller mer for voldtekt, så vil det sende de signalene vi ønsker å sende. Ingen ønsker under noen omstendighet så lang frihetsberøvelse, uansett hvor mange flatskjermer som finnes på cellene. Også våre egne voldtektsforbrytere har blitt strøket ved hårene i alle år, noe som er uakseptabelt. Voldtektsmenn bør i tillegg behandles psykologisk, noe som har vist seg å være svært effektivt. En kombinasjon av behandling og strenger straffer vil kunne få oss inn på en bedre vei, ikke bare for utlendingers adferd, men også vår egen adferd.

Hadde holdningen til disse guttene vært alment utbredt blant innvandrerbefolkningen så ville vi hatt langt flere voldtekter en nå. En er for mange, men i det store og hele har vi ikke så veldig mange overfallsvoldtekter, men vi har hatt en ekstrem utvikling av de få vi har. Antallet rettferdiggjør ikke utviklingen, men fortsatt er det så få som utfører disse handlingene at vi bør klare å komme fenomenet mer til livs. Vi må organisere oss slik at det blir mindre rom for det. Vi må oppklarer flere saker, og møte dem med skikkelige straffer. Ingen rabatter kan gis, her må lovens strengeste straff til anvendelse. Eksempler må settes. I dag koster det tilsynelatende lite å la hemningene fare for de få som er kapable til dette.

Vi er alle oss selv nærmest, og mine erfaringer kommer fra de jeg omgås med og har omgitt meg med tidligere. Ingen av dem har hatt disse holdningene, men jeg har møtt de som har dem. De har det som oftest vært deres landsmenn som har outet for meg i forakt for dem. Men også de har sitt miljø, som de tror er representativt for "hele verden". Folk med ekstreme meninger har en tendens til å tro at flere er enige med dem enn det som er virkeligheten. Det gjelder rasister av alle slag, og politiske fanatikere av forskjellig slag. De har av en eller annen grunn en tro på at innerst inne støtter alle dem, mens de egentlig står ganske alene om sine synspunkter. Ytre høyre og venstre er typiske eksempler på det, med sin klokketro på at det bare er et tidsspørsmål før alle gode nordmenn tenker det samme som dem. Skylapper er gode å ha når virkeligheten ikke er slik man ønsker den å være.

Til slutt vil jeg vende tilbake til begrepet omvendt rasisme. Hvilket signal sender et slik uttrykk? For meg høres det ut som en annen type rasisme. Semantisk tolkning kan lede i retning av et svar på rasisme, noe som tildels kan høres legitimerende ut hvis begrepet får bre seg nok. Det vil kunne utnyttes av tullinger til å tolkes i retning av "når vi ble så rassist behandla, måtte vi svara med no lignende. Skjønner'u?" Dette begrepet må kveles med en gang. Bare en manglende forståelse for hvor farlig retorikk kan være har avstedkommet dette tøysete begrepet. Enten er en tulling rasistisk, eller så er han eller hun ikke det. At den skulle være omvendt på en eller annen måte må jo bety at det ikke er det samme som den originale rasismen, og det er vel ikke noen logikk vi ønsker skal bre om seg? Det uttrykket kan i verste fall ende som et selvskudd i foten. En rasist er en rasist, uansett hudfarge, kultur og etnisitet. Takk for oppmerksomheten.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Ja, det er alltid leit for noen når "katta slipper ut av sekken".

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tror jeg må sette opp en tur til Kampala på ønskelisten.

baluba skrev:
    Super skrev:
    baluba skrev:
    Nå er overfallsvoldtektstatistikken blitt besudlet for de som trenger det som argument mot innvandring. Etnisk norske overfallsvoldtektsmenn finnes altså.
    http://www.dagbladet.no/2011/10/11/nyheter/innenriks/voldtekt/etterlysning/18542862/

Ikke at det overrasker, for vi hadde jo overfallsvoldtekter før vi fikk mange innvandrere også.
    Omvendt rasisme:

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134
    Jeg er litt fristet til å mene at å bruke uttrykket omvendt rasisme er en radbrekking av norsk språk, og at det diskvalifiserer en til å diskutere norsk kultur. Men så enkelt der det selvsagt ikke. Likevel skulle jeg ønske at folk sluttet å bruke det idiotiske uttrykket omvendt rasisme. Hva er omvendt rasisme? Er det slik som i Simpsons, med bad og good Bart i to forskjellige dimensjoner? Eller den sorte Spiderman? Supermanns onde alter ego? Ikke vet jeg, men radbrekking av det norske språk er ikke bra. Det finnes ingen omvendt rasisme. Enten er det rasisme, eller så er det ikke rasisme. Dette er rasisme.

Jeg har møtt på mange rare holdninger, blant dem rasisme. Joda, jeg har blitt utsatt for rasisme til de grader. Ikke voldelig, men verbal. Dette gjelder nesten utelukkende fra fattige, muslimske land i Afrika. Gambia er et land som ha avlet mange rasister som jeg har møtt på. Det vil si, flere av de rasistene jeg har møtt har blitt det her på grunn av bitterhet. De har forventet å få jobb, men har kommet i tider vi har hatt arbeidsledighet. De har sett straffedømte nordmenn gå foran dem i køen, noe som har gjort dem til stupide rasister. Ganske likt de som har blitt rasister etter å ha støtt på drittsekkoppførsel hos utlendinger. De har noe felles, de har begge to overdrevet andres handlinger mot seg selv og sine, og har utviklet rasistiske holdninger av den grunn. Usmakelig uansett hudfarge.

Det finnes klare unntak fra regelen, men rasisme er i hovedsak noe som vokser med lavere utdannelse. Og minsker ved høyere utdannelse. Høyt utdannede er sjelden rasister. De kan være kritiske til grupper av annen etnisk tilhørighet enn seg selv, men sjelden rasister. Folk med lavere utdannelse er oftere rasister, noe som skyldes uvitenhet og ignoranse. Disse guttene er jo kjerne-eksemplet på den typen rasister. Lavt utdannede, lavt opplyste, og uten vilje til å ta ansvar for sin egen ulykke. Ganske like white trash på mange måter. Kjipe, ekle holdninger som gror ut av følelsen av avmakt, og behovet for å heve sin egen verdi og betydning.

Folk som har oppført seg rasistisk overfor meg har jeg snudd ryggen til. Det er ikke så mange, men det har vært noen få av dem. Og de har vært skikkelig rasistiske. Fellestrekket for dem er det samme som er fellestrekket for mange hardcore rasister fra vårt eget samfunn, en manglende vilje til å selv ta ansvar for deler av ulykken i deres liv.

Midt inni alle kommentarene, som stort sett vitnet om manglende refleksjon over helheten, kom det et par gullkorn å tenke over. Et av dem var dette:
    «Kan ikke disse menneskene få den straffen de ville fått i sitt eget land? Da hadde det blitt slutt på voldtektene».

Det er klart at vi ikke skal synke ned til et nivå der vi innfører barbariske straffer for forbrytelser. Da er vi selv halvveis på vei til å åpne for sharia-lover her i landetø. Logikken er snik-innført, for å bruke et ord fra innvandringsdebatten som også finner litt lummert. Men den personen som ytret disse ordene har kanskje truffet spikeren delvis på hodet. Vi har nedprioritert denne typen kriminalitet i mange år i Norge, noe som sender uklare meldinger til folk fra svært fjerne kulturer, som Somalia. Når vi ikke engang straffer overgrepsmenn skikkelig, hvordan kan de ta finne en logikk i systemet? De er ikke akkurat flinke til å se avansert logikk i utgangspunktet når de kommer fra et øye for øye, tann for tann-system.

Nesten alle afrikanske jenter jeg kjenner liker å gå på byen i sexy klær. Også i byen i mitt hjerte, Kampala, går jentene på byen like utfordrende kledd som i Norge. De blir kanskje ikke like ofte like fulle, men de blir fulle de også. Ingen fra Uganda kan ljuge på seg at det ikke er slik der også. Det samme gjelder andre tidligere britiske kolonier, som Ghana. Og storbyer i mer miksede land som Lagos i Nigeria. Tar med et bilde fra Kampalas natteliv som er ganske typisk.

Det er åpenbart ikke fra en av de fancy nattklubbene, men synet som møter deg der er ikke noe annerledes. Tvert imot. Hadde disse bondetullingene fra Somalia og Senegal sett bildet ville de sikkert nektet å tro at det er i en afrikansk storby. Kanskje de ville påstått at hun er prostituert, men sannsynligheten taler helst for at hun er student. Ignoranse fødes ut av uvitenhet og manglende kjennskap til eget kontinent.

Men tilbake til karen med argumentet. Han er inne på noe, selv om hans løsning helt klart er det motsatte av det vi ønsker i samfunnet vårt. Når den i utgangspunktet streite/ikke-kriminelle mannen med jobb får 8 års fengsel eller mer for voldtekt, så vil det sende de signalene vi ønsker å sende. Ingen ønsker under noen omstendighet så lang frihetsberøvelse, uansett hvor mange flatskjermer som finnes på cellene. Også våre egne voldtektsforbrytere har blitt strøket ved hårene i alle år, noe som er uakseptabelt. Voldtektsmenn bør i tillegg behandles psykologisk, noe som har vist seg å være svært effektivt. En kombinasjon av behandling og strenger straffer vil kunne få oss inn på en bedre vei, ikke bare for utlendingers adferd, men også vår egen adferd.

Hadde holdningen til disse guttene vært alment utbredt blant innvandrerbefolkningen så ville vi hatt langt flere voldtekter en nå. En er for mange, men i det store og hele har vi ikke så veldig mange overfallsvoldtekter, men vi har hatt en ekstrem utvikling av de få vi har. Antallet rettferdiggjør ikke utviklingen, men fortsatt er det så få som utfører disse handlingene at vi bør klare å komme fenomenet mer til livs. Vi må organisere oss slik at det blir mindre rom for det. Vi må oppklarer flere saker, og møte dem med skikkelige straffer. Ingen rabatter kan gis, her må lovens strengeste straff til anvendelse. Eksempler må settes. I dag koster det tilsynelatende lite å la hemningene fare for de få som er kapable til dette.

Vi er alle oss selv nærmest, og mine erfaringer kommer fra de jeg omgås med og har omgitt meg med tidligere. Ingen av dem har hatt disse holdningene, men jeg har møtt de som har dem. De har det som oftest vært deres landsmenn som har outet for meg i forakt for dem. Men også de har sitt miljø, som de tror er representativt for "hele verden". Folk med ekstreme meninger har en tendens til å tro at flere er enige med dem enn det som er virkeligheten. Det gjelder rasister av alle slag, og politiske fanatikere av forskjellig slag. De har av en eller annen grunn en tro på at innerst inne støtter alle dem, mens de egentlig står ganske alene om sine synspunkter. Ytre høyre og venstre er typiske eksempler på det, med sin klokketro på at det bare er et tidsspørsmål før alle gode nordmenn tenker det samme som dem. Skylapper er gode å ha når virkeligheten ikke er slik man ønsker den å være.

Til slutt vil jeg vende tilbake til begrepet omvendt rasisme. Hvilket signal sender et slik uttrykk? For meg høres det ut som en annen type rasisme. Semantisk tolkning kan lede i retning av et svar på rasisme, noe som tildels kan høres legitimerende ut hvis begrepet får bre seg nok. Det vil kunne utnyttes av tullinger til å tolkes i retning av "når vi ble så rassist behandla, måtte vi svara med no lignende. Skjønner'u?" Dette begrepet må kveles med en gang. Bare en manglende forståelse for hvor farlig retorikk kan være har avstedkommet dette tøysete begrepet. Enten er en tulling rasistisk, eller så er han eller hun ikke det. At den skulle være omvendt på en eller annen måte må jo bety at det ikke er det samme som den originale rasismen, og det er vel ikke noen logikk vi ønsker skal bre om seg? Det uttrykket kan i verste fall ende som et selvskudd i foten. En rasist er en rasist, uansett hudfarge, kultur og etnisitet. Takk for oppmerksomheten.

S

Slubbert

Gjest
    En til.

Hvis Aliaa straffes regner jeg med å se en kompromissløs Jonas Gahr Støre forsvare ytringsfriheten ovenfor egypterne. Nei forresten, det gjør jeg ikke, men det vil være det eneste riktige.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Huffda Pedal, nå har du fornærmet Islam, Baby Jesus gråter, Ottar står i hagen med malingspann og hytter med sammenrullede paraplyer. Rene kinderegget i dag du med andre ord.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Huffda Pedal, nå har du fornærmet Islam, Baby Jesus gråter, Ottar står i hagen med malingspann og hytter med sammenrullede paraplyer. Rene kinderegget i dag du med andre ord.
    Og Honkey er fly forbanna fordi han mistenker pedalen for å ha tråkket på en mindreårig.

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Og Honkey er fly forbanna fordi han mistenker pedalen for å ha tråkket på en mindreårig.

Honkey
    Dette er ikke "du vet du er gammel når"-tråden... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gammel hendelse, men verdt å få med seg likevel, for den er svært illustrerende på hvor grusom, umenneskelig og virkelighetsfjern mennesker kan bli av religion.

http://en.wikipedia.org/wiki/March_11,_2002_Mecca_girl's_schools_fire

The 2002 Mecca girls' school fire happened on March 11, 2002 in Mecca, Saudi Arabia. Fourteen pupils were killed. The event was especially notable due to complaints that Saudi Arabia's "religious police" (aka the Committee for the Propagation of Virtue and the Prevention of Vice) stopped schoolgirls from leaving the burning building and hindered rescue workers because the girls were not wearing correct Islamic dress.]The 2002 Mecca girls' school fire happened on March 11, 2002 in Mecca, Saudi Arabia. Fourteen pupils were killed. The event was especially notable due to complaints that Saudi Arabia's "religious police" (aka the Committee for the Propagation of Virtue and the Prevention of Vice) stopped schoolgirls from leaving the burning building and hindered rescue workers because the girls were not wearing correct Islamic dress.
    Noe å tenke på for dem som kjemper for at denne kleskoden skal få innpass og bli sosialt akseptert her også.

kingu

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2011
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Inviterer man judeo-kristne religioner under påskudd om likhet for alle så inviterer man også en kultur hvis grunnpillar er dens diamentrale motsats.
    Tusen år er nok.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.186
    Ser ut som det er de etnisk norske som må integreres i dette tilfellet.

Blir vel gjerne slik når enkelte etnisiteter "overtar" hele bydeler.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    leifen skrev:
    Ser ut som det er de etnisk norske som må integreres i dette tilfellet.

Blir vel gjerne slik når enkelte etnisiteter "overtar" hele bydeler.
    Det er vel gjort for å hindre de norske familiene å flytte. Noe sikker mange gjør allikevel.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    dag1234 skrev:
    roesok skrev:
    Tahrir Square, Cairo: Christians protecting Muslims at prayer
    Sånt har jeg sansen for.
    Å "slå ring rundt" et eller annet, eventuelt noen, er en flott symbolsk handling. Utfordringen i dette tilfellet er at de slår ring rundt selve problemet på et vis, all den tid det offentlige religiøse uttrykk er selve kjernen av problemet i store deler av området.
    Selvsagt kan man ikke forby bønn i full offentlighet, men for å sette det på spissen, kan slike handlinger sees som et uttrykk for noe ekstremt personlig, og burde vært holdt innenfor husets fire vegger, på linje med seksuelle handlinger. Religionsutøvelse har åpenbart svært dype røtter i menneskesinnet, men det behøver ikke bety at det være en del av ens offentlige liv.
    (Ja da, jeg vet dette er et veldig kontroversielt innspill, men tenk over hvor mye trøbbel offentlig religionsutøvelse har satt i stand, og se om ikke samfunnet hadde vært klart friere for alle, dersom religionsutøvelsen ble "tabu" på linje med andre handlinger som kun utføres i enerom ;) )

Honkey

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Honkey-Chateau skrev:
    dag1234 skrev:
    roesok skrev:
    Tahrir Square, Cairo: Christians protecting Muslims at prayer
    Sånt har jeg sansen for.
    Å "slå ring rundt" et eller annet, eventuelt noen, er en flott symbolsk handling. Utfordringen i dette tilfellet er at de slår ring rundt selve problemet på et vis, all den tid det offentlige religiøse uttrykk er selve kjernen av problemet i store deler av området.
    Selvsagt kan man ikke forby bønn i full offentlighet, men for å sette det på spissen, kan slike handlinger sees som et uttrykk for noe ekstremt personlig, og burde vært holdt innenfor husets fire vegger, på linje med seksuelle handlinger. Religionsutøvelse har åpenbart svært dype røtter i menneskesinnet, men det behøver ikke bety at det være en del av ens offentlige liv.
    (Ja da, jeg vet dette er et veldig kontroversielt innspill, men tenk over hvor mye trøbbel offentlig religionsutøvelse har satt i stand, og se om ikke samfunnet hadde vært klart friere for alle, dersom religionsutøvelsen ble "tabu" på linje med andre handlinger som kun utføres i enerom ;) )

Honkey
    Det var den symbolske siden ved handlingen jeg satte pris på. Jeg synes ikke all reiligionsutøvelse skal foregå i løyndom og dulgskap, men heller at retten til å praktisere sin religion er under sterkt press i vår sekulariserte tid.
    Det synes jeg er synd og jeg opplever det som et tap og som et uttrykk for åndelig og kulturell fattigdom.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    At folk har en personlig religiøs overbevisning synes jeg er helt greit.
    Men når folk står med ræva i været og nesen i støvet og slikt fordi andre forventer det av dem, da er det for jævlig.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    BT skrev:
    At folk har en personlig religiøs overbevisning synes jeg er helt greit.
    Men når folk står med ræva i været og nesen i støvet og slikt fordi andre forventer det av dem, da er det for jævlig.
    Helt enig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det ligger jo i disse midtøstenreligionenes natur at de er basert på tvang, vold, press, krigføring, tortur, misjonering og ekspansjon. Hadde det ikke vært for disse essensielle elementene så hadde de nok neppe hatt noen større utbredelse enn harekrishna.

Sverd, ildtang og demagogi har gjort dem til det de er i dag.

Handlingen over er hverken søt eller godhjertet. Det er rett og slett et utslag av enkelte grupper som prøver å innynde seg og skaffe seg litt positiv publisitet slik at det er mindre sjanse for at den samme mobben kommer etter dem med mord i blikket om noen måneder. Litt som å betale beskyttelsespenger til mafiaen. Ikke noe man gjør av godhjertethet.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det ligger jo i disse midtøstenreligionenes natur at de er basert på tvang, vold, press, krigføring, tortur, misjonering og ekspansjon. Hadde det ikke vært for disse essensielle elementene så hadde de nok neppe hatt noen større utbredelse enn harekrishna.

Husk at det var snåsamannen på Syllingene som satte det hele i gang her hjemme, Gjestemedlem. Trygvasson lyttet til den synske eneboeren på Syllingene.

http://bibelguiden.com/artikler.php?id=P1266

Norge ble kristnet med vold, trusler og makt. Den som startet kristningen av Norge var Olav Tryggvason (968-1000), og han kristnet ikke landet med opplysning og milde overtalelser. Han tok derimot i bruk metoder som tortur og drap, og truet byer og tettsteder i Norge med krig hvis de ikke umiddelbart underkastet seg hans kristne regime.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Norge ble kristnet med vold, trusler og makt. Den som startet kristningen av Norge var Olav Tryggvason (968-1000), og han kristnet ikke landet med opplysning og milde overtalelser. Han tok derimot i bruk metoder som tortur og drap, og truet byer og tettsteder i Norge med krig hvis de ikke umiddelbart underkastet seg hans kristne regime.
    Ja det er dette som er vår kristne kulturarv som det tales så varmt og verneverdig om. At etterdønningen av disse terrorhandlingen sitter i den dag i dag gjør dem ikke til noe positivt og kulturelt. Ikke mer enn svartedauen i alle tilfelle.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ja det er dette som er vår kristne kulturarv som det tales så varmt og verneverdig om. At etterdønningen av disse terrorhandlingen sitter i den dag i dag gjør dem ikke til noe positivt og kulturelt. Ikke mer enn svartedauen i alle tilfelle.
    Vår hedenske kulturarv er nepe stort bedre, men...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Vår hedenske kulturarv er nepe stort bedre, men...
    Mulig det, men når biskopen ber samene om unskyldning for at de ble kristnet da forlanger jeg som trønder at biskopen ber meg og min slekt om unskyldning for Olav Tryggvesons oppførsel og Olav den Helliges oppførsel og tvangskristning av mine forfedre!!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Samer er det viktig å gi særbehandling i enhver sammenheng, har jeg skjønt.
    Det er bare å begynne å lage veiskilt på samisk i Oslo.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Samer er det viktig å gi særbehandling i enhver sammenheng, har jeg skjønt.
    Det er bare å begynne å lage veiskilt på samisk i Oslo.
    Det ville jo hatt noe for seg da Oslo er Norges største sameby!

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vil bare benytte anledningen til å ønsket deg en velsignet adventstid, deph! :)

(Og ei god helg!)

EDIT: 100 sider, respekt. Halvveis til FrP-tråden nå...

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    406
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dette er ikke vår kristne kulturarv, men på mange måter en naturlig videreføring av det menneskesynet som var det ledende på den tid. Det var med slike midler en oppnådde makt. Men gradvis ble det kristne menneskesynet vevd inn i vår kultur og vårt samfunnsliv. Sterke motkrefter har det vært hele tiden, også idag, men både vår grunnlov og vestens tenkesett har de siste hundre årene blitt tuftet på kristen tro og moral.

I kveld skal jeg på konsert med Tord Gustavsen og Kristin Asbjørnsen. Dessuten vil forfatter Lars Saabye Christensen være med. Han har besøkt Kirkens Nødhjelps arbeid i Kenya og Kongo og vil fortelle om arbeidet der. Kirkens Nødhjelps Petter Skauen bidrar også med sterke fortellinger om modige mennesker han har møtt i løpet av sine 30 år som fredsarbeider, blant annet i Haiti og Guatemala.

Den unge jenta Helene Laba Kamana som mange møtte gjennom Kirkens Nødhjelps fasteaksjon i 2006 kommer også. Hun vil dele sin dramatiske historie fra en ung kvinnes liv i det krigsherjede Øst-Kongo.

Dette er resultatet av vår kristne kulturarv. Mye mer enn det karikerte bildet noen ivrige skribenter stadig gjentar.

http://www.kirkensnodhjelp.no/Aktuelt/Nyheter/delte-tarer-og-hap/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Iran, Saudi Arabia osv. er de landene som er basert på moralen fra gudedyrkingen fra disse primitive ørkenstammene. Vi la dette fra oss etter den mørke middelalder og er heldigvis så langt fra kristent som vi er. Hadde Norge fremdels vært basert på kristen moral ville vi fremdels befunnet oss på det samme nivået som dem.

Good riddance, og måtte vi aldri synke tilbake til dette nivået.

S

Slubbert

Gjest
    Dagens humanisme ble primært muliggjort ved reformasjonen og dertil hørende sekularisering og fravristning av politisk makt fra kirken.

V

vredensgnag

Gjest
    Kirkens bestialske fremferd gjennom århundrene burde få enhver som innbiller seg den bidro til fremvekst av humanisme slik den verdsettes i dag til å skamme seg. Og vi snakker gjennom århundrer helt opp til vår egen tid.

Sekulær humanisme, som førte til demokrati, frihet/likhet/broderskap og dagens moderne samfunn, er i direkte strid med religiøs humanisme, som kjempet hardt mot fremvekst av samme.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:

Handlingen over er hverken søt eller godhjertet. Det er rett og slett et utslag av enkelte grupper som prøver å innynde seg og skaffe seg litt positiv publisitet slik at det er mindre sjanse for at den samme mobben kommer etter dem med mord i blikket om noen måneder. Litt som å betale beskyttelsespenger til mafiaen. Ikke noe man gjør av godhjertethet.
    Her tar du sannsynligvis grundig feil, Deff. For denne gruppen med muslimer hører nok til en retning av islam som er utsatt for undertrykking og forfølgelse av de retningene som er i majoritet i Egypt. Disse minoritetsgruppene er allierte med de koptisk kristne, for de har felles sak mot majoriteten. Situasjonen for de koptisk kristne og enkelte muslimske grupperinger begynner å bli kritisk i Egypt etter den arabiske våren. Vi kommer til å se flere eksempler på at de såkalte demokratiske bevegelsene er alt annet enn demokratiske, og at friheten for minoriteter kommer til å være forverret etter hendelsene som skulle gjøre alt bedre i regionen. Den ekstreme rasismen som har vært utøvd av de grupperingene som vant i Libya kommer til å føre til skandaler som får Gadaffi til å fremstå som en kjernekar til slutt.

Min iranske venn på Møhlenpris blir mer og mer opprørt over forholdene for kristne i Nord-Afrika, og resten av den muslimske verden. Han er jo oppvokst i shahens Iran, og har i alle år angret på at han som ung mann deltok i revolusjonen. Hans forhold til kristendommen er sterkt preget av å ha vokst opp i et sekulært regime, og sammenfaller med holdningen mange godt voksne eksil-iranere har til andre religioner. Ingenting provoserer ham, som er muslim, mer enn når iranske imamer kommer til moskeer i Oslo. Da Gahr Støre nektet Saudi-investorer å bygge en monstermoske i Harstad applauderte han avgjørelsen kraftig. Det gjorde ham glad å se at Støre hadde baller til å gi klar beskjed i den saken.

Slubbert skrev:
    Dagens humanisme ble primært muliggjort ved reformasjonen og dertil hørende sekularisering og fravristning av politisk makt fra kirken.
    Når sant skal sies ble inkvisisjonen gjennomført enda mer brutalt og uten nåde i de reformerte områdene av Europa, enn det som den opprinnelige inkvisisjonen praktiserte. Det var mulig å be om tilgivelse og overleve den spanske inkvisisjonen, men i land som Norge og Sverige betydde anklager om hekseri den visse grusomme død. Den delen av hekseprosessene har blitt stille forbigått i Skandinavia fram til den tv-serien som gikk på NRK for et par år siden.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn