Super skrev:
baluba skrev:
Nå er overfallsvoldtektstatistikken blitt besudlet for de som trenger det som argument mot innvandring. Etnisk norske overfallsvoldtektsmenn finnes altså.
http://www.dagbladet.no/2011/10/11/nyheter/innenriks/voldtekt/etterlysning/18542862/
Ikke at det overrasker, for vi hadde jo overfallsvoldtekter før vi fikk mange innvandrere også.
Omvendt rasisme:
http://www.p4.no/story.aspx?id=272134
Jeg er litt fristet til å mene at å bruke uttrykket omvendt rasisme er en radbrekking av norsk språk, og at det diskvalifiserer en til å diskutere norsk kultur. Men så enkelt der det selvsagt ikke. Likevel skulle jeg ønske at folk sluttet å bruke det idiotiske uttrykket omvendt rasisme. Hva er omvendt rasisme? Er det slik som i Simpsons, med bad og good Bart i to forskjellige dimensjoner? Eller den sorte Spiderman? Supermanns onde alter ego? Ikke vet jeg, men radbrekking av det norske språk er ikke bra. Det finnes ingen omvendt rasisme. Enten er det rasisme, eller så er det ikke rasisme. Dette er rasisme.
Jeg har møtt på mange rare holdninger, blant dem rasisme. Joda, jeg har blitt utsatt for rasisme til de grader. Ikke voldelig, men verbal. Dette gjelder nesten utelukkende fra fattige, muslimske land i Afrika. Gambia er et land som ha avlet mange rasister som jeg har møtt på. Det vil si, flere av de rasistene jeg har møtt har blitt det her på grunn av bitterhet. De har forventet å få jobb, men har kommet i tider vi har hatt arbeidsledighet. De har sett straffedømte nordmenn gå foran dem i køen, noe som har gjort dem til stupide rasister. Ganske likt de som har blitt rasister etter å ha støtt på drittsekkoppførsel hos utlendinger. De har noe felles, de har begge to overdrevet andres handlinger mot seg selv og sine, og har utviklet rasistiske holdninger av den grunn. Usmakelig uansett hudfarge.
Det finnes klare unntak fra regelen, men rasisme er i hovedsak noe som vokser med lavere utdannelse. Og minsker ved høyere utdannelse. Høyt utdannede er sjelden rasister. De kan være kritiske til grupper av annen etnisk tilhørighet enn seg selv, men sjelden rasister. Folk med lavere utdannelse er oftere rasister, noe som skyldes uvitenhet og ignoranse. Disse guttene er jo kjerne-eksemplet på den typen rasister. Lavt utdannede, lavt opplyste, og uten vilje til å ta ansvar for sin egen ulykke. Ganske like white trash på mange måter. Kjipe, ekle holdninger som gror ut av følelsen av avmakt, og behovet for å heve sin egen verdi og betydning.
Folk som har oppført seg rasistisk overfor meg har jeg snudd ryggen til. Det er ikke så mange, men det har vært noen få av dem. Og de har vært skikkelig rasistiske. Fellestrekket for dem er det samme som er fellestrekket for mange hardcore rasister fra vårt eget samfunn, en manglende vilje til å selv ta ansvar for deler av ulykken i deres liv.
Midt inni alle kommentarene, som stort sett vitnet om manglende refleksjon over helheten, kom det et par gullkorn å tenke over. Et av dem var dette:
«
Kan ikke disse menneskene få den straffen de ville fått i sitt eget land? Da hadde det blitt slutt på voldtektene».
Det er klart at vi ikke skal synke ned til et nivå der vi innfører barbariske straffer for forbrytelser. Da er vi selv halvveis på vei til å åpne for sharia-lover her i landetø. Logikken er snik-innført, for å bruke et ord fra innvandringsdebatten som også finner litt lummert. Men den personen som ytret disse ordene har kanskje truffet spikeren delvis på hodet. Vi har nedprioritert denne typen kriminalitet i mange år i Norge, noe som sender uklare meldinger til folk fra svært fjerne kulturer, som Somalia. Når vi ikke engang straffer overgrepsmenn skikkelig, hvordan kan de ta finne en logikk i systemet? De er ikke akkurat flinke til å se avansert logikk i utgangspunktet når de kommer fra et øye for øye, tann for tann-system.
Nesten alle afrikanske jenter jeg kjenner liker å gå på byen i sexy klær. Også i byen i mitt hjerte, Kampala, går jentene på byen like utfordrende kledd som i Norge. De blir kanskje ikke like ofte like fulle, men de blir fulle de også. Ingen fra Uganda kan ljuge på seg at det ikke er slik der også. Det samme gjelder andre tidligere britiske kolonier, som Ghana. Og storbyer i mer miksede land som Lagos i Nigeria. Tar med et bilde fra Kampalas natteliv som er ganske typisk.
Det er åpenbart ikke fra en av de fancy nattklubbene, men synet som møter deg der er ikke noe annerledes. Tvert imot. Hadde disse bondetullingene fra Somalia og Senegal sett bildet ville de sikkert nektet å tro at det er i en afrikansk storby. Kanskje de ville påstått at hun er prostituert, men sannsynligheten taler helst for at hun er student. Ignoranse fødes ut av uvitenhet og manglende kjennskap til eget kontinent.
Men tilbake til karen med argumentet. Han er inne på noe, selv om hans løsning helt klart er det motsatte av det vi ønsker i samfunnet vårt. Når den i utgangspunktet streite/ikke-kriminelle mannen med jobb får 8 års fengsel eller mer for voldtekt, så vil det sende de signalene vi ønsker å sende. Ingen ønsker under noen omstendighet så lang frihetsberøvelse, uansett hvor mange flatskjermer som finnes på cellene. Også våre egne voldtektsforbrytere har blitt strøket ved hårene i alle år, noe som er uakseptabelt. Voldtektsmenn bør i tillegg behandles psykologisk, noe som har vist seg å være svært effektivt. En kombinasjon av behandling og strenger straffer vil kunne få oss inn på en bedre vei, ikke bare for utlendingers adferd, men også vår egen adferd.
Hadde holdningen til disse guttene vært alment utbredt blant innvandrerbefolkningen så ville vi hatt langt flere voldtekter en nå. En er for mange, men i det store og hele har vi ikke så veldig mange overfallsvoldtekter, men vi har hatt en ekstrem utvikling av de få vi har. Antallet rettferdiggjør ikke utviklingen, men fortsatt er det så få som utfører disse handlingene at vi bør klare å komme fenomenet mer til livs. Vi må organisere oss slik at det blir mindre rom for det. Vi må oppklarer flere saker, og møte dem med skikkelige straffer. Ingen rabatter kan gis, her må lovens strengeste straff til anvendelse. Eksempler må settes. I dag koster det tilsynelatende lite å la hemningene fare for de få som er kapable til dette.
Vi er alle oss selv nærmest, og mine erfaringer kommer fra de jeg omgås med og har omgitt meg med tidligere. Ingen av dem har hatt disse holdningene, men jeg har møtt de som har dem. De har det som oftest vært deres landsmenn som har outet for meg i forakt for dem. Men også de har sitt miljø, som de tror er representativt for "hele verden". Folk med ekstreme meninger har en tendens til å tro at flere er enige med dem enn det som er virkeligheten. Det gjelder rasister av alle slag, og politiske fanatikere av forskjellig slag. De har av en eller annen grunn en tro på at innerst inne støtter alle dem, mens de egentlig står ganske alene om sine synspunkter. Ytre høyre og venstre er typiske eksempler på det, med sin klokketro på at det bare er et tidsspørsmål før alle gode nordmenn tenker det samme som dem. Skylapper er gode å ha når virkeligheten ikke er slik man ønsker den å være.
Til slutt vil jeg vende tilbake til begrepet omvendt rasisme. Hvilket signal sender et slik uttrykk? For meg høres det ut som en annen type rasisme. Semantisk tolkning kan lede i retning av et svar på rasisme, noe som tildels kan høres legitimerende ut hvis begrepet får bre seg nok. Det vil kunne utnyttes av tullinger til å tolkes i retning av "når vi ble så rassist behandla, måtte vi svara med no lignende. Skjønner'u?" Dette begrepet må kveles med en gang. Bare en manglende forståelse for hvor farlig retorikk kan være har avstedkommet dette tøysete begrepet. Enten er en tulling rasistisk, eller så er han eller hun ikke det. At den skulle være omvendt på en eller annen måte må jo bety at det ikke er det samme som den originale rasismen, og det er vel ikke noen logikk vi ønsker skal bre om seg? Det uttrykket kan i verste fall ende som et selvskudd i foten. En rasist er en rasist, uansett hudfarge, kultur og etnisitet. Takk for oppmerksomheten.