Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.219
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    De sier at de ikke vil feire kristen jul, det skulle ikke koste de fem øre, de fikk tilbud om at andre skulle betale det.
    Styret i borettslaget nektet altså feire jul pga at det er kristen tradisjon.

    Så nå bør loven som nekter eiere av butikker, utesteder eller annet om at de ikke kan bestemme hvem som kan få tilgang fjernes.
    Hvorfor skal ikke en som eier et sted bestemme hvem som får lov til å få adgang, det er vel værre og bruke andres penger til å feire din religions heligdag.

    Pga denne saken så bør diskusjonen opp i tinget i Danmark.
    Muslimene i borettslaget ville ikke feire den kristne julen ved å tilbe en granbusk påhengt en masse juggel samt gi sin hyllest til handelstanden.
    De valgte å bruke pengene til en fest, med masse god mat og drikke, for store og små i hele borettslaget.
    Ser at du bruker ordet fest når det kommer muslimene til gode og kristne julen den andre veien.

    Som jeg har sagt tidligere, at du er mørkhudet viser hvorfor du har den holdning du har, du er faktisk den største rasisten her på forumet.

    Hvis Pink Panter er en mørkhudet rasist, er det da rasisme, omvendt-rasisme, dobbelt omvendt-rasisme, eller rett og slett bare bull?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Litt synd for deg, Fjernkontrollen, at selve essensen i en kristen julefeiring er å knele foran en granbusk og betale avlat til handelstanden.

    Skjerp deg Pinky!!:mad:

    Du vet bedre enn som så. Jo det gjør du!!:rolleyes:
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    At du beskylder folk for rasisme gidder jeg ikke rapportere engang. Det sier mer om deg enn om meg.
    Vi vet at de hvite drikker mer alkohol ute på byen, altså mer omsetning for eierne av utestedet, så hvis flertallet av eierne er enig at det skal kun være adgang for hvite må de jo nå få lov til det.
    Det er relativt åpenbart at fyrens forståelse av komplekse begreper som rasisme er like vaklende som hans språk, så akkurat det er lite å bry seg om.
    Det Pink skriver er langt mer rasistisk enn noe av FRP sin politikk som han har kritisert i mange år.

    Selv om jeg skriver dårlig norsk så er budskapet det samme som om jeg hadde skrevet perfekt norsk.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    De sier at de ikke vil feire kristen jul, det skulle ikke koste de fem øre, de fikk tilbud om at andre skulle betale det.
    Styret i borettslaget nektet altså feire jul pga at det er kristen tradisjon.

    Så nå bør loven som nekter eiere av butikker, utesteder eller annet om at de ikke kan bestemme hvem som kan få tilgang fjernes.
    Hvorfor skal ikke en som eier et sted bestemme hvem som får lov til å få adgang, det er vel værre og bruke andres penger til å feire din religions heligdag.

    Pga denne saken så bør diskusjonen opp i tinget i Danmark.
    Muslimene i borettslaget ville ikke feire den kristne julen ved å tilbe en granbusk påhengt en masse juggel samt gi sin hyllest til handelstanden.
    De valgte å bruke pengene til en fest, med masse god mat og drikke, for store og små i hele borettslaget.
    Ser at du bruker ordet fest når det kommer muslimene til gode og kristne julen den andre veien.

    Som jeg har sagt tidligere, at du er mørkhudet viser hvorfor du har den holdning du har, du er faktisk den største rasisten her på forumet.

    Hvis Pink Panter er en mørkhudet rasist, er det da rasisme, omvendt-rasisme, dobbelt omvendt-rasisme, eller rett og slett bare bull?
    Så man kan ikke være rasist hvis man er farget, bra å vite, eller er det bare bull.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.127
    Antall liker
    9.440
    Litt synd for deg, Fjernkontrollen, at selve essensen i en kristen julefeiring er å knele foran en granbusk og betale avlat til handelstanden.

    Skjerp deg Pinky!!:mad:

    Du vet bedre enn som så. Jo det gjør du!!:rolleyes:
    Jeg ser nå at utsagnet mitt ble litt.......merkelig. Jeg prøvde å tillegge den Fjerne en mening.

    Det vakre, rosa dyret gliser bredt. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Litt synd for deg, Fjernkontrollen, at selve essensen i en kristen julefeiring er å knele foran en granbusk og betale avlat til handelstanden.

    Skjerp deg Pinky!!:mad:

    Du vet bedre enn som så. Jo det gjør du!!:rolleyes:
    Jeg ser nå at utsagnet mitt ble litt.......merkelig. Jeg prøvde å tillegge den Fjerne en mening.

    Det vakre, rosa dyret gliser bredt. ;)
    Vel jeg er ikke sint ( ble brått veldig veldig inspirert av en tåpelig reklame for kutt i CO2 utslipp!! "Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet!" ), nei jeg er ikke skuffet heller.:cool:

    Essensen er at Jesus i henhold til tradisjon ble født på juleaften og det er denne fødselsdagen vi feirer. Nå er jeg fullt klar over at han nok ikke ble født på denne årstiden, og mest sansynlig ei heller i år null. Men det er greit nok, og jeg tror ikke Han tar det så tungt.

    At vi på sedvanlig vis har ødelagt det åndelige innholdet i dagen er noe julen, som Jesu fødsel, ikke kan lastes for. Menneskene er noen rare dyr og Gud må ha utvist stor humor, evt særdeles manglende dømmekraft da han skapte oss!

    At du på sedvanlig vis spisser pennen og bruker ditt intelekt til å formulere en, forøvrig treffende, meget syrlig kommentar til dagens overdrevent komersialiserte julefeiring er ikke noe man bør ta ille opp, men kanskje stoppe opp et øyeblikk og gi en ekstra tanke!:)

    At du blir beskyldt for å være rasist er ikke noe du skal ta så tungt, det har flere blitt utsatt for og du er i delvis meget godt selskap!:rolleyes:
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Et styre i et borettslag skal forvalte pengene som alle beboerne har betalt inn til alle beboernes fordel, her har de utestengt en gruppe fra å feire sin religions mens de har brukt deres penger til å fremme sin helligdag.

    Men det viktigste her er signalet de sender ut, hadde de bare tatt i mot pengene slik at de andre fikk feire jul så hadde ikke dette vært noe å diskutere, men at de nekter pga at det er kristen kultur, sv/ap folk kaller det en rasistisk handling.

    Det blir spennende å se hva som skjer på lørdag da det skal være demonstrasjon igjennom borettslaget.
    Det er nok ingen som nektes å feire sin jul i hjemmets lune rede. En større fare for nytelsen av feiringen, er vel at far blir full og slem og slår mor, velter juletreet, og pisser på det sånn ved halv tre-tiden på natten.
    Det sagt, så bør enkelte overivrige religiøse forsøke å se seg litt i speilet, hele denne saken er pinadø så dum at den ikke hadde vært mulig for en med sekulær innstilling å komme på det en gang. Nå må disse skjeggete rørebøttene få inn i pappskallen at profetene er daue som sild, og at dersom gudene deres eksisterer, så behøver de ikke hjelp av skrøpelige, utrenede kropper og sjeler. Rambo, derimot...

    Honkey
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jul er tradisjonelt ikke en kristen høytid.

    "Yule er det gammelengelske ordet for jul, det vil si markeringa av vintersolverv, høytida da folk feiret at sola og lyset ble gjenfødt."

    At de religiøse ville ha monopol på slike feiringer og okkuperte og ødela julen med å dikte opp noe de kunne feire er en annen sak. Litt trist at dette viruset har endret for tde ekte julen, men heldigvis er jo flere og flere på veil bort i fra kristen jul og feirer jul på tradisjonelt vis med god mat, fest, venner og alt som hører julen til. De fleste ikke-religiøse mennesker i Norge feirer jo julen, og det er ikke Jesu unnfangelse i en krybbe som står på plakaten. Den gjøkungen er død for de fleste, og julen tas tilbake som en ekte god vinterhøytid for familie og venner.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Små men viktige fremskritt i England i kampen mot stupid religiøs overtro.

    Failing to teach evolution by natural selection in science lessons could lead to new free schools losing their funding under government changes.

    The new rules state that from 2013, all free schools in England must teach evolution as a "comprehensive and coherent scientific theory".

    BBC News - Teaching evolution key to free school funding deal

    Sir Paul told BBC News the previous rules on free schools and the teaching of evolution versus creationism had been "not tight enough".
    'Creationist myth'

    He said that although the previous rules had confined creationism to religious education lessons, "the Royal Society identified a potential issue that schools could have avoided teaching evolution by natural selection in science lessons or dealt with it in a such a perfunctory way, that the main experience for students was the creationist myth".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han skriver i hvert fall bedre norsk enn deg.

    Klysete kommentar, men ganske typisk.
    Må ses i lys av hans innlegg på sentralen både her og andre steder. Ta og let, så skjønner du. Noen folk fortjener klysete behandling.

    At han kaster drit på folk med annen hudfarge som både oppfører seg høfligere, sakligere og skriver bedre norsk enn ham, sier egentlig det meste. Jeg er i hvert fall i liten tvil om hvilke egenskaper jeg ønsker hos mine landsmenn, og alle de faktorene jeg nevner over rager vesentlig høyere enn hudfarge.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Han skriver i hvert fall bedre norsk enn deg.
    Klysete kommentar, men ganske typisk.
    Må ses i lys av hans innlegg på sentralen både her og andre steder. Ta og let, så skjønner du. Noen folk fortjener klysete behandling.
    Nå bør ikke folk alltid få som de fortjener, men det er en annen sak.

    Ulempen ved å føle at man må "klatre ned" for å ta en fight med noen er at motparten gjerne har drevet med "gjørmebryting" mye lengre enn deg slik at han slår deg på grunn av større erfaring!

    Kun ment som en generell betraktning, og ikke et forsøk på å ta side i en konflikt jeg ikke har noe forhold til!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.127
    Antall liker
    9.440
    Det er visst noe jeg ikke har fått med meg her. Er virkelig Pink_Panther av utenlandsk (les mørkhudet) opprinnelse?
    Jøss, det hadde jeg aldri trodd.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BUDAPEST, Hungary — Thousands attended an anti-Nazi rally Sunday in Hungary organized by Jewish and civic groups to protest a far-right lawmaker’s call to screen Jews for national security risks.

    The rally was unusual because politicians from both the government and opposition parties shared a stage outside parliament.

    Thousands attend anti-Nazi rally in Hungary to protest lawmaker’s call to screen Jews - The Washington Post

    Marton Gyongyosi of the far-right Jobbik party said Monday in the legislature it was time “to assess ... how many people of Jewish origin there are here, and especially in the Hungarian parliament and the Hungarian government, who represent a certain national security risk.”
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Klar for en ny runde?

    terry-jones-quran-burning-3-600x350.jpg

    'ere we go again....

    http://rt.com/news/belgium-anti-muslim-film-595/

    Den gode pastor har fått laget en oppfølger!

    Belgium has heightened its terror alert level ahead of the release of another highly provocative film exploring Islam, reportedly made in cooperation with the notorious Koran-burning US pastor Terry Jones.

    The film's creator is Pakistan national Imran Firasat, a former Muslim who now lives in Spain. Firasat said he aims to expose the truth of the life of the Prophet Muhammad with 'The Innocent Prophet: Life of Muhammad from the Point of View of an Ex-Muslim.'

    "If we want to know the truth of Islam, we must go deep into the life of Muhammad to find out whether he was a genuine profit sent by God or was he simply a child molester, assassin and a self-proclaimed prophet," he said in the film's trailer.

    religious-war-poster.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.127
    Antall liker
    9.440

    Den "kristne" delen av verden reagerer visst negativt på denne reklamen. De påstår at den ødelegger barnas forståelse og opplevelse av julen.
    Og jeg som trodde julen handlet om Jesus og hans fødsel, ikke Coca-Colas versjon av julen og julenissen.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg reagerer også negativt på den reklamen, la nå ungene få tro på at julenissen er der for alle barna.

    Kynisk gjort av Uncief.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.127
    Antall liker
    9.440
    Uff ja, disse kristne. Jeg har hørt at den gjengen der ikke feirer Jul engang.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Land hvor man kan bli tatt av dage for å være ateist:






    Jeg slutter aldri å bli forundret og nedslått over alle disse som ikke stoler på at deres gud skal ordne opp på dommens dag, men som i stedet insisterer på å ta saken i egne hender og dele ut straffen, her og nå.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Stadige forandringer.

    Egentlig feiret "vi" ikke jul pga. Jesus fødsel heller.

    Etter den tidligere hedenske feiring av midtvinterdagen i norden.

    Ordet jul kommer fra:

    Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót)

    Selve navnet jul stammer fra norrønt jól [2] eller jólablót, fra den opprinnelige, hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar. Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet skulle feire jul den 25. desember, samtidig med når den kristne høytiden ble feiret over hele Europa, og søkte å stoppe det hedenske offerritualet som en del av en politisk prosess med å kristne Norge. Derfor fikk den kristne høytiden overta det gamle navnet «jul».

    Jul - Wikipedia


    Morsomt med gammel historie.

    Leser noe lokalhistorie helt fra ca år 1000 nå

    Gjelder lokale personligheter som vendte hjem etter slaget ved Stamford Bridge i 1066
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Slaget ved Stamford Bridge var da 18. september 2007, og endte med at Mourinho ble felt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    ere en tillfelldihet att detta er muslimer.

    Er redd det ikke er det. "Vi" har vært der vi også. Men vår sivilisasjon har gått noen hundre år lenger fram enn deres.
    Ser man på muslimenes kalender er de fortsatt i "den mørkeste middelalder"!!

    Jeg tror ikke det nødvendigvis har mest med religionen i seg selv å gjøre, det er måten den praktiseres på som er avgjørende. De er mere"kollektivistiske" av seg i sin tro, og da er det lettere å blande troen inn i det politiske livet.

    Religion og politikk er en dødbringende coctail!! Jeg mener fortsatt at den eneste måten å praktisere religion på er som en "personlig greie"!

    Staten må for alt i verden være sekulær!! Problemet er at mange muslimer synes det er en dum ide, og de synes ( blir fortalt ) at demokrati er en dårlig ide og aldeles unødvendig! Det som er virkelig skremmende er de helt nedsnødde kristne mørkemenn som gjør felles front med islamister på dette området. Ikke fordi at de ser en alliert i islamistene, men de regner med å nedkjempe dem etter at de selv har fått uinskrenket makt!

    Vanskelig dette med demokrati og trosfrihet når mange ønsker å bruke disse rettighetene til å "legge dem ned"!
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ere en tillfelldihet att detta er muslimer.

    Er redd det ikke er det. "Vi" har vært der vi også. Men vår sivilisasjon har gått noen hundre år lenger fram enn deres.
    Ser man på muslimenes kalender er de fortsatt i "den mørkeste middelalder"!!

    Jeg tror ikke det nødvendigvis har mest med religionen i seg selv å gjøre, det er måten den praktiseres på som er avgjørende. De er mere"kollektivistiske" av seg i sin tro, og da er det lettere å blande troen inn i det politiske livet.

    Religion og politikk er en dødbringende coctail!! Jeg mener fortsatt at den eneste måten å praktisere religion på er som en "personlig greie"!

    Staten må for alt i verden være sekulær!! Problemet er at mange muslimer synes det er en dum ide, og de synes ( blir fortalt ) at demokrati er en dårlig ide og aldeles unødvendig! Det som er virkelig skremmende er de helt nedsnødde kristne mørkemenn som gjør felles front med islamister på dette området. Ikke fordi at de ser en alliert i islamistene, men de regner med å nedkjempe dem etter at de selv har fått uinskrenket makt!

    Vanskelig dette med demokrati og trosfrihet når mange ønsker å bruke disse rettighetene til å "legge dem ned"!
    Hele innlegget ditt er bla bla bla bla de kristne sin feil.

    Om noen år er det vel ingen kristne igjen i Egypt, men fy de koptiske kristne som kjemper for sin eksistens.

    Når skal folk slutte å skylde på alt annet og se sannheten i øynene at det er ISLAM som er problemet .

    I Kosovo er det heller ikke lenger mange kristne igjen, her har fredens religion ødelagt 150 kirker.

    What Muslims Have Done To Kosovo - YouTube

    Her ødelegger de en kirke i Indonesia

    http://www.youtube.com/watch?v=C1iJBJZhjmI

    Men fy til de som lager en Islam kritisk film.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    I Norge går det 5000 i demonstrasjonstog mot Mohammed tegningene. Uka etter kommer det 500 når det arrangeres tog mot vold og terror. :(
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I Norge går det 5000 i demonstrasjonstog mot Mohammed tegningene. Uka etter kommer det 500 når det arrangeres tog mot vold og terror.
    Ja. Og bare noen 10-talls mennesker møtte opp når det ble demonstrert mot Islam i helgen. Hvilke av de tre demonstrasjonene var du med i da?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Ingen av dem dessverre. Kunne gjerne gått i alle tre.

    Jeg tror jeg vet hvilket du kunne gått i.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det går alltid et tog. Eller som han filosofen sa: "Toget, enten står det eller så går det."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen av dem dessverre. Kunne gjerne gått i alle tre.

    Jeg tror jeg vet hvilket du kunne gått i.
    Neppe. Jeg har ingen tro på opptog og demonstrasjoner mot eller for noe som helst. Stort sett fører slikt bare til at man blir assosiert med grupper og politiske pakkeløsninger jeg ikke har noe til overs for.

    Jeg er ingen venn av Islam eller islamisme, men jeg ville ikke drømme om å stille sammen med den gjengen med nynazister og byttinger som avholdt demo i Oslo i helgen heller. De er akkurat like usympatiske som det de demonstrerer mot.

    Men folk må gjene få demonstrere mot hva de vil som min del enten det er Sharia, samisk barnetv, innvandrere eller mindre glasur på kakemenn. Men jeg forventer ikke av noen at de finner noen mening i slikt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begynner det ikke å se ut som om Muslimsk brorskap i Egypt har lurt velgerne sine? Greit nok, de har vel fått sin vilje i form av grunnloven. Men ellers kan det virke som om de ikke er så opptatt av den samfunnsutviklingen de ble forespeilet. Den regjeringen de har i dag virker som en videreføring av den styreformen de har hatt hele tiden.

    Jeg kan forresten opplyse om at noe av de som opptar de muslimene jeg har i min nærhet mye er de koptisk kristnes situasjon i Egypt i disse dager. De er skamfulle som muslimer når de ser hvordan kristne brødre behandles av det de kaller en berme. De aller fleste muslimer anser kristne landsmenn for å være brødre, og er ikke på linje med ekstremistene i deres syn på kristne grupper. Også situasjonen til kristne i Pakistan er et hyppig samtaleemne blant de muslimene jeg kjenner. De fremstår som troende sekulære muslimer, og er ikke opprørske ateister. Igjen synes jeg det er på sin plass å minne på at det er et ekstremistisk mindretall som ønsker en slik utvikling som vi ser i Nord-Afrika. Det var nesten bare i muslimske miljøer at jeg hørte kritikk mot den arabiske våren som en framtidig bombe, mens media og vesten fortsatt var ukritisk til opprørerne, som ble ansett for å være noe så feilaktig som demokrater.

    Fremdeles er det liten fokus på det negative ved omveltningene i Libya. Fremdeles er det slik at sannheten om hvorfor Gadafi fikk så sterk støtte fra svarte afrikanere ikke er ofret en spaltemillimeter. Istedenfor blir bildet av hans svarte soldater som kyniske leiesoldater fra Sub-Sahara stående uten korreksjon. Under hele prosessen har spesielt iranske venner advart mot det de anser for å være 1979-tabben gjort på ny.

    Nå er det slik at "misjonærer" som er sendt ut fra regimet i Teheran til Norge ikke har landsmenn i sin egen menighet, for vi vet jo at iranere er veldig bevisste på hva de har rømt fra. De er da også den eneste nasjonalitet som gifter seg ut av miljø og religion, nesten av prinsipp. Selv iranske døtre får gifte seg med norske men uten å få problemer med sine fedre, med mulig unntak av iranske kurdere. Det miljøet kjenner jeg ikke godt nok, selv om kurderne på utsiden framstår som liberale og sekulære.

    Som en liten solstråle synes jeg det er hyggelig å minne på Jonas' svar på søknaden til Saudi-Arabiske pengemenn om å bygge gigantmoské i Harstad-området. Han sa vil direkte at sålenge nordmenn ikke får bygge kirker i Saudi-Arabia, så får ikke saudiere bygge moskeer i Norge. Det var en uttalelse som vakte almen munterhet blant mine muslimske venner.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    ere en tillfelldihet att detta er muslimer.

    Er redd det ikke er det. "Vi" har vært der vi også. Men vår sivilisasjon har gått noen hundre år lenger fram enn deres.
    Ser man på muslimenes kalender er de fortsatt i "den mørkeste middelalder"!!

    Jeg tror ikke det nødvendigvis har mest med religionen i seg selv å gjøre, det er måten den praktiseres på som er avgjørende. De er mere"kollektivistiske" av seg i sin tro, og da er det lettere å blande troen inn i det politiske livet.

    Religion og politikk er en dødbringende coctail!! Jeg mener fortsatt at den eneste måten å praktisere religion på er som en "personlig greie"!

    Staten må for alt i verden være sekulær!! Problemet er at mange muslimer synes det er en dum ide, og de synes ( blir fortalt ) at demokrati er en dårlig ide og aldeles unødvendig! Det som er virkelig skremmende er de helt nedsnødde kristne mørkemenn som gjør felles front med islamister på dette området. Ikke fordi at de ser en alliert i islamistene, men de regner med å nedkjempe dem etter at de selv har fått uinskrenket makt!

    Vanskelig dette med demokrati og trosfrihet når mange ønsker å bruke disse rettighetene til å "legge dem ned"!
    Hele innlegget ditt er bla bla bla bla de kristne sin feil.

    Om noen år er det vel ingen kristne igjen i Egypt, men fy de koptiske kristne som kjemper for sin eksistens.

    Når skal folk slutte å skylde på alt annet og se sannheten i øynene at det er ISLAM som er problemet .

    I Kosovo er det heller ikke lenger mange kristne igjen, her har fredens religion ødelagt 150 kirker.

    What Muslims Have Done To Kosovo - YouTube

    Her ødelegger de en kirke i Indonesia

    ISLAM IN INDONESIA: Church/Mosque Burnings - YouTube

    Men fy til de som lager en Islam kritisk film.

    Det er fan ikke enkelt, du beskylder meg for å være noe i retning av islamkonspiratorisk landssviker mens andre her inne ser på meg som kristenfundamentalistisk mørkemann som ønsker å nekte muslimer statsborgerlige rettigheter.

    Hvorfor er det nødvendig hele tiden å bare lete etter fiender? Det var en luring ( kineser? ) som sa at "det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket!" Hvorfor ikke heller lete etter allierte istedet for bare å se etter fiender hele tiden?

    Det baluba sier om iranere, persere, kan jeg bekrefte. Dette er meget tilpasningdyktige mennesker som ikke har noe problem med å både huske hvorfor de forlot Iran samtidig som de tilpasser seg det livet vi lever her. Mange av de jeg kjenner er forøvrig "Bahai" som dog ikke er muslimer, men meget forfulgte av prestetyret i Iran. Men det som mer enn religion og opprinnelsesland forener de iranere jeg kjenner er at det er snakk om meget velutdannede folk. Utdannelse er slik jeg ser det den beste garanti mot religiøse eksesser og perversiteter!

    Så lenge prestene får drive de landene der Islam er fremherskende religion er det dessverre lite håp om endring da det ikke tillates kritisk tenking og frie utdanningsinstitusjoner. Prestene/diktatorene ønsker uvitende folk som ikke stiller spørsmål og finner svar på alle spørsmål i Koranen. Er i grunnen lett å forstå.

    Politisk Islam slik man ser det i dag kan meget gjerne sammenlignes med nazisme i Tyskland og fascisme i Italia. Det er en kreftsvulst, ingen tvil om det. Man etterlyser de "moderate mulimer" og de "reformvennlige demokrtiske muslimer" og de finnes der. Ikke så mange av dem da det kreves meget mannsmot for å stå opp mot disse reaksjonære kreftene. Det store flertall av "ureligiøse mulsimer", de som mange av oss kjenner som greie folk som tar seg en øl av og til, de vil nok ikke stille seg på barrikadene den dagen "Brorskapet" får sendt tilstrekkelig av sine hit slik at de får reell politisk innflytelse. Enkelt sagt var det langt fra alle tyskere som likte Hitler og nazistene, men da det kom til stykket var det enklest å bare drive med strømmen. Og det tror jeg flertallet av "sekulære mulsimer" vil gjøre her også hvis det kommer til stykket.

    Men så kan vi stille spørsmål om hvorfor dette skjer og hvorfor islamistene er på frammars? Vel de diktaturene som nå med mer eller mindre vestlig hjelp har fallt hadde det til felles at de holdt islamistene i sjakk. I Afganistan gikk USA aktivt inn for å sabotere for russerne, resultatet er en bråta islamistiske fundametalister som hater vesten! I Irak gikk USA inn for å stoppe Saddam, en drittsekk av en diktator, men han holdt islamsitene på plass og drev et etter forholdene fritt land. Og USA har ikke hatt problemer med å støtte værre diktatorer. Dette gjentar seg i land etter land, vi forventer at islamistene skal "elske oss" når de får hjelp til å ta over, vel det gjør de ikke, de bare bruker sin nyvunnede makt til å holde hælvete med oss og de moderate av sine egne.Men lærer vi??

    Og til slutt, vil det komme til voldelige konfrontasjoner i Norge? Ja det tror jeg, dessverre! Taper "vi" den kampen er de første som ryker inn i "omskoleringsleire" ateistene. De gudløse står lavest på rangstigen for islamister, dernest kommer jøder, så sunni, så kristne og høyt hevet over resten med en gudegitt oppgave om å herske over jorden kommer shiamuslimene!

    De som tror at demokarti og ytringsfrihet er absolutte naturlover tar sørgelig feil, det er noe vi må kjempe for, og slik vi beskikker vårt hus i dag er jeg redd den dagen kan komme da vi må kjempe for "gamle rettigheter" med våpen i hånd! Litt av et samfunn vi overlater til våre barn!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å lage noen stor diskusjon om maktforhold innenfor Islam, men det er vel Sunni som er den sterkeste og største grupperingen. Shia har riktignok fått mye makt i Irak i dag, og er den dominerende maktgrupperingen i Iran, men ellers er det vel ikke slik at Shia står høyest i hierarkiet. Den framstillingen er jeg redd er ganske unøyaktig, Spirre. Den framstillingen du kom med her gjelder bare land der Shia er den dominerende grupperingen, og det er et mindretall. I praksis er de fleste moderate og sekulære jeg kjenner Shia.

    En av kritikkene mot Teheran fra exil-iranere er at presteregimet innførte arabisk Sunni-kultur i landet deres. Den retningen som praktiserer strengest kleskode er Wahhabi-ene, som jo er Sunni fra Saudi. Wahhabismen stiller seg ekstremt kritisk til Shia, ja de mener til og med at det dreier seg om kjetteri. På andre områder er Shia mer konservative, som for eksempel i synet på hvem som kan bli kalif. Et syn som forøvrig er ganske urealistisk. Omtrent 90 prosent av verdens muslimer er Sunni.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn