Dette er forøvrig en gammel tradisjon i Norge. Da mine besteforeldre giftet seg måtte de først gå til fogden, og senere ha seremoni i kirken.
Og når var dette?? At det skulle skulle være en gammel "tradisjon" er jeg litt tvilende til!?
Dette er forøvrig en gammel tradisjon i Norge. Da mine besteforeldre giftet seg måtte de først gå til fogden, og senere ha seremoni i kirken.
Husker ikke akkurat årstall, men det var nok i løpet av siste halvdel av 40-tallet. Om det kvalifiserer til tradisjon eller kulturarv skal jeg ikke mene så mye om, men det er i alle fall ikke noe nytt å organisere det på denne måten.Dette er forøvrig en gammel tradisjon i Norge. Da mine besteforeldre giftet seg måtte de først gå til fogden, og senere ha seremoni i kirken.
Og når var dette?? At det skulle skulle være en gammel "tradisjon" er jeg litt tvilende til!?
Det var nok i første halvdel av 40 tallet. Den "tradisjonen" tok slutt i mai 1945. Omtrent samtidig som "tradisjonen" med soldater og Hird marsjerende i gatene bak hornorkester tok slutt!Husker ikke akkurat årstall, men det var nok i løpet av siste halvdel av 40-tallet. Om det kvalifiserer til tradisjon eller kulturarv skal jeg ikke mene så mye om, men det er i alle fall ikke noe nytt å organisere det på denne måten.
Konservative kristne verdier har satt sitt preg på lovverket i Kamerun.
Two men jailed for ‘looking gay’ after ordering Bailey’s Irish Cream acquitted by court after a year behind bars | World | News | National Post
A Cameroon court has overturned the conviction of two men who were sentenced for five years in prison for “looking gay” and ordering Bailey’s Irish Cream.
The Court of Appeals Monday acquitted the men and ordered their release. The two men had already spent more than a year in jail where they were subjected to abuse from guards and other prisoners, according to human rights advocates.
Begge sakene er jo komiske på en absurd måte, eller hadde vært det om det ikke var for at det førte til at fredelige mennesker ble fengslet, mishandlet og drept. Det var kun etter sterkt internasjonalt press at Uganda ikke innførte henrettelser av homofile. Lover og praksis som dette er kommet på plass etter sterk pådriving, finansiering og oppmuntring fra kirker, geistlige, og konservative kristne grupper i vesten.Egentlig er det ganske OK at folk settes i fengsel for å bestille "Bailey's Irish Cream" på et utested! Viss ting bør finne kun sted i hjemmet bak lukkede gardiner.....![]()
Forferdelig situasjon, og jeg kjenner homofile i Uganda. Men dette dreide seg vel om en voldtekt. Ikke la deg lure av språket, for dette er ikke en seriøs avis. Red Pepper er en skikkelig rølpeblekke, et slags elendig Se og hør i avisformat. Men også sterkt politisk kritiske til Museveni. En av de merkeligste publikasjonene jeg har lest. Kjøpte det noen ganger når jeg hadde lest både New Vision og Observer tidlig på dagen.
Kulturmeninsteren avviste jo hele idiotien. Likevel, hva skal en si om våre rotnorske synapser? Har de en nedsmelting?Supperåd. Hva kan man forvente av et "livssynsutvalg" ledet av en prest? Klart de ser det som positivt med størst mulig utbredelse skamløs gudedyrking. Denne mannen blir jo lønnet av det offentlige for å spre overtro og vrangforestillinger.Så prøver man seg igjen……….
Utvalg går inn for hijab og turban i politiet - VG Nett om Islam-debatten
Det gjenstår jo å se om frøken kulturminister legger seg på kne for prester og imamer og andre konservative religiøse. Jeg håper det, så er det enda mer sannsynlig at vi aldri mer hører noe fra hverken henne eller resten av regjeringens kulturmaneter.
Men jeg tror egentlig ikke de tør, for nordmenn er ikke helt klare for å bli møtt av dommere og politi i shariakostymer riktig ennå. Det er jo valg om ikke så lenge.
Det er en annen diskusjon (hvis nå dette var et tilsvar på mitt innlegg).Mangfold er så sin sak. Det jeg har problemer med er at mange av disse islamske kvinneplaggene handler om å hindre at damene kan bestemme over egen seksualitet. Det er i utgangspunktet fint å være tolerant, men skal vi være tolerante overfor slik undertrykkelse? Nope.
Det er en skam at man en gang lytter til slike krefter og tar de minste hensyn til dem i stedet for å vise dem den dypeste forakt. Hvem som ønsker kan få bli politi i Norge i dag, hvis man er kvalifisert til det. Men hvis ikke en politiuniform kan anses som sømmelig nok påkledning så er man ikke skikket til å utøve makt over andre mennesker. Hvis lojaliteten er større til konservative religiøse ledere og deres undertrykkende krav til underdanighet, enn til politiets og statens ledelse så skal man ikke kunne bli politi.
Enda verre er det om man skulle bli anklaget i en sak, og bli møtt av en dommer i shariakostyme. Selv om saken fremmes forskriftsmessig, så vil man måtte stille spørsmålet om mentaliteten til vedkommende, og om han eller hun representerer holdninger fra konservativ religion og ikke intensjonene bak lovene vedtatt av Stortinget.
Det store mangfoldet og alle de kulturelle uttrykkene skal forbeholdes den sivile befolkningen. Her bør det være svært svært få begrensinger på menneskers livsutfoldelse. Men når man representerer Staten, og spesielt maktapparatet så må man legge til side religion og andre upassende kulturell utskeielser. Det får man gjøre på sin fritid.
-Vi ønsker å møte alle homofile med respekt og kjærlighet.
Når skal de religiøse forstå at det ikke er homofile menn som utgjør et problem?-Vi ønsker å møte alle homofile med respekt og kjærlighet.
Man kan fort få en følelse av at det ønsket ikke er alt for sterkt...
En meget god instilling til livet!!"I really don’t mind what people do, so long as they don’t do it in the street and frighten the horses!”
Mrs, Patrick Campbell
Jeg synes det er mange gode tanker i innlegget, men Norge er enn så lenge definert som et land med kristent og humanistisk verdigrunlag så helt nøytralt er det ikke. Dette ble vedtatt av enstemmig storting i mai 2012. Jeg er ellers enig i at et skille mellom kirke og stat er nødvendig og ser jo nå ut til å komme.
Jeg synes Spiralis har en god tilnærming til mye innen tro. Når det gjelder homofili så kan man mene så mye, men man må uansett kunne behandle mennesker med andre legning på samme måte som de man anser som "rettlevende". Men jeg tenker også at et trossamfunn må kunne si hva deres mening om saken er, og hva som undervises ved deres skole og så må det være enhvers valg om de vil "utsette" seg for slike ytringer og tanker om livet.Når skal de religiøse forstå at det ikke er homofile menn som utgjør et problem?-Vi ønsker å møte alle homofile med respekt og kjærlighet.
Man kan fort få en følelse av at det ønsket ikke er alt for sterkt...
Jo flere av dem jo flere damer på oss andre!!
Problemet er jo lesbiske damer!!!
Nei seriøst. Så lenge de ikke er homofile selv er jo ikke dette et "problem" som i det hele tatt angår dem.
Og om de selv er skaphomser? Ja "so what??"
All den energien som brukes på noe som er en så klar "ikke sak"!!
Paragraf 2 har alltid vært sterkt påvirket av presteskapet, og har alltid vært en skamplett i norsk lovverk. Men den går i riktig retning og den bedres for hver revisjon.Jeg synes det er mange gode tanker i innlegget, men Norge er enn så lenge definert som et land med kristent og humanistisk verdigrunlag så helt nøytralt er det ikke. Dette ble vedtatt av enstemmig storting i mai 2012. Jeg er ellers enig i at et skille mellom kirke og stat er nødvendig og ser jo nå ut til å komme.
Paragraf 2 i grunnloven:
Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten og Menneskerettighederne.
Trossamfunn og enkeltmennesker skal få lov til å mene og preke alt hva de måtte klekke ut. Det er deres rett. Men det spørs om det er riktig å forvente at det offentlige skal finansiere skoler basert på slike prinsipper, og betale for en indoktrinering av barn. Barna har jo som oftest ingen innflytelse på hvilken skole de havner på. Når de kommer på videregående nivå er de gammel nok til å kunne velge selv, hvis de ikke er alt for skadet mentalt etter på ha vært eksponert for religiøs påvirkning gjennom hele oppveksten.Jeg synes Spiralis har en god tilnærming til mye innen tro. Når det gjelder homofili så kan man mene så mye, men man må uansett kunne behandle mennesker med andre legning på samme måte som de man anser som "rettlevende". Men jeg tenker også at et trossamfunn må kunne si hva deres mening om saken er, og hva som undervises ved deres skole og så må det være enhvers valg om de vil "utsette" seg for slike ytringer og tanker om livet.