Til en litt mer jordnære fortelling.
Maskineriet som vi lekte med er rett så vel kjent og vår felles konklusjon der og da på diskanter ble vel publisert for lengst.
Før jeg går lengre i fortellingen og beskrivelse av lytte inntrykk må jeg passe på å ennå en gang berømme JoHoo og familie for deres gjestfrihet og utsøkte lammestek.
Noen timer på landeveien blir til ingen ting når vi samles rundt spisebordet på Silfrastadir og nyter god Islandsk kost og mer mediterian drikke. Det er et privilegium å ha slike venner å besøke.
Nå til noen lytte inntrykk. De er som vanlig lite vitenskaplige og ikke spesielt strukturerte.
Ikke er jeg noe tess på å disikere ting i frekvensbånd eller bruke alle de utrykkene som gjerne brukes av de mer skriveføre i hobbyen. Men jeg er glad i musikk og det som beveger meg gjør nettopp det.
JoHoo har selv forklart hvor han synes at 2360 hornet har sine svake sider, noe som jeg er helt enig med han i. Men for et tøft horn, ikke minst visuelt.
Etter de siste elemnet byttene i midbasshorna må jeg si at jeg knapt har opplevd noe så bra på den fronten før, men bedre blir det helt sikkert, AL har mer å by på.
Noen få ord om rommet. For det første et veldig hyggelig og behagelig rom å være i.
De intuative og mer utforskede grepene som JoHoo har tatt under byggingen gir gode resultater.
Absorbsjon på sidevegger og bak anlegget er under prøving og det vil nok bli iverksatt noen grep i taket også. De tiltakene og den total oplevelsen som rommet allerede gir vil gi JoHoo og familie et meget flott lytterom og samlingsted, en ypperlig kombinasjon.
Det er klart at det gejnstår noen estetiske utfordringer men han fikk en smørrebrød liste på avhjelpende tiltak, blir nok dugendes på den fronten også til slutt
En av de tingene vi lyttet til er en ikke helt ukjent innspilling med Loui Armstrong. Det hører til historien at jeg hadde nyligen hørt samme innspilling, den gangen på vinyl, avspilt på demo av noe avsindig dyrt utstyr. Det ble av flere kommentert at i den settingen der det foregik flere forskjellige oppvisninger med lytte seanser at denne var bland de alller beste. Noe som jeg på en måte var enig i.
Men hjelpe meg, denne musikken fra en digital fil gjennom JoHoo sitt hjemme snekkrete anlegg drevet av noen billige kino forsterkere knuste den demoen så ettertrykkelig at det var nesten uvirkelig.
Om zeppelin var imponerende på full blast kommer stor riggens fremføring av Mahlers 5 å sitte i hukommelsen lenge. Lydtrykket i lytteposisjon lå vel omkring 110 dB, ikke avsindig høyt men god guffe. Hei og ho, nå fikk Skramstad horna jobba. Et hvert anslag på pauker, en hver dirrende bass streng var der, hele je....la orkestret var der. Midt forran meg, hvordan et helt simfony orkester fikk plass i JoHoo stova er mer en jeg kan forklare. Kanskje han driver med trolldom alikevel. Men jeg var virkelig på første rad.
Nå er han i gang med nye eksperimenter, vidunder hornet 2384 er ankommet Silfrastaðir og begeistringen virker stor. Jeg gleder meg til å høre.
Men det blir neste reise brev
H
ps. Inkvisisjonens straffe utmåling er untatt offentligheten