Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Å skyve rundt på høyttalere har absolutt noe for seg. Ikke bare toe-in, men også for å finne punktet hvor de snakker best sammen med rommet. 😄
    Definitivt. Jeg har dessverre ikke mye å gå på når det gjelder plassering, jeg kan ikke dra høyttalerne lengre ut i rommet uten at det blir protester fra resten av familien, ei heller minke avstanden mellom dem. Det må være en sikkerhetssone mellom stolene og høyttalerne, da stolene titt og ofte blir brukt som karuseller av både besøkende og eget avkom. Ideelt sett skulle jeg hatt en ordentlig bakvegg å klistre høyttalerne i da de er designet for det, men tror ikke det faller i god jord å blinde to av vinduene for å få bedre lyd. Nå står subene 1cm fra vinduskarmen, så lengre bak går ikke. Hvordan et vindu fungerer som bakvegg vet jeg ei heller ikke.

Sist redigert:

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    38.687
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt! Har aldri hatt en OC-9 selv, fikk mer godfot for 33-serien, men har titt og ofte tenkt at det kunne vært gøy å teste en av OC-9'erne også.
    Plutselig skjer det. 😇

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.739
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Uff, ikke bra. Kan tydeligvis være vanskelig, har selv mottatt flere skadede pakker fra Japan. Heldigvis ordner Buyee opp.
    Men men, det er jo noe av risikoen ved å kjøpe gammelt utstyr fra andre siden av jorden.

Jeg får vel legge ut et lite prosjekt bilde i tråden din siden det var her mye av inspirasjonen til gammel platespiller kom...

Nå dro jeg også på meg en liten McIntosh 6-kanals bilforsterker i nabolaget, og ja den er også stor!

Plinth som kom skadet i dag er et godt gammelt Lead-Console Grandee til min SP10 mk2 prosjekt fra ragwos nabolag.
    FR-64s tone arm og DS-Audio W2 pick-up har også blitt kjøpt inn gjennom Buyee fra Japan det siste året.

Ny loddebolt er klar for aksjon på både sp10 og McIntosh forsterker..

20260127_185701.jpg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Men men, det er jo noe av risikoen ved å kjøpe gammelt utstyr fra andre siden av jorden.

Jeg får vel legge ut et lite prosjekt bilde i tråden din siden det var her mye av inspirasjonen til gammel platespiller kom...

Nå dro jeg også på meg en liten McIntosh 6-kanals bilforsterker i nabolaget, og ja den er også stor!

Plinth som kom skadet i dag er et godt gammelt Lead-Console Grandee til min SP10 mk2 prosjekt fra ragwos nabolag.
    FR-64s tone arm og DS-Audio W2 pick-up har også blitt kjøpt inn gjennom Buyee fra Japan det siste året.

Ny loddebolt er klar for aksjon på både sp10 og McIntosh forsterker..

Vis vedlegget 1176261
    Veldig hyggelig at du har tatt over stafettpinnen og sørger for jevnlig tilførsel av el-avfall fra solens rike! Bare peis på med bilder!

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    O helga natt, hvor Dirac/jeg har køddet det til etter nye målinger i går kveld! Det låter hoppetau og gammal boomblaster, og Dirac innførte delay på hele 0,42 ms på venstre høyttaler, så stereoperspektivet ble helt forskrudd. Jeg skulle heller tålmodig sett reklamen i går på TV2 og fått med meg ballekbragden i Madrid. Nullstilling og nye målinger må til, men stua er p.t. befolket og bevalpet, så det får bli til kvelden . Heldigvis låter det flott uten korreksjon i bunnen også, så jeg tror jeg overlever, dog med et nødskrik.

Sist redigert:

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Hardt liv i isødet for øyeblikket. En valp sover i ene stua og influensabarn i andre, så det blir lite frekvenssveip her nå. Får heller drikke kaffe, nyte utsikten og høre på vinden som river i husveggene.
    PXL_20260129_124251266.MP.jpg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Måle, måle, måle, måle, måle. Frekvenssveip gikk akkurat samme gåsehuden som musikk som treffer midt i hjertet. Har herved sluttet med musikk og lytter utelukkende til sveip og ser på grafer. Sparer masse på å si opp strømmeabonnementer samt ikke kjøpe vinyl. Kan varmt anbefales!
    PXL_20260129_214913233.MP.jpg

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    30.963
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Dirac (live) og "frekvensgardinen" er spennende tema. Jeg vet ikke hva du anbefaler @SigbergAudio hos meg med mine Magnepan 1.7 (i mitt rom) fungerer det klart best 20-20.000hz. jeg har testet (og lagret) både 200hz og 1000hz.
    Når jeg hadde Gradient Revolution så fungerte det klart best med opp til 250hz.

Magnepanene mine har noe voldsomt peak på toppen så det er greit å tenme dem litt.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    10.518
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dirac (live) og "frekvensgardinen" er spennende tema. Jeg vet ikke hva du anbefaler @SigbergAudio hos meg med mine Magnepan 1.7 (i mitt rom) fungerer det klart best 20-20.000hz. jeg har testet (og lagret) både 200hz og 1000hz.
    Når jeg hadde Gradient Revolution så fungerte det klart best med opp til 250hz.

Magnepanene mine har noe voldsomt peak på toppen så det er greit å tenme dem litt.

For våre systemer anbefaler jeg opp til 3-500hz maks da de har ganske jevn spredning. Så ting som Dirac (eller andre slike systemer) "ser" og eventuelt retter opp av ujevnheter vil sjelden oppleves som ujevnheter i praksis, så i steden ender det opp med å ødelegge direktelyden som allerede er som den skal.

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Hvor høyt opp i frekvens lar du Dirac jobbe?
    Har latt Dirac gjøre jobben opp til enten 170 eller 380 Hz, ut fra smak og behag og en liten festkul som rommet bidrar med fra 200-300 Hz. Har korrigert høyere opp tidligere, som bildet viser eksempelvis 700 Hz, men der er det ingen positiv hørbar effekt synes jeg, ei heller målbar.

Sist redigert:

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    [OCD]
    Dirac la inn delay og gainendringer mellom høyre og venstre høyttaler på korreksjoner uten at jeg helt forsto hvorfor. Tidligere har det ikke vært et problem. Det viser seg at mikrofonplasseringen på første måling er helt essensiell og krever millimeterpresisjon(ish) for å ikke kødde det til med delay og nivåforskjell på venstre og høyre høyttaler. Jeg har med andre ord hatt flaks tidligere. Nå skiller 0,2 dB og 0,05 ms vs 2,5 dB og 0,52 ms før petimeterplasserign av mikrofonen. Automagien gjorde mye rart med stereoperspektvet med mikrofonen ørlite til venstre for senter, under 5 cm feilplassert, som Dirac regnet ut ble 17 cm, sikkert ut fra snittmålinger der alt kom litt skjevt ut. Det kan jo korrigeres for i etterkant, men implementasjonen av korreksjonene i miniDSP SHD gjør at selv om korreksjonene er skrudd av, ligger delay og nivåforskjell inne hele tiden. 0,5 ms har sannsynligvis ikke så mye å si når jeg korrigerer til 150ish Hz, men med fullfrekvent korreksjon er det vanskelig å vite hva Dirac tar høyde for i korrigeringen, og hvordan dette påvirker sluttresultatet.

Løsningen ble laservater fra senter mot lytteposisjon, til tuppen av mikrofonen.
    PXL_20260202_151805252.jpg

Spot on!
    PXL_20260202_201114100.jpg

[/OCD]

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.953
    Torget vurderinger
    0
    [OCD]
    Det viser seg at mikrofonplasseringen på første måling er helt essensiell og krever millimeterpresisjon(ish) for å ikke kødde det til med delay og nivåforskjell på venstre og høyre høyttaler.
    [/OCD[
    Folkene bak Dirac er veldig nøye på at den første målingen skal utføres korrekt,
    men så er de mest fokusert på lyd i flere kanaler enn 2-kanal og da kan mye bli
    slik det ikke bør være ift. Stereo når lydbildet analyseres..... :unsure:

hvego

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    792
    Ankommet og pakket opp. Men hvilken tweak er det egentlig? IMG20260203151130.jpg

hvego

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    792
    Det er en feil med anlegget eller rommet mitt - eller ditt: Utsikten er motsatt! Her er jeg med ryggen til anlegget. Kanskje det er en sak vi må ta opp med Trollmannen fra Ås?

IMG_20260203_154913.jpg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    25.782
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    44
    Hadde helt glemt min egen pakke!
    PXL_20260202_231301908.jpg

Tada!
    PXL_20260202_231318552.jpg

Blir spennende å teste denne igjen, var første MC pickup jeg hadde.
    PXL_20260202_231413738.jpg

Det følger med perks!
    PXL_20260202_231837197.jpg

Sort aluminiumshus til de dagene det skal låte mørkt med avgrunnsdyp sort bakgrunn, og sølv de dagene lydbildet trenger ekstra gnist og luftighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn