Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vinterværet har meldt sin ankomst med regn, vind og to plussgrader. Jeg har gått i hi med Ane Brun.
    Screenshot_20221205-125734.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nå i vater og klar for arm når styltene ankommer.
    PXL_20221205_191911994.jpg

    Ble en real low rider grunnet vekta. Gikk akkurat å justere inn topplaten med resten av plinthet litt off, med viten og vilje.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nytt bekjentskap.
    Screenshot_20221205-203704.png

    Daniel Herskedal har hatt en finger med i spillet her også. Mye bra fra den kanten.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Great news! Stylten er ankommet!
    PXL_20221206_155613817.jpg

    Godt jeg fikk vatret opp Gerrard i går. Hvis Murphy ikke kommer på besøk i ettermiddag kan det hende at jeg kan høre på rillestøy og IGD i kveld.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.686
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det der med vinkling er vel ikke så svart-hvitt som svart-hvitt skriver? 🧐
    Kommer an på hva konstruktør har tenkt. Trur eg.
    Pleier selv normalt å ha en sånn «se litt av innsiden» vinkling. Type aksene krysser 1-2 meter bak hodet. Eller noe sånn.
    Likevel litt rart du fikk mindre presisjon og solid senter, hvis jeg leser deg rett, med mer vinkling?
    Pleier å være større lydbilde og mindre presisjon med høyttalerne mindre vinklet mot lytteposisjon.

    mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer!

    Forøvrig trodde jeg at Murphy leide hybel hos deg.

    Mvh
    Han gjør det, men han ukependler, så i helgene har jeg det ofte litt greiere. Nå er det som kjent midt i uka, og han er i fullt arbeid.
    PXL_20221207_114247594.jpg

    Å få på plass tonearmskabelen når spaceren festes i en 10 mm plate blir en utfordring. I kjent SME-stil kommer pluggen ut på siden og ikke nedover, som er eneste alternativet med spacer. Jeg må altså snu pluggen på kabelen 90° og fjerne guideskruen. Da er vi kommet til min favoritthobby, lodding av tykke kabler på alt for små terminaler.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det der med vinkling er vel ikke så svart-hvitt som svart-hvitt skriver? 🧐
    Kommer an på hva konstruktør har tenkt. Trur eg.
    Pleier selv normalt å ha en sånn «se litt av innsiden» vinkling. Type aksene krysser 1-2 meter bak hodet. Eller noe sånn.
    Likevel litt rart du fikk mindre presisjon og solid senter, hvis jeg leser deg rett, med mer vinkling?
    Pleier å være større lydbilde og mindre presisjon med høyttalerne mindre vinklet mot lytteposisjon.

    mvh
    Mr. Putzey er opptatt av jevn horisontal spredning, så 30° vinkling er ikke et must. Alt over 10° bør være greit, se måling lengre opp. Grunnen til at presisjon og senter lider med mer vinkling er at Audiolensefilteret er laget med mindre vinkling. Hvis jeg bruker filteret med ny plassering flytter senter seg opp og til høyre en smule. Hvis jeg ikke bruker filteret er senter i senter, men akustiske uhumskheter i rommet blir ikke korrigert for, og presisjonen lider av den grunn. Et par nye målinger med Audiolense må altså til.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Han gjør det, men han ukependler, så i helgene har jeg det ofte litt greiere. Nå er det som kjent midt i uka, og han er i fullt arbeid.
    Vis vedlegget 874684
    Å få på plass tonearmskabelen når spaceren festes i en 10 mm plate blir en utfordring. I kjent SME-stil kommer pluggen ut på siden og ikke nedover, som er eneste alternativet med spacer. Jeg må altså snu pluggen på kabelen 90° og fjerne guideskruen. Da er vi kommet til min favoritthobby, lodding av tykke kabler på alt for små terminaler.
    Jeg kjenner igjen problemet. Her i tkr Towers hadde jeg noe tilsvarende. Et litt for tykt armbord gjorde at SME- kontakten bare var fritt bevegelig når armsøylen var senket så langt det gikk. Det igjen førte til at VTA ikke kunne stilles, armen skrånet oppover…..

    45CF7FA2-83BA-46FB-A6CB-8CEE634045DE.jpeg

    Løsningen ble å forhøye armbasen med et stykke kryssfiner. Jeg tror at det var sort skokrem jeg brukte for å farge det sort

    Etter prinsippet om at et godt provisorium holder evig spiller jeg på 5. året med den slik.


    Mvh

    Edit: Ellers synes jeg at 90 graders kontakter er en uting, og jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor SME insisterer på å bruke dem
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tre av fem tatt. Er tredjepartsplugg så utrolig knotete å lodde. Dagens farge er gul. Sikrer at alt er i fase. Gul ved gul ved gul ved gul ved gul. Blir ikke enklere.

    PXL_20221207_131932972.jpg


    Hurra!
    PXL_20221207_134627111.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Mr. Putzey er opptatt av jevn horisontal spredning, så 30° vinkling er ikke et must. Alt over 10° bør være greit...
    Med et knippe test-filer så oppnår du optimal vinkling ift musikken og lydbildet.
    Alt annet er på høyde med god gjetting....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.686
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Med et knippe test-filer så oppnår du optimal vinkling ift musikken og lydbildet.
    Alt annet er på høyde med god gjetting....
    Jeg tror @ragwo prøvde å forklare dette i resten av innlegget du klippet fra.

    Ragwo;
    Høres ut som det er passe kraftige greier det AL, som gjør fysisk plassering til en øvelse som medfører ny runde måling og filtermekk?
    Både imponerende og samtidig noe å ha litt respekt for. Et sånt verktøy i uvørne hender kan skape trøbbels. 😅

    mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Med et knippe test-filer så oppnår du optimal vinkling ift musikken og lydbildet.
    Alt annet er på høyde med god gjetting....
    Både ørene og målinger brukes, så regner med at det blir bra. Har ikke hatt problemer før jeg begynte å lefle med vinklingen uten å korrigere på nytt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg tror @ragwo prøvde å forklare dette i resten av innlegget du klippet fra.

    Ragwo;
    Høres ut som det er passe kraftige greier det AL, som gjør fysisk plassering til en øvelse som medfører ny runde måling og filtermekk?
    Både imponerende og samtidig noe å ha litt respekt for. Et sånt verktøy i uvørne hender kan skape trøbbels. 😅

    mvh
    Helt rett, ved endring av høyttalerplassering må nye målinger gjøres og nytt filter lages og importeres i Roon. Blir litt jobb, heldigvis får jeg god hjelp av @Twsts som er Audiolenseninja. Det er definitivt mulig å måle seg helt bort, men det bruker å bli veldig bra til slutt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Både ørene og målinger brukes, så regner med at det blir bra. Har ikke hatt problemer før jeg begynte å lefle med vinklingen uten å korrigere på nytt.
    Vinkling må være på plass før korrigering...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det der med vinkling er vel ikke så svart-hvitt som svart-hvitt skriver? 🧐
    Kommer an på hva konstruktør har tenkt. Trur eg.
    Pleier selv normalt å ha en sånn «se litt av innsiden» vinkling. Type aksene krysser 1-2 meter bak hodet. Eller noe sånn.
    Likevel litt rart du fikk mindre presisjon og solid senter, hvis jeg leser deg rett, med mer vinkling?
    Pleier å være større lydbilde og mindre presisjon med høyttalerne mindre vinklet mot lytteposisjon.

    mvh
    «Det der med vinkling» er ikke annet enn ren fysikk, dvs. at den viste trekanten angir der hvor direktelyden er helt på aksen og dermed minst farget.

    Figuren jeg viste, er hentet fra Focal. Andre produsenter viser variasjoner av samme figur, som her:

    28B91E2D-2186-443A-A21F-DFA3D7FD08E1.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Der er vi enige. Mitt poeng er at en ordentlig måling med dertil korrigering alltid gjør resultatet bedre, i mine ører.
    Ja, en ordentlig plassering gir en ordentlig måling og korrigeringen til slutt gjør det den kan best (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    «Det der med vinkling» er ikke annet enn ren fysikk, dvs. at den viste trekanten angir der hvor direktelyden er helt på aksen og dermed minst farget.
    Figuren jeg viste, er hentet fra Focal. Andre produsenter viser variasjoner av samme figur, som her:
    Vinkling for best lydbilde er i beste fall et sted å begynne vedr. produsentenes forslag. Det er alltid mer å hente mtp forbedring av lydbildet....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vinkling for best lydbilde er i beste fall et sted å begynne vedr. produsentenes forslag. Det er alltid mer å hente mtp forbedring av lydbildet....
    Reflektert lyd kan påvirke persepsjonen eller opplevelsen. Det man hører, er naturligvis summen av direktelyd og reflektert lyd. Direktelyden teller mest, og den kommer altså i sin reneste form på aksen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Murphy har vært på besøk hos min lokale skruepusher. En tom hylle møtte meg da jeg skulle plukke opp M3x40.Det er ikke første gang de roter med lagerbeholdningen.
    Screenshot_20221207-231945.png

    De har heller ikke fått endret nettsiden for å reflektere beholdningen, ikke første gang det heller. Heldigvis får de nye skruer en gang i neste uke, noe som hjelper meg niks og nada. Jeg vil nødig identifisere etablissementet, kan si så mye at temaet der er bil.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Et teknisk spørsmål sent på kvelden. Jeg har lært av internett at masse er veien å gå for å få Gerrard til å synge i falsett, derav blingplatematten på 6 kg og planene om et plinth av rent panserstål. SME-plinthet som jeg bruker nå satser alt på avkobling fra omverdenen med fjører. I den mellomfasen jeg er nå, burde jeg satse på mest mulig avkobling? Det vil si gummiringer overalt der slikt kan festes, i topplaten altså. Gummiringer mellom drivverk og topplate og mellom spacer/arm og topplate. Skruene for å feste arm/spacer til topplaten kan også få seg noen gummiringer på muttersiden for å dempe vibrasjoner fra sponplata. Plinthet består av 85% luft og synger villig med på alt unntatt Kanye West. Ett sted går grensen, selv for et sponplinth.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Snart helg! Det feires med en kopp te på nattevakt.
    PXL_20221209_045208761.jpg

    Innser at jeg må få meg ny kopp. Den har nå en ekkel bismak av nazisme.

    Easy fix med Googles magiske viskelær. Bare synd det ikke funker i det virkelige liv.
    PXL_20221209_045208761~2.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^SME 3009 hadde avkopling av armbasen med gummiforinger. Setter en kopp Kan je?-kaffe på et av testverktøyene var Garrard 301.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tatt igjen tråden din. Siv Jakobsen var nytt for meg, meget flott musikk - takker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn