Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det hadde vært noe! Tror kona hadde vært veldig fornøyd hvis jeg hadde kastet ut vinylen og havnet på cd-kjøret i stedet. Plassbesparende til tusen, og tilsvarende tidsbesparende. Ikke mye å tweake på et godt cd-drev sammenlignet med en hauggammel mellomhjulsspiller.

    Nope, cunne ha vært, cun culer denne gangen.
    Jeg er en hundemann og ikke lengre cool i følge arvingene.
    Det er jo nødt å være crypto 😎

    Vis vedlegget 886789
    Det hadde vært det lureste jeg hadde gjort hvis det fortsatt var 2009, da en bitcoin kostet en dollar.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Comler? Cjøttcaker? Carbonader? Cocte poterer? Calverullader? Cocetorsc?
    Canscje det? Lenge siden jeg har spist comler,.og det nærmer seg screisesong igjen. Neida, det er noe helt annet, men fortsatt kjøkkenrelatert i de flestes øyne. Jeg, derimot, tenker kun hifi.
    4bcc0f79-ff94-4f45-adfb-844fcd08cc62.jpeg


    En passende pall med corianplater er på vei fra Tigerstaden til landsbyen i vinden. Nå burde det være mulig å lage plinth til Gerrard etterhvert.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Bondeanger.
    Nå må du ro deg ut av denne bakevja! Ta skrittet fullt ut og start forskning på Thorens Prestige. Det finnes helt sikkert restaureringsobjekter i denne ligaen også. Men for å få plass til alle delene du kommer til å kjøpe, må fruens ullnøster vekk! For alltid!!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for tipsene! Er i utgangspunktet mest interessert i et SP-10mk2-drivverk. Strømforsyning er ikke et must, men kjekt å ha.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Sketch up er visst noe jeg burde lære meg når jeg skal mekke plinth. Før jeg gyver løs på det, bruker jeg den analoge metoden. Ikke like nøyaktig, ikke like fancy men mye raskere. Målet er å snike inn plass til en 9" og en 12", noe som burde gå greit hvis jeg flytter 12" 4 cm mot høyre. På bildet ser dere plasseringen av 9" hvis jeg flytter drivverket.
    PXL_20230125_193233009.jpg

    Jeg har tatt utgangspunkt i avstand fra omdreiningspunkt til spindel på 230mm. SME 309 er der i lendet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har tatt utgangspunkt i avstand fra omdreiningspunkt til spindel på 230mm. SME 309 er der i lendet.
    De som lagar plint og monterer armer (litt som Dr. Frankenstein): er poenget berre at det skal vera oppgjeven monteringsavstand mellom spindel og lager (eller senter av armhola), elles kan armen stå kvar som helst langs denne sirkelen? Kva toleranser har ein å gå på?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    De som lagar plint og monterer armer (litt som Dr. Frankenstein): er poenget berre at det skal vera oppgjeven monteringsavstand mellom spindel og lager (eller senter av armhola), elles kan armen stå kvar som helst langs denne sirkelen? Kva toleranser har ein å gå på?
    Såvidt jeg har forstått kan armen stå hvor som helst langs sirkelen. Hvis jeg skal bruke SME-arm trenger jeg litt bedre plass da overheng blir justert ved å flytte hele armen. Braketten er ca 75x50 mm.

    IMG_20230125_211726_01.jpg


    Ser ut til at jeg greier å lure det til med et 401 drivverk, kan bli en del verre med SP-10 da det bygger mer i bredden. Går muligens med en 9" på høyre side og 12" bak. Ikke helt tradisjonelt oppsett, men ønsker å beholde kassen til plinthet.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Planlegging av avstiving ala @Valentino sin Thorens planlegges. Her er stjålet bilde fra hans tråd så folket kan se hvilket resultat jeg ønsker.
    54614A17-624C-490B-9D9E-12292C79E3AD.jpeg


    Etter å ha tatt av bunnplaten på plinthet ble jeg positivt overrasket. Det er alt forsterket med 20x20 mm trelist i bunnen. Hvis jeg legger på en trekant i hvert hjørne, har jeg anlegg for både bein og innerplinthet. Blir garantert ikke like pent som det @Valentino har, men bør funke fint likevel. Fant noe 22mm plank i vedstabelen, kappsagen må nok fyres opp i morgen hvis syndefloden har gitt seg.
    PXL_20230125_205939799.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Videre plinthdrodling. Planen er å bruke SD-puter mellom innerplinthet og kassen, og sorbothanebein mellom hylle og hele skaberakket. En utfordring kan bli vektfordelingen med potensiale for et plinth med seriøs slagside. Slik ser justert topplate ut uten drivverket montert. Lettere ute av vater.
    PXL_20230125_214519113.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Såvidt jeg har forstått kan armen stå hvor som helst langs sirkelen. Hvis jeg skal bruke SME-arm trenger jeg litt bedre plass da overheng blir justert ved å flytte hele armen. Braketten er ca 75x50 mm.
    Det gjev meining, ein sirkel har jo ikkje noka høgre- eller venstreside, så Alice måtte finna på ei elegant løysing.
    Skærmbillede-2018-06-18-kl.-11.07.15.png


    Likevel, dette har vore eit spørsmål eg har lurt lenge på, så du skal ha hjartans takk for å ha oppklara det for meg.

    Planlegging av avstiving ala @Valentino sin Thorens planlegges.
    OK, då durar eg vidare, sidan du openbert kan dette. Eg er nemleg svært interessert i mellomhjulsspelarar, så eg ser på det som ei investering for framtida å lura på slike ting (eg har lese tråden til @Pesquera med stor interesse).

    1. Eg har observert at mange går for massive plint til slike (og kanskje til DD?), noko som kanskje gjev meining sidan ordet kjem frå gresk plinthos for teglstein*. Men du vel ei løysing av typen "stiv kasse", à la Thorens > TD124 og Linn, og det har du sikkert tenkt mykje på.

    (Frå sida, fordi eg ikkje får det til å passa heilt i spørsmålet, har eg lese at EMT "helst" skal ha ei slags stiv og avfjøra krybbe).

    2. Eg har også sett at nokre koplar basen for armen mest mogleg av frå plintet, anten med lause, massive tårn på sida (desse kan umogleg ha ungar i hus) eller eit plint med to blokkar som berre heng saman i botnen. Er det noko du har tenkt på?

    3. Kva skal du med stabelen av corian?
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Tweedjakke
    Jeg tenker å lage et plinth av corian som passer inni sponkassen fra det glade 70-tall. Hvorfor det? Fordi jeg liker estetikken. Hvorfor corian? Vet ærlig talt ikke, men det er sånn passe dødt og veier et tonn, så blir en del masse. Corianplinthet skal ikke være borti 70-tallssponen annet via dempeputer i bunn som legges på de nye avstiverne som skal mekkes i dag. Delt plinth kan være en mulighet men har ikke vurdert det. Har sett på en sandwichløsning med et annet materiale innimellom, men har ikke landet på noe ennå. Avdempede armbord er definitivt en god idé for å unngå eventuelle vibrasjoner fra drivverket. Helt frakoblet armtårn blir det ikke grunnet sponkassen.

    Jeg er fullstendig novise på plinthbygging, så om dette blir bra er det ren og skjær nybegynnerflaks. Har heldigvis et par stødige plinthbyggere/snekkere i bakhånd, så hvis det blir bra skal æren gå den veien.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Tanken er altså at sponkassa er ein slags potteskjular? Ut frå det eg har lese om corian, verkar det perfekt som byggemateriale (og designa for å limast i blokk, også).

    Kva gjer du med toppen? Slik eg har forstått, heng Garrand på topplata? Vert den gamle toppen øvste laget i sandwichen?
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.503
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    1
    Her.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tanken er altså at sponkassa er ein slags potteskjular? Ut frå det eg har lese om corian, verkar det perfekt som byggemateriale (og designa for å limast i blokk, også).

    Kva gjer du med toppen? Slik eg har forstått, heng Garrand på topplata? Vert den gamle toppen øvste laget i sandwichen?
    Hahaha! Potteskjuler er spot on! Den gamle topplaten skal ikke brukes, den er laget av spon og er definitivt ikke egnet som plinthmateriale. Drivverket må også flyttes for å få plass til to armer. Topplaten blir laget i corian.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Her.
    Takk for tips, har sett annonsen, men jeg trenger ikke plinthet og armene. Stusser også litt over start/stoppknappen som er på halv åtte. Kan dog være en bagatell. Litt mystisk den sorte knappen til venstre for drivverket også. Mulig at ombyggingen til ekstern start/stoppknapp gjorde det vanskelig å tilbakestille spilleren til originalforfatning? Forøvrig kun spekulasjoner fra min side, men greit å sjekke opp i hvis en er interessert i å kjøpe spilleren.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn