R.E.S. + REW = ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Alfahannen mener jeg skal legge ut overlay, så da gjør jeg jo det :)

    Vis vedlegget 644839 Vis vedlegget 644839
    noen tanker her:
    -jeg kan ikke fri meg fra at dette må høres noe rart ut må så store avvik fra en «house curve».

    Det som er interessant er at du ikke er alene om å ha slike utfordringer med rommet som anlegget skal spille i. Jeg mener det har stor journalistisk verdi (hvis det finnes?) å undersøke hva som fungerer best for å gi en god opplevd gjengivelse av musikk og faktisk målt frekvensrespons. Dette er langt tettere på å bidra til verdi for leserne enn å evaluere komponenter under betingelser hvor de frekvensmessige avvikene (Og andre målte avvik) er så store fra en norm-kurve. Nå mener jeg å være saklig og ønsker ikke å provosere, men jeg ville ikke kunne tillegge tester av feks forsterkere eller signalkilder noen vesentlig verdi dersom de blir evaluert under slike forhold.

    Som nevnt tidligere tror jeg ikke det er lett å bli kvitt den brede dippen du har i grunntoneområdet med de høyttalerne du har og uten noen form for eq. Jeg tror det er et resultat av destruktiv interferens som følge av avstand fra høyttalere til front- og sidevegg. Det jeg er ganske sikker på ville løst problemet er en 2+2 løsning med aktiv deling som feks en Lyngdorf løsning med «boundary gain woofers» delt over der hvor dippen forsvinner (400-500hz). Da kan du plassere toppene ut i rommet for å skape et behagelig stereoperspektiv. I praksis vil du da bruke eq til å ta ned toppene i bassresponsen.

    For øvrig fra REW:
    Variable smoothing is recommended for responses that are to be equalised. Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så abstraktet fra en vitenskapelig artikkel av Henrik Staffeldt og Erik Rasmussen:

    The perception of timbre evoked by sound reproduction in a room has been studied in a series of listening tests. The results indicate that equal timbre of sound reproduction in two different rooms can be obtained if the two systems produce equal steady-state ⅓-octave spectra at the entrance of the listener's ear canal. The often-encountered high-frequency roll-off seen on frequency-response curves of loudspeaker-room systems originates from diffraction phenomena at the head and external ear. The diffraction is described by the amplitude characteristics of the head and external ear. Finally, a subjective frequency-domain description is demonstrated which makes possible a graphical display of the subjectively-perceived frequency response of a loudspeaker-room system.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Link?
    Er det snakk om rommåling med dummy hode og mic i trimmehinne posisjon ?

    Hodetelefonresponsen For normalt oppfattet lyd er slett ikke en rett strek forøvrig,,, men en sterk stigning i diskant og så fall. Det ytre øret og øregang har en voldsom EQ effekt , men det er ikke så relevant ved høyttaler lytting.vi lytter ikke uten ytre øre. ;)

    Der er jo kjent at øre+hjerne oppfatter lyd anderledes enn en steady state mikrofon rommåling. Så hva som er flat/jevn/riktig utelse og hva som oppfattes som jevnt er ikke godt å si uten ekkofritt rom. Om direktelyden er jevn kan den reflekterte lyden være ujevn og motsatt(nesten) avhengig av spredningen til høyttaler og rommets beskaffenhet . Og hva hjernen tolker av direkte lyd og som refleksjoner betyr mye. Dette gir avvik mellom oppfattet lyd og målt lyd. Rommålinger er derfor en pekepinn og ikke fasit , tror nå jeg som sitter her og leser Floy Tooles bok om emnet
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Link?
    Er det snakk om rommåling med dummy hode og mic i trimmehinne posisjon ?

    Hodetelefonresponsen For normalt oppfattet lyd er slett ikke en rett strek forøvrig,,, men en sterk stigning i diskant og så fall. Det ytre øret og øregang har en voldsom EQ effekt , men det er ikke så relevant ved høyttaler lytting.vi lytter ikke uten ytre øre. ;)

    Der er jo kjent at øre+hjerne oppfatter lyd anderledes enn en steady state mikrofon rommåling. Så hva som er flat/jevn/riktig utelse og hva som oppfattes som jevnt er ikke godt å si uten ekkofritt rom. Om direktelyden er jevn kan den reflekterte lyden være ujevn og motsatt(nesten) avhengig av spredningen til høyttaler og rommets beskaffenhet . Og hva hjernen tolker av direkte lyd og som refleksjoner betyr mye. Dette gir avvik mellom oppfattet lyd og målt lyd. Rommålinger er derfor en pekepinn og ikke fasit , tror nå jeg som sitter her og leser Floy Tooles bok om emnet
    Ja, jeg har målt og lyttet så pass mange ganger gjennom årene at jeg innser at en enkelt måling ikke forteller hele historien. - og så må han huske at også en måling er bare et estimat på responsen - det er mange usikkerhetsfaktorer og variabler både på det måletekniske og psykoakustiske.

    her er link til artikkelen:
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Lurer på om det ikke er noen vei utenom DSP-korrigering på grunn av rommet. Har prøvd noen andre og mindre PMC-høyttalere nå som jeg også har målt på, og det ser ut som utfordringene stort sett er de samme med de høyttalerne.

    Budsjettet er litt begrenset for tiden, men håper å få prøvd en Anthem STR forforsterker. Den har innebygget romkorreksjon.

    Roy
     

    Vedlegg

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har prøvd noen andre og mindre PMC-høyttalere nå som jeg også har målt på, og det ser ut som utfordringene stort sett er de samme med de høyttalerne.
    Dette bør du merke deg som et Eureka øyeblikk! Velkommen til mafiaen! 😄
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har aldri vært motstander av ny kunnskap, særlig ikke når den har kommet etter egen prøving og feiling.

    Roy
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.510
    Sted
    Sørlandet
    Anthem ARC fungerer utmerket og er intuitivt og relativt enkel å betjene. Hva med å heller ta en mnd med gratis bruk av roon som har en utmerket DSP funksjon? Da kan du kombinere den funksjonaliteten med REW og ihvertfall få et inntrykk av hva DSP gjør med lyden hos deg?


    Mvh
    -BB-
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Lurer på om det ikke er noen vei utenom DSP-korrigering på grunn av rommet. Har prøvd noen andre og mindre PMC-høyttalere nå som jeg også har målt på, og det ser ut som utfordringene stort sett er de samme med de høyttalerne.

    Budsjettet er litt begrenset for tiden, men håper å få prøvd en Anthem STR forforsterker. Den har innebygget romkorreksjon.

    Roy
    Fysj og fy :) Jeg har hatt Anthem STR og det er så utrolig synd at de ikke har putta en skikkelig DAC i den boksen. Romkorreksjonen i den er god, men jeg endte uansett opp med å kjøre den som en analog pre, og da kunne jeg like gjerne kjøpe meg en skikkelig analog pre. Om du derimot er fornøyd med DAC'en i den, så slipper du i hvertfall å tenke på å ha særlig gode kilder foran den i kjeden :) Ikke minst de flotte analoge kildene dine... grøss og gru :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Fysj og fy :) Jeg har hatt Anthem STR og det er så utrolig synd at de ikke har putta en skikkelig DAC i den boksen. Romkorreksjonen i den er god, men jeg endte uansett opp med å kjøre den som en analog pre, og da kunne jeg like gjerne kjøpe meg en skikkelig analog pre. Om du derimot er fornøyd med DAC'en i den, så slipper du i hvertfall å tenke på å ha særlig gode kilder foran den i kjeden :) Ikke minst de flotte analoge kildene dine... grøss og gru :)
    Interessant. Vil uansett ikke ta noen avgjørelse før jeg har forsøkt. Spørsmålet er om romkorreksjonen hos meg vil utgjøre en forbedring som er større enn eventuelt dacen degraderer.

    Roy
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å prøve ut Minidsp SHD Studio med Dirac Live før du kjøper noe dyrt? Det er en ren digital boks som ikke gjør noe annet enn å korrigere digital kilde slik at man ikke lider under dårlig dac i det minste.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Hva med å prøve ut Minidsp SHD Studio med Dirac Live før du kjøper noe dyrt? Det er en ren digital boks som ikke gjør noe annet enn å korrigere digital kilde slik at man ikke lider under dårlig dac i det minste.
    Hadde jeg kun hatt digital kilde, ville det ikke vært noe problem, men jeg har også platespiller og jeg trenger noe som kan korrigere alle signalkildene, ikke bare digitale.

    Altså er jeg avhengig av analog inn og analog ut. Usikker på om den miniDSPen har det.

    Denne har det definitivt, men er jo heller ikke helt gratis.


    Roy
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Interessant. Vil uansett ikke ta noen avgjørelse før jeg har forsøkt. Spørsmålet er om romkorreksjonen hos meg vil utgjøre en forbedring som er større enn eventuelt dacen degraderer.

    Roy
    Jeg har ett todelt syn på den boksen, for jeg synes den er knallbra om du ønsker å benytte deg av dens innebygde DAC, Phono og koble til kilder som ikke er på ett vesentlig høyere nivå ytelsesmessig og er happy med det. Då får du utnyttet romkorreksjonen uten at du tenker så mye på at den tar bort detaljer og dynamikk. Den gjør heller ikke nødvendigvis det da.

    Men om du begynner å koble på kilder som du er vant med at graver frem alt og klinker til med enestående dynamikk, ja da blir fort synet litt annerledes.

    Men om rommet ditt er helt håpløst, kan det jo hende plussene er større enn minusene in the end...
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hadde jeg kun hatt digital kilde, ville det ikke vært noe problem, men jeg har også platespiller og jeg trenger noe som kan korrigere alle signalkildene, ikke bare digitale.

    Altså er jeg avhengig av analog inn og analog ut. Usikker på om den miniDSPen har det.

    Denne har det definitivt, men er jo heller ikke helt gratis.


    Roy
    Du kan jo bare skaffe deg en billig A/D converter, så blir det likt med Anthem :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Par velplasserte subber styrt av en dsp, med lav deling og slakke filter og litt eksperimentering, så skal du se at ting faller mer på plass. Da kan du bevare din analoge linje parallelt og la PMC leve sitt eget liv. Du er fortsatt velkommen @R.E.S. om du vil oppleve prinsippet in action. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.510
    Sted
    Sørlandet
    Hadde jeg kun hatt digital kilde, ville det ikke vært noe problem, men jeg har også platespiller og jeg trenger noe som kan korrigere alle signalkildene, ikke bare digitale.

    Altså er jeg avhengig av analog inn og analog ut. Usikker på om den miniDSPen har det.

    Denne har det definitivt, men er jo heller ikke helt gratis.

    Roy
    Som en test så for å sjekke om DSP bidrar positivt eller negativt så trenger du vel bare å låne en enkel sak eller benytte mulighetene som Roon (og forsåvidt også Audirvana) tilbyr deg. Helt gratis og effektivt.

    Jeg vet det finnes kresne lyttere der ute som faktisk foretrekker Roon sin DSP fremfor relativt dyre boksløsninger.

    -BB-
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fysj og fy :) Jeg har hatt Anthem STR og det er så utrolig synd at de ikke har putta en skikkelig DAC i den boksen. Romkorreksjonen i den er god, men jeg endte uansett opp med å kjøre den som en analog pre, og da kunne jeg like gjerne kjøpe meg en skikkelig analog pre. Om du derimot er fornøyd med DAC'en i den, så slipper du i hvertfall å tenke på å ha særlig gode kilder foran den i kjeden :) Ikke minst de flotte analoge kildene dine... grøss og gru :)
    Hmm, jeg har ikke hatt samme opplevelsen som deg. Jeg er strålende fornøyd med min STR pre. Hvilke kilde/tilkoblinger brukte du som du ikke synes ble bra? For meg var det en del tilvenning/prøving og feilinh før jeg fikk til romkorreksjonen slik jeg ønsket. Std instillingene ble for lyst for meg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Avshop har jo gått helt av skaftet prismessig, tydeligvis. :oops:
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hmm, jeg har ikke hatt samme opplevelsen som deg. Jeg er strålende fornøyd med min STR pre. Hvilke kilde/tilkoblinger brukte du som du ikke synes ble bra? For meg var det en del tilvenning/prøving og feilinh før jeg fikk til romkorreksjonen slik jeg ønsket. Std instillingene ble for lyst for meg.
    Det var ikke at noen tilkoblinger i utgangspunktet var bedre eller dårligere enn noen. Men jeg koblet til kilder via XLR, USB , digitale innganger, så synes jeg ikke den klare å levere det fulle potensialet ut igjen.
    Jeg skaffet meg den år jeg hadde Ø Audio Icon med Arendal subber, og det er liten tvil om at du her får til noe du ikke gjør uten de muligheter som foreligger mtp deling, forsinkelse, fase osv. for å kunne integrere subber skikkelig.

    Det hjalp veldig når siste versjon av rokorrigeringen kom, ble vesentlig enklere å tilpasse for egne ører.

    Ikke at jeg da hadde det råeste av utstyr ellers, men jeg synes ikke den klarte å levere dynamikken eller oppløsningen som PS Audio DSJ hadde, samt en fullt oppgradert Oppo 205 som var kilder tilkoblet.

    Så kjøpte meg meg ett par T+A Criterion 110S og kvittet meg med subbene. Det var da jeg fant ut at en ren pre uten en innebygget tryllekunstner funker bedre for meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om det ikke er noen vei utenom DSP-korrigering på grunn av rommet. Har prøvd noen andre og mindre PMC-høyttalere nå som jeg også har målt på, og det ser ut som utfordringene stort sett er de samme med de høyttalerne.

    Budsjettet er litt begrenset for tiden, men håper å få prøvd en Anthem STR forforsterker. Den har innebygget romkorreksjon.

    Roy
    Prøv noe annet enn PMC da vel, PMC har en ganske avvikende frekvensgang fra normen for å si det forsiktig . Et par stativhøyttslere fra Dynaudio har jeg hørt gi meget bra lyd på under 10m2
    Eller Du kan få prøve mine TQWT gratis om du har en sterk kamerat som kan bære. De går ikke så lavt i bassen som PMC og har en ganske jevn frekvensgang
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Avshop har jo gått helt av skaftet prismessig, tydeligvis. :oops:
    Tror ikke det er der prisberegningen ligger, men dette er toppmodellen til MiniDSP, og prisen rimer godt med det man ser i utlandet. (modellen under som kun har digital, ikke analoge innganger koster mye mindre)

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    prøvde meg for moro skyld litt fram i Roon nå, og jeg klarer å redusere "boomingen" i bassen når jeg spiller høyt, så godt mulig dette er veien å gå

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Brukervennligheten og Dsp funksjonen til Roon er så bra at jeg kjøpte livstidsversjonen
    Har ikke fått sjekket dspen Lydmessig mot den som er i preampen min, men Roon kan ta verdier fra REW og resultater er bra visuelt. Ser for meg At software dsp lett kan Gi hard konkurranse for hardware bokser .
     
    Sist redigert:
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg hadde nok mye av det samme problemet som deg, dog litt større som så muligens ikke like ille.

    HaddeT+A Criterion 110S som er transmisjonlinje på to 10" bass. Spiller dypt så det holder, men fikk ikke temmet dem.
    Nå har jeg Piega 80.2 som er tilsvarende dyr med 2 stk 10" som spiller omtrentlig tilsvarende dypt, men jeg fikk bort pukkel bassen når jeg plugget igjen bass porten. Noen ganger ligger svaret i nye høyttalere :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Spent på å se hva du ender opp med her, Roy. Jeg liker også å teste ut DSP i Roon, men utfordringen er jo å få med platespilleren (og CD-spilleren).
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest hele tråden. Men har du vurdert noen skikkelige trykkbasserte bassfeller? Tror det kan være håp for de fleste rom. Ser at du har bassfeller, men er de bra nok?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Har ikke lest hele tråden. Men har du vurdert noen skikkelige trykkbasserte bassfeller? Tror det kan være håp for de fleste rom. Ser at du har bassfeller, men er de bra nok?
    Har passive og har prøvd aktive. Utfordringen er at jeg sitter helt inntil bakvegg og ikke har plass til bassfeller i de hjørnene, kun bak høyttalerne.

    Roy
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.360
    Antall liker
    35.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Løsningen blir å finne musikk som er så fengende at en totalt gir blaffen i hvordan det låter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi har et tilfelle her av rom og og høyttaler mismatch siden han opplever bassen som altfor dundrende , en høyttaler med annen Og tidligere avrulling I bassen kan bli et bedre Utgangspunkt
    Jeg har selv prøvd oppstilling på kortveggen og langveggen hos meg . Det gir vanvittig forskjellig resultat . Langveggen gav meget jevn bass med bare en dip ved 100hz og en fremtredende vokal. På kortveggen fikk jeg flere store bass svingninger på +20db og -16db og mer tilbaketrukket vokal . Som et vilt forsøk kan jo RES prøve det samme selv om det ser rart IT kan det bli enn forbedring med helt annen oppstilling
    Blås i at høyttalervinkel blir under 60 grader , do får også hjelp av at døren bak lytteposisjon kan være åpen og unngår å sitte med hodet nær en vegg fet vil refusere bass betydelig og klare opp lyden
    Edit ; håpløs mobil autospell
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Løsningen blir å finne musikk som er så fengende at en totalt gir blaffen i hvordan det låter.
    Det blir en snever liste med hifimesse musikk .Hvor mye orker man av Keith dont to og liten pike med gitar eller Den sedvanlige jasstrioen. Messemusikken er utvalgt for di dn er flatterende og enkel å gjengi og lite avslørende
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Tror vi har et tilfelle her av rom og og høyttaler mismatch siden han opplever bassen som altfor dundrende , en høyttaler med annen Og tidligere avrulling I bassen kan bli et bedre Utgangspunkt
    Jeg har selv prøvd oppstilling på kortveggen og langveggen hos meg . Det gir vanvittig forskjellig resultat . Langveggen gav meget jevn bass med bare en dip ved 100hz og en fremtredende vokal. På kortveggen fikk jeg flere store bass svingninger på +20db og -16db og mer tilbaketrukket vokal . Som et vilt forsøk kan jo RES prøve det samme selv om det ser rart IT kan det bli enn forbedring med helt annen oppstilling
    Blås i at høyttalervinkel blir under 60 grader , do får også hjelp av at døren bak lytteposisjon kan være åpen og unngår å sitte med hodet nær en vegg fet vil refusere bass betydelig og klare opp lyden
    Edit ; håpløs mobil autospell
    Tanken er god og det ville helt åpenbart gitt bedre lyd, men rent praktisk er det umulig. For det første har jeg lytteposisjon i en sofa som går fra vegg til vegg. Den får jeg ikke flyttet, og dermed vil jeg ikke ha plass til den høyre høyttaleren.
    Den andre utfordringen er at jeg også ser tv og film i rommet. Det står en 65-tommers tv bak diffusorene og med atmoshøyttalere innfelt i taket, er det heller ikke ønskelig å vri lytteretningen.
    Jeg må med andre ord innfinne meg med å ha høyttalerne på den siden av rommet som de står, og sitte der jeg sitter.

    Roy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er problemfrekvensen som ligger i 80-100 Hz området som er den plagsomme og ikke den ved 45 Hz, så er det nok mulig løse det akustisk med effektive bassfeller. Om du kunne trekt sofaen ut ut 10-11 cm, så kunne man også fått på plass noe bak der om det trengs eller plassere noe opp mot taket i hjørnene. Jeg vet ikke hva du har prøvd av akustiske tiltak, men små hjørnebassfeller (GIK Tri-trap) basert på porøs materiale er ikke effektive nok i dette området.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Mindre bassrik høyttaler; KEF R3 Reference 1, Dynaudio stativ , Revel M16/106/126
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn