R.E.S. + REW = ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Godt å se en hifi journalist som oppdager HT og rommets betydning :)
    Jeg har alltid vært klar over det, men før jeg bygde om, hadde jeg bedre akustiske forhold. Det interessante med rommet mitt nå, er at det ligner mer på det mange andre er "belemret" med, og dermed er det også interessant å forske litt på hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    tar du med litt av bunnen av grafen får vi sett hvilken glatting som er brukt
    jeg prøver meg på langgveggen og sliter også med noen dype dipper i 200-400 området som bare er der uansett.
    Capture.JPG

    'enkeltpuntsmåling
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det er 1/6-del smoothing, så vidt jeg kan se.

    Roy
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva skjer om du bruker EQ på den 48 hz peaken eller evnt måler bare fra 60 hz og oppover? Blir det forskjell i størrelse på 90 hz pukkelen da?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Hva skjer om du bruker EQ på den 48 hz peaken eller evnt måler bare fra 60 hz og oppover? Blir det forskjell i størrelse på 90 hz pukkelen da?
    Vet ikke hvordan jeg EQer i REW for å endre 48hz-peaken (det er jo REW-programmet som er lydkilden når jeg måler), men når jeg måler fra 60 hz og oppover (jeg avsluttet ved 500 hz), så er målingene identisk som før. Jeg bruker jo frekvenssveip.

    Roy
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvordan jeg EQer i REW for å endre 48hz-peaken (det er jo REW-programmet som er lydkilden når jeg måler), men når jeg måler fra 60 hz og oppover (jeg avsluttet ved 500 hz), så er målingene identisk som før. Jeg bruker jo frekvenssveip.
    Ok, ble bare nysgjerrig på om det påvirker responsen å droppe den 48 hz bølgen, men selvsagt ikke når jeg tenker meg om :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Et triks man kan benytte med Roon og REW er
    1 gå til generator Og velge Sweep og Save Wav i stedet for Play. Da får man en fil man kan lagre på PC og spille i Roon . Husk en fil for hhv Left og Right Chanel time reference.
    2. Så starter man Measurement i REW med play file men med Lydutgangen på PC mutet. Samtidig starter man avspillingen i Roon med din Streamer som avspiller, da tror REW at den sweiper, mens det er Roon som spiller. Siden acoustic timing PIIP er lagt in i wav filen trigges målingen.
    3. Man kan da spille/måle/sveipe med og uten Roon EQ og se effekten direkte i plottet,
    4. En annen vi effekt jeg får er en mer perfekt impuls respons måling pga mindre timing drift i DAC/Roon

    Den andre måten å sjekke EQ effekt er å bruke white noise og evt moving mic. Men det gir kun frekvensrespons og ingen andre målinger .
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg må nok jobbe litt mer med høyttalerplassering. Nå forsøkte jeg med Cardas sin romkalkulator. Med 345 cm bredde på rommet, var anbefalingen 92.5 cm fra sideveggene og 154,5 cm fra bakvegg. Det er det beste resultatet jeg har hatt til nå med Fact 12. Jeg forsøkte både med toe-in (blå kurve) mot lytteposisjon og med høyttalerne spillende rett fram (rød kurve). Det var veldig likt i bassen på begge, men stor forbedring ved å ikke spille med toe-in fra 2500 til 11-12.000 hertz.

    Vis vedlegget 657684

    Peaken mellom 80-100 hertz er betydelig, og dippen jeg har mellom 140 til 450 hertz det samme. Det er også en dip rundt 1500 hertz. Ellers er det ikke så ille, synes jeg.

    Roy
    Er det målt en høyttaler? Hvis ikke, kan se ut som det er en litt unøyaktig mikrofonplassering på den ene målingen. Mulig jeg tar feil.
    For å finne ut forskjellene med forskjellig vinkling bør det måles på en høyttaler
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Er det målt en høyttaler? Hvis ikke, kan se ut som det er en litt unøyaktig mikrofonplassering på den ene målingen. Mulig jeg tar feil.
    For å finne ut forskjellene med forskjellig vinkling bør det måles på en høyttaler
    Med toe-in målte jeg kun med begge høyttalerne. Men mikrofonen ble ikke rørt mellom målingene.

    Roy
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Når du vri høyttalerne må du være sikker på at du ikke får ulik avstand til de to. I rommet mitt er en cm forskjell nok til store og merkelige avvik.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Når du vri høyttalerne må du være sikker på at du ikke får ulik avstand til de to. I rommet mitt er en cm forskjell nok til store og merkelige avvik.
    Skal ikke utelukke at at jeg ikke var nøyaktig nok.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    ja det kan skje en del rart med 2 kilder målt samtidig, google "wave interference" får kanselleringe som kan gi rare responser høyt oppe i frekevns som de første her i tråden. En cm eller 5 forskyve rinterferensemønsteret.
    http://www.falstad.com/ripple/
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    I går fikk jeg besøk av både en Anthem STR forforsterker og ei(n)aren. Vi slett litt med noen software-utfordringer, men fikk til slutt målt og satt targetkurver. Det ble bokstavelig talt noe helt annet.

    Det betyr at jeg dessverre må kvitte meg med Hegel H590, siden den ikke har tape loop jeg kan koble DSP til. Det synes jeg er veldig synd, fordi jeg liker lyden den lager ekstremt godt. Forhåpentligvis finner den seg et godt nytt hjem.

    Det betyr at jeg trenger både for- og effektforsterker. Hvis forforsterkeren ikke har innebygget digitalkonverter trenger jeg det også. Hvis den ikke har innebygget romkorreksjon/DSP, så trenger jeg en ekstra boks mellom for- og effektforsterkeren som tar seg av det.

    Spennende tider.

    Roy
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne er fanden meg ikke dum.
    Istede for å la den justere seg kan du bruke REW og legge inn det du ønsker selv.
    En undervurdert liten sak.


    unnamed (1).jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Dette er en spennende sak
    DSPeaker Anti-Mode X4

     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Dette er en spennende sak
    DSPeaker Anti-Mode X4

    Har blitt vurdert, men de jeg har snakket med som har hørt både den og Anthem STR Pre foretrekker Anthem.

    Roy
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Denne er fanden meg ikke dum.
    Istede for å la den justere seg kan du bruke REW og legge inn det du ønsker selv.
    En undervurdert liten sak.


    Vis vedlegget 658184
    Test av DAC modulen i Anti-Mode 2.0 her:
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Tror den strekker seg til 20khz om du absolutt vil, men jeg brukte min opp til 200hz med meget bra resultat.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Finnes det en DSP løsning som ikke komprimerer lyden? Jeg har hørt rykter om at det kun er Trinnov som klarer dette.

    -BB-
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror den strekker seg til 20khz om du absolutt vil, men jeg brukte min opp til 200hz med meget bra resultat.
    Dac delen i den er heller ikke hakkene gal.
    Det var jo med en slik jeg startet kampen om god lyd.
    Det ballet på seg etter en stund :=)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Test av DAC modulen i Anti-Mode 2.0 her:
    Utrolig at de ikke klarer å lage elektronikk med lavere forvrengning enn det der i 2020.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I går fikk jeg besøk av både en Anthem STR forforsterker og ei(n)aren. Vi slett litt med noen software-utfordringer, men fikk til slutt målt og satt targetkurver. Det ble bokstavelig talt noe helt annet.

    Det betyr at jeg dessverre må kvitte meg med Hegel H590, siden den ikke har tape loop jeg kan koble DSP til. Det synes jeg er veldig synd, fordi jeg liker lyden den lager ekstremt godt. Forhåpentligvis finner den seg et godt nytt hjem.

    Det betyr at jeg trenger både for- og effektforsterker. Hvis forforsterkeren ikke har innebygget digitalkonverter trenger jeg det også. Hvis den ikke har innebygget romkorreksjon/DSP, så trenger jeg en ekstra boks mellom for- og effektforsterkeren som tar seg av det.

    Spennende tider.

    Roy
    Et flott steg framover. Du vil helt sikkert rive deg i håret noen ganger til når du skal få en dsp løsning til å sitte, men du verden så nyttig verktøy det kan være. Jeg spilte for øvrig noen LPer i går gjennom min Anthem STR pre med dsp. Når AD DA konverteringen skjer på 32bit og 192 eller 384khz så er min erfaring at det er rimelig transparant og liten grunn til å mate hifi nevrosene. Lykke til videre!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig finnes det flere løsninger som kan fungere tilfredsstillende uten å inkludere full-range romkorreksjon.

    Vet ikke hva DLCP koster ferdig skrudd sammen med 6 til 12 kanaler, men rundt 10 000kr kanskje? Ellers ligger det en GroundSound på Finn.no til 20 000 som også skal være grei, men jeg kjenner ikke til hvordan den er å bruke.
    Ferdig boks med innebygget romkorreksjon er Minidsp å foretrekke da det er fryktelig enkelt i bruk.

    For en anmelder ville jeg gått for Minidsp SHD Studio (ren digital boks) og deretter en okay dac etter eget ønske pluss ønskede forsterkere da du enklere kan unngå at korreksjonsboksen påvirker lyden under anmeldelser av andre bokser selv om du skulle bruke korreksjon for bassen .
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Forøvrig finnes det flere løsninger som kan fungere tilfredsstillende uten å inkludere full-range romkorreksjon.

    Vet ikke hva DLCP koster ferdig skrudd sammen med 6 til 12 kanaler, men rundt 10 000kr kanskje? Ellers ligger det en GroundSound på Finn.no til 20 000 som også skal være grei, men jeg kjenner ikke til hvordan den er å bruke.
    Ferdig boks med innebygget romkorreksjon er Minidsp å foretrekke da det er fryktelig enkelt i bruk.

    For en anmelder ville jeg gått for Minidsp SHD Studio (ren digital boks) og deretter en okay dac etter eget ønske pluss ønskede forsterkere da du enklere kan unngå at korreksjonsboksen påvirker lyden under anmeldelser av andre bokser selv om du skulle bruke korreksjon for bassen .
    Utfordringen min ligger i at jeg ikke bare spiller digitalt, men også har platespiller. Dermed er jeg avhengig av å kunne korrigere også signalet som platespilleren gir. En ren digital boks vil derfor kun gjøre halve jobben.

    Roy
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen min ligger i at jeg ikke bare spiller digitalt, men også har platespiller. Dermed er jeg avhengig av å kunne korrigere også signalet som platespilleren gir. En ren digital boks vil derfor kun gjøre halve jobben.

    Roy
    Det fikser du med en god RIIA før en AD converter feks:
    Hilo med optisk ut.
    (Hilo er litt overkill ettersom den også har en "helt OK" DAC innebygget også)

    Eller med en RIAA med A/D converter innebygget, og Digital utgang i form av Toslink.


    et al.


    @BeetleBug Du har vel en AD basert RIAA med en del digitale funksjoner også. Du kan vel tegne og forklare hva du synes om dette.

    EDIT: Det er vel en Parks Audio Puffin BB har i sitt oppsett.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Når men først er på DSP galeien er det verdt å prøve ut Dirac og Audiolense. For nøyaktig basskorreksjon trengs det ganske kompetente saker . Men du kan jo bare gjøre alt i Roon ,og PC og beholde forsterker.. Trenger egentlig ikke dyre hardare bokser. I hvertfall kan man prøve PC DSP med Dirac og Roon som du har først, helt gratis
    Edit, glemte vinyproblemet
     

    brotevatn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.02.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    1
    Eg har brukt Antimode dualcore eit par månader, og må seie meg særs nøgd. Kjøpt problemfritt hos Lsound, ekstremt god service og rask respons ved spørmål til produsent. Eg er så heldig at eg ikkje høyrer noko til dei dårlege måleresultata 🤔men det var uakseptabel susing kopla mellom pre og effekt, og ingen sus kopla til tape loopen..kanskje prøve å låne ein før evt kjøp?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når men først er på DSP galeien er det verdt å prøve ut Dirac og Audiolense. For nøyaktig basskorreksjon trengs det ganske kompetente saker . Men du kan jo bare gjøre alt i Roon ,og PC og beholde forsterker.. Trenger egentlig ikke dyre hardare bokser. I hvertfall kan man prøve PC DSP med Dirac og Roon som du har først, helt gratis
    Edit, glemte vinyproblemet
    Audiolens er jo en ganske dyr løsningen. Men helt sikkert bra.
    Men Jriver gjør også en fantastisk jobb,til en brøkdel av prisen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke tenke meg noe bedre eller billigere å bruke hi-fi kroner på , vis meg en boks som gjør mer nytte til samme pris som Audiolense til 1570kr. Bokser som koster 40.000 til 100.000 gjør ikke noe bedre.Men det er jo en bøygog knote med PC-er
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn