V
vredensgnag
Gjest
Du trenger kunnskap om hva du gjør, noen bevisste valg omkring preferanser for lyden og ganske enkelt utstyr.
Lytt f.eks. til Truls Mørks cello-suiter av Bach. Dette opptaket er ekstremt ulikt de fleste andre innspillinger av disse, og det finnes hundrevis. Vanligvis er man tett på instrumentet i lyden og rommet det spilles i er med eller ikke, men uten stor dominans.
Ved første lytt på Mørks versjon kan man tro at det er veldig mye klang i opptaket, men så skjønner man at det er celloens stråling det er gjort opptak av - en cello vil stråle lyd i ulike retninger, alt etter hvilken frekvens som strykes.
Setter man opp kun to mikrofoner, vil man få den lyden som de fleste cello-opptak er gjort med, og siden celloen fungerer som en mono-kilde, kunne man tro at én er nok, men da ville instrumentlyden kommet fra en sokk. Du trenger minst to mikrofoner for å få noe tegning av spektra (den frekvensbundne strålingen).
Se på skissen - ulike frekvenser i ulike retninger, etter helt spesielle distribusjonsmønstre, og i tillegg er disse dynamiske, lyden skyter i ulike retninger som nordlys. Vanligvis definerer man en betrakterposisjon, og setter opp mikrofoner som skal representere dennes ører for å få et stereoperspektiv -- og så setter man stikkmikrofoner for ulikt man ønsker å ha med.
Men som man ser av skissen er det mye som skyter vekk fra en betrakter i front, når man spiller på en cello - og spesielt strålingen som går rett opp og bakover blir dermed oppfattet som refleksjoner, og ikke direktelyd. Så skal man få disse som direktelyd, for å se hvordan en cello bloomer lyden, må du ha flere mikrofoner.
Og dette får du høre på Mørks opptak, men sjelden ellers, fordi man i Mørks tilfelle bevisst har gått inn for å forsøke å fange dette. Jeg vet ikke hvor mange mikrofoner som er brukt der, men det er sikkert seks stykker, minst.
Mbares eksempel kan vanskelig brukes for å sparke bena under proffutstyr. Det er noen Tom Waits konserter som er tatt opp med en Nagra og to mikrofoner, samt mange live jazz-fremføringer som er gjort på lignende vis. Har man ører, og vet hvor man skal sette mikrofonene, så kan det bli særs godt.
Her er Ken Kessler, fra januar i år, om min Grace m902 DAC. Han tar for seg eksakt det vi snakker om her. Den brukes mye i musikkopptak på location, som monitorenhet til hodetelefoner. Det finnes ikke bedre, og den er kommet inn i audiofilien fra proffmiljøet.
http://hometheaterreview.com/grace-m902-headphone-amp-reviewed-/
Med en slik, en Mac laptop med software, en harddisk, gode mikrofoner, hodetelefoner og en interface for mic'ene, er du langt på vei.
Lytt f.eks. til Truls Mørks cello-suiter av Bach. Dette opptaket er ekstremt ulikt de fleste andre innspillinger av disse, og det finnes hundrevis. Vanligvis er man tett på instrumentet i lyden og rommet det spilles i er med eller ikke, men uten stor dominans.
Ved første lytt på Mørks versjon kan man tro at det er veldig mye klang i opptaket, men så skjønner man at det er celloens stråling det er gjort opptak av - en cello vil stråle lyd i ulike retninger, alt etter hvilken frekvens som strykes.
Setter man opp kun to mikrofoner, vil man få den lyden som de fleste cello-opptak er gjort med, og siden celloen fungerer som en mono-kilde, kunne man tro at én er nok, men da ville instrumentlyden kommet fra en sokk. Du trenger minst to mikrofoner for å få noe tegning av spektra (den frekvensbundne strålingen).
Se på skissen - ulike frekvenser i ulike retninger, etter helt spesielle distribusjonsmønstre, og i tillegg er disse dynamiske, lyden skyter i ulike retninger som nordlys. Vanligvis definerer man en betrakterposisjon, og setter opp mikrofoner som skal representere dennes ører for å få et stereoperspektiv -- og så setter man stikkmikrofoner for ulikt man ønsker å ha med.
Men som man ser av skissen er det mye som skyter vekk fra en betrakter i front, når man spiller på en cello - og spesielt strålingen som går rett opp og bakover blir dermed oppfattet som refleksjoner, og ikke direktelyd. Så skal man få disse som direktelyd, for å se hvordan en cello bloomer lyden, må du ha flere mikrofoner.
Og dette får du høre på Mørks opptak, men sjelden ellers, fordi man i Mørks tilfelle bevisst har gått inn for å forsøke å fange dette. Jeg vet ikke hvor mange mikrofoner som er brukt der, men det er sikkert seks stykker, minst.
Mbares eksempel kan vanskelig brukes for å sparke bena under proffutstyr. Det er noen Tom Waits konserter som er tatt opp med en Nagra og to mikrofoner, samt mange live jazz-fremføringer som er gjort på lignende vis. Har man ører, og vet hvor man skal sette mikrofonene, så kan det bli særs godt.
Her er Ken Kessler, fra januar i år, om min Grace m902 DAC. Han tar for seg eksakt det vi snakker om her. Den brukes mye i musikkopptak på location, som monitorenhet til hodetelefoner. Det finnes ikke bedre, og den er kommet inn i audiofilien fra proffmiljøet.
http://hometheaterreview.com/grace-m902-headphone-amp-reviewed-/
Med en slik, en Mac laptop med software, en harddisk, gode mikrofoner, hodetelefoner og en interface for mic'ene, er du langt på vei.
Vedlegg
-
207.6 KB Visninger: 1.299