Proffutstyr er ikke hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Nå går tolkningene til ulike musikere på mye mer enn "lyden fra instrumentet de spiller på og måten de trakterer det på".
    Jo jeg skjønner jo at man hører forskjell hvis et stykke fremføres med forskjellig orkestrering osv. Det er opplagt. Men det er fremdeles mange innspillinger som er like innbyrdes. Ofte med kun en cello, med en konvensjonell tolkning. Altså omtrent samme takt og tempo. I slike tilfeller trenger man kun en tolkning, eventuelt supplert med tomme cover av andre artisters tolkninger. Eller?

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Ofte med kun en cello, med en konvensjonell tolkning. Altså omtrent samme takt og tempo. I slike tilfeller trenger man kun en tolkning, eventuelt supplert med tomme cover av andre artisters tolkninger. Eller?
    I tilfelle Hatto, så viser det at det absolutt er en mulighet, ja. Hatto ble for øvrig ikke avslørt av en forståsegpåer, men av den automagiske gjenkjenningsprogramvaren til iTunes som foreslo at CDen puttet i spilleren var av en annen artist. Skal man relatere dette til HiFi, så er det jo et fint eksempel på at svært mange med enorm lytterfaring, stor kunnskap osv osv lett lot seg lure i årevis.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    For noen år siden var jeg hjemme hos en kamerat da han litt ut av det blå tok frem en cd av samlingen, Brahms cellosonater med Truls Mørk, som han gav meg til odel og eie. "Jeg blir rett og slett kvalm, fysisk kvalm altså, av å høre på Truls Mørk spille på denne, men jeg liker disse cellosonatene så utrolig godt at jeg setter cden på hele tiden. Jeg må bare kvitte meg med plata..."

Etter min mening et godt bilde på hvordan man kroppslig kan reagere på musikere og tolkninger. For hans del tror jeg ikke "bildet" var av stor betydning. Eller?

U

utgatt19288

Gjest
    Tilbake til topic:

Hva er det som skiller en PA og HiFi forsterker rent design/kretsteknisk? Det er jo en del HiFi brand som også har en fot i PA verden som Dynamic, Bryston etc...utfra et skjema hvordan kan man se at det er HiFi eller PA det er snakk om?

N

nb

Gjest
    Baard skrev:
    Tilbake til topic:

Hva er det som skiller en PA og HiFi forsterker rent design/kretsteknisk? Det er jo en del HiFi brand som også har en fot i PA verden som Dynamic, Bryston etc...utfra et skjema hvordan kan man se at det er HiFi eller PA det er snakk om?
    Man kan høre det på viftestøyen;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Baard skrev:
    Tilbake til topic:

Man kan høre det på viftestøyen;)
    Dimensjoneringen av strømforsyning må være noe dårligere på PA-forsterkere, med tanke på at flere viftekjølte kW med effekt kan bæres.

U

utgatt19288

Gjest
    PA jobber under andre forhold enn hifi forsterkere - det at man bruker vifte istedet for kjøleribber er ikke rare design messige endringen.

Powersupply utgjør en teknisk forskjell, men at den være dårligere høres mer ut som en påstand enn fakta.

Hvis man ikke klarer se forskjell på kretsskjema på sammenlignbare til HiFi eller PA produkter - det være seg forsterkere, AD/DA konvertere eller lign. så er det heller ikke rare forskjellen på HiFi eller PA. Q.E.D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Baard skrev:
    Powersupply utgjør en teknisk forskjell, men at den være dårligere høres mer ut som en påstand enn fakta.
    Joda, jeg mente egentlig bare mindre/lettere, med det det måtte innebære. Hvordan klarer de å bygge PA-amper så lette?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.763
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver jo litt med ICEpower, og det er tydelig at ASP-serien er laget for å tåle mere juling enn ASX-serien.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Jeg driver jo litt med ICEpower, og det er tydelig at ASP-serien er laget for å tåle mere juling enn ASX-serien.
    Men tradisjonelle (men like fullt lette) PA-amper er vel ikke ICE-baserte?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Baard skrev:
    Tilbake til topic:

Dette er proff-forsterkere:
    http://www.crownaudio.com/amp_htm/mai.htm

Sammenlignet med hva jeg har i huset er dette mye mer effekt, betydelig høyere THD+N, og et antall features som jeg ikke har bruk for (variabelt gain, brokobling pr trykknapp, viftekjøling, Speakon-terminaler, nettverksovervåkning).

Den viktigste forskjellen i spec er at disse effektforsterkerne har mindre enn 0,1 % THD+N ved 1 W i 8 ohm, mens Hypex'ene mine er < 0,01 % ved 1 W og en Dynamic Precision dpA1s har mindre enn 0,001 %. Og det er ved 400 W i 4 ohm...

En annen interessant forskjell er at spesifikasjonen vektlegger ytelse i korte bursts (5900 W i 20 mS i 2 ohm og < 0,35 % THD+N). Denslags er sjelden oppgitt for hifi-utstyr, men tyder vel snarere på en nokså staut strømforsyning og god evne til å gjengi musikalsk dynamikk. Jeg vil påstå at dynamikken ofte er det første som åker ut i en "hifi-konstruksjon" til fordel for evnen til å gjengi "ren" lyd. Det kan også være verdt å filosofere over at denne saken sannsynligvis vil kobles til høyttalere med følsomhet langt over 100 dB/1W.

Hvilke kretsløsninger som må til for å implementere slike forskjeller, og hvor hørbare slike forskjeller er, vet andre mye mer om enn meg. En switch-mode strømforsyning vil i det minste holde vekten og størrelsen nede, sammenlignet med de lineære strømforsyningene vi nærmest insisterer på å bruke.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.763
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Valentino skrev:
    Men tradisjonelle (men like fullt lette) PA-amper er vel ikke ICE-baserte?
    De fleste bruke vel SMPS i dag, og atter andre bruker også klasse D-løsninger i selve forsterkerkretsløpene. Det er lett, det er effektivt, det gir lite varmeutvikling. Og klasse D kan låte riktig godt.

U

utgatt19288

Gjest
    Konseptuelt synes jeg PA og Proff-verden har en strammere og bedre "verdikjede" for signalbehandling. Tenker da spesielt på bruken en elektroniske delefiltre og separate forsterkere pr. HT element.

En forfinet og påkostet Hifi kjede endrer opp i en HT-spole etter flere meter med kabel - det er bare så teknologisk Yesterday!

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Hva er det som skiller en PA og HiFi forsterker rent design/kretsteknisk?
    Alt!

PA-forsterkeren er lydbransjens dumme blondine. Juba Juba. Store pupper og lite mellom ørene. Slike forsterkere selges ut i fra følgende atributter:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt
    5. Annet (rackører, XLR og andre proff-plugg formater, alskens beskyttelseskretsløp, remote controle, etc)

Dette er den brutale sannhet, og en viktig årsak til at PA-lyd låter dritt.

(Det finnes noen hederlige unntak. Produsenter som lager forsterkere med fokus på lydkvalitet til ditto proff brukere, men det utgjør bare en nisje i dette markedet).

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Konseptuelt synes jeg PA og Proff-verden har en strammere og bedre "verdikjede" for signalbehandling. Tenker da spesielt på bruken en elektroniske delefiltre og separate forsterkere pr. HT element.

En forfinet og påkostet Hifi kjede endrer opp i en HT-spole etter flere meter med kabel - det er bare så teknologisk Yesterday!
    Dèt er jeg helt enig i. Her har til og med bilstereobransjen(!) gått foran hi-fi miljøet. Heldigvis er trenden i ferd med å snu. Det blir mer og mer aktiv drift i Hi-fi anleggene.

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Baard skrev:
    Alt!

PA-forsterkeren er lydbransjens dumme blondine. Juba Juba. Store pupper og lite mellom ørene. Slike forsterkere selges ut i fra følgende atributter:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt
    5. Annet (rackører, XLR og andre proff-plugg formater, alskens beskyttelseskretsløp, remote controle, etc)

(Det finnes noen hederlige unntak. Produsenter som lager forsterkere med fokus på lydkvalitet til ditto proff brukere, men det utgjør bare en nisje i dette markedet).
    6) Soliditet som i tåle å bli lesset om ørten ganger, sikkert ofte av lettere beduggede teknikere og sjauere i de små nattetimer.

U

utgatt19288

Gjest
    pedal skrev:
    Baard skrev:

Dèt er jeg helt enig i. Her har til og med bilstereobransjen(!) gått foran hi-fi miljøet. Heldigvis er trenden i ferd med å snu. Det blir mer og mer aktiv drift i Hi-fi anleggene.
    Så når man tar det beste fra begge verdener så er ikke forskjellen stor like vel.....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.436
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Baard skrev:
    Alt!

1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt

Tjaaaaaa....
    Bruker nå en Crown K2 i bassen, jeg!

mvh

Regner med at du som vanlig liker å sette ting på spissen, Pedal

P

Parelius

Gjest
    tkr skrev:
    pedal skrev:
    Baard skrev:
    Alt!

1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt

Tjaaaaaa....

mvh

@ tkr. Du har jo en Apogee Rosetta (om jeg ikke husker feil), og det er vel en proffsak skulle en tro. Hva er din erfaring med denne proffkonverteren sammenliknet med parfymeboksene?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Tjaaaaaa....

mvh
    Spissformuleringer, du vet...

pedal skrev:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt

Som sagt er det hederlige unntak. I all beskjedenhet nevnte jeg ikke mine egne effekttrinn. Crown K2 er sikkert også bra, hvis du sier det.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.436
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    @ tkr. Du har jo en Apogee Rosetta (om jeg ikke husker feil), og det er vel en proffsak skulle en tro. Hva er din erfaring med denne proffkonverteren sammenliknet med parfymeboksene?
    Har både Rosetta200 og Big Ben.

Når det gjelder Rosettaen, kan jeg ikke selv bruke den som dac, da jeg trenger 4 kanaler, og Rosettaen har bare 2.
    Men jeg har lånt den ut til andre som har prøvd den. Tilbakemeldingene har vært svært positive.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.436
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    tkr skrev:
    Tjaaaaaa....

mvh
    Spissformuleringer, du vet...

pedal skrev:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt

Som sagt er det hederlige unntak. I all beskjedenhet nevnte jeg ikke mine egne effekttrinn. Crown K2 er sikkert også bra, hvis du sier det.
    Jeg vil heller si "Horses for courses". Bassen er formidabel og relativt hurtig. Det er ikke usannsynlig at er par Krell monoblokker hade vært enda bedre, men det må tas plasshensyn også.
    Skal jeg ha noe sånt i stua, må jeg bygge gangbro over anlegget for å komme inn på kjøkkenet.

På mellomtone/diskant bruker jeg rør.....

Mens jeg var på ferie, lånte jeg bort Crownen til en kar som ellers kjørte snurrerundt- anlegg med en 5 x 60(?) W Harman Kardon. Han var helt fra seg. Han hadde aldri hatt en så god forsterker i hus. 8)

Det jeg prøver å si er at proffutstyr gir forferdelig mye for pengene, og at det, hvis brukt riktig, godt kan passe inn i et highendanlegg.

mvh

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.763
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig, tkr. Jeg bruker den ultrabillige Behriger DCX 2496 til basstyring, og den er således med på å gi highendbass her.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Det jeg prøver å si er at proffutstyr gir forferdelig mye for pengene, og at det, hvis brukt riktig, godt kan passe inn i et highendanlegg.
    Jada, jada. Vi vet jo det. Og det er sikkert iriterende for de som har implementert proff-utstyr på vellykket vis, å lese denne tråden så langt, he-he. Men det har kommet inn en del interessante innlegg i tråden, så jeg synes temaet fortjener å diskuteres. Senere kan vi oppsummere og trekke en slags konklusjon.

Hilsen en bruker av proffutstyr i anlegget sitt.
    ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mange av innleggene dine pedalen samt tråder du starter bærer litt preg av bastante konklusjoner uten gode "bevis". Det kommer fram lite informativt og understøttende materiale og jeg synes det blir vel mye synsing og sansing. Man kan saktens lure på formålet når du er ansatt i Fidelity. Det positive er at det kommer frem hva du og Fidelity står for.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.436
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    tkr skrev:
    Jada, jada. Vi vet jo det. Og det er sikkert iriterende for de som har implementert proff-utstyr på vellykket vis, å lese denne tråden så langt, he-he. Men det har kommet inn en del interessante innlegg i tråden, så jeg synes temaet fortjener å diskuteres. Senere kan vi oppsummere og trekke en slags konklusjon.

Hilsen en bruker av proffutstyr i anlegget sitt.
    ;)
    - Irritere meg?

Overhodet ikke!

Tvert imot. Ikke bare har jeg selv forsøkt å starte en diskusjonstråd om emnet, jeg har deltatt etter beste evne på denne tråden. Jeg mener at hele proffutstyrsproblematikken fortjener en nyansert diskusjon, og at denne tråden har vært akkurat det.

Kan bare ta av meg hatten for trådstarter.....

mvh

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Mange av innleggene dine pedalen samt tråder du starter bærer litt preg av bastante konklusjoner uten gode "bevis". Det kommer fram lite informativt og understøttende materiale og jeg synes det blir vel mye synsing og sansing. Man kan saktens lure på formålet når du er ansatt i Fidelity. Det positive er at det kommer frem hva du og Fidelity står for.
    Ja det var jo saklig skrevet. La meg da spørre:

-Er ikke HFS et forum for synsing og sansing?
    -Er mine innlegg mindre informative og understøttende enn snittet forøvrig her inne?
    -Skal mine innlegg på HFS båndlegges av at jeg (freelance) leverer 2 artikler til Fidelity i året?

Jeg imøteser ditt detaljerte svar. Eller bedriver du bare bastant synsing uten gode "bevis"?

N

nb

Gjest
    Om man ser på hvor variert utstyr de som skriver i Fidelity velger å ha hjemme, så er det neppe noen redaksjonall kustus i så måte. De kjøper sikkert ting de liker, har lyst på og som koster passe mye i forhold til privatøkonomien som alle andre.

L

lark

Gjest
    pedal skrev:
    Det virker neimen ikke slik! Det skal ikke mye "synsing" til før inkvisisjonen med ***** i spissen slår til her på HFS. ;D ;D

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.763
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inkvisisjonen er vel oss det.

;D

U

utgatt19288

Gjest
    For å komme orso litt til unsetting å kan jeg kommentere noe som jeg reagerte på:
    "Myke kabler med pålitelige termineringer med mekanisk lås" (XLR, Speakon, etc) i tilfelle noen snubler i en mikrofonkabel, portabilitet, mekanisk soliditet, etc.

Ser på dette som nærmeste en latterliggjøring av balansert overføring – XLR har altså i din framstilling kun en hensikt å forhindre at man snubler og drar ut pluggen under en produksjon/direktesending….

Øvrig:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt

Lite reflektert og igjen en fordummende framstilling av proff/PA utstyr – man får analysere dypere og se på kretsløsninger. Ikke se på vekt, rackører og stømforbruk.

Det er for mye epler og pærer i framstillingen – sammenlign heller PA/Proff utstyr i relevante prisklasser med tilsvarende hifi utstyr.
    Er det ikke mer nærliggende å se på Dynamic P. hifi forsterker vs. hans øvrige PA konstruksjoner

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.758
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    pedal skrev:
    Det virker neimen ikke slik! Det skal ikke mye "synsing" til før inkvisisjonen med ***** i spissen slår til her på HFS. ;D ;D
    Så, så Larkus. Snart er sommerferien over og da skal du få være i fred med dine installasjonskabler. Hvorfor byttet du til SC forresten? Kabler med forskjellig lyd er jo bare innbildning...

Forøvrig har jeg ingenting i mot andres synsing. Tvert i mot. Men jeg mener at man bør synse på egne vegne. Jeg har vel lest cirka 1001 innlegg fra deg hvor du skriver at du synes SC kabler er lykken, og det er jo hyggelig. Men hvis du skriver at hva andre hører er bare innbildning, da trykker du på feil knapp. (Nå vet dere hvilken knapp dere skal trykke på ;D )
    -Man får først og fremst synse på egne vegne. Diskrediterer man andres opplevelser og lytteinntrykk skal man ha en solid begrunnelse. Så enkelt er det.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    -Man får først og fremst synse på egne vegne. Diskrediterer man andres opplevelser og lytteinntrykk skal man ha en solid begrunnelse. Så enkelt er det.
    -hvilket gjør konkrete diskusjoner om psykoakustikk og placeboeffekter vanskelig og kilent...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn