Proffutstyr er ikke hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    ...det finnes mengder av prinsipper og komponenter innen high-end som i den milde grad har livets rett...
    Bra du skrev det. Jeg kan ikke huske siste du uttrykte noe lignende. ;)
    Det blir vanskelig om man må leve opp til hva folk tror man mener, snarere enn hva man faktisk mener.

    Jeg har ved flere anledninger her inne skrytt av ulike høyttalertyper, forsterkeroppsett, o.a. Jeg var på nære nippet til å bli all-Shindo eier, jeg har kikket på McIntosh i toppklasse, vurdert et MBL-oppsett -- og vært flittig til å skrive om hvor godt det lyder.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Litt småfrekk tone på HFS om dagen, egentlig er det vel fint, polarisering må til både for å få lyd i anlegget og for å komme nærmere sannheten.
    Morsomt at du, av alle, kommenterer dette. Du som gjennomgående har raljert og spottet high end miljøet til de grader her inne på Sentralen siste måneder. [Når jeg sier dette så direkte, så er det fordi jeg vet at du er tykkhudet, og nok humrer litt selv i sjegget noen ganger her inne.]

    Jeg finner denne grensegangen fascinerende - at du bruker den for å skåre et billig poeng får være opp til deg.
    Billig og billig, Fru Blom. Ja, kanskje jeg har blåst meg litt opp siste dagene, he-he? (Selvinnsikt, selvinnsikt). Det er nok en motreaksjon mot en del posting jeg oppfatter som ensidig negativt og (delvis) feilaktig. Dere får si fra hvis dere synes det blir for mye av en god ting.

    Audiofilien tilbringer sin tid i påstandseffekter og merkeaura, med referanser til de to byggeklossene; proff audio begynner med basis, men er også påvirket av faktorene over.
    Apropos proff audio, så linket TREX til et interessant proff forum: Noe av det første jeg fant der var at de er opptatt av å bruke penger på gode DA konvertere. De hører altså godt forskjell på budsjett utstyr og high end utstyr. Ja, de har faktisk en egen kategori som heter "high end". Slik som i denne tråden her: When I changed from Motu to Apogee there was a huge difference in tone, depth, everything. If you get away from Motu altogether and use Apogee or Lynx (or better) for AD and DA you will be floored. -Dette er jo som sakset fra Hifi Sentralen, jo! ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Litt småfrekk tone på HFS om dagen, egentlig er det vel fint, polarisering må til både for å få lyd i anlegget og for å komme nærmere sannheten.
    Morsomt at du, av alle, kommenterer dette. Du som gjennomgående har raljert og spottet high end miljøet til de grader her inne på Sentralen siste måneder.
    Det må du gjerne komme med eksempler på. Naturligvis handler det vel også om øynene som ser - jeg har min oppfatning når det gjelder cablage, du har en annen.
    Muligvis så du dette som raljering, spotting eller hva du nå har lyst til å kalle det - men jeg er ikke her for å raljere og spotte. Det er ganske sterke ord. Om HiFi ikke tåler kritiske spørsmål står det dårlig til ...

    Jeg vet dette ble sett på som en brannfakkel. Men ikker du på hvert setningsledd, vil du finne at det presist gjengir en kabelposisjon. Ja, jeg er fullkomment agnostisk når det gjelder kabler - og sikkert døv, eller i besittelse av feil anlegg! ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Litt småfrekk tone på HFS om dagen, egentlig er det vel fint, polarisering må til både for å få lyd i anlegget og for å komme nærmere sannheten.
    Morsomt at du, av alle, kommenterer dette. Du som gjennomgående har raljert og spottet high end miljøet til de grader her inne på Sentralen siste måneder.
    Det må du gjerne komme med eksempler på. Naturligvis handler det vel også om øynene som ser - jeg har min oppfatning når det gjelder cablage, du har en annen.
    Muligvis så du dette som raljering, spotting eller hva du nå har lyst til å kalle det - men jeg er ikke her for å raljere og spotte. Det er ganske sterke ord. Om HiFi ikke tåler kritiske spørsmål står det dårlig til ...

    Jeg vet dette ble sett på som en brannfakkel. Men ikker du på hvert setningsledd, vil du finne at det presist gjengir en kabelposisjon. Ja, jeg er fullkomment agnostisk når det gjelder kabler - og sikkert døv, eller i besittelse av feil anlegg! ;D
    Har vi ikke nok kabelkrangeltråder fra før? Jeg syntes at Pedals tråd var en av de mest interessante på lange tider, finnes det ikke annet å skrive her enn kabelinnlegg?

    tkr
     
    R

    Roysen

    Gjest
    pedal skrev:
    Nettopp. Når det gjelder tradisjonelle analoge apparater, så har ikke proffmiljøet kunne tilføre hifi miljøet noe særlig. Men på digitalteknikk så vil jeg si at proffmiljøet ligger FORAN hifi. Studiomiljøet begynte jo med digitale innspillinger lenge før digitalteknologien ble tilgjengelig for hi-fi brukere. Fremdeles har proffbransjen et forsprang. De beste hi-fi DACene anno 2009 kommer fra proff-produsenter som Weiss, EmmLab og dCS.
    Jeg vil bare tilføye at det finnes også rene hi-fi digital komponenter som er helt på høyde med de som kommer fra produsenter som også tilhører studioverden, men det var nok ikke ditt poeng å hevde at så ikke var tilfelle.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    tkr skrev:
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Litt småfrekk tone på HFS om dagen, egentlig er det vel fint, polarisering må til både for å få lyd i anlegget og for å komme nærmere sannheten.
    Morsomt at du, av alle, kommenterer dette. Du som gjennomgående har raljert og spottet high end miljøet til de grader her inne på Sentralen siste måneder.
    Det må du gjerne komme med eksempler på. Naturligvis handler det vel også om øynene som ser - jeg har min oppfatning når det gjelder cablage, du har en annen.
    Muligvis så du dette som raljering, spotting eller hva du nå har lyst til å kalle det - men jeg er ikke her for å raljere og spotte. Det er ganske sterke ord. Om HiFi ikke tåler kritiske spørsmål står det dårlig til ...

    Jeg vet dette ble sett på som en brannfakkel. Men ikker du på hvert setningsledd, vil du finne at det presist gjengir en kabelposisjon. Ja, jeg er fullkomment agnostisk når det gjelder kabler - og sikkert døv, eller i besittelse av feil anlegg! ;D
    Har vi ikke nok kabelkrangeltråder fra før? Jeg syntes at Pedals tråd var en av de mest interessante på lange tider, finnes det ikke annet å skrive her enn kabelinnlegg?

    tkr
    Jeg gledet meg også til det videre forløpet i denne tråden, men såvidt jeg kan se av Pedals senere innlegg handler den nå om å henge ut mine oppfatninger omkring HiFi og proffutstyr, der han har gjort seg opp sterke meninger om hva jeg mener om begge deler, uten at jeg kjenner meg igjen. Og det syns jeg er synd.

    (Ellers la jeg inn det jeg skrev om kabler som det ene eksemplet på hva jeg kunne tenke meg kunne ses på som raljering - men det er borte nå! Vips!!!)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    Kjære vredensgnag, (har dere lagt merke til at når forholdet begynner å bli anstrengt, ja da åpner man alltid brevene sine med "Kjære". Vi har noen merkelige adferdsmønstre, vi mennesker, he-he).

    Nei, det kabelinnlegget har jeg faktisk ikke lest. Men jeg har lest noen andre innlegg hvor du er ganske slem med de mange som hører forskjell på kabler, og faktisk bruker litt penger på saken. En ensidig nedrakking på disse er greit en sjelden gang, men når det gjøres ofte, ja da blir det litt ufint. Når du (og et par andre) til stadig kommer med slengere à la "dine lytteinntrykk er bare innbildning" så er det både usaklig og ufint. Dette har ingenting med "sensur" å gjøre. Du må gjerne starte en "jeg hater kabler"-tråd hver eneste dag, og gjøre ditt fornødne der 3 ganger om dagen. Men ikke legg igjen denne dritten din i "en hver tråd". Jeg setter dette på spissen for å få frem poenget mitt. Noe av den samme holdningen går igjen i tråder som omhandler kostbar elektronikk. Jeg kan sikkert lete opp et dusin eksempler, men håper jeg slipper det arbeidet. Å lage noen personstrid ut av dette er for tåpelig.

    Rent bortsett fra dette, så synes jeg du er en viktig kraft her på sentralen, også på det som har med teknikk å gjøre. Jeg lærer nye ting fra flere av dine innlegg. Feks at det faktisk er klokka i min FF400 som styrer signalstrømmen fra PCen, og ikke omvendt. Gjett om jeg var rask til å sjekke at menysettingen til FF400 var satt til "Master" og ikke "slave" da jeg kom hjem.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg gledet meg også til det videre forløpet i denne tråden, men såvidt jeg kan se av Pedals senere innlegg handler den nå om å henge ut mine oppfatninger omkring HiFi og proffutstyr, der han har gjort seg opp sterke meninger om hva jeg mener om begge deler, uten at jeg kjenner meg igjen. Og det syns jeg er synd.
    Nei dette er slettes ikke meningen! Jeg er ikke ondsinnet av person. Muligens litt sta og hevngjerrig, i følge min kone, men ellers en raus og likanes kar. 8)

    Du har en forfriskende evne til å snuse opp sidetemaer og gjøre interessante koblinger til hi-fi miljøet. Veldig, veldig positivt dette. Koblingen mellom proff og hifi er veldig "på sin plass" og spennende. En påminnelse om Placebo og den slags hører også med. Av og til. Imidlertid må du "tåle" at jeg kommenterer nyanser og stiller spørsmålstegn ved noen av dine vinklinger.

    Feks. har du uttrykt at "hvis proff-brukerne ikke bryr seg om ultra high end så hva er da poenget for hi-fi folket å gjøre det"? Vel, etter å ha sjekket saken litt, så viser åpningsinnlegget mitt at proff-bransjen faktisk ER opptatt av super dyre DACer og andre parallelle produkter som vi holder på med her inne på Sentralen.

    Og vet du hva, hold deg fast, jeg har funnet et lydstudio som bruker sølvkabler!!! ;D

    Osv. osv (beklager, jeg gikk litt tom nå. Må sette på en kaffekjele).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den store forskjellen på seriøse proffolk og den jevne highender er at proffolka forsøker å bruke verifiserbare metoder når de sammenlikner ting.

    Den satt, tenker jeg! ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Og vet du hva, hold deg fast, jeg har funnet et lydstudio som bruker sølvkabler!!! ;D
    ;)

    I følge Tresko var det ganske vanlig å bli tilbudt ymse "referanseprodukter" veldig billig eller gratis i den bransjen. En hyggelig omtale av et produkt fra en anerkjent person betydde fremtidig goodwill fra leverandøren i årevis etterpå. (Fritt etter hukommelsen, men det var noe slikt)

    Det er også fin markedsføring for f.eks en kabelprodusent å vise til at ett eller annet studio bruker deres slanger, siden produktkostanden i seg selv ofte sannsynligvis er veldig lav, så er det sånn sett billig markedsføring, og man sier kanskje ikke neitakk om noen banker på døren og har lyst til å "gi bort" Den Store Eksen full av kabler.

    Men bevares - det finnes sikkert en hel i proffdammen som har stor tro på slikt på samme måte som i HiFi, noe annet ville være merkelig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Den store forskjellen på seriøse proffolk og den jevne highender er at proffolka forsøker å bruke verifiserbare metoder når de sammenlikner ting.

    Den satt, tenker jeg! ;D

    Nei, "middelmådig" kan en ikke beskylde deg for å være Val ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Den store forskjellen på seriøse proffolk og den jevne highender er at proffolka forsøker å bruke verifiserbare metoder når de sammenlikner ting.

    Den satt, tenker jeg! ;D
    Epler og pærer...Skal man sammenligne, så må man sammenligne likt mot likt. Altså "seriøse proffolk" mot "seriøse highendere". Og "jevne proffolk" mot "jevne highendere". Hvilken konklusjon treffer du da, Valentino?
     
    L

    lark

    Gjest
    Hvorfor er hifi-miljøet mye mer opptatt av kabler enn proff-miljøet ???
     
    N

    nb

    Gjest
    lark skrev:
    Hvorfor er hifi-miljøet mye mer opptatt av kabler enn proff-miljøet ???
    Jeg var ute med et par av teknikergutta fra Rainbow Studios en gang, der var kriteriet på en god kabel at den var lang nok, hadde riktig plugg og ikke var knekt. De sa at enkelte HiFi-dudes hadde fått magesår hadde de sett kabelsalaten der i gården.

    Noe mer interessant de fortalte var at å lage ren og pen lyd med flinke musikere var noe av det letteste som fantest. Det var mye mer utfordrende å skape en distinkt "sound" for en artist, og da er man tilbake til litt av det pedal snakket om i utgangspuktet - mye av ustryret og metodene har ikke "fidelity" som mål i det hele, ting skal låte på en bestemt måte og man gjør det som er nødvendig for å få det til. Litt flåsete sa de at for å gjøre HiFi-miljøet fornøyd, så var det bare å kjøre på med klang på vokalen.

    Dag Igland som spillte gitar i Barbie Bones lagde gitarvrengen sin ved å bruke en kraftig overstyrt Tandberg båndopptaker ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg gledet meg også til det videre forløpet i denne tråden, men såvidt jeg kan se av Pedals senere innlegg handler den nå om å henge ut mine oppfatninger omkring HiFi og proffutstyr, der han har gjort seg opp sterke meninger om hva jeg mener om begge deler, uten at jeg kjenner meg igjen. Og det syns jeg er synd.
    Nei dette er slettes ikke meningen! Jeg er ikke ondsinnet av person. Muligens litt sta og hevngjerrig, i følge min kone, men ellers en raus og likanes kar. 8)

    Du har en forfriskende evne til å snuse opp sidetemaer og gjøre interessante koblinger til hi-fi miljøet. Veldig, veldig positivt dette. Koblingen mellom proff og hifi er veldig "på sin plass" og spennende. En påminnelse om Placebo og den slags hører også med. Av og til. Imidlertid må du "tåle" at jeg kommenterer nyanser og stiller spørsmålstegn ved noen av dine vinklinger.

    Feks. har du uttrykt at "hvis proff-brukerne ikke bryr seg om ultra high end så hva er da poenget for hi-fi folket å gjøre det"? Vel, etter å ha sjekket saken litt, så viser åpningsinnlegget mitt at proff-bransjen faktisk ER opptatt av super dyre DACer og andre parallelle produkter som vi holder på med her inne på Sentralen.

    Og vet du hva, hold deg fast, jeg har funnet et lydstudio som bruker sølvkabler!!! ;D

    Osv. osv (beklager, jeg gikk litt tom nå. Må sette på en kaffekjele).
    Bob Ludwig bruker, om jeg husker rett, strekk fra Transparent!

    Jeg vil foretrekke det om forumet var et økumenisk samfunn, og ikke en kirke med én rett tro. Søker du på vredensgnag og kabel/kabler får du nok ikke så mange treff som du tror.

    Les de seneste utgavene av Stereophile - en god del innsmett der også når det gjelder forholdet mellom funksjon - form - fornøyelse innen HiFi, og spørsmål om hva man skal prioritere høyest. Jeg er nok en raring, idet jeg helst hadde sett at alt var skjult bak veggen, med unntak av høyttalerne, mens jeg styrte lyden fra der jeg sitter - men forumet heter da High Fidelity, og ikke High Decoration?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom over Blue Coast Records etter tips fra en her på Sentralen (mteinum?). Lastet ned et hi-rez album. Fin musikk og ekstremt god lyd. Det viser seg at det er kvalitetsbeviste mennesker som står bak. De har eget innspillingsstudio: OTR

    Her er studioets referanseliste:
    Abbey Lincoln· Alex DeGrassi· Andre Bush· Art Lande· Bill Frisell· Blue Coast Records· Brady Blade· Brain Mantia· Carla Bley· Chaksam Pa· Chanticleer· Charlie Haden and Quartet West· Chris Kee· Clara Ponty· Danny Glover· Darol Anger· Dave Mattacks· Dayan Kai· Duke Levine· Enos· Garett Brennan· Glen Moore· Gregory James· Grillo· Inkuyo· Jack Perla· Jane Selkye· Jason McGuire· Jenna Mammina· John Adams· John Jennings· Jon Carroll· Junk Genius· Keith Greeninger· Kenni Feinberg· Kenny Aronoff· Kevin Kern· Kim Baker· Kristen Hersh· Ladysmith Black Mambazo· Limbomaniacs· Liz Story· Luiz Bonfa· M.I.R.V.· Mark Isham· Mary Chapin Carpenter· Matt Rollins· Max Roach· Melissa Crabtree· Michael Manring· Michael Tolcher· Michael Wolff· Mick Overman· Mike Marshall· Monterey Jazz Festival· Myron Dove· Pat DiNizio· Paul McCandless· Peter Apfelbaum & the Hieroglyphics· Peter Maunu· Praxis· Ralph Towner· Rob Ickes· Roy Hardgrove Jazz Quintet· Scott Amendola· Sony BMG Music· Steve Owen· Steve Rodby· Steve Swallow· Sugarbeat· Taj Mahal· Terese Taylor· Tin Hat Trio· Todd Phillips· Tony Furtado· Tony Hall· Trilok Gurtu· Turtle Island String Quartet· Vijay Iyer· Wayne Horvitz· Windham Hill Records· Zakir Hussain·

    OTR bruker mye fint utstyr, i den desiderte highend klassen. Blant annet egenutviklede sølvkabler. (Ikke sponset, til NB sin store skuffelse).

    Her er link til OTR studioet: http://otrstudios.com/
    Her er link til Blue Coast Records: http://bluecoastrecords.com/
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Apropos proff audio, så linket TREX til et interessant proff forum: Noe av det første jeg fant der var at de er opptatt av å bruke penger på gode DA konvertere. De hører altså godt forskjell på budsjett utstyr og high end utstyr. Ja, de har faktisk en egen kategori som heter "high end". Slik som i denne tråden her: When I changed from Motu to Apogee there was a huge difference in tone, depth, everything. If you get away from Motu altogether and use Apogee or Lynx (or better) for AD and DA you will be floored. -Dette er jo som sakset fra Hifi Sentralen, jo! ;)
    Tror ikke det er så mange selv i den objektive leiren som ikke mener det er forskjeller på kilder. Valentino har jo til og med detektert forskjell i blindtest. Har ingen problemer med at Apogee/Lynx kan låte bedre enn en rimelig Motu.

    Ellers er jeg nok uenig med det som skrives av pedalen. Man får førsteklasses elektronikk også i proffverden. Høyttalere også. Derimot så låter det som regel mye mindre farget enn hifi produkter. Så får man heller diskutere om man liker det eller ikke og hva som er det mest foretrukne til hjemmebruk.

    Jeg har tidligere hatt en Marantz SA-11 CD spiller. Bruker i dag Lynx som kilde og savner ikke Marantzen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    En av verdens mest legendariske pionergitarister Link Wray stakk hull på membranen for å få fetest mulig vreng på gitarlyden.

    Tror nb er inne på noe "ubehagelig" over her.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    At man i studio/proffsammenheng er ute etter å lage morsomme effekter ved å stikke hull på membraner, overstyre båndspillere eller ved andre kreative måter er vel neppe nytt. Hifi har normalt ikke samme hensikten så hva er greia med å skrive om dette? Det er så vidt jeg forstår normalt forskjell på hvvordan man benytter musikkanlegget kontra studio/proffutstyr, uten at det MÅ være det. Øh, eller tvert i mot. Øøøøh, eller omvendt. Kanskje verken eller.
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    OTR bruker mye fint utstyr, i den desiderte highend klassen. Blant annet egenutviklede sølvkabler. (Ikke sponset, til NB sin store skuffelse).

    Her er link til OTR studioet: http://otrstudios.com/
    Her er link til Blue Coast Records: http://bluecoastrecords.com/
    Ikke skuffet her i gården, jeg påpekte bare et fenomen, ikke at det måtte være slik. Og lager man plater som (delvis) har Audioholics som oss som målgruppe, så skader det neppe å si at man bruker fjonge kabler til å spille inn platene, det er sikkert en del som er opptatt av slikt. Sølvkablene er for øvrig "manufactured by Jean Marie Reynaud for the French Aerospace Industry" så tviler på at det var lyden som var utgagngspunktet for de kablene når de ble utviklet;)

    Men man finner glimrende innspillinger med standard Belden eller tilsvarende. Så da er man vel like langt - kvaliteten på det ferdige produktet har nok veldig, veldig, veldig lite med om man bruker den ene eller andre ledningen. Det er ørten ting som er mye, mye, mye viktigere. Men det er fint å se at det fortsatt finnes studioer som har lydkvalitet på utgivelsene i høysetet.

    Noen som vet hva f.eks hjemlige Lindberg Lyd bruker av utstyr? - de har fått en del lydpriser så vidt jeg har fått med meg.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    orso skrev:
    pedal skrev:
    Apropos proff audio, så linket TREX til et interessant proff forum: Noe av det første jeg fant der var at de er opptatt av å bruke penger på gode DA konvertere. De hører altså godt forskjell på budsjett utstyr og high end utstyr. Ja, de har faktisk en egen kategori som heter "high end". Slik som i denne tråden her: When I changed from Motu to Apogee there was a huge difference in tone, depth, everything. If you get away from Motu altogether and use Apogee or Lynx (or better) for AD and DA you will be floored. -Dette er jo som sakset fra Hifi Sentralen, jo! ;)
    Tror ikke det er så mange selv i den objektive leiren som ikke mener det er forskjeller på kilder. Valentino har jo til og med detektert forskjell i blindtest. Har ingen problemer med at Apogee/Lynx kan låte bedre enn en rimelig Motu.

    Ellers er jeg nok uenig med det som skrives av pedalen. Man får førsteklasses elektronikk også i proffverden. Høyttalere også. Derimot så låter det som regel mye mindre farget enn hifi produkter. Så får man heller diskutere om man liker det eller ikke og hva som er det mest foretrukne til hjemmebruk.

    Jeg har tidligere hatt en Marantz SA-11 CD spiller. Bruker i dag Lynx som kilde og savner ikke Marantzen.
    Er vel nå det er på tide å nevne Yamaha NS-10. ;D

    Mvh. Johan
     
    L

    lark

    Gjest
    Proffutstyr skaper. Hifiutstyr skal gjengi så nøyaktig som mulig.
     
    N

    nb

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    En av verdens mest legendariske pionergitarister Link Wray stakk hull på membranen for å få fetest mulig vreng på gitarlyden.

    Tror nb er inne på noe "ubehagelig" over her.
    Om man lytter på en skikkelig ordentlig tøff fuzzgitar med hur mycket forvrenging som helst, hvor mye forvrengning skal man da godta i avspillingsleddet? Ronnie Le Tekrø lager visstnok gitarlyden sin ved å skru ampen så høyt at den vrenger naturlig - visstnok en meget krevende teknikk siden det ikke skal mye til for at det blir ulyder når gain er så høyt. (Dette er tredjehånds info, så ta det med en klype salt...)
     
    R

    Rojoh

    Gjest

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.302
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Ikke skuffet her i gården, jeg påpekte bare et fenomen, ikke at det måtte være slik. Og lager man plater som (delvis) har Audioholics som oss som målgruppe, så skader det neppe å si at man bruker fjonge kabler til å spille inn platene, det er sikkert en del som er opptatt av slikt. Sølvkablene er for øvrig "manufactured by Jean Marie Reynaud for the French Aerospace Industry" så tviler på at det var lyden som var utgagngspunktet for de kablene når de ble utviklet;)
    Jeg VISTE at du kom til å finne fram til dette poenget. Du begynner å bli forutsigbar, nb. He-he.

    Men man finner glimrende innspillinger med standard Belden eller tilsvarende. Så da er man vel like langt - kvaliteten på det ferdige produktet har nok veldig, veldig, veldig lite med om man bruker den ene eller andre ledningen. Det er ørten ting som er mye, mye, mye viktigere. Men det er fint å se at det fortsatt finnes studioer som har lydkvalitet på utgivelsene i høysetet.
    Jeg hadde massive sølvskinner fra mitt DP effekttrinn til mine Forsman Ultima. Fikk laget sølvskinnene av en sølvsmedbedrift, og LMC hjalp meg med Teflon isolasjon. I dag bruker jeg Silspeak installasjonskabel fra høyttalere til forsterkere, bare så det er sagt. Jeg sammenlignet Silspeak og sølvskinnene den gang (6-7 år siden?) og det var overraskende liten forskjell. Sølvskinnene var ørelite mer "organisk" og "innsmigrende" i karakteren, muligens også ørlite mer oppløst, men i det hele og store så var de mer lik enn forskjellig. Minner om at Silspeak er veldig "riktig" laget og dimensjonert, med realt tverrsnitt og topp terminering.

    Det kan godt være at de vinner litt på lydkvaliteten med bruk av sølvledere "rund baut" fra mikrofoner til miksepult. Resten er vel digitalt. Skjønt mikrofonplassering og etterfølgende lydmiks er selvsagt x100 viktigere for sluttproduktet. At Jean Marie Reynaud er medeier i studioet tar jeg som et kvalitetstegn. Han er en produsent av meget seriøst hi-fi utstyr.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    lark skrev:
    Hvorfor er hifi-miljøet mye mer opptatt av kabler enn proff-miljøet ???

    Kanskje ?
    Lark postulerer tydeligvis at proff- miljøet ikke bryr seg om kabling annet enn de skal være lange nok, etc.

    Det er ikke nødvendigvis riktig.

    Det finnes mange kabelprodusenter på proff- siden også, og en del proff- folk sverger f.eks til Apogee sine Wyde-eye kabler, også på digitalsiden.
    Dette begrunnes ofte med at de låter bedre.

    mvh

    Edit: Og, ja, Apogeekablene er endel dyrere enn f.eks. Klotz
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    pedal skrev:
    Jeg kom over Blue Coast Records etter tips fra en her på Sentralen (mteinum?). Lastet ned et hi-rez album. Fin musikk og ekstremt god lyd. Det viser seg at det er kvalitetsbeviste mennesker som står bak. De har eget innspillingsstudio: OTR

    Her er studioets referanseliste:
    Abbey Lincoln· Alex DeGrassi· Andre Bush· Art Lande· Bill Frisell· Blue Coast Records· Brady Blade· Brain Mantia· Carla Bley· Chaksam Pa· Chanticleer· Charlie Haden and Quartet West· Chris Kee· Clara Ponty· Danny Glover· Darol Anger· Dave Mattacks· Dayan Kai· Duke Levine· Enos· Garett Brennan· Glen Moore· Gregory James· Grillo· Inkuyo· Jack Perla· Jane Selkye· Jason McGuire· Jenna Mammina· John Adams· John Jennings· Jon Carroll· Junk Genius· Keith Greeninger· Kenni Feinberg· Kenny Aronoff· Kevin Kern· Kim Baker· Kristen Hersh· Ladysmith Black Mambazo· Limbomaniacs· Liz Story· Luiz Bonfa· M.I.R.V.· Mark Isham· Mary Chapin Carpenter· Matt Rollins· Max Roach· Melissa Crabtree· Michael Manring· Michael Tolcher· Michael Wolff· Mick Overman· Mike Marshall· Monterey Jazz Festival· Myron Dove· Pat DiNizio· Paul McCandless· Peter Apfelbaum & the Hieroglyphics· Peter Maunu· Praxis· Ralph Towner· Rob Ickes· Roy Hardgrove Jazz Quintet· Scott Amendola· Sony BMG Music· Steve Owen· Steve Rodby· Steve Swallow· Sugarbeat· Taj Mahal· Terese Taylor· Tin Hat Trio· Todd Phillips· Tony Furtado· Tony Hall· Trilok Gurtu· Turtle Island String Quartet· Vijay Iyer· Wayne Horvitz· Windham Hill Records· Zakir Hussain·

    OTR bruker mye fint utstyr, i den desiderte highend klassen. Blant annet egenutviklede sølvkabler. (Ikke sponset, til NB sin store skuffelse).

    Her er link til OTR studioet: http://otrstudios.com/
    Her er link til Blue Coast Records: http://bluecoastrecords.com/
    Sikkert en imponerende liste, med like imponerende dyktige musikere, men ikke nødvendigvis den musikken "alle" hører" på. I musikersammenheng som i studiosammenheng som i hifi som lowfisammenheng så er det mange veier til nirvana, kan vi enes om det? (og nirvana trenger ikke å være det samme for hver enkelt, for den saks skyld)


    Kan i det minste skryte på meg å ha vært i Toe Rag studios i London. White Stripes - "Elephant" er spilt inn der. Et studio bygd opp rundt vintageutstyr fra Abbey Road (Beatles portable desk for å være nøyaktig), Decca Studio's (60-tallet) og BBC Studios (70-tallet). Monitorer er fra Quad, med tilhørende rør-blokker. Noen kaller det foraktelig(?) nostalgi, mens endel artister ser på studioet som en mulighet til å utvikle sitt "sound".

    Har også vært i et mer kjent studio ved navn Abbey Road. Langt mer moderne, med mye historie i veggene, uten at jeg nødvendigvis ble så veldig imponert over det jeg hørte der.

    I bunn og grunn tror jeg endel med utpreget hifiparanoia hadde godt av å sette på en skive og ta seg et par pils. Det er fredag.

    Ser frem til at OVK skal avlegge Rainbow et besøk. Tror de fleste hadde hatt godt av slike besøk, mang en a-ha opplevelse kan nok stå for dør.:)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    lark skrev:
    Proffutstyr skaper. Hifiutstyr skal gjengi så nøyaktig som mulig.
    Nesten enig.
    For meg skal hifiutsyr gi meg en lyd i heimen som jeg vil leve med. ;) ;) ;)

    Nøyaktig trenger nødvendigvis ikke være levelig. :-X
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Proff utstyr er så HI-FI som du vil det skal være :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    lark skrev:
    Proffutstyr skaper. Hifiutstyr skal gjengi så nøyaktig som mulig.
    Nesten enig.
    For meg skal hifiutsyr gi meg en lyd i heimen som jeg vil leve med. ;) ;) ;)

    Nøyaktig trenger nødvendigvis ikke være levelig. :-X
    Jeg tror nesten ikke mine egne øyne. Endelig noen som henger bjella på katten! ;D

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    pedal skrev:
    Jeg kom over Blue Coast Records etter tips fra en her på Sentralen (mteinum?). Lastet ned et hi-rez album. Fin musikk og ekstremt god lyd. Det viser seg at det er kvalitetsbeviste mennesker som står bak. De har eget innspillingsstudio: OTR

    Her er studioets referanseliste:
    Abbey Lincoln· Alex DeGrassi· Andre Bush· Art Lande· Bill Frisell· Blue Coast Records· Brady Blade· Brain Mantia· Carla Bley· Chaksam Pa· Chanticleer· Charlie Haden and Quartet West· Chris Kee· Clara Ponty· Danny Glover· Darol Anger· Dave Mattacks· Dayan Kai· Duke Levine· Enos· Garett Brennan· Glen Moore· Gregory James· Grillo· Inkuyo· Jack Perla· Jane Selkye· Jason McGuire· Jenna Mammina· John Adams· John Jennings· Jon Carroll· Junk Genius· Keith Greeninger· Kenni Feinberg· Kenny Aronoff· Kevin Kern· Kim Baker· Kristen Hersh· Ladysmith Black Mambazo· Limbomaniacs· Liz Story· Luiz Bonfa· M.I.R.V.· Mark Isham· Mary Chapin Carpenter· Matt Rollins· Max Roach· Melissa Crabtree· Michael Manring· Michael Tolcher· Michael Wolff· Mick Overman· Mike Marshall· Monterey Jazz Festival· Myron Dove· Pat DiNizio· Paul McCandless· Peter Apfelbaum & the Hieroglyphics· Peter Maunu· Praxis· Ralph Towner· Rob Ickes· Roy Hardgrove Jazz Quintet· Scott Amendola· Sony BMG Music· Steve Owen· Steve Rodby· Steve Swallow· Sugarbeat· Taj Mahal· Terese Taylor· Tin Hat Trio· Todd Phillips· Tony Furtado· Tony Hall· Trilok Gurtu· Turtle Island String Quartet· Vijay Iyer· Wayne Horvitz· Windham Hill Records· Zakir Hussain·

    OTR bruker mye fint utstyr, i den desiderte highend klassen. Blant annet egenutviklede sølvkabler. (Ikke sponset, til NB sin store skuffelse).

    Her er link til OTR studioet: http://otrstudios.com/
    Her er link til Blue Coast Records: http://bluecoastrecords.com/
    Sikkert en imponerende liste, med like imponerende dyktige musikere, men ikke nødvendigvis den musikken "alle" hører" på. I musikersammenheng som i studiosammenheng som i hifi som lowfisammenheng så er det mange veier til nirvana, kan vi enes om det? (og nirvana trenger ikke å være det samme for hver enkelt, for den saks skyld)


    Kan i det minste skryte på meg å ha vært i Toe Rag studios i London. White Stripes - "Elephant" er spilt inn der. Et studio bygd opp rundt vintageutstyr fra Abbey Road (Beatles portable desk for å være nøyaktig), Decca Studio's (60-tallet) og BBC Studios (70-tallet). Monitorer er fra Quad, med tilhørende rør-blokker. Noen kaller det foraktelig(?) nostalgi, mens endel artister ser på studioet som en mulighet til å utvikle sitt "sound".

    Har også vært i et mer kjent studio ved navn Abbey Road. Langt mer moderne, med mye historie i veggene, uten at jeg nødvendigvis ble så veldig imponert over det jeg hørte der.

    I bunn og grunn tror jeg endel med utpreget hifiparanoia hadde godt av å sette på en skive og ta seg et par pils. Det er fredag.

    Ser frem til at OVK skal avlegge Rainbow et besøk. Tror de fleste hadde hatt godt av slike besøk, mang en a-ha opplevelse kan nok stå for dør.:)
    Blue Coast Records som Pedal henviser til her eies og drives av Cookie Marenco som ikke er noen hvemsomhelst. Hun har flere Grammy titler i skapet for sine produksjoner. At dette skal være spesiellt sær musikk er ikke et gangbart argument.

    Mvh
    Roysen
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    pedal skrev:
    Jeg kom over Blue Coast Records etter tips fra en her på Sentralen (mteinum?). Lastet ned et hi-rez album. Fin musikk og ekstremt god lyd. Det viser seg at det er kvalitetsbeviste mennesker som står bak. De har eget innspillingsstudio: OTR

    Her er studioets referanseliste:
    Abbey Lincoln· Alex DeGrassi· Andre Bush· Art Lande· Bill Frisell· Blue Coast Records· Brady Blade· Brain Mantia· Carla Bley· Chaksam Pa· Chanticleer· Charlie Haden and Quartet West· Chris Kee· Clara Ponty· Danny Glover· Darol Anger· Dave Mattacks· Dayan Kai· Duke Levine· Enos· Garett Brennan· Glen Moore· Gregory James· Grillo· Inkuyo· Jack Perla· Jane Selkye· Jason McGuire· Jenna Mammina· John Adams· John Jennings· Jon Carroll· Junk Genius· Keith Greeninger· Kenni Feinberg· Kenny Aronoff· Kevin Kern· Kim Baker· Kristen Hersh· Ladysmith Black Mambazo· Limbomaniacs· Liz Story· Luiz Bonfa· M.I.R.V.· Mark Isham· Mary Chapin Carpenter· Matt Rollins· Max Roach· Melissa Crabtree· Michael Manring· Michael Tolcher· Michael Wolff· Mick Overman· Mike Marshall· Monterey Jazz Festival· Myron Dove· Pat DiNizio· Paul McCandless· Peter Apfelbaum & the Hieroglyphics· Peter Maunu· Praxis· Ralph Towner· Rob Ickes· Roy Hardgrove Jazz Quintet· Scott Amendola· Sony BMG Music· Steve Owen· Steve Rodby· Steve Swallow· Sugarbeat· Taj Mahal· Terese Taylor· Tin Hat Trio· Todd Phillips· Tony Furtado· Tony Hall· Trilok Gurtu· Turtle Island String Quartet· Vijay Iyer· Wayne Horvitz· Windham Hill Records· Zakir Hussain·

    OTR bruker mye fint utstyr, i den desiderte highend klassen. Blant annet egenutviklede sølvkabler. (Ikke sponset, til NB sin store skuffelse).

    Her er link til OTR studioet: http://otrstudios.com/
    Her er link til Blue Coast Records: http://bluecoastrecords.com/
    Sikkert en imponerende liste, med like imponerende dyktige musikere, men ikke nødvendigvis den musikken "alle" hører" på. I musikersammenheng som i studiosammenheng som i hifi som lowfisammenheng så er det mange veier til nirvana, kan vi enes om det? (og nirvana trenger ikke å være det samme for hver enkelt, for den saks skyld)


    Kan i det minste skryte på meg å ha vært i Toe Rag studios i London. White Stripes - "Elephant" er spilt inn der. Et studio bygd opp rundt vintageutstyr fra Abbey Road (Beatles portable desk for å være nøyaktig), Decca Studio's (60-tallet) og BBC Studios (70-tallet). Monitorer er fra Quad, med tilhørende rør-blokker. Noen kaller det foraktelig(?) nostalgi, mens endel artister ser på studioet som en mulighet til å utvikle sitt "sound".

    Har også vært i et mer kjent studio ved navn Abbey Road. Langt mer moderne, med mye historie i veggene, uten at jeg nødvendigvis ble så veldig imponert over det jeg hørte der.

    I bunn og grunn tror jeg endel med utpreget hifiparanoia hadde godt av å sette på en skive og ta seg et par pils. Det er fredag.

    Ser frem til at OVK skal avlegge Rainbow et besøk. Tror de fleste hadde hatt godt av slike besøk, mang en a-ha opplevelse kan nok stå for dør.:)
    Blue Coast Records som Pedal henviser til her eies og drives av Cookie Marenco som ikke er noen hvemsomhelst. Hun har flere Grammy titler i skapet for sine produksjoner. At dette skal være spesiellt sær musikk er ikke et gangbart argument.

    Mvh
    Roysen
    Det er ikke argumentet heller, men det er likevel et poeng at vi hører på mye forskjellig her, og at musikere som så vel ulike studios og lydteknikere har forskjellig tilnærming til det de driver med, dvs. lager/kreerer musikk.
    Ingen vits i å krangle om det.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Andre eksempler på lydtteknikere som er opptatt av high end hi-fi utstyr og kabler er Steve Hoffman, Todd Garfinkle, Keith Johnson, Winston Ma, David Chesky.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    nb skrev:
    Ikke skuffet her i gården, jeg påpekte bare et fenomen, ikke at det måtte være slik. Og lager man plater som (delvis) har Audioholics som oss som målgruppe, så skader det neppe å si at man bruker fjonge kabler til å spille inn platene, det er sikkert en del som er opptatt av slikt. Sølvkablene er for øvrig "manufactured by Jean Marie Reynaud for the French Aerospace Industry" så tviler på at det var lyden som var utgagngspunktet for de kablene når de ble utviklet;)
    Jeg VISTE at du kom til å finne fram til dette poenget. Du begynner å bli forutsigbar, nb. He-he.
    Man må jo score når man får en lissepasning ;)

    Opplagt, ja, men ikke nødvendigvis galt av den grunn.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå forstår jeg ikke diskusjonen?

    I nr. 4/2008, pedal, skrev du at det ikke fantes audiofile enheter innenfor segmentet du vurderte (om jeg husker rett); vi har sett sitater fra TAS og Stereophile på det samme, diskutert her inne, om dette at det mangler audiofile versjoner av ulike komponenter som er på vei inn fra proffmiljøet.
    Og med utgangspunkt i dette kan jeg forstå innledningen på denne tråden - men nå handler det visst om hvilke lydstudioer som har high-end tilnærming?

    Ellers, når det gjelder Chesky som Roysen nevner, har jeg noen åkerhøner å plukke med ham. Han selger såkalt high-res filer av kjente innspillinger som bare er bumpet opp fra CD-mastere til høyere oppløsninger, gjennom HDtracks. Har ikke fått svar derfra på direkte forespørsel, har forhørt meg hos andre, bl.a. grunnleggeren av Computer Audiophiles (Connaker), og derfra fått det svar at Reference Recordings er det eneste firmaet han tør underskrive på stiller kjente innspillinger til rådighet i høye oppløsninger. (Vi snakker altså ikke om nye innspillinger, av typen 2Ls).

    Poenget? Pedal syns jeg er festbrems, og at jeg har en agenda - nærmest at jeg er anti high-end.

    Om noe syns jeg vi skal få kvalitetsprøving innen HiFi, at vi skal få etablert noen standarder for hva som er legitimt og hva som er ufint. Det er aldri mulig å entydig vurdere noe som helst, selv en flaske Petrus kan ha stått for varmt, men om det stemmer at f.eks. HDtracks bumper opp spor, føyer det seg pent inn i rekken av ting innen HiFi som ikke tåler en kikk under lokket.
    Kombinér lureri med vilt høye priser, som skremmer bort dem som ellers kunne blitt rekruttert, og du har oppskriften til en katastrofe for bransjen: en fremtid der folk syns plasthøyttalere koblet til minijacken på en Airport Express er godt nok.

    En high-end HiFi bransje som var genuint opptatt av påvisbar optimalisering av lydopplevelsene ville komme dit at man med enkelhet kunne demonstrere overlegenheten i gjengivelse av lyd. I dag sitter det folk som ikke hører forskjell på en Discman og et superbrand ... pga at produsenten av supermerket har latt seg lokke av profitten.

    Og det er her jeg finner glede i proffmarkedet - der vet man som regel hva man får fordi hundrevis av proffer, noen ganger tusenvis, har vurdert det, som verktøy.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det var slik at proffene hadde utstyr som manglet åpenhet, nyanser, oppløsning osv. så ville det jo virkelig stå ille med oss lyttere som lytter på det ferdige materiale.
    Mest sansynlig har gode studioer elektronikk som overgår gjennomsnittet av audiofiles utstyr med flere hakk på transparens. Hva man finner i et lite hobby studio er derimot noe annet.
    I audiofile hjem finnes det derimot ofte elektronikk som slører musikken for å gjøre det hele mer behagelig og spiselig.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    orso skrev:
    Hvis det var slik at proffene hadde utstyr som manglet åpenhet, nyanser, oppløsning osv. så ville det jo virkelig stå ille med oss lyttere som lytter på det ferdige materiale.
    Mest sansynlig har gode studioer elektronikk som overgår gjennomsnittet av audiofiles utstyr med flere hakk på transparens. Hva man finner i et lite hobby studio er derimot noe annet.
    I audiofile hjem finnes det derimot ofte elektronikk som slører musikken for å gjøre det hele mer behagelig og spiselig.
    Sannsynligheten for at dette utstyret du nevner innbefatter aktive Genelec/Dynaudio/ATC/PMC/B&W/Meyer mastering monitorer; er rimelig stor. Hvordan disse står seg mot relativt likt prisede forsterker/høyttalerkombinasjoner, er ikke godt å si. Den gode, gamle musikken ble sannsynligvis ofte mixet og mastret på JBLer og Tannoyer...bl.a. Dark Side of The moon ;D Kan jo legge til at jeg var ekstremt fornøyd med mine Acoustic Energy AE-1 monitorer. De ble utviklet som nærfeltsmonitor til studiobruk. Tunet til 4pi-plassering (d.v.s. oppå mixepult). Wilson WATT(PUPPY) var vel også en spinn-off fra en kresen studioeier.

    Vel, jeg drømte en gang om å kjøpe meg Genelec 1037C og bli ferdig med hele hifi-greia. Kanskje jeg burde ha gjort det?

    Den største forskjellen ligger nok på kildesiden - dac har jo vært nødvendig i lengre tid i studioverden enn hjemme. Til hjemmebruk var dac lenge litt smør på flesk siden 95% av brukerne bare hadde en digital kilde. De særeste hadde DAT (noen hadde sikkert t.o.m. DCC). Noen som husker Mini-Disc? Den første DACen som virkelig slo an til hjemmebruk, var sikkert Audiolab 8000DAC. Teac var også tidlig på banen - de hadde jo plenty profferfaring fra sin Tascam-divisjon. Audio Alchemy var en annen farsott godt pushet av HiFi-klubben. Før du visste ordet av det kunne du sitte med både3 og 4 bokser for å avspille cd-platene dine.

    Senere ballet det på seg med dyre to/tredelte spillere med Micromega, Linn, Wadia, ML, Theta m.fl. Hva som var proffstandard da vet jeg ikke. Tascam kanskje? Denon? Sony? I denne gylne audiofilalderen drev jo Apogee med noe helt annet - sære båndhøyttalere som drepte forsterkere (Hvis disse Apogeeene var de samme da...?) Benchmark og Lavry var sikkert ikke etablert på denne tiden (tror jeg). Det var vel såvidt Pentium-proserssorne var introdusert dengang.

    I så måte kan kanskje pro vs. hjemmeutstyr betraktes litt i en utviklingsvinkel?

    Mvh. Johan
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    orso skrev:
    Hvis det var slik at proffene hadde utstyr som manglet åpenhet, nyanser, oppløsning osv. så ville det jo virkelig stå ille med oss lyttere som lytter på det ferdige materiale.
    Mest sansynlig har gode studioer elektronikk som overgår gjennomsnittet av audiofiles utstyr med flere hakk på transparens. Hva man finner i et lite hobby studio er derimot noe annet.
    I audiofile hjem finnes det derimot ofte elektronikk som slører musikken for å gjøre det hele mer behagelig og spiselig.
    Hvor kritisk studioutstyret er for sluttresultatet vi skal lytte til varier litt etter hvor i kjeden det står og hva som skal tas opp. Det at mange eldre opptak av akkustisk musikk i ulike formater lyder så godt kan først og fremst tilskrives godt håndtverk, dernest gode mikrofoner. Kvaliteten ligger der på tross av ting som lytteredskaper, kabler, opptaksmedium osv.

    Jeg har hørt mye møl fra hjemmestudioer med forholdsvis godt utstyr, svært tett på studiostandard. Har også hørt forbausende gode koropptak gjort med en liten zoom-opptager med integrerte mikrofoner til 3000 kr. Det er finnes en ballansegang mellom oppgave og utstyrskvalitet som på et eller annet punkt blir kritisk. Min erfaring er at man ikke kan kjøpe seg bort fra manglende kompetanse, men at kompetanse i spann med penger kjenner få grenser.

    Mvh
    Sniff
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn