Proffutstyr er ikke hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her er et helt underforum for deg Totte!

    Forskjeller og Testmetodikk
    Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv? Her diskuteres hva slags lyd som er å foretrekke, placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller, er det verdt prisen m.m


    mvh
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Her er et helt underforum for deg Totte!

    Forskjeller og Testmetodikk
    Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv? Her diskuteres hva slags lyd som er å foretrekke, placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller, er det verdt prisen m.m


    mvh
    Utmerket, et helt underforum for meg. Jeg er i grunnen enig i at de evige "placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller"-diskusjonene med fordel kan tas der fremfor å dra det inn i overalt ellers.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    For å komme orso litt til unsetting å kan jeg kommentere noe som jeg reagerte på:
    "Myke kabler med pålitelige termineringer med mekanisk lås" (XLR, Speakon, etc) i tilfelle noen snubler i en mikrofonkabel, portabilitet, mekanisk soliditet, etc.

    Ser på dette som nærmeste en latterliggjøring av balansert overføring – XLR har altså i din framstilling kun en hensikt å forhindre at man snubler og drar ut pluggen under en produksjon/direktesending….
    Det jeg skrev er helt saklig. Her er det du som er på bærtur: Proffutstyr kommer alltid uten kabler. Noen ganger skal det brukes i et rack, da trenges det korte kabelstrekk. Noen proff-apparater har plugginngang både foran og bak. Hvis du ser et proffrack så kan det gå kabler på kryss og tvers/fram-bak. Altså må de være myke og fleksible. Glem tykke/stive hi-fi kabler. Og solid core, som det snakkes varmt om her inne på HFS, er fullstendig utelukket. I motsetning til enkelte RCA kontakter, så har XLR plugger en egen strekkavlaster som skal tåle "rykk" i ledningen. Selve pluggen har også en mekanisk lås, som sier klikk. Man må fysisk trykke på utløserknappen for å bryte den elektriske forbindelsen. Prinsippet med XLR (eXtra Long Range) og balansert kabelføring er å kansellere innstrålt støy pga lange strekk. Og da snakker vi lengder som er 5 eller 10 ganger hva som bruker i Hi-fi. Hadde du besøkt et innspillingsstudio eller sett nærmere etter på gulvet på en musikkscene, så hadde du skjønt betydningen av hva jeg her skriver. Til og med nettledningene har mekanisk lås (Speakon HT og nettstikk som vries fast).

    Øvrig:
    PA-forsterkeren er lydbransjens dumme blondine. Juba Juba. Store pupper og lite mellom ørene. Slike forsterkere selges ut i fra følgende atributter:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt
    5. Annet (rackører, XLR og andre proff-plugg formater, alskens beskyttelseskretsløp, remote controle, etc)

    Lite reflektert og igjen en fordummende framstilling av proff/PA utstyr – man får analysere dypere og se på kretsløsninger. Ikke se på vekt, rackører og stømforbruk.
    Igjen er du helt på jordet. Hva jeg skrev er i all vesentlighet riktig. Kjøp noen proff-blader, les litt på hjemmesidene til proff-utstyrsleverandører, se hva som skjer på og bak scenene. Det har jeg gjort.

    Er det ikke mer nærliggende å se på Dynamic P. hifi forsterker vs. hans øvrige PA konstruksjoner
    DP's filosofi utgjør "en promille" av PA-industrien. Sammen med ATC, Apogee og et fåtall andre nisjeprodusenter lager de proffutstyr med lydkvaliteten i høysete. Disse er (desverre) ikke representative for markedskategorien "Proffutstyr".
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Vil ikke såkallet proffutstyr i større grad være tilpasset den aktuelle bruk som det er designet for? Altså om kravet til pålitelighet og soliditet er større enn kravet til å kunne avsløre små forskjeller i lyd, så vil utstyret være designet nettopp slik? Er derimot utstyret designet for deteksjon av de minste forskjeller, vil man få det også.

    Proffutstyr kan på denne måten ofte være mer spesialisert. Er det ikke slik med alt spesialverktøy, designet for profesjonelt bruk, innen de fleste andre fag også?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hei!

    Reagerer litt på den bastante nedsablingen av pro-amper i seriøse hjemmesystem. Jeg har lest at Keith Yates (kjent amerikansk lydrom-bygger, som har die-hard audiofile, statsoverhoder, kongelige, hollywoodkjendiser og verdenskjente artister blant kundene) i sin utendørs hjemmekino bruker LABgruppen pro-forsterkere. Denne kinoen brukes til showcases overfor potensielle kunder og skal representere det ypperste han kan prestere innen lydreproduksjon.

    Videre bruker Quested MC2audio pro-forsterkere (med aktiv deling) på sine største modeller studio/masteringmonitorer. Disse får også lovord på div utenlandske forum og skal etter sigende ha erstattet både Accuphase og andre sofistikerte saker.

    Tom Danley (kjent høyttalerdesigner) parkerte sin 200 watts hifi-forsterker til fordel for en QSC pro-amp på sine 100 dB horn etter blindtest.

    Dette er momenter som gjør at jeg vertfall skal teste noen proamper neste gang jeg skal omstrukturere anlegget! Dessuten liker jeg headroom. 8)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Vil ikke såkallet proffutstyr i større grad være tilpasset den aktuelle bruk som det er designet for? Altså om kravet til pålitelighet og soliditet er større enn kravet til å kunne avsløre små forskjeller i lyd, så vil utstyret være designet nettopp slik?
    Et betimelig spørsmål.

    Kanskje burde en dele opp prosegmentet i pa- utstyr og studioutstyr?

    For meg virker det litt urimelig at en adc/dac som brukes til opptak, hhv tilbakespilling av musikkspor ikke i utgangspunktet skal være god nok til å høre på den samme musikken hjemme.

    mvh
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Karma skrev:
    Vil ikke såkallet proffutstyr i større grad være tilpasset den aktuelle bruk som det er designet for? Altså om kravet til pålitelighet og soliditet er større enn kravet til å kunne avsløre små forskjeller i lyd, så vil utstyret være designet nettopp slik?
    Et betimelig spørsmål.

    Kanskje burde en dele opp prosegmentet i pa- utstyr og studioutstyr?
    Det er en viktig distinksjon der ja, men så langt har det vært lett å forstå hvilket segment Pedal og andre har hatt i tankene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Er dette et proff produkt? Nja, jeg vet ikke.
    Tipper dette er laget for amatører. Altså brukere som ikke lever av musikken sin.
    Guttungen får elgitar til jul. Etter å ha lært seg noen grep, så har han lyst til å koble den opp mot PC'n sin. (I dag så har PC erstattet stereoanlegget på gutterommet). Han har også lyst til å legge på litt vokal. Senere anskaffer han seg software for å legge på synth og annet moro. -Det tror jeg er markedet for bokser à la E-Mu 0404. Trolig er dette "amatør-musiker" markedet av betydelig størrelse på verdensbasis. Poenget mitt er således at selv om boksen "ser ut som" proff utstyr, så trenger den nødvendigvis ikke være det. Jeg har ingen tro på at konverter og analogkretser i et slikt apparat låter noe bedre enn rimelig hifi. Sagt med andre ord: Det skal mer til enn stereojack plugger for å gjøre et "proff apparat"!
    Baard har svart godt på dine spørsmål til meg pedal. Det brukes en språkbruk som er nedlatende, men uten noe form for bedre beskrivelser og forklaringer som underbygger de noe bastante uttalelsene. asbjbo har derimot f.eks kommet med noe lærerikt angående forsterkere. Det er slikt jeg savner.

    Uten at det er noe poeng å drive og lete etter diverse kommentarer da jeg tror mange ser hva jeg sikter til, så er innlegget over et ekesempel på noe som jeg synes bidrar med lite postitivt og går i kategorien synsing. Kan virke som om du finner på eksempler som støtter det du allerede har bestemt deg for. Hvorfor ikke heller teste og utforske litt mer? Som jeg allerede har nevnt, bruker EMU 0404 USB svært gode D/A konverter. Nemlig AK 4396 som var tidligere flaggskipet fra AKM og som fortsatt er en top DAC chip.

    Grunnlaget som du uttaler deg om proff utstyr virker å være for tynt. Forsterkere i proff miljøet har jeg ingen erfaring med, men jeg ser ingen grunn pr. dags dato til at proffutstyr ikke skal være "hifi". Jeg har hørt PA anlegg som splite fletta av det meste av jeg har hørt i hifi verden. Det kombinerte både en hinsides dynamikk og transientrepsons med åpenhet, renhet, null resonanser eller plagsomme modes, lydbildet som satt og en svært stram bass. Det var et aktiv oppsett med Mackie høyttalere. Foruten denne erfaringen, så har jeg etter hvert fått testet en del proffe lydkort, og jeg kjenner ikke igjen dine beskrivelser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Vil ikke såkallet proffutstyr i større grad være tilpasset den aktuelle bruk som det er designet for? Altså om kravet til pålitelighet og soliditet er større enn kravet til å kunne avsløre små forskjeller i lyd, så vil utstyret være designet nettopp slik? Er derimot utstyret designet for deteksjon av de minste forskjeller, vil man få det også.

    Proffutstyr kan på denne måten ofte være mer spesialisert. Er det ikke slik med alt spesialverktøy, designet for profesjonelt bruk, innen de fleste andre fag også?
    Helt klart.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Er det ikke mer nærliggende å se på Dynamic P. hifi forsterker vs. hans øvrige PA konstruksjoner
    DP's filosofi utgjør "en promille" av PA-industrien. Sammen med ATC, Apogee og et fåtall andre nisjeprodusenter lager de proffutstyr med lydkvaliteten i høysete. Disse er (desverre) ikke representative for markedskategorien "Proffutstyr".
    Joda - jeg er på jorde og alt det der, men du er alt for unyansert. Studio utstyr er en del av proffsegmentet og her finner man like store nisje leverandører av kvalitetsutstyr som nisje leverandørene innen hifi....
     
    L

    lark

    Gjest
    pedal skrev:
    lark skrev:
    pedal skrev:
    -Er ikke HFS et forum for synsing og sansing?
    Det virker neimen ikke slik! Det skal ikke mye "synsing" til før inkvisisjonen med ***** i spissen slår til her på HFS. ;D ;D
    Så, så Larkus. Snart er sommerferien over og da skal du få være i fred med dine installasjonskabler. Hvorfor byttet du til SC forresten? Kabler med forskjellig lyd er jo bare innbildning...

    Forøvrig har jeg ingenting i mot andres synsing. Tvert i mot. Men jeg mener at man bør synse på egne vegne. Jeg har vel lest cirka 1001 innlegg fra deg hvor du skriver at du synes SC kabler er lykken, og det er jo hyggelig. Men hvis du skriver at hva andre hører er bare innbildning, da trykker du på feil knapp. (Nå vet dere hvilken knapp dere skal trykke på ;D )
    -Man får først og fremst synse på egne vegne. Diskrediterer man andres opplevelser og lytteinntrykk skal man ha en solid begrunnelse. Så enkelt er det.
    Folk innbiller seg jo ting rett som det er, f.eks. at Gud fins ;D Jeg byttet til SC fordi jeg innbiller meg at det låt bedre enn mine gamle kabler. Jeg innbiller meg også at SC strømkabler og signalkabler også er bra, og der for bruker jeg det også ;D Finner du forresten et innlegg der jeg hevder at andre innbiller seg ting, kryper jeg til korset og blir din disippel til evig tid 8) 8)

    PS! Jeg har aldri hevdet at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler, men den debatten hører til i en annen tråd :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Karma skrev:
    Vil ikke såkallet proffutstyr i større grad være tilpasset den aktuelle bruk som det er designet for? Altså om kravet til pålitelighet og soliditet er større enn kravet til å kunne avsløre små forskjeller i lyd, så vil utstyret være designet nettopp slik?
    Et betimelig spørsmål.

    Kanskje burde en dele opp prosegmentet i pa- utstyr og studioutstyr?

    For meg virker det litt urimelig at en adc/dac som brukes til opptak, hhv tilbakespilling av musikkspor ikke i utgangspunktet skal være god nok til å høre på den samme musikken hjemme.

    mvh
    Det er vel ikke kontroversielt å påstå at en rekke proff-dacer er "gode nok", men som andre har vært inne på: Proffene har et regnskap som skal gå i pluss og har sjelden den "cost no object"-tilnærmingen til redskapen sin som enkelte hifi-entusiaster har. Hvor mye ekstra godlyd sistnevnte gruppe får ut av CD-spllere til 6-sifrede beløp har man som tkr allerede har vist et eget underforum for, og selv har jeg egentlig ingen oppfatning.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Jeg kjøpte en Velodyne av en som ikke er helt ukjent innen hifi-verden, og da jeg var på besøk hos han hadde han et par B&W 801D som han kjørte på et par billige PA-forsterkere. Han var svært imponert og tilsynelatende fornøyd med lyden, men jeg fikk desverre ikke hørt på det. Samme kar har hatt blant annet K2 S9800 og noe av de største McIntosh forsterkerene i hus.

    Har også en kamerat som har et stort oppsett av Yorkville og QSC. Det er selvfølgelig dynamikken som skiller seg mest ut fra typiske hifi-oppsett, men det låter faktisk overraskende bra etter at en lydtekniker var der og satte opp EQ`en. Dog, for å få et relevant sammenligningsgrunnlag må man nok A-B teste på litt mer avslørende høyttalere.

    Vil kanskje tro det er først og fremst egenskaper som THD, IM, S/N-ratio etc som skiller billig PA-utstyr lydmessig fra billig hifi. På en annen side får en mye effekt og sikkert også høy dempningsfaktor (?) med mange av de PA-forsterkerene, spesielt til prisen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Man får først og fremst synse på egne vegne. Diskrediterer man andres opplevelser og lytteinntrykk skal man ha en solid begrunnelse. Så enkelt er det.
    Gir min fulle tilslutning til det synspunktet. Innskutte bisetninger som "her hos meg", "i mitt anlegg", "i min erfaring" gjør underverker for å legge frem synsing som hva det nå engang er. En bivirkning er at det blir desto vanskeligere å motsi synsingen.

    Hvis jeg derimot vil argumentere for at den velkjente effekten "dyrere kabler låter bedre" er ren placebo og skyldes helt andre ting enn nettopp lyden, så er det på tide å dra frem dobbelt-blinde tester, konfidensintervaller og fMRI-skanning av testpersonens mediale orbitofrontale cortex for å støtte opp under argumentet. Og da hører det nok hjemme i et annet underforum. ;)

    Forøvrig, denne fyren, Ed Meitner, kan nok bidra med et annet perspektiv på kvalitetsforskjellen mellom proff- og hjemmeutstyr. Det ser ut til at "audiophile"-produktene er litt utvannede versjoner av "professional"-produktene der i gården.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden har fått en fin utvikling. Inspirasjonen for å starte den, var at enkelte her inne stadig argumenterte med noe sånt som at:
    1. "Er utstyret bra nok for proff, så er det bra nok for hi-fi".
    2. "Det proff-brukere ikke hører, det hører i hvert fall ikke haifai brukerne".
    (Sitatene er ikke ordrette, men dekkende).

    Denne tråden har så langt belyst følgende:
    Proff utstyr er ikke ett markedet. Det er mange, blant annet:
    *Pro-sumer som er billig amatørutstyr (orso: Ikke bli fornærmet av "amatør". Det betyr bare at man ikke har lyd som levebrød).
    *PA for store scener (kvantitiet foran kvalitet).
    *Innspillingstudioer (kanskje her vi kommer nærmest hi-fi? + mye bra digitalutstyr)
    *Proff brukere har utstyret som verktøy, ofte også med krav til portabilitet. Derfor tildels andre krav, utover lyden.

    -En annen ting er at mange innspillingsstudioer beskjeftiger seg med lydproduksjon til TV, reklame, radio, spill og annet hvor high-end lyd ikke er noe must. Husk det. Til og med Jan Erik Kongshaug har sagt i intervju med Nistad/Audio, at han ikke skrur lyd med tanke på typisk hi-fi brukere. Og ellers har vi i annen tråd lest at de som kjører PA lyd gjerne er hørselsskadd. Say no more.

    ------------

    Følgelig er ikke alt som heter "proff utstyr" eller "proffesjonelle lydfolk" NØDVENDIGVIS noen målestokk for hi-fi og highend brukere. Det var mitt poeng, og det synes jeg reflekteres godt fra de forskjellige som har postet her.

    Det finnes minst like mye utstyr innen proff som hifi. En tråd er langt fra dekkende for dette. For å få fram mitt poeng, så har jeg spissformulert meg. Dette har tydeligvis hisset opp enkelte, som vet om proffutstyr som er bra. Og bra proffutstyr finnes selvsagt. Den som vil, kan gjerne snu problemstillingen på hodet og starte en tråd om proffutstyr som overgår hi-fi. Jeg blir med der også.

    Høyttalerne mine er (ombygd) PA.
    Basstårnene mine bruker Beyma PA elementer.
    Anlegget mitt er konfigurert som et PA anlegg med aktiv deling.
    Anlegget mitt er dimmensjonert som PA, med tilsammen 40 elementer og cirka 2x2000watt i 4ohm.
    Elektronikken min er levert av en produsent med bakgrunn i PA.
    Høyttalerkablene mine er PA.
    Jeg bruker samme digitalt grensesnitt som studioene; Fireface 400.

    Er det noen her inne med mer "PA" enn meg? :-*
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så kanskje vi heller skulle konse på proffutstyr slik det brukes i studioer, og glemme denne PA-greia?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Så kanskje vi heller skulle konse på proffutstyr slik det brukes i studioer, og glemme denne PA-greia?
    Enig - har et hifi anlegg for avspilling av materiale som er produsert i studioer. Derfor er hele overskriften malplasset og unyansert.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Hvorfor ikke heller teste og utforske litt mer? Som jeg allerede har nevnt, bruker EMU 0404 USB svært gode D/A konverter. Nemlig AK 4396 som var tidligere flaggskipet fra AKM og som fortsatt er en top DAC chip.


    En DAC chip à la AKM4396 er, bokstavelig talt, bare en liten brikke i et stort puslespill. Lydkvaliteten til en ferdig D/A konverter beror på andre og viktigere faktorer:
    -Powersupply. Det kan aldri bli stort nok, forøvrig, verken i en DAC eller i en forsterker.
    -Kvaliteten på lavpass filteret. De integrerte chip-filtrene er ofte ikke så gode.
    -Rekkefølgen i signalgangen: Fordi det var på moten å designe egne lavpass filtre, så laget chip-produsentene integrerte løsninger med op-amp før filteret. Hva tror du opamper synes om et ufiltrert digitalsignal rett inn...
    -Layout og jordbaner er uhyre viktig. Blir det for kompakt så øker målbar forvrenging.
    -Kvalitet på analogkrestene som skal drive kabler/forsterker.
    -Mekanikk, skjerming og termisk stabilitet er også viktig.
    -Kvalitet og plassering av klokken.
    -Må signalet innom masse releer, vendere og knapper, så forringes også kvaliteten.
    De som har praktiskert litt DIY, og har oppgradert strømforsyninger og jobbet med vibrasjonsdemping, etc, vet at det er mer å hente på tweaking.

    På pro-sumer utstyr som E-Mu 0404, og mye annet proff-utstyr så hopper produsentene bukk over slike fordyrende faktorer. Og det er helt greit. De lager rimelige produkter med masse funksjoner, som gir (meget) god lyd for pengene. Men highend-lyd blir det ikke.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Enig - har et hifi anlegg for avspilling av materiale som er produsert i studioer. Derfor er hele overskriften malplasset og unyansert.
    En overskrift kan ikke være dekkende for noe annet enn åpningsinnlegget. Det håper jeg du skjønner, trådstarter er ikke synsk.

    Forresten; Leste du åpningsinnleggets første setning? Leste du hva som stod i siste avsnitt? Gjør det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en del som tyder på at hifi elektronikk i fremtiden vil bevege seg nærmere proffutstyr. Med bedre høyttalere, mer kontrollert spredning som gir mindre romproblemer og med inntog av DSP og DRC så tror jeg transparent elektronikk vil bli mer populært og ettertraktet.

    Det var interessant å lese Ken Ishiwata sin kommentar om de Marantz pearl produktene:
    "CD-spilleren er basert på SA-modellene i 11. og 15-serien, men også den er trimmet etter Ken Ishiwatas egne preferanser, og ikke som han selv sier det: - Med Saul Marantz fokus på en vakkert klingende og fremtredende mellomtone, men mot et klangnøytralt og nesten monitoraktig lydbilde."
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Det er vel en del som tyder på at hifi elektronikk i fremtiden vil bevege seg nærmere proffutstyr. Med bedre høyttalere, mer kontrollert spredning som gir mindre romproblemer og med inntog av DSP og DRC så tror jeg transparent elektronikk vil bli mer populært og ettertraktet...
    Jeg ser du bruker dette begrepet en del; "Transparent elektronikk". Jeg skjønner ikke helt hvilken inndeling du her mener. I min verden har hi-fi entusiastene nettopp traktet etter transparent lyd.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    pedal skrev:
    Baard skrev:
    For å komme orso litt til unsetting å kan jeg kommentere noe som jeg reagerte på:
    "Myke kabler med pålitelige termineringer med mekanisk lås" (XLR, Speakon, etc) i tilfelle noen snubler i en mikrofonkabel, portabilitet, mekanisk soliditet, etc.

    Ser på dette som nærmeste en latterliggjøring av balansert overføring – XLR har altså i din framstilling kun en hensikt å forhindre at man snubler og drar ut pluggen under en produksjon/direktesending….
    Det jeg skrev er helt saklig. Her er det du som er på bærtur: Proffutstyr kommer alltid uten kabler. Noen ganger skal det brukes i et rack, da trenges det korte kabelstrekk. Noen proff-apparater har plugginngang både foran og bak. Hvis du ser et proffrack så kan det gå kabler på kryss og tvers/fram-bak. Altså må de være myke og fleksible. Glem tykke/stive hi-fi kabler. Og solid core, som det snakkes varmt om her inne på HFS, er fullstendig utelukket. I motsetning til enkelte RCA kontakter, så har XLR plugger en egen strekkavlaster som skal tåle "rykk" i ledningen. Selve pluggen har også en mekanisk lås, som sier klikk. Man må fysisk trykke på utløserknappen for å bryte den elektriske forbindelsen. Prinsippet med XLR (eXtra Long Range) og balansert kabelføring er å kansellere innstrålt støy pga lange strekk. Og da snakker vi lengder som er 5 eller 10 ganger hva som bruker i Hi-fi. Hadde du besøkt et innspillingsstudio eller sett nærmere etter på gulvet på en musikkscene, så hadde du skjønt betydningen av hva jeg her skriver. Til og med nettledningene har mekanisk lås (Speakon HT og nettstikk som vries fast).

    Øvrig:
    PA-forsterkeren er lydbransjens dumme blondine. Juba Juba. Store pupper og lite mellom ørene. Slike forsterkere selges ut i fra følgende atributter:
    1. Lav pris
    2. Mye watt
    3. Lavt strømforbruk
    4. Lav vekt
    5. Annet (rackører, XLR og andre proff-plugg formater, alskens beskyttelseskretsløp, remote controle, etc)

    Lite reflektert og igjen en fordummende framstilling av proff/PA utstyr – man får analysere dypere og se på kretsløsninger. Ikke se på vekt, rackører og stømforbruk.
    Igjen er du helt på jordet. Hva jeg skrev er i all vesentlighet riktig. Kjøp noen proff-blader, les litt på hjemmesidene til proff-utstyrsleverandører, se hva som skjer på og bak scenene. Det har jeg gjort.

    Er det ikke mer nærliggende å se på Dynamic P. hifi forsterker vs. hans øvrige PA konstruksjoner
    DP's filosofi utgjør "en promille" av PA-industrien. Sammen med ATC, Apogee og et fåtall andre nisjeprodusenter lager de proffutstyr med lydkvaliteten i høysete. Disse er (desverre) ikke representative for markedskategorien "Proffutstyr".

    Jeg er enig med deg Pedal, mesteparten av det utstyret man hører rundt på scener er billig og mellomklasse PA-utstyr. Det er dessverre slik at High-end PA-utstyr koster like mye som High-end hifi-utstyr, og de færreste utleiebyråer kan kjøpe 4-6 amper til 50-100000 pr.stk. hvis de vil tjene penger på det. Dette blir veldig fort utslitt og det meste i et PA-anlegg må stadig skiftes når det er på veien.

    Vi byttet våre 2 billig amper i øvingsanlegget (små, 500 og 800watt) med 2 mindre, men atskillig bedre amper (300 og 500watt) og fikk like høy, mye bedre og mindre anstrengt lyd. Har man råd til å bruke 1 million på klubbanlegget, låter det nesten alltid kule, med mindre lydmannen drikker, eller ikke er lydmann.
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    I min verden har hi-fi entusiastene nettopp traktet etter transparent lyd.
    Det er ikke mye som tyder på det så lenge det finnes ørten forskjellige komponenter som alle visstnok låter ulikt og som har sine egne tilhengere. Av 30 CD-spillere som låter ulikt er maks en transparent, i alle fall slik jeg forstår begrepet.

    Hadde transparens vært målet, så hadde det neppe vært et marked for så mye forskjellig stæsj. Det er sikkert også noen som synest transparens er det høyste mål, men det virker som ganske klart for meg at det er et mindretall. Gjelder neppe meg selv heller for den saks skyld.

    Eller kanskje transparens i HiFi betyr noe som noen synest er bra av en eller annen grunn, dvs at det ikke betyr noesomhelst siden det kan bety så mye forskjellig;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    trex skrev:
    Jeg er enig med deg Pedal, mesteparten av det utstyret man hører rundt på scener er billig og mellomklasse PA-utstyr. Det er dessverre slik at High-end PA-utstyr koster like mye som High-end hifi-utstyr, og de færreste utleiebyråer kan kjøpe 4-6 amper til 50-100000 pr.stk. hvis de vil tjene penger på det. Dette blir veldig fort utslitt og det meste i et PA-anlegg må stadig skiftes når det er på veien.

    Vi byttet våre 2 billig amper i øvingsanlegget (små, 500 og 800watt) med 2 mindre, men atskillig bedre amper (300 og 500watt) og fikk like høy, mye bedre og mindre anstrengt lyd. Har man råd til å bruke 1 million på klubbanlegget, låter det nesten alltid kule, med mindre lydmannen drikker, eller ikke er lydmann.
    Bingo! Mye av PA-utstyret brukes på utleiebasis. Viktig presisering. De som kjøper det er ikke de som bruker det. Jeg tipper at mye av leieforholdet skjer på anbudsbasis. Selv om artisten beveger seg hurtig mellom land og verdensdeler, så er PA utstyret stasjonært. Eventuelt så flyttes det rundt imellom de nærmeste landene. Artistens agent gjør avtale med promotører, det foreligger skriftlige kravlister til utstyret, som legges ut på anbud. Vi skal ha så og så mange watt, monitorer på scenen, etc, etc. Blårussen sammenligner tall og tar en beslutning. I hvilket hull faller kula ned i? Det med best lyd, eller det med best økonomi? -Svaret fikk du på Valle Hovin forleden...
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Bingo! Mye av PA-utstyret brukes på utleiebasis. Viktig presisering. De som kjøper det er ikke de som bruker det. Jeg tipper at mye av leieforholdet skjer på anbudsbasis. Selv om artisten beveger seg hurtig mellom land og verdensdeler, så er PA utstyret stasjonært. Eventuelt så flyttes det rundt imellom de nærmeste landene. Artistens agent gjør avtale med promotører, det foreligger skriftlige kravlister til utstyret, som legges ut på anbud. Vi skal ha så og så mange watt, monitorer på scenen, etc, etc. Blårussen sammenligner tall og tar en beslutning. I hvilket hull faller kula ned i? Det med best lyd, eller det med best økonomi? -Svaret fikk du på Valle Hovin forleden...
    En del av de større konsertstedene har nok permanent PA, men av de tekniske raiderene jeg har sett så har det aldri vært spesifisert eksakt type PA, men de kan være ganske detaljerte på effektbokser og slikt. Jeg ville heller ikke blitt overrasket om gigantartistene (de som spiller på Valle og lignende) turnerer med egne saker.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    De store artistene turnerer med eget utstyr ja, gjerne 2-3 rigger som blir sendt og rigget i forkant av konserten.
    I dag, meget kompliserte systemer, med lyd, bilde og elektriske scenerigger. Under scenen en helt egen teknisk verden med teknikere, elektrikere osv.

    Men de fleste andre leier som regel rigg der de kommer, noen har med miksebord og effekter selv.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Rolling Stones har i hvertfall et mobilt studio som har gitt oss mange uforglemmelige konsertopptak.

    Ellers er jeg usikker på hvem som egentlig "eier" alle de store PA-riggene. De store gutta ruller inn i nye byer med trailere på trailere med utstyr. Det ser vi jo. Siden riggetiden er mange dager, mens konsertene avvikles tett i tett, så må de også ha 2 eller 3 sett som de rulerer på å bruke. Men er dette utstyret leid inn for et år (eller så lenge turneen varer) eller er det eid av musikerne? De fleste store turnerer med 1-2 års mellomrom. Står 3x utstyret på lager i mellomtiden? Vet managementet om bandet i det hele tatt eksisterer om 2 år, eller om de har noen ny plate å turnere på? -Jeg tipper at det groveste utstyret blir leid eller leaset for en stor-turne om gangen.

    Noen som vet om det finnes gigantiske PA-utleiefirmaer som opererer i denne størrelsesorden?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    De store artistene turnerer med eget utstyr ja, gjerne 2-3 rigger som blir sendt og rigget i forkant av konserten.
    I dag, meget kompliserte systemer, med lyd, bilde og elektriske scenerigger. Under scenen en helt egen teknisk verden med teknikere, elektrikere osv.

    Men de fleste andre leier som regel rigg der de kommer, noen har med miksebord og effekter selv.
    Takk, jeg lurte på det der...

    Formedelst en annen tråd her på HFS kom jeg til å tenke på at da Eagles var her i Bergen syntes jeg at pa- lyden var helt kanon.
    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den skal visstnok ha båret godt inn i Grieghallen også, da Eagles satte i gang midt i Håvard Gimses ekstranummer. ;D
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Baard skrev:
    Enig - har et hifi anlegg for avspilling av materiale som er produsert i studioer. Derfor er hele overskriften malplasset og unyansert.
    En overskrift kan ikke være dekkende for noe annet enn åpningsinnlegget. Det håper jeg du skjønner, trådstarter er ikke synsk.

    Forresten; Leste du åpningsinnleggets første setning? Leste du hva som stod i siste avsnitt? Gjør det.
    Overskriften er en spissformulering og det finnes selvsagt untak.

    OK- men jeg glemmer fort første setningen når hele innlegget er en lite avgrenset oppramsing hva, ja hva skal man si: Mye rart. En underlig blanding av: bedriftsøkonomi, XLR ,myke kabler og tiltak for å unngå brumsløyfer( hva menes egentlig - er det i disfavør i forhold til hifi?? Betyr det at NRK bør implementere RCA kontakter - neppe) Man trekker fram low-cost produkter som Behringer som eksempel på Proff - greit nok. Men er CD-platene/programmaterialet produsert på en slik plattform??

    Konvergens mellom løsninger fra studio, hifi og data er det som er åpenbart og kosteffektiv i forhold til de tradisjonelle kostbare 2 kanals løsningene. Derfor synes jeg det er underlig at man framstiller proffmarkedet som en grå masse av low-cost produkson med bare en liten kommentar om at det finnes unntak. Det samme kan skrives om hifi - mye tjafs der også, og det er hovedsakelig nisje aktører som leverer høy kvalitet.

    Skal man først ha en saklig diskusjon mellom studio og hifi bokser må man på kretsnivå – hva er det som skiller løsningene innenfor samme priskategori fra hverandre??

    Som platekjøper er jeg kunde av proffmarkede - men først nå nyanserer og differensierer du proffsegmentet. La oss holde oss til studiodelen av markedet. Konseptuelt har proff og studio verden som jeg tidligere har kommentert en strammere og bedre verdikjede av selve audio signalet.

    High-End bransjen for 2-kanals audio oppleves som stokk konservativ. Takk og lov for at proff og data segmentet kommer med løsninger som er anvendbare innen hifi.

    Er selv bruker av utstyr som er solid plantet i studio/proff verden:
    NAS – Benchmark – Bryston – ATC og myke kabler med XLR.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    pedal skrev:
    Rolling Stones har i hvertfall et mobilt studio som har gitt oss mange uforglemmelige konsertopptak.

    Ellers er jeg usikker på hvem som egentlig "eier" alle de store PA-riggene. De store gutta ruller inn i nye byer med trailere på trailere med utstyr. Det ser vi jo. Siden riggetiden er mange dager, mens konsertene avvikles tett i tett, så må de også ha 2 eller 3 sett som de rulerer på å bruke. Men er dette utstyret leid inn for et år (eller så lenge turneen varer) eller er det eid av musikerne? De fleste store turnerer med 1-2 års mellomrom. Står 3x utstyret på lager i mellomtiden? Vet managementet om bandet i det hele tatt eksisterer om 2 år, eller om de har noen ny plate å turnere på? -Jeg tipper at det groveste utstyret blir leid eller leaset for en stor-turne om gangen.

    Noen som vet om det finnes gigantiske PA-utleiefirmaer som opererer i denne størrelsesorden?

    Søk på Clair Brothers/Showco og sjekk klientlisten deres.........klikk på linken "on tour now" http://clairglobal.com/
    Rimelig sikker på at alt utstyr blir leid inn av mangment/turnefirmaer. Er jo en stor bedrift på evig tur. Fort 100-150 mennesker pluss lokale riggere.
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Noen som vet om det finnes gigantiske PA-utleiefirmaer som opererer i denne størrelsesorden?
    Garantert. Hadde jeg vært artist hadde jeg ikke sett pointet i å eie et PA-anlegg, eller to-tre som det trengs til en turne. Tipper standard er å leie inn noen til å fikse det, samt noen som håndterer hasteinnleie av ting som går i stykker o.l. Er man konsertsted er det lurt å ha samme PA som er mulig å få leie i samme by for å si det slik. Kjipt om man har 8 monitorer, men artisten krever 10.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette var spennende gitt. "Billig PA utstyr låter ikke som high-end hifi." Hvilken åpenbaring!

    Anågende EMUen så skrev jeg i første innlegg hvor jeg kommenterte den at den ikke låt high-end og at den trengte noe modifisering før den leverte lyd i toppklasse. Derimot så skulle det vært veldig interessant og testet EMU 1616M mot en dyr CD spiller. T.C. Konnekt 24D er en annen rimelig sak som jeg ikke ser bort ifra leverer lyd i high-end klassen. Og kanskje man skulle ta med Behringer også. Uansett hvordan disse rimelige lydkortene låter, så finnes det i alle fall svært gode lydmessige kort i litt høyere prisklasse.

    Med ordet transparent, tenker jeg på minst mulig egenlyd. Minst mulig farging. Har ikke inntrykk av at de fleste etterjager dette. Matching i forhold til rom og høyttalere ser ut til og vektlegges mer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Denne var litt artig:

    Do you know how professionals refer to a loudspeaker they consider to be deficient sounding? Experts from recording and broadcasting backgrounds like to use a handy and snide expression: “It sounds like HiFi.”

    :D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Sikkkert morsomt.

    Her er en annen historie fra virkeligheten. A True Story.

    En venn av meg jobbet i NRK. Han var utdannet der og jobbet der i over 10år. Primært med TV-produksjon, men han var høyt og lavt på Marienlyst, og godt kjent over hele huset. Ikke minst i platearkivet. Så noe glede fikk jeg da av lisenspengene. Han er også meget opptatt av musikk og lyd, har ganske bra hi-fi selv. Husker bl.a. hans 80-talls oppsett med Rauna Njord betonghøyttalere, Sansui forsterker og 222 platespiller, var det vel.

    Så til saken: Han hørte mitt forrige oppsett med Magnepan for ca 10år siden. Det ble en lang session med variert musikk. Han var forbløffet over lydkvaliteten og sa helt klart at ''NRK var ikke i nærheten av å ha en slik lydkvalitet i sitt studio''. (Jeg lurer på om de brukte Meridian aktive HT den gang? Er ikke sikker).

    Men en fjær i hatten til oss som driver med hai-fai, var det jo.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Støtter prioriteringen til statskanalen - er det noe mening i at kringkastere skal ha utstyr som overgår de beste show rom til hifi asyler?

    Hva er det som diskuteres her - har mistet tråden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn