Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.688
    Torget vurderinger
    4
    Har muso 1.gen. Tipper baffel hos meg er 40-45 cm fra bakvegg. Kan justere bass i app ift avstand til bakvegg.
    Usikker på hvordan bestå vi fungere. Det genereres mye bass og stivt/solid underlag er nok å foretrekke. Min står direkte på egensnekret møbel i heltre. Det fungerer bra.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Har muso 1.gen. Tipper baffel hos meg er 40-45 cm fra bakvegg. Kan justere bass i app ift avstand til bakvegg.
    Usikker på hvordan bestå vi fungere. Det genereres mye bass og stivt/solid underlag er nok å foretrekke. Min står direkte på egensnekret møbel i heltre. Det fungerer bra.
    Får tuske og luske den litt ut fra vegg da, og satse på at interiørsjefen ikke registrerer noe..... :ROFLMAO: Registrerer glatt at der er solide mengder med god bass, ja, også når nyhetsvignetten spilles...... Kan være jeg prøver meg frem med f eks Sonic Care dempeputer under etterhvert.....
    Skal utforske appen etter hvert. Kan være greit å skumme gjennom bruksanvisningen først, bare....
    Begrenset hvor mye den vil være i bruk ifht musikkgjengivelse, men nå er den koblet opp med arc aktivert, så da har vi jaffal fått en dugandes tv-høyttaler som tar seg av også tale, og hvor tv`ns høyttalere forblir tause.....
    Bestå-benken blir nok stående, så det er som det er.....

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Noen ganger er det rettelig så gøy å ta sjansen og prøve ut noe "nytt".
    Tv-lyden har fått seg et SERIØST oppsving med Mu-so`en.
    Kan ikke engang sammenliknes med den forrige lydsokkelen - som riktig nok var bedre enn tvns innebyggede høyttalere.
    Nei, Mu-so`en retten og sletten grisebanker Canton dm75 med "10-gangen" - men det SKAL den vel strengt tatt også gjøre, hvis man ser litt på hva prisen er/var.
    Kanskje det til og med kommer til å friste litt mer å se på tv......selv om jeg er svært selektiv ifht hva jeg gidder å bruke tid på å se av programmer.

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hmmmm, alle disse vanskelige beslutningene som skal tas.......
    Julenissen har sagt at han har mulighet til å være ekstra snill med meg i år.
    Så må jeg bare finne ut hvor han skal dra kortet.......

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hu blir sur ei stund, men den vil stå i hylla lenge🤷‍♂️ enkelt mattestykke vel? welcome to jackass😆😎
    Tar ikke sjansen....
    Dro nyss i hus en Naim mu-so, som erstattet en rimelig Canton lydsokkel - men hun vet ikke prisen på Naim.....men lyden liker `a......og utseendet har vokst på henner

mvh
    Proffen :LOL:

Sist redigert:

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Klar for litt audiofil porr?🤣
    Da blir det en liten oppakking-sekund-for-sekund….
    IMG_2539.jpeg
    IMG_2541.jpeg
    IMG_2543.jpeg

Tre - 3 - dobbel emballasje….

Sist redigert:

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Blir spennende dager fremover.
    Vi snakker om en cd- OG sacd-transport.
    Intet mindre enn et litt innovativt produkt.
    Skal kunne spille både cd og sacd via Aavikens integrerte, gode dac - enten via optisk, coax eller bnc-kabling. Og også via AES/EBU, hvis dac har slik inngang.....hvilket Aaviken ikke har.

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Var en "liten" sjanse å ta, da min tidligere Pro-ject cd box rs med ekstern psu gjorde en god jobb.
    Men den lot meg ikke spille sacd`er.....

Kjører videre i toppmater-verdenen.

Førsteinntrykk?
    Virker som et solid produkt!
    Ikke store saken, men var massiv og "tung" å ta på/holde - størrelsen gitt. 7,5kg på en sånn liten sak gjør den massiv! Den er jo såvidt større enn Lumin D2.....men veier atskillig mer.
    Touchscreen og solid fjernkontroll i aluminium.
    Ikke så aller verst å sjå til heller, imvho.....

Drivverket har fått gode skussmål, både på nett og youtube.
    Så gjenstår det å få spilt nok skiver til å danne seg et inntrykk.
    Passer "tålig bra" å skulle være gressenkemann de neste to ukene da....... :ROFLMAO:

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    7.946
    Torget vurderinger
    1
    Grattis , den får nok permanent opphold. Blir spennende å lese hva du sier etter en sånn ca 100 timer . :LOL:

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Grattis , den får nok permanent opphold. Blir spennende å lese hva du sier etter en sånn ca 100 timer . :LOL:
    Takker.
    Skal komme med synspunkter og erfaringer når jeg har blitt litt mer kjent med drivverket.
    Bare i går kveld ante jeg antydninger til solid punch og tyngde i bassgjengivelsen, uten at det på noen måte ble sirompa.
    Må gjerne spille div ulike typer musikk for å kunne "analysere" kvaliteter og evt svakheter.
    Og det KAN jo hende at innspillingstid vil påvirke, selv om jeg sjelden har lagt så mye merke til endringer i løpet av innspillingstid på andre produkter tidligere......

mvh
    Proffen

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    749
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Interessant spiller. Blir spennende å lese dine inntrykk.

Hvor kjøpte du den ?

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    IMG_2564.jpeg

dagens første skive: Kenneth Sivertsen - spør vinden
    Så kan skuldrene senke seg seriøst.
    Rimelig grei ro i lydbildet, null støy fra drivverket…

mvh
    Proffen

• Liker
    Reaksjoner: T-1

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Et lite spørsmål dog:
    Jeg KAN koble drivverk til dac/forsterker med enten optisk, coax eller bnc.
    Pr just nuh er det bnc inn på forsterker, men coax ut fra drivverk. Bruker mao en slags kombikabel.....
    Vil det utgjøre noen forskjell kontra å kjøre coax ut og coax inn, alternativt bnc ut og bnc inn?
    Eller bør det funke like godt med den oppkoblingen jeg bruker nuh?
    Hvis ikke, må jeg enten finne frem en ren coax eller optisk, evt bestille hjem en bnc-kabel

mvh
    Proffen

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.555
    Torget vurderinger
    11
    Et lite spørsmål dog:
    Jeg KAN koble drivverk til dac/forsterker med enten optisk, coax eller bnc.
    Pr just nuh er det bnc inn på forsterker, men coax ut fra drivverk. Bruker mao en slags kombikabel.....
    Vil det utgjøre noen forskjell kontra å kjøre coax ut og coax inn, alternativt bnc ut og bnc inn?
    Eller bør det funke like godt med den oppkoblingen jeg bruker nuh?
    Hvis ikke, må jeg enten finne frem en ren coax eller optisk, evt bestille hjem en bnc-kabel

mvh
    Proffen
    Det må du eventuelt prøve ut, og for fred i sjelen hadde jeg brukt likt i begge ender. Jeg har kjørt tester på mitt eget anlegg med USB, Coax og AES mellom streamer og DAC både med Eversolo og Auralic mot Holo Audio, og begge gangene var AES/Coax best. Mest sannsynlig er dette grunnet hvordan DACen mottar signaler. Forskjellen var liten mellom AES og Coax, mens det kan virke som Holo Audio ikke liker USB....

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det må du eventuelt prøve ut, og for fred i sjelen hadde jeg brukt likt i begge ender. Jeg har kjørt tester på mitt eget anlegg med USB, Coax og AES mellom streamer og DAC både med Eversolo og Auralic mot Holo Audio, og begge gangene var AES/Coax best. Mest sannsynlig er dette grunnet hvordan DACen mottar signaler. Forskjellen var liten mellom AES og Coax, mens det kan virke som Holo Audio ikke liker USB....
    Canare bnc-kabel bestilt, for å få ro og fred i sjelen..... :ROFLMAO:

mvh
    Proffen

• Haha
    Reaksjoner: JK

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer! Snerten sak det der.
    Takker!
    Joda, den er fin å se til, og så langt leverer den godt.
    Godt fundament, men må spille div typer musikk for å få et totalbilde.
    Klassisk på sacd fungerer godt, men hva med rock, damevokal, herrevokal, elektronisk, ja u name it....og da både på cd og sacd.
    Mye å bestyre, og mye å se frem til!

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Andre inntrykk etter en kveld med i hovedsak sacd-avspilling:

Absolutt ingenting i lydbildet som stikker seg ut og blir slitsomt.
    Aner et solid fundament i de lavere frekvenser, uten at det blir sirumpa på noen måte - men her må jeg nok spille litt mer "spretten" og funky musikk og for jeg konkluderer. Spilte i hovedsak "rolig" musikk i går, der mye var klassisk. Forsøkte meg også på noen Stockfisch-plater, men da begynte hodet å bli mettet på inntrykk......
    Såre enkelt (to tastetrykk mener jeg å huske) å gjøre innstillingen som gjør at drivverket kjenner igjen en sacd, når den mates med dette.
    Ellers; litt "behersket"/sedat gjengivelse til å begynne med. Mulig dette løsner og "slipper opp" med litt innspilling, slik at lydbildet "gnistrer" litt mer.
    Disse innledende inntrykkene er gjort via sacd-avspilling.
    Tenkte jeg også skulle sammenlikne litt i kveld hvordan cd står seg opp mot streaming - spille samme artist/sang via begge kilder - for så å holde det opp mot hvordan hukommelsen erindrer at Pro-ject cd box rs gjorde det (den kom hakket bedre ut enn Lumin D2, i form av litt mer kropp og pondus og "kjøtt-og-blod". Det var ellers fint lite forskjell på lydkvaliteten når jeg spilte cd-laget på Pro-ject og sacd-laget på Lexicon rt10. Litt mer "digital" lyd via Lexicon`en - men da var det dacen i Lexicon som gjorde konverteringsjobben. Vil jo anta at Aavikens dac er hakket bedre, rent kvalitativt......)
    Er jo unektelig spent på i hvilken grad nykomlingen makter å forårsake ståpels i form av "tilstedeværelse" og organisk klang på f x gode, godt innspilte vokalprestasjoner. Time will tell.

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn