Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Selv takk, Seskage.
    Når du snakker om flere detaljer, er det da mest i toppen - eller gjelder det "over hele fjøla"?
    Hvordan opplever du Emerald i de lavere frekvenser, sammenliknet med Spendor?
    Og hvordan slo det ut med rør på Pylon vs rør på Spendor?

mvh
    Proffen

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Selv takk, Seskage.
    Når du snakker om flere detaljer, er det da mest i toppen - eller gjelder det "over hele fjøla"?

mvh
    Proffen
    Jeg synes det gjelder over hele fjøla. Bredere lydbilde, mer detaljer kommer frem. Nedover i frekvens er det utklassing, 53hz oppgitt for Spendor og 35hz oppgitt for Pylon. Og det høres!
    Og det låter flott med rør :) Kjørte Billie Ellish med et snitt på 90db uten problemer, og uten at det låt hardt eller skrikete. Slik anlegget står nå er det uten tvil de beste høyttalerne jeg har hatt.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Selv takk, Seskage.

mvh
    Proffen
    Jeg synes det gjelder over hele fjøla. Bredere lydbilde, mer detaljer kommer frem. Nedover i frekvens er det utklassing, 53hz oppgitt for Spendor og 35hz oppgitt for Pylon. Og det høres!
    Og det låter flott med rør :) Kjørte Billie Ellish med et snitt på 90db uten problemer, og uten at det låt hardt eller skrikete. Slik anlegget står nå er det uten tvil de beste høyttalerne jeg har hatt.
    Hvordan opplever du holografien/dybden i lydbildet?
    Det var kanskje det som imponerte meg mest med høyttalerne!

mvh
    Proffen

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Selv takk, Seskage.

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Må eksperimentere litt mer med plassering før jeg kan si så mye mer om lyden tror jeg. Men, ingen tvil om at de er gode på det meste :)

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Selv takk, Seskage.

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Da har det blitt noen timer foran anlegget med Emerald 25 :) Har prøvd med litt forskjellig plassering og toe-in. Ca 80cm fra bakvegg til bakerste hjørne på høyttalerne, 45 cm fra sidevegg. Avstand mellom høyttalerne målt fra midten av elementer er ca 180cm. Samme avstand til lytteposisjon. Ganske mye toe-in, krysser omtrent i lytteposisjon.
    Definitivt med dybde i lydbildet enn med Spendor. Musikken «slipper» også mer fra høyttalerne.
    Skal ha dem stående slik en stund før jeg prøver med litt mindre avstand til bakvegg.
    Begeistringen over å ha fått dem i hus er ikke blitt mindre siden i går :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Selv takk, Seskage.

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Da har det blitt noen timer foran anlegget med Emerald 25 :) Har prøvd med litt forskjellig plassering og toe-in. Ca 80cm fra bakvegg til bakerste hjørne på høyttalerne, 45 cm fra sidevegg. Avstand mellom høyttalerne målt fra midten av elementer er ca 180cm. Samme avstand til lytteposisjon. Ganske mye toe-in, krysser omtrent i lytteposisjon.
    Definitivt med dybde i lydbildet enn med Spendor. Musikken «slipper» også mer fra høyttalerne.
    Skal ha dem stående slik en stund før jeg prøver med litt mindre avstand til bakvegg.
    Begeistringen over å ha fått dem i hus er ikke blitt mindre siden i går :)
    Da likner det mye på hvordan jeg stilte dem opp hos meg. Hadde nok litt mer luft bak høyttalerne (140cm), men ca samme avstand til sidevegg. Sitter dog noe lenger unna høyttalerne her. Er det ellers et alternativ for deg å flytte på vitrineskapet og skjenken på høyre side? Og evt å trekke racket enda litt lenger unna høyttalerne?
    Jeg er litt tilhenger av at høyttalere skal få stå så fritt som mulig, og gjerne godt ut på gulvet.

mvh
    Proffen

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Racket er vanskelig å få flyttet, men har planer om å fjerne vitrineskapet. Da kan evt rack plasseres der. Men er veldig kjekt å ha platespiller like ved lyttestolen :cool:

Har heller ikke mulighet til å flytte øke avstand til stol noe mer. Da kommer den i konflikt med salongbord og sofa. Stuen er ikke så stor her hos meg.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Ny høyttaler -
    Vis vedlegget 580198

Harman Kardon Onyx! ;)

mvh
    Proffen
    Enda godt man er mer glad i musikk enn hifi.....;)
    Spotify via Onyx gjør at man har musikk på øret hele hjemmekontordagene til endes.....
    Blir noen dager eller uker å vente før de neste apekistene ankommer man caven.......:cool:

mvh
    Proffen
    Kjenner at det kan komme til å bli liiiiiiitt lange uker frem til nye høyttalere kan bringes i hus.....:rolleyes::cool:;)

Får prøve å fylle ventetiden med litt fornufte sysler, som f eks hagearbeid.....:rolleyes:

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Ventetid er noe dritt! :eek:
    Men nå er det forhåpentligvis ikke så alt for lenge igjen før jeg får nye talere i hus.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Oh, joy.
    Da fikk jeg akkurat epost om at mine nye (og kanskje siste) høyttalere er sendt fra østlandet. Da kan det jo bli en riktig så spennende nesteuke og forsommer.....
    Butterflies! 😁

mvh
    Proffen

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Blir spennende dette, om de står til forventningene. Jeg er veldig fornøyd med Emerald fortsatt :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    25.120
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    38
    Kanskje siste......hehe, kor gammel e du ;)

Du får drysse inn et tips på hva som er på vei :unsure:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje siste......hehe, kor gammel e du ;)

Du får drysse inn et tips på hva som er på vei :unsure:
    Hehe, ja, kanskje er vel nøkkelordet...... Men har et ørlite håp om at de skal være såpass gode at en oppgradering tilsier en sekssifret investering, og DET vet jeg ikke om jeg gidder....
    Er vel for øvrig neeeesten jevngammel med deg!

Tipsene kommer i en langdryg utpakkingstråd: "Proffens nye høyttalere, sekund for sekund"......;)

mvh
    Proffen

Seskage

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Får invitere på lyttesesjon når nykomlingene har blitt husvarme....
    Gjort deg noen nyttige erfaringer med Emeraldene?

mvh
    Proffen
    De er veldig behagelig å lytte til, ingen skape «s» lyder som jeg er allergisk mot, har variert toe-in og vel kommet frem til den plasseringen jeg synes er best. Litt mindre enn jeg startet med.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Aaaaaaaaaaaaaah, endelig kom dagen jeg har gått og ventet på.
    Tikket inn en melding fra posten.no om at jeg kunne komme og hente to pakker på ca 68 kg til sammen
    DSC_1022[2698].JPG

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Skal forsøke å holde liiiiiitt på spenningen her.....
    DSC_1026[2700].JPG

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje et litt vovet fargevalg, men er sterk i troen på at det er en "riktig" finish....
    DSC_1037[2709].JPG

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Vi avslører litt mer..... Og, nei, det er ikke noe fotomanipulasjon ute og går! ;):LOL: Får derimot, av uforklarlige? årsaker, assosiasjoner til seilbåter, når jeg ser høyttaleren i profil som her:
    DSC_1032[2701].JPG

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn