Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbakemelding, amason, og gratulerer med strøken forsterker! Og ja, det er så mange EL34-rør der ute at en fort kan miste oversikten. Om du tar sjansen på børseskudd i lytterommet, er vel en kalkulert risiko. Hos meg tok hverken forsterker eller høyttalere skade, PrimaLuna er robust i så måte, men jeg kan love at du skvetter hvis det først gå galt.

    Les og lær, sier Audiomix. Jeg har tatt ham på ordet som følge av denne tråden, og det har jeg hatt glede og nytte av. Det kan være en fin start å lese hans tidligere innlegg på disse sidene.

    Hva er lyden av forsterker, og hva er lyden av rør? I langt de fleste beskrivelser av hvordan ulike fabrikater og typer av rør låter, spiller forsterkerens rolle en altfor liten rolle. Det kan også hende at en ny programkilde bidrar til andre og uventede klangegenskaper ved rør du trodde du kjente godt. Kabler også.

    Med så mange variabler er mulighetene mange. For noen av oss er dette en velsignelse.
    Ja spennende dette og dette må være den flotteste forsterkeren jeg har hatt ihvertfall til mine høyttalere!
    Ang Psvane så ser jeg nå at det er samme rør som mine og at WE er en betegnelse jeg kun ser hos Mala, de heter vel bare el34PH! Googler litt rundt og det kommer tydelig frem at dette er populære rør, noen har dog hvert uheldige med tidlig vraking, dette ser ut til og gjelde flere typer så sikkert lett og gå seg bort 👍
    Vekslet mellom Mullard og de originale el34 og hører ikke så store forskjellen ennå, dette er nok Mullard nyproduserte, Har Psvane 12au7-s tror jeg de heter og de låter bedre enn de originale, har også noen Electron harmonix 12au7 men ikke testet ennå.
    Fant idag et sett med Electron Tune kt66 men tipper det er noe billige tvilsomme saker.
    Det jeg digger er at forsterkeren knapt blir varm kontra andre rørforsterkere jeg har hatt 👍
    Noen forslag til de to 12au7 i front som ikke koster flesk samt el34 ?
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Ja spennende dette og dette må være den flotteste forsterkeren jeg har hatt ihvertfall til mine høyttalere!
    Ang Psvane så ser jeg nå at det er samme rør som mine og at WE er en betegnelse jeg kun ser hos Mala, de heter vel bare el34PH! Googler litt rundt og det kommer tydelig frem at dette er populære rør, noen har dog hvert uheldige med tidlig vraking, dette ser ut til og gjelde flere typer så sikkert lett og gå seg bort 👍
    Vekslet mellom Mullard og de originale el34 og hører ikke så store forskjellen ennå, dette er nok Mullard nyproduserte, Har Psvane 12au7-s tror jeg de heter og de låter bedre enn de originale, har også noen Electron harmonix 12au7 men ikke testet ennå.
    Fant idag et sett med Electron Tune kt66 men tipper det er noe billige tvilsomme saker.
    Det jeg digger er at forsterkeren knapt blir varm kontra andre rørforsterkere jeg har hatt 👍
    Noen forslag til de to 12au7 i front som ikke koster flesk samt el34 ?
    Bruker Jan 5114, de er de som kler min 300 best..
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Knakende flotte rør, Laban! Jeg har aldri fått anledning til å høre Mullard EL37, men ville ramle over ende hvis ikke resultatet ble helt supert.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Bestillte disse fra AudioMix i går, 12AU7 ECC82 Raytheon.
    Kun 2 til de midterste, har det noen hensikt og bytte de andre?
    Satt i Svetlana Winged. C El34, selv om jeg ikke har sansen for russiske produkter akkurat nå.
    Tenkte bare og bruke dem opp og kaste dem.

    580BD637-0C67-4AD2-A530-44D961998B52.jpeg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Send gjerne Russiske/Kinesiske rør til meg 👍
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Bestillte disse fra AudioMix i går, 12AU7 ECC82 Raytheon.
    Kun 2 til de midterste, har det noen hensikt og bytte de andre?
    Satt i Svetlana Winged. C El34, selv om jeg ikke har sansen for russiske produkter akkurat nå.
    Tenkte bare og bruke dem opp og kaste dem.

    Vis vedlegget 904692
    Kjøper gjerne dine forferdelige russiske rør slik at du kan støtte underbetalte kinesiske arbeidere istedet! Betaler godt! Pm.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Prøver noen kinesiske rør i samme slengen.
    Disse låter imo bedre enn de russiske.

    32C7E1B0-29F9-4BD5-901F-28F5DB4955A0.jpeg

    470D5B17-371F-4D36-9971-23F1DC56CD4F.jpeg

    1021C927-2B86-40A4-9EE6-876DAD70037E.jpeg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Sikker på den ikke spiller bedre på triode ? ikke la deg lure av ultralinear ( soild stat over ultralinear når som helst :) ) This is the way :geek:
    Med el34 låter det best på triode, litt mer usikker med KT88.
    Er nok en smakssak kanskje??
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Med el34 låter det best på triode, litt mer usikker med KT88.
    Er nok en smakssak kanskje??
    Smakssak helt klart har ikke testet KT 88 noen gang ikke hvert høyere en 6L6 og 5881 den siste på en marshall rør amp ( meget digg ) rør funker selvsagt i henhold til krets .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Med el34 låter det best på triode, litt mer usikker med KT88.
    Er nok en smakssak kanskje??
    Har ikke brukt Primalunaen så mye, men etter noen timer nå konkluderer jeg med at jeg er enig med deg, triode låter bedre. Blir litt lurt av at lyden blir høyere i UL.

    Er glad at madammen er på jobb, må nok rydde før hun kommer hjem😅

    15F6DCC4-0531-449B-B30D-F39EB8722B1C.jpeg

    6AAF7387-2412-4CC4-8D10-32851B634DB0.jpeg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Har et par M 12.2 & M14 men aldri testet de på P.L dessverre .
    ES14 har jeg lyst på, men har vært for sen på de fine eksemplarene som har kommet for salg.
    Hva har du på dine Epos?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    ES14 har jeg lyst på, men har vært for sen på de fine eksemplarene som har kommet for salg.
    Hva har du på dine Epos?
    Har brukt en effektforsterker fra MC2 T1500 pluss noe gammelt fra Meridian tror det var 506 cd og 541 surround controller brukte et par subwoofer også fra Epos ELS SUB .
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Jeg prøver å finne ut av PrimaLuna produktene. De nyeste er betegnet EVO, mens tidligere utgaver er Dialogue og Prologue.
    Er f.eks. en Prologue Three forløperen til EVO 300 Pre?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg prøver å finne ut av PrimaLuna produktene. De nyeste er betegnet EVO, mens tidligere utgaver er Dialogue og Prologue.
    Er f.eks. en Prologue Three forløperen til EVO 300 Pre?
    1)Prologue 2) Dialogue Premium 3) EVO
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver å finne ut av PrimaLuna produktene. De nyeste er betegnet EVO, mens tidligere utgaver er Dialogue og Prologue.
    Er f.eks. en Prologue Three forløperen til EVO 300 Pre?
    Prolouge er entrylevel tilsvarende evo 100 og 200. Dialouge er 300 og 400. Premium er noe bedre enn vanlig pro og dia, kan ta flere rør. Før de igjen finner du feks dialouge 5 som jeg har som er oldefaren til evo 300.
    Etter hukommelsen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Vet det er delte meninger og smak og behag på hva man liker av rør på Primam Luna.
    Liker godt det ekstra punchet man får med KT88, mens andre liker den nydelige mellomtonen man får med EL34. Noen som har testet KT120 på Prima Luna?
    Hvordan er det i forhold til KT88, mer punch?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.043
    Torget vurderinger
    32
    Prolouge er entrylevel tilsvarende evo 100 og 200. Dialouge er 300 og 400. Premium er noe bedre enn vanlig pro og dia, kan ta flere rør. Før de igjen finner du feks dialouge 5 som jeg har som er oldefaren til evo 300.
    Etter hukommelsen.
    ProLogue One var vel den første modellen som kom i 2005.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vet det er delte meninger og smak og behag på hva man liker av rør på Primam Luna.
    Liker godt det ekstra punchet man får med KT88, mens andre liker den nydelige mellomtonen man får med EL34. Noen som har testet KT120 på Prima Luna?
    Hvordan er det i forhold til KT88, mer punch?
    Ja.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Er meget fornøyd med standard EL34 som følget amp men kan jo ikke la være prøve rulle litt på effektrørene også , fikk kloa i 12 stk parede Svetlana winged C 6L6 som hadde ligget i en skuff i 12 år eller mere ( ubrukt ) lest mye skryt av disse opp igjennom så klarte ikke la være dette må bare testes .

    En riktig god helg :)
    Hei
    Har du noen Svetlana 6l6 w-C og selge..?
    Mvh Christer Larsen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn