Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Begynner å like min forsterker jeg også etter at jeg satte i KT88.
    Har bestilt noen par med 12AU7 for å se om jeg liker den enda bedre:cool:

    tempImageMPXAmc.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Lyd er smak og behag, bare og google hva folk anbefaler av rør til Primaluna, det spriker i alle retninger.

    Hos meg låt de Orginale EL34 rørene som sto i litt tynt og "skrikende", var nesten ikke brukt fikk jeg opplyst.
    Med KT88 Z Treassure rørene ble det mye mer behagelig (fyldigere) dypere strammere bass. Disse har ca100t på seg i en Mc275.

    Trenger de Orginale EL34 rørene lang innspilling, har brukt de 10-15timer + det forrige eier brukte dem?
    Anbefal gjerne EL34 rør som er gode til Primaluna.

    Lytter mest på Blues og rock, kanskje derfor jeg liker tøffe rør best :cool::LOL:
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Lyd er smak og behag, bare og google hva folk anbefaler av rør til Primaluna, det spriker i alle retninger.

    Hos meg låt de Orginale EL34 rørene som sto i litt tynt og "skrikende", var nesten ikke brukt fikk jeg opplyst.
    Med KT88 Z Treassure rørene ble det mye mer behagelig (fyldigere) dypere strammere bass. Disse har ca100t på seg i en Mc275.

    Trenger de Orginale EL34 rørene lang innspilling, har brukt de 10-15timer + det forrige eier brukte dem?
    Anbefal gjerne EL34 rør som er gode til Primaluna.
    Svetlana "winged c" El 34 er gode i primaluna! Om ikke de originale rørene låt bra kan det være fordi de ikke var innspilt? De skal låte bra de og, men svetlana gir et skikkelig lydmessig løft i forhold til de uansett hvordan man vrir og vender på det.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Veldig bra, skal gi de mer timer og se hvordan det blir.
    Winged C er vel ikke lett og få fatt i lenger?
    Tror det begynner og bli tomt på lager av Gold Lion rør i Norge.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Hm, nå låter den jo fantastisk med de orginale EL34 også, (wtf), var kanskje litt rask i konklusjonen ang EL34 vs KT88.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Lyd er smak og behag, bare og google hva folk anbefaler av rør til Primaluna, det spriker i alle retninger.

    Hos meg låt de Orginale EL34 rørene som sto i litt tynt og "skrikende", var nesten ikke brukt fikk jeg opplyst.
    Med KT88 Z Treassure rørene ble det mye mer behagelig (fyldigere) dypere strammere bass. Disse har ca100t på seg i en Mc275.

    Trenger de Orginale EL34 rørene lang innspilling, har brukt de 10-15timer + det forrige eier brukte dem?
    Anbefal gjerne EL34 rør som er gode til Primaluna.

    Lytter mest på Blues og rock, kanskje derfor jeg liker tøffe rør best :cool::LOL:
    Hvis du har kjøpt forsterkeren brukt kan du være sikker på at rørene er spilt langt over "innspillingstiden".
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Hvis du har kjøpt forsterkeren brukt kan du være sikker på at rørene er spilt langt over "innspillingstiden".
    Stoler på selger som sier de er lite brukt. Fikk tilbud om å kjøpe med rør han hadde brukt, takket nei til det.
    Vet ikke hvorfor det låt dårlig første gang jeg koblet den opp, det låter supert nå, så da er det ingen vits å tenke mer på det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.839
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stoler på selger som sier de er lite brukt. Fikk tilbud om å kjøpe med rør han hadde brukt, takket nei til det.
    Vet ikke hvorfor det låt dårlig første gang jeg koblet den opp, det låter supert nå, så da er det ingen vits å tenke mer på det.
    …..men likevel interessant om du beskriver hvordan du opplever forskjellen på KT88 og EL34. 👍

    Edit: F.eks om KT88 i triode ligner på EL34 i Ultralineær.

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    …..men likevel interessant om du beskriver hvordan du opplever forskjellen på KT88 og EL34. 👍

    Edit: F.eks om KT88 i triode ligner på EL34 i Ultralineær.

    mvh
    Har pakket den vekk igjen, nå bruker jeg den fantastiske musikk formidleren Rega Brio👍

    Kortversjonen EL34 mer detaljert, KT88 fyldigere med tyngde nedover (litt loudness effekt) begge låter veldig bra på hver sin måte, litt epler og pærer😁 (imho)
    Primaluna låt forykende bra på Epos M12.2, så skal teste den på Heritage og Heresy også når jeg får tid😅
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Bruker de orginale 12AU7 rørene, der er det vel også mye og hente på å bytte de to midterste.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg inn som venn etter at en Primaluna Dialogue 5 effektforsterker kom inn døra.
    Sto originale KT88 rør i den, og syns den låt bra med disse. Men etter at nye EL34 ble satt inn låter den virkelig bra, selv om de bare har spilt 1-2 timer til nå 😃
     

    cavera40

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Hei har tenkt og bytte noen mine el34 orginalrør primaluna evo 400 er det noen plassering som er bedre sånn at jeg slipper og kjøpe alle 8? Har byttet noe av front rekka med 4 stk mullard CV4003 M8136 12AU7 ECC82 uk.
    C736559D-1B28-424D-8C4B-FE50C2D3031E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Der må du nok dessverre helst bytte alle. Av smårørene kan du bytte bare de to i front, men det høres ut som at du allerede har gjort.
     

    cavera40

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Det var synd 😞 har vurderert 2 sett av disse på eBay EL34 SVETLANA GENUINE 'WINGED C' NOS MATCHED QUAD men da blir prisen rundt 8000.- var litt i drøyeste laget er det noen rør som jeg kan få anbefaling på? noen som har peil 🙂som er i lydsignatur type Svetlana Og billigere !
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Til de som fikk installert Riaa / phono kort i Integrert / preamp hvordan stod dette seg over tid ?
     

    cavera40

    Medlem
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Noen i gruppa som har prøvd psvane we el34 Philips replica og hvordan de står seg i forhold til orginalrørene til primaluna evo 400 er det verdt oppgradering?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei, cavera!

    Ja, jeg har prøvd Psvanes Philips Replica-rør i PrimaLuna Dialogue HP. Lydmessig er det stor klangmessig forskjell fra originalrørene: Mer energi i toppen, et mylder av detaljer og spenstig dynamikk. Dette preget holder seg i større eller mindre grad uansett hva slags 12AU7-rør du bruker.

    Det kan være en spennende og annerledes lyd. Den skiller seg tydelig fra for eksempel EL34 NOS-rør fra Mullard, RFT (aka Siemens, Telefunken, National etc.), Tesla og NOS 6L6-rør fra Sylvania og RCA - som jeg har sammenlignet replica-rørene direkte med. Jeg oppfatter samtlige av disse NOS-rørene som mer sammenhengende og balanserte tonalt, samtidig som de hever kvaliteten ett eller flere hakk fra originalrørene.

    Obs! Det finnes et men her som jeg ikke kan tie om, nemlig holdbarheten. Etter altfor kort tid smalt et av replica-rørene! Lignende rapporter dukker opp hvis du googler. Så der sitter jeg med 7 kostbare rør som hverken kan selges eller brukes fordi jeg ikke vil ta sjansen på nye smell. PrimaLuna har autobias og en platespenning på 417 volt, så her nytter det ikke å skylde på forsterkeren. Det har ikke vært problemer av noe slag med andre rør, heller.

    Tar du sjansen, kan det være artig lydmessig, men vær samtidig klar over risikoen.

    PS! EVO 400 er et betydelig hakk opp fra Dialogue HP, både den integrerte og effektforsterkeren. Akkurat nå spiller jeg på Leben CS600, men PrimaLuna er på ingen måte ute av bildet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen i gruppa som har prøvd psvane we el34 Philips replica og hvordan de står seg i forhold til orginalrørene til primaluna evo 400 er det verdt oppgradering?
    Jeg kan ikke holde meg og aksepterer at jeg blir moderert.
    Det skal ikke mangle på oppfinnsomhet og kreativitet når det gjelder å benytte seg av gamle klassiske rørbetegnelser.
    Slik kan psvane we el34 Philips replica dissekeres:
    psvane = made in China
    WE = Western Electric. Hva har dette med EL34, Philips etc å gjøre?
    EL34 = Ble "oppfunnet" av Mullard i 1955. Mullard var eid av Philips.
    Philips = Stort nederlandsk / hollandsk elektronikk konsern.
    Replica = I utgangspunktet et annet ord for kopi. Nær originalen. Etter hvert brukt som ord på noe som ligner. I hvert fall utenpå.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    :) Det ville være synd å moderere rene fakta - i betydningen saklig, objektiv informasjon, ville det ikke? For min rolle som kunde, handler ikke dette om bransjeaktører og kommers, men relevant orientering om hva et produkt egentlig er og hva en kan forvente av det.(y)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Trenger en second opinion ifm innkjøp evt bygge nytt hifi-rack. Tror jeg omsider har funnet en (betalbar) løsning for mitt lytterom og komponenter. Det jeg trenger en second opinion på er hvorvidt det vil være greit med ‘’kun’’ 3cm klaring over min Evo 400 Pre? Det vil være plenty med lufting foran, bak og på begge sider av 400 pre.
    Jeg mener det vil være ok, da 400 pre ikke utvikler nevneverdig varme fra elektronikk/trafo. Rørene står i forkant og vil ha tilstrekkelig lufting (er mine tanker).

    Er Jysk-benken under som vurderes byttet, og tankene er at blokkene og 400 pre skal stå i nederste hylle i nytt rack.

    Er det ett GO fra dere Primalunaere😊?
    DA4DA7DB-2F09-4D5E-9C2E-473AEB6BA110.jpeg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert dumt spørsmål men har et par tung sol 12ax7! Kan jeg prøve disse i front fremfor 12au7 ?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Sikkert dumt spørsmål men har et par tung sol 12ax7! Kan jeg prøve disse i front fremfor 12au7 ?
    Hvis man forestiller seg at 12ax7 har en gain faktor på 100 så har 12au7 kun 20. Det er mulig å benytte 12ax7 fremfor 12au7 uten at forsterker tar skade av det, men spørs om ikke det blir for høy gain - mindre headroom.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man forestiller seg at 12ax7 har en gain faktor på 100 så har 12au7 kun 20. Det er mulig å benytte 12ax7 fremfor 12au7 uten at forsterker tar skade av det, men spørs om ikke det blir for høy gain - mindre headroom.
    Ok takk for svar! Har nå tre sett med 12au7 så da legger jeg de bort 👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Psvane el34ph
    Noen som har erfaring med disse ?
    Leser litt rundt og det ser it til at noen har slitt med kort levetid på enkelte rør ?
    7F4994E3-F5F9-49CA-9931-ECFAD18826AC.jpeg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis man forestiller seg at 12ax7 har en gain faktor på 100 så har 12au7 kun 20. Det er mulig å benytte 12ax7 fremfor 12au7 uten at forsterker tar skade av det, men spørs om ikke det blir for høy gain - mindre headroom.
    Det er to helt forskjellige rør. Les og lær.
    Ikke sikkert forsterkeren havarerer, men lydmessig blir det katastrofe.


     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Side 30, den vi er på nå, tar noen underlige vendinger.

    cavera40 utber seg informasjon om Psvane WE Series EL34 Philips Replica. Det får han, temmelig grundige til og med, men det er ingen synlige tegn på at han har registrert dem.

    Noen få innlegg etterpå spør amason om nøyaktig det samme røret: "Noen som har erfaring med disse?"
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Side 30, den vi er på nå, tar noen underlige vendinger.

    cavera40 utber seg informasjon om Psvane WE Series EL34 Philips Replica. Det får han, temmelig grundige til og med, men det er ingen synlige tegn på at han har registrert dem.

    Noen få innlegg etterpå spør amason om nøyaktig det samme røret: "Noen som har erfaring med disse?"
    Mine heter Psvane el34ph så trodde ikke det var samme rørene med en annen betegnelse så da beklager jeg den! Ikke alle som er klar over at samme røret har 100 forskjellige betegnelser!
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Side 30, den vi er på nå, tar noen underlige vendinger.

    cavera40 utber seg informasjon om Psvane WE Series EL34 Philips Replica. Det får han, temmelig grundige til og med, men det er ingen synlige tegn på at han har registrert dem.

    Noen få innlegg etterpå spør amason om nøyaktig det samme røret: "Noen som har erfaring med disse?"
    Mulig noen synes det er ufint når jeg sier "les og lær".
    Det er i beste mening og kan være smart for å slippe unna de største feilene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding, amason, og gratulerer med strøken forsterker! Og ja, det er så mange EL34-rør der ute at en fort kan miste oversikten. Om du tar sjansen på børseskudd i lytterommet, er vel en kalkulert risiko. Hos meg tok hverken forsterker eller høyttalere skade, PrimaLuna er robust i så måte, men jeg kan love at du skvetter hvis det først gå galt.

    Les og lær, sier Audiomix. Jeg har tatt ham på ordet som følge av denne tråden, og det har jeg hatt glede og nytte av. Det kan være en fin start å lese hans tidligere innlegg på disse sidene.

    Hva er lyden av forsterker, og hva er lyden av rør? I langt de fleste beskrivelser av hvordan ulike fabrikater og typer av rør låter, spiller forsterkerens rolle en altfor liten rolle. Det kan også hende at en ny programkilde bidrar til andre og uventede klangegenskaper ved rør du trodde du kjente godt. Kabler også.

    Med så mange variabler er mulighetene mange. For noen av oss er dette en velsignelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn