Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sniker litt i denne vennetråden.
    Går og lurer på bli venn. Vurderer en Primaluna evo 100 dac.
    Har denne dacen stor nytte av rørbytte?
    Eller er det kun snakk om litt nyanse av krydder. Blir i såfall å bytte til rør som finnes hos Audiomix. Ikke ute på den Wille Weben.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hei Sniker litt i denne vennetråden.
    Går og lurer på bli venn. Vurderer en Primaluna evo 100 dac.
    Har denne dacen stor nytte av rørbytte?
    Eller er det kun snakk om litt nyanse av krydder. Blir i såfall å bytte til rør som finnes hos Audiomix. Ikke ute på den Wille Weben.
    Jeg har handlet meg mullard nos likeretter rør til den, har igså teste rca 5r4 som gav noe mørkere lydbilde enn 5ar4, utover det så er det 12ax7 rørene som gjør mest med lyden
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding. Litt synd at det er 12aX7 som har mest å si. Da jeg har flere gode 12au7 fra før, men ingen 12ax7 :).
    Hva mener du endre seg med andre rør? Hva er forbedringen med andre 12ax7 rør?
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Har ikke lengre PrimaLuna, men er fortsatt stor tilhenger av merket og spesielt Evo 100 dacen. Dacen er ett kupp til prisen etter min mening. Engasjerende formidler som ikke står langt tilbake for Mola Mola Tambaqui og Aqua LaScala mk2 som er mine referanser.

    Opplevde ikke like store forandringer av lyden i dacen med rørbytter som forsterkerne til PrimaLuna hvor man virkelig kan tune lyden etter egne preferanser.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbakemelding. Litt synd at det er 12aX7 som har mest å si. Da jeg har flere gode 12au7 fra før, men ingen 12ax7 :).
    Hva mener du endre seg med andre rør? Hva er forbedringen med andre 12ax7 rør?
    Hei med 5r4 kontra 5ar4 for du litt mørkere lyd, med 12au7 har jeg merket minimal forskjell så jeg bruker rør som er gjennomsiktig , nøytrale og oppløste i den posisjonen
    Må ikke ha de dyre europeiske nos variantene i 12ax 7 klassen , amerikanske rør er også veldig bra her og mye tettere på de europeiske enn i 12au7 klassen , beklager sent svar
    Ligger på sykehus for tiden
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Tenkte å kjøpe inn noen reserverør til min Evo400. Evt kjøpe et fullt sett med noen andre rør. Dette er min første rørforsterker og jeg har lest mye om rør men klarer ikke bestemme meg for hva jeg bør gå for.

    Så til spørsmålet, blir det problematisk å skaffe rør nå som Russland og alt defra har blitt spedalsk?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Problemet med å bruke det du kaller spedalske rør er vel at da går du fra Prima Luna til Prima Lepra?
    Må rørene være russiske?
    Mye bra fra andre nasjoner og Hans på Audiomix bruker å være både hyggelig og hjelpsom når det skal velges rør.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei, sterha! Et godt sted å starte er 6 stk. NOS 12AU7/ECC82/E82CC Siemens-rør fra Audiomix. Der har han et godt utvalg. Du får dem målt og kontrollert, og de spiller glimrende, varer lenge og er i praksis støyfrie. Bedre pris/ytelse/nytelse-grep vet jeg ikke om. Ikke noe hokuspokus, åndemaning eller andre hundekunster.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Et enda bedre pris/ytelse/nytelse-grep er å bare bytte ut de to i midten fremme, først, for å se om du liker hva som skjer. De har aller størst innvirkning på lyden. Så kan du heller ta pengene du sparer på de 4 andre og investere i et fett sett med EL34-rør.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva er et "fett sett" med EL34, Atlerovik, og hva koster det?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Godt spørsmål! Hvor langt er et tau? ;)

    Fellesnevneren er vel NOS. Jeg har ikke testet ut så veldig mange EL34-sett, selv, da jeg ikke hadde EL-34 forsterker så lenge. Men jeg har enda til gode å ikke like Philips Miniwatt i ulike varianter. Det er liksom «min lyd». Mullard er i noe av samme gata, men litt mer avrundede i toppen. Andre liker bedre Telefunken og Siemens, som er noe strammere/tynnere, med mer fokus på topp og diskant. Veldig, veldig forenklet.

    Ellers har Psvane en del fine rør. Men man må etter min mening ganske høyt opp i hierarkiet for å få de som virkelig låter bra. Da nærmer man seg veldig det det koster å få et bra NOS-sett, som oftest låter enda bedre.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Hvis man ønsker en varmere mellomtone, da burde man altså starte med å bytte de to midterste foran. Og kanskje bare beholde de standard/orginale EL34-rørene ellers?

    Noen konkrete råd på hva man bør starte med for varmere mellomtone? Synes bassen er bra med oppsettet jeg har i dag. Men kunne tenkt meg en litt mer avrundet mellomtone...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du kan i hvert fall begynne med å skifte de to, så kan du ta stilling til om du skal bytte EL34 etter hvert. Det er en større og mer kostbar oppgradering. Med de ønskene du har for lyd, ville jeg prøvd med et Mullard-sett.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål! Hvor langt er et tau? ;)

    Fellesnevneren er vel NOS. Jeg har ikke testet ut så veldig mange EL34-sett, selv, da jeg ikke hadde EL-34 forsterker så lenge. Men jeg har enda til gode å ikke like Philips Miniwatt i ulike varianter. Det er liksom «min lyd». Mullard er i noe av samme gata, men litt mer avrundede i toppen. Andre liker bedre Telefunken og Siemens, som er noe strammere/tynnere, med mer fokus på topp og diskant. Veldig, veldig forenklet.

    Ellers har Psvane en del fine rør. Men man må etter min mening ganske høyt opp i hierarkiet for å få de som virkelig låter bra. Da nærmer man seg veldig det det koster å få et bra NOS-sett, som oftest låter enda bedre.
    Et tau er omtrent like langt som din klangbeskrivelse av NOS EL34 som du ikke har "testet", Atle.;)

    Litt mer seriøst: PrimaLunas utgangsrør er slett ikke verst, altså. Vil du ha en reell oppgradering, sterha, er trolig NOS SED EL34 det mest tilgjengelige og overkommelige alternativet. De har jeg prøvd i PrimaLuna, og de har både bedre oppløsning og litt varmere klangbalanse enn PL stock tubes i mitt anlegg.

    Disse forskjellene blir desto tydeligere dess bedre 12AU7-rørene er. Det er grunnen til at jeg foreslo gode smårør til å begynne med. Igjen får du mer igjen for investeringen i gode inngangsrør (de to i midten) hvis du oppgraderer driverrørene også (de to parene på flankene). Det er ganske omfattende beskrivelser av de ulike alternativene på de foregående sidene i denne tråden, basert på subjektive erfaringer hos ulike brukere i ulike oppsett.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Et tau er omtrent like langt som din klangbeskrivelse av NOS EL34 som du ikke har "testet", Atle.;)
    Den fortjente jeg nok :D Tenker det er greit å være ærlig om hva som er synsing og ikke, så ikke alt fremstår som en fasit ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen normale mennesker skulle egentlig trenge noe annet en de rørene som følger med Primaluna som standar. Det blir garantert djevelsk dyrt hvis Faenskapet skal lyssettes med antikvarisk vare på høyde med keiserens nye klær :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vi er jo enige, Atle, og kan unne oss litt godlynt fleiping.🤝 Jeg ble huka på NOS, har brukt penger på det og hatt mye moro. En annen vei å gå kunne være å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker f. eks.

    Noen pusser og gnikker på det de har, andre vil heller prøve noe nytt. Begge veier kan gi like mye glede.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Vi er jo enige, Atle, og kan unne oss litt godlynt fleiping.🤝 Jeg ble huka på NOS, har brukt penger på det og hatt mye moro. En annen vei å gå kunne være å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker f. eks.

    Noen pusser og gnikker på det de har, andre vil heller prøve noe nytt. Begge veier kan gi like mye glede.
    Absolutt! 😊 Ikke alltid lett å vite hva som er fleip og alvor når kommunikasjonen er skriftlig, og man ikke kjenner hverandre, så da blir det til at jeg safer :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Du kan i hvert fall begynne med å skifte de to, så kan du ta stilling til om du skal bytte EL34 etter hvert. Det er en større og mer kostbar oppgradering. Med de ønskene du har for lyd, ville jeg prøvd med et Mullard-sett.
    Enig her , eventuelt noen Phillips varianter fra tidlig 60 tall hvis mullard er vanskelig å få tak i, mullard laget på 80 tallet er vel det enkleste å få tak i men da ville jeg personlig kikket etter Phillips varianter
    Ellers skal Svetlana el34 fra vår hjemmelige rør pusher også gjøre susen eller ihvertfall forsterke effekten fra de to andre små rørene
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte å dele litt erfaring med evo 400 og effektrør.
    Har de siste 5 mnd brukt el34 Phillips med double square getter fra tidlig 60 tall og slo meg virkelig til ro med den lyden, de er for meg ett kron eksempel på Phillips lyden fra sin beste side
    Lite og sette fingeren på, man blir bare sittende å kose seg .
    Så har det seg slik st jeg har en del andre rør liggende så jeg fikk det for meg å teste ut sylvania fat bottle 6ca7,
    Det var gledelig nok en ganske tydelig
    Forskjell, disse spiller litt større , litt mer bunndrag, og generelt litt friskere
    Og mer frempå, ypperlig rock/metal
    Rør, når det kommer til litt roligere musikk så har de ikke den samme organiske lyden som Phillips , men det var heller ikke å forvente
    To gode alternativer , Phillips holder jevnt over en høyere kvalitet , men sylvania er veldig underholdende rør som spesiellt skinner med rock/metall/ gitar

    jeg Holder meg forsatt til el34/6ca7/6l6gc rør og har ingen planer om å teste ut større rør
    Synergien med goldenear gjør at jeg ikke føler jeg har mye å hente på å teste større rør, jakter forsatt andre Nos varianter men ikke så lett å finne 8
    Like
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er levetiden på NOS effektrør kontra nyproduserte?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut hjemme nå, Evo 400 pre og power :)
    Vis vedlegget 811149
    nydelig oppsett du har der😁. Kan jeg spørre hvilket rack du har? Det du har ville vært ideelt her hos meg. Har ikke akkurat ett minimalistisk oppsett jeg heller.
    har akkurat fått montert riaa i Evo400 og starter dagen med litt LP. Godt fornøyd med lyden fra riaaen. Selvsagt prisen tatt i betraktning. På vinyl er jeg bare amatør, men kan si så mye at dette riaa kortet ikke står tilbake fra flere eksterne riaaer i budsjettsegmentet. Meget enkel montering også.
    Eneste jeg har å utsette er at det blir litt lav gain i mitt oppsett og med min nedsatte hørsel😅
    Riktig god helg til dere Primalunaere (og øvrige hififolk for den del)😊


    97A8B6E2-AD95-400B-9870-CBF09281E823.jpeg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det mer Svetlana winged el34 å få kjøpt da ? Fant ikke på siden til audiomix
    Hvis det er tomt så trenger jeg gjerne litt forslag til andre nye varianter , ønsker å spare de eldre rørene til kaldere tider av året .
    Har kikket på genalex kt77 og eh 6ca7, disse får mye skryt i en annen PL gruppe
    Åpen for andre forslag men skal ha 8 stk så kt77 er maks pris

    på forhånd takk
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Er det mer Svetlana winged el34 å få kjøpt da ? Fant ikke på siden til audiomix
    Hvis det er tomt så trenger jeg gjerne litt forslag til andre nye varianter , ønsker å spare de eldre rørene til kaldere tider av året .
    Har kikket på genalex kt77 og eh 6ca7, disse får mye skryt i en annen PL gruppe
    Åpen for andre forslag men skal ha 8 stk så kt77 er maks pris

    på forhånd takk
    Audiomix fjernet russiske rør fra utvalget da krigen brøt ut.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Fler enn meg som har isoaccoustics under forsterker /dac ?
    Hos meg var det en betydelig oppgradering hørbart fra topp til tå
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg blitt Primaluna eier(igjen)
    Har prøvd masse nos rør..
    Satte inn Jan 5814A i dag.. 2 stk…
    Ny forsterker gitt…
    Detaljer i topp kom på plass..
    Klarere mellomtone..
    Prøv selv🙃
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    5814A betegnes som "PREMIUM" 12AU7.
    Ikke så mange som kjenner til dette tror jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn