Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Olympia 1 sin impedanskurve ser slik ut:
    1624398381444.png

    Vi ser at impedansen varierer voldsomt.

    Utgangsimpedansen på EVO400 er 5 Ohm.

    Dette betyr at man vil få en relativt stor boost på mange desibel SPL ved 1700Hz der impedansen er høyest. Det samme vil skje ved 40Hz og 90 Hz.
    Med en "vanlig" transistorforsterker eller klasse D som har forsvinnende lav utgangsimpedanse så vil ikke disse endringene i høyttalerens impedanskurve ha noe å si.
    I utgangspunktet er derfor ikke denne høyttaleren den beste match for en rørforsterker med høy utgangsimpedans (lav dempingsfaktor).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Olympia 1 sin impedanskurve ser slik ut:
    Vis vedlegget 730814
    Vi ser at impedansen varierer voldsomt.

    Utgangsimpedansen på EVO400 er 5 Ohm.

    Dette betyr at man vil få en relativt stor boost på mange desibel SPL ved 1700Hz der impedansen er høyest. Det samme vil skje ved 40Hz og 90 Hz.
    Med en "vanlig" transistorforsterker eller klasse D som har forsvinnende lav utgangsimpedanse så vil ikke disse endringene i høyttalerens impedanskurve ha noe å si.
    I utgangspunktet er derfor ikke denne høyttaleren den beste match for en rørforsterker med høy utgangsimpedans (lav dempingsfaktor).
    Takk, men den kurven er for Olympica Nova (nye varianten av Olympica).
    Setter likevel stor pris på at du forklarer hva den grafen forsøker å forklare en kunnskapsløs dust 😁
    Jeg får opprette en egen tråd så jeg ikke kupper denne.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Armand illustrerer Audiomix' poeng godt. Det er sikker kunnskap, tried and tested. Jeg har hørt meget gode rørforsterkere forfalle til en parodi på seg selv hvis de blir bedt om å drive høyttalere som byr på en altfor vanskelig last. Ved å sette seg litt inn i teorien skjønner en hvorfor. Gå på nett og finn målinger på den høyttaleren du er interessert i før du kjøper, eller spør om råd.

    Grei belastning og god følsomhet får frem alle fordelene ved kompetente rørforsterkere. Det er i grunnen enkelt nok, men bildet er likevel langt mer komplisert. Ikke alle rørvennlige høyttalere holder like høy kvalitet, for å si det mildt. Noen av dem aksepterer klart hørbare dips and peaks før å ivareta høy følsomhet i elementene, som kan gi mer eller mindre dramatiske utslag i rom og plassering. (Hvis belastningen i tillegg er ujevn, vil disse utslagene komme i tillegg - avhengig av hvor høyt en spiller. Noen er ikke så rørvennlige som de kan virke ved første øyekast.)

    Noen kvalitetshøyttalere med moderat følsomhet og moderat utfordrende belastning kan spille svært så flott med en god, normalt bestykket rørforsterker. Det forutsetter at de er satt riktig opp i et lite til middels stort rom, at det ikke spilles for høyt og at enkelte musikksjangre ikke står øverst på ønskelista.

    Hvis du har funnet en klar favoritthøyttaler, må du kjøpe effektforsterker deretter. Er den krevende og du vil spille høyt, men likevel sverger til rør, betyr det i praksis en liten skog av utgangsrør og røslige trafoer. Kostbart og varmt.

    PrimaLuna er gode rørforsterkere som kan spille kjempebra på mange høyttalere, alt etter behov, men de kan ikke bes om det umulige. Gi dem de rette høyttalerne, og de spiller forrykende dynamisk, med headroom, klanglig supert (særlig med utvalgte NOS-rør :D) og uten støy.

    Kanskje jeg bommer på publikum nå. Det får stå sin prøve, for riktig match er helt avgjørende. Det behøver ikke å koste en formue, heller.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, jokris! Takk for at du deler innsikt fra kompetent hold. Jeg er ganske sikker på at høyttalerne din vil spille friere og åpnere med EVO 400. Etter dine bidrag i denne tråden å dømme, kunne ikke den forsterkeren kommet i bedre hender.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer, jokris! Takk for at du deler innsikt fra kompetent hold. Jeg er ganske sikker på at høyttalerne din vil spille friere og åpnere med EVO 400. Etter dine bidrag i denne tråden å dømme, kunne ikke den forsterkeren kommet i bedre hender.
    Takk for det , gleder meg til å foreta byttet , men har ikke hatt hastverk i det hele tatt, jeg har også vært heldig nok til å få tak i oktetter av de el34/6l6gc rørene som for meg var ett kritisk punkt ved bytte, jakter forsatt reserve rør men det regner jeg med at ordner seg
    Det å få dobbelt antall watt i triodemodus gleder jeg meg til, sammen med økt kanal separasjon

    vil gjerne også fremheve at jeg nok fint kunne levd med evo300 også, men jeg er nok forsatt slik at bytte syken dukker opp innimellom, men PL vil jeg nok ikke gå vekk fra med det første
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da er evo400 på plass , hadde en koselig tur til audioaktøren idag, og hentet denne
    Må si jeg gleder meg stort til å bli kjent med den , er den bedre enn evo300 så er det good times ahead
    Kjempegod service og en svært spennende lytteseanse på noen spennende høytalere
     

    Vedlegg

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Etter to korte lytte seanser med evo400 virker det som PL var spot in i sin beskrivelse av forskjellene mellom 300 og 400 .
    Skal selvfølgelig oppdatere tråden ettterhvert med opplevde forskjeller mellom de to da jeg antar det kan har verdi for de som kikker på modellene og ikke helt er sikker på hvem de skal gå for 👍
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Etter noen timer til med lytting er det rimelig klart at bedre kanal separasjon, mer dynamikk og større lydbilde er forskjellene jeg opplever fra evo300
    Føles som om evo400 jobber mer uanstrengt og bare leverer det som spilles
    Skal være forsiktig med å blåse opp forskjellene fordi evo300 var også sabla bra
    Mine høytalere leverer enda ett hakk bedre med evo400, men hadde jeg f eks hatt de høytalerne jeg lyttet til hos Terje eller andre lett last høytalere så ville evo300 vært konge

    varme utviklingen fra evo400 er merkbart større og jeg er glad jeg har god plass over rørene

    skal bli en artig reise med denne når jeg etterhvert skal bytte rør
    Har ingen hast fordi den spiller som evo300 veldig bra med originale rør også
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vurderer å bytte høyttalere etter sommeren. Har et sett med Neat høyttalere hjemme med bånd-diskant og det låter flott. Litt tyngre å drive for forsterkeren så jeg vurderer Proac d2r eller d20r.
     

    Audio Aktøren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Innlegg
    389
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å bytte høyttalere etter sommeren. Har et sett med Neat høyttalere hjemme med bånd-diskant og det låter flott. Litt tyngre å drive for forsterkeren så jeg vurderer Proac d2r eller d20r.
    Hva med Qln P3??
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har da hatt evo400 en liten stund , lenge nok til st jeg satte inn mullard cv491 for 2 dager siden.
    Foreløpig inntrykk
    Dynamikken er mer fremtredende både på lavt og høyt nivå
    bassen flyter lettere og er mer kontrollert .
    Lyden er mer kroppslig og føles mer organisk , kanal separasjonen har jeg nevnt før

    jeg levde veldig bra med evo300 og det er nok høytalerne som er største grunnen til forskjellene først og fremst.
    Hvis varme utvikling er ett viktig punkt så ka jeg ta med at evo400 er som en varmeovn kontra evo300

    skal jeg engang i fremtiden ha ett lite oppsett med noen mindre lettdrevne høytalere så frister det med en mindre evo integrert der 😊

    gleder meg til å teste gamle dobbel D getter Phillips el34 og mullard el34 dobbel o getter utover høsten
    I tillegg har jeg ge 6l6gc, ei6ca7, rftel34
    , og sylvania 6ca7 liggende i oktetter.
    Får dessverre ikke bruk for de marconi 6l6gc, og de japanske matsushita el34 , hvis ingen da har fire slike liggende i hod stand ?
    Vurderer å legge de på Finn for å finansiere Svetlana rør

    ellers kan jeg ta med at mullard 5ar4
    Er som ventet glimrende i evo100 dac
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Gratulerer med EVO400 integrert. Fantastisk forsterker.

    Er fremdeles "venn" med PL og mener at dette er blant det beste forsterkerne som er å oppdrive til en fornuftig pris. Selv har jeg gått over til transistor av praktiske grunner som dessverre også kostet 4 ganger så mye. Meget bra saker det også, men PrimaLuna har aspekter ved seg som er minst like bra. Anser det som rimelig sikkert at jeg kommer til å teste PrimaLuna 400 pre i fremtiden med den målsetning om å oppnå enda bedre lyd enn jeg har idag. Spørsmålet er bare hvilken monoblokker jeg kan kombinere med for best/bedre resultat. Lite aktuelt med rør monoblokker av praktiske grunner, men om jeg hadde hatt dedikert lytterom hvor anlegget ikke hadde blitt brukt til både musikk og tv så hadde jeg kjørt full loom med PrimaLuna EVO 400 pre + monoblokker.
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Gratulerer med EVO400 integrert. Fantastisk forsterker.

    Er fremdeles "venn" med PL og mener at dette er blant det beste forsterkerne som er å oppdrive til en fornuftig pris. Selv har jeg gått over til transistor av praktiske grunner som dessverre også kostet 4 ganger så mye. Meget bra saker det også, men PrimaLuna har aspekter ved seg som er minst like bra. Anser det som rimelig sikkert at jeg kommer til å teste PrimaLuna 400 pre i fremtiden med den målsetning om å oppnå enda bedre lyd enn jeg har idag. Spørsmålet er bare hvilken monoblokker jeg kan kombinere med for best/bedre resultat. Lite aktuelt med rør monoblokker av praktiske grunner, men om jeg hadde hatt dedikert lytterom hvor anlegget ikke hadde blitt brukt til både musikk og tv så hadde jeg kjørt full loom med PrimaLuna EVO 400 pre + monoblokker.
    Vera audio
     

    Kalle W

    Fersking
    Ble medlem
    15.11.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Kära grannar! Vilket fantastiskt forum ni har här, i Sverige finns ingen motsvarighet värd namnet, ännu en orsak till att vara lite avis på er i Norge.

    Hur som helst, så är jag på väg att uppgradera min EVO 400i med lite NOS EL34. Har i nuläget PL el34 och KT-150 (där jag tycker att el34 är bäst på att lyfta fram kvaliteterna i mina QLN P3). Men som sagt är jag nyfiken på om det finns mer att hämta i NOS-förstärkarrrör. Det mest lockande alternativet just nu (men också dyraste) är en uppsättning Mullard XF2 single o-getter. Enligt säljaren är dessa NOS med mätvärdena:
    Par 1 74/10,9 och 70/10,9
    Par 2 74/11,2 och 72/10,9
    Par 3 74/11,3 och 72/11,2
    Par 4 75/11,4 och 75/11,4
    Rören tillverkade mellan 1968-1971, Nominellt värde enligt databoken är 75/11

    Då jag inte har särskilt gedigen kunskap om hur dessa mätvärden skall tolkas så skulle jag uppskatta kommentarer från er som har lite kompetens inom området.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Kära grannar! Vilket fantastiskt forum ni har här, i Sverige finns ingen motsvarighet värd namnet, ännu en orsak till att vara lite avis på er i Norge.

    Hur som helst, så är jag på väg att uppgradera min EVO 400i med lite NOS EL34. Har i nuläget PL el34 och KT-150 (där jag tycker att el34 är bäst på att lyfta fram kvaliteterna i mina QLN P3). Men som sagt är jag nyfiken på om det finns mer att hämta i NOS-förstärkarrrör. Det mest lockande alternativet just nu (men också dyraste) är en uppsättning Mullard XF2 single o-getter. Enligt säljaren är dessa NOS med mätvärdena:
    Par 1 74/10,9 och 70/10,9
    Par 2 74/11,2 och 72/10,9
    Par 3 74/11,3 och 72/11,2
    Par 4 75/11,4 och 75/11,4
    Rören tillverkade mellan 1968-1971, Nominellt värde enligt databoken är 75/11

    Då jag inte har särskilt gedigen kunskap om hur dessa mätvärden skall tolkas så skulle jag uppskatta kommentarer från er som har lite kompetens inom området.
    Bare et forslag altså,men et godt alternativ til Mullard er Svetlana winged C EL 34, Audiomix fører disse og koster ikke så mye. Brukte de med stort hell på Dialogue premium Power.
     

    Kalle W

    Fersking
    Ble medlem
    15.11.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Bare et forslag altså,men et godt alternativ til Mullard er Svetlana winged C EL 34, Audiomix fører disse og koster ikke så mye. Brukte de med stort hell på Dialogue premium Power.
    Tack, ja det är ett av de övriga alternativen jag väger dessa Mullard-rör emot. Andra är RFT el34 från 70-talet och Matsushita från 80-tal.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke noe fransk kunnskap her heller. Ikke etter å ha bodd i fransktalende land en gang.
    Kan hjelpe deg litt:
    En hybrid fra PrimaLuna.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Rør-pre og transistor forsterker.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Hei, har los på en Primaluna Dialogue Premium Hp Integrated. Men den jeg ser på har ett annet gitter enn nesten alle andre slike (se bilde)?

    Er de levert med forskjellige typer gitter?
    primaluna_prologue_premium_tub_1619576077_c69e70c6_progressive.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den der er prologue, ikke dialogue, ser det ut som?



    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Så.. hvem blir først til å prøve ut KT170 i sin Prima Luna her hjemme? De får mye skryt leser jeg.



    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei, har los på en Primaluna Dialogue Premium Hp Integrated. Men den jeg ser på har ett annet gitter enn nesten alle andre slike (se bilde)?

    Er de levert med forskjellige typer gitter? Vis vedlegget 770040
    Det gitteret du har på bildet indikerer vel at ampen er en eldre/tidligere model, mens de nyere har dette buede gitteret tror jeg.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Det gitteret du har på bildet indikerer vel at ampen er en eldre/tidligere model, mens de nyere har dette buede gitteret tror jeg.
    At det kanskje er en tidligere modell har vel ikke så mye å si for prestasjonene? Er kanskje noen småforbedringer jeg evt går glipp av?
     

    Audio Aktøren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Innlegg
    389
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    3
    At det kanskje er en tidligere modell har vel ikke så mye å si for prestasjonene? Er kanskje noen småforbedringer jeg evt går glipp av?
    Det er vel naturlig å sammenligne med evo400, og det er endel forbedringer i så måte. Vil ihvertfall fremheve kanalseparasjonen. Den er mye bedre på evo 400 enn tidligere modeller. Ta kontakt, så kan vi få ordnet det så du heller kan høre selv!
    - Jon -
     
    Sist redigert:

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Det er vel naturlig å sammenligne med evo400, og det er endel forbedringer i så måte. Vil ihvertfall fremheve kanalseparasjonen. Den er mye bedre på evo 400 enn tidligere modeller.
    Ja, at det er en tidlig Dialogue Premium Hp Integrated har vel lite å si. Evo400 er dessverre over budsjettet mitt, en brukt Dialogue Premium Hp Integrated kan jeg imidlertid klare :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Som nylig primaluna venn igjen må jeg jo poste bilde i tråden 🎶 evo 300 og evo 100 dac. Stor takk til audio aktøren for super service og hyggelig handel 🎶 drifter Devore fidelity orangutan o 93
    20211207_200341.jpg
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Skal starte å lete etter høyttalere til Evo400. Har noen Patoser og litt vintage som får være nok til å begynne med. Men hva anbefales? Må opplyse at akkurat nå er budsjettet på 10k. Mulig dette kan tøyes litt ut til neste år. Skal stå i ei stue slik at en viss WAF må til… Hører mest på rock, vise, pop, rap, black metal. Lite klassisk/jazz. Liker varm lyd og litt stram og godt definert bass. Utlover det vet jeg ikke helt, er vel gode all round høyttalere jeg trenger. Helst mye for penga. Er en hund etter looken til 70-talls saker, så JBL L100 er optimalt sånn rent utseendemessig, men over budsjett pt.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Kan anbefale klipsch Heresy. Mulig du må strekke budsjettet litt, men det er en høyttaler som treffer på dine ønsker 🎶 da tar jeg utgangspunkt i å finne brukte så klart 🎶
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn