Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, mer innenlandsproduksjon er ikke alltid en god ting. Det er bl.a. spørsmål om komparrative fortrinn og effektiv utnyttelse av egen arbeidskraft, kapital og ressurser - hva er det vi er /kan bli relativt gode på sammenliknet med resten av verden ? F.eks. er det neppe særlig rasjonelt for norge å insistere på norsk/innenlands produksjon av kakaobønner, vanilje (ikke vannilin tresmaken fra Borregaard), the, kaffebønner, avokado, appelsin etc. Vi bør kanskje heller ikke satse stort på innenlands produksjon av klær, forbrukerelektronikk, bilindustri, datamaskinkomponenter, halvlederproduksjon etc.
    Allerede Adam Smith (1776) så at konsumentenes velferd øker hvis leverandører og land kan fokusere på det de er best til. I motsatt fall blir ting dyrere og/eller dårligere for konsumenten enn de ellers ville blitt. De som tilgodeses av trumps tollregime er «robber barons» av 1880-tallsmodell, på bekostning av både forbrukere og ansatte.
    Robber baron is a term first applied by 19th century muckrakersand others as social criticism to certain wealthy, powerful, and unethical 19th-century American businessmen. The term appeared in that use as early as the August 1870 issue of The Atlantic Monthly[1] magazine. By the late 19th century, the term was typically applied to businessmen who used exploitative practices to amass their wealth.[2] Those practices included unfettered consumption and destruction of natural resources, influencing high levels of government, wage slavery, squashing competition by acquiring their competitors, and to create monopolies and/or truststhat control the market. The term combines the sense of criminal ("robber") and illegitimate aristocracy (“baron”) in a republic.[3]
    Aprops trumps historiefortelling om den tiden som noe slags gullalder: Det var det ikke, med mindre man het Vanderbilt, Astor eller Rockefeller. Det sier også litt om hvem han ønsker å tilgodese nå. Hint: Det er ikke @komforts «90 %».

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sån sett er det også revnende likegyldig hvordan prisen jeg betaler for noe deles opp i avgifter, toll, gebyrer, profitt, lønninger, varekostnad etc. og hvem som stikker av med hvilke kaker av prisen. Men når vi skal diskutere handelspolitikk og tollkrig så er det en stor fordel å ikke sause det sammen.

Nei, mer innenlandsproduksjon er ikke alltid en god ting. Det er bl.a. spørsmål om komparrative fortrinn og effektiv utnyttelse av egen arbeidskraft, kapital og ressurser - hva er det vi er /kan bli relativt gode på sammenliknet med resten av verden ? F.eks. er det neppe særlig rasjonelt for norge å insistere på norsk/innenlands produksjon av kakaobønner, vanilje (ikke vannilin tresmaken fra Borregaard), the, kaffebønner, avokado, appelsin etc. Vi bør kanskje heller ikke satse stort på innenlands produksjon av klær, forbrukerelektronikk, bilindustri, datamaskinkomponenter, halvlederproduksjon etc.

mvh
    KJ
    hvis vi ikke har noe grunnlag for å produsere noe så er det heller ikke noe poeng med toll på dette produktet.
    Hva ønsker du i verden, ønsker du billigst mulig varer, best mulig kvalitet eller kanskje mest bærekraftig?
    Såkalte lavkostland har fortrinn pga lave lønnskostnader og slappe regulative forhold.
    Jeg vil helst ha mest mulig produsert innenlands slik at jeg har best mulig forutsetninger for å gjennomført det jeg ønsker mest mulig kortreist og effektivt.
    Når vi outsourder alt til 3parts land vil vi aldri kunne få til noe selv, vi er avhengig av at det ikke velges idioter i andre land, vi er avhengig av valutakurser og all slags tilfeldigheter.
    Selvsagt er det noen ting vi ikke har noe forutsetninger for å få til, men bortsett fra triveligheter som vann fra himalaya, ladyboys fra pattatya og sand fra sahara er det utrolig hva vi kan få til.
    Poenget er at det vil koste, og vi late bleikfeite nordmenn er for gjerrige til å betale det det koster. Det er også derfor vi whiner når et fjols blir valgt i usa.
    Egentlig har dette ikke noe med oss å gjøre, de får holde på og hvis det går til helvette så er det kjipt for de og bra for oss .

I norge så stjeles det ca 70% av våre penger hver dag for å finansiere noe som egentlig ikke skaper verdi.
    Ville de samme pengene gått til private hender ville det skapt verdi da det private alltid gjør det mer effektiv enn det offentlige (bortsett fra tyveri, der er det offentlige de beste i landet)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.945
    Sted
    Oslo
    Svar til @Asbjørn
    Sitatet ovenfor, hadde det ikke vært for årstallet, er en god beskrivelse av hvordan Google, Facebook, Microsoft, Amazon, Walmart ...listen er lang , driver på.
    Tidlig i det 20. århundre brukte man anti-trust lover for å bryte opp slike monopol dannelser.
    Kapitalistiske politikere, som løfta nesa litt over generøse sjekker, forstod at kapitalisme uten rettferdig konkurranse ikke lenger var kapitalisme.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.204
    Torget vurderinger
    1
    hvis vi ikke har noe grunnlag for å produsere noe så er det heller ikke noe poeng med toll på dette produktet.
    Hva ønsker du i verden, ønsker du billigst mulig varer, best mulig kvalitet eller kanskje mest bærekraftig?
    Såkalte lavkostland har fortrinn pga lave lønnskostnader og slappe regulative forhold.
    Jeg vil helst ha mest mulig produsert innenlands slik at jeg har best mulig forutsetninger for å gjennomført det jeg ønsker mest mulig kortreist og effektivt.
    Når vi outsourder alt til 3parts land vil vi aldri kunne få til noe selv, vi er avhengig av at det ikke velges idioter i andre land, vi er avhengig av valutakurser og all slags tilfeldigheter.
    Selvsagt er det noen ting vi ikke har noe forutsetninger for å få til, men bortsett fra triveligheter som vann fra himalaya, ladyboys fra pattatya og sand fra sahara er det utrolig hva vi kan få til.
    Poenget er at det vil koste, og vi late bleikfeite nordmenn er for gjerrige til å betale det det koster. Det er også derfor vi whiner når et fjols blir valgt i usa.
    Egentlig har dette ikke noe med oss å gjøre, de får holde på og hvis det går til helvette så er det kjipt for de og bra for oss .

I norge så stjeles det ca 70% av våre penger hver dag for å finansiere noe som egentlig ikke skaper verdi.
    Ville de samme pengene gått til private hender ville det skapt verdi da det private alltid gjør det mer effektiv enn det offentlige (bortsett fra tyveri, der er det offentlige de beste i landet)
    Jeg er i og for seg enig i at liberaliseringen av verdenshandelen de siste 30-40 årene i alt for liten grad har tatt hensyn til klima- og miljøkostnader, arbeidsvilkår (relativ lønn, arbeidstid, stillingsvern, pensjon, HMS mm) menneskerettigheter mv., og at vi dermed i alt for stor grad har "eksportert" disse problemene. Dette er momenter som Donald ikke har vist noen positiv interesse for, snarere de motsatte. Norge er et lite land og vil alltid være avhengige av betydelig handel med omverdenen. Det er derfor en grunnleggende nasjonal interesse for Norge å holde fanen høyt i forsvar av den regel-/rettsbaserte verdensorden. Derfor har det også stor betydning for Norge at USA, med Donnald the Magnificent, nå har forkastet grunnleggende prinsipper for verdens fred og fordragelighet, og at han driter en lang marsj i anstendighet, kotyme, lov og rett.

Retorikken din om at skatt er tyveri kan du med fordel tone ned, det bidrar bare til å fordumme og banalisere dine innlegg. Det samme med privat vs offentlig verdiskaping.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Stale_D

Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    24
    toll eller moms er akkurat det samme
    same shit new wrapping
    Nope. Har helt forskjellige konsekvenser og effektivitet. 100 kr i mva og 100 kr i toll er forsåvidt det samme, men du glemmer å tenke på hvordan tilbydere og etterspørrere tilpasser seg. Da blir det helt forskjellig. Toll har mye mer skadelige effekter enn mva både på kort og lang sikt. Dette er helt standard økonomipensum.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.300
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At 100 kr = 100 kr er omtrent det eneste som er noenlunde rett i doktorens utlegninger.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.502
    Torget vurderinger
    96
    Også litt om mer alvorlige ting iht trådens tittel

det er en fare med alt som skjer i usa med trump at det hele blir oppfattet som et ekkokammer av episke dimensjoner selv om det kun er fakta som blir publisert og vurdert.
    Man klarer rett og slett ikke å finne argumenter for noe godt, eller faktiske motargumenter som holder vann rent faktisk og kunnskapsbasert

det har vel knapt skjedd før i et vestlig demokrati i moderne tid

som vi ser allerede er folk, som ikke vet bedre eller kanskje ikke skjønner stort, begynt på skalaen nææh-det-kan-jo-ikke-være-så-ille,-ikke-sant-de-lyver/overdriver+++
    Om du f.eks. sikter til meg, så har jeg ikke sagt at noen lyver. Det er UTESTEMMEN og den tilsynelatende redselen, sinnet og panikken jeg synes blir så voldsomt. Som om helvetes porter snart åpnes. Fortell, hvordan tror du verden ser ut om 4 år? Så kan vi møtes igjen her da og se om spådommen din slår til.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.962
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om du f.eks. sikter til meg, så har jeg ikke sagt at noen lyver. Det er UTESTEMMEN og den tilsynelatende redselen, sinnet og panikken jeg synes blir så voldsomt. Som om helvetes porter snart åpnes. Fortell, hvordan tror du verden ser ut om 4 år? Så kan vi møtes igjen her da og se om spådommen din slår til.
    Jeg tror at salig Samuel Johnsons ord Patriotism is the last resort of the Scoundrel er like gyldige i dag som for 250 år siden, og at DJT kommer til å ty til en avledningskrig når det viser seg at han har rævkjørt den amerikanske økonomien inntil det irreparable. Om det blir Grønland, Panama, Canada eller noen andre tør jeg ikke gjette på.

Håper jeg tar tar feil, men det er nå engang mine 10 cent.

Mvh

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.617
    Nope. Har helt forskjellige konsekvenser og effektivitet. 100 kr i mva og 100 kr i toll er forsåvidt det samme, men du glemmer å tenke på hvordan tilbydere og etterspørrere tilpasser seg. Da blir det helt forskjellig. Toll har mye mer skadelige effekter enn mva både på kort og lang sikt. Dette er helt standard økonomipensum.
    Ikke økonom, men mener å huske vi var innom dette selv i starten av BedØk på videregående, med en dyktig lærer som hadde en egen forkjærlighet for å bruke prisen på havregryn som eksempel på det meste.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.548
    Sted
    Bergen
    Nei, hadde ikke spesielt deg i tankene. Her på sentralen er det sjølsagt noen, men det var faktisk min betraktning ift. folk man møter, uten for sentralen, og deres tenking vedrørende det som skjer i USA. Jeg antar at det faktisk er så meget at folk flest går i metning og slår av, og ikke vil bruke så mye tid på dette. Antagelig siden fordi man uansett ikke kan gjøre så mye med det.

og litt på samme måte kort tid etter 24 feb 22, og fortsatt idag, der noen bare tenkte at man bare kan gi områdene til russerne...

tror heller ikke folk flest skjønner eller vil sette seg inn i den politiske verdenssituasjonen. Det er fort tunge øyelokk ..

det er nok flere som sliter med toll og mva en vi kanskje aner...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Jeg har tydelig redegjort for det som var bakgrunnen for kommentarene mine. Beklageligvis så forstod du det ikke.
    Jeg ser at du er den typen som liker å fortelle andre hva de skal føle. Jeg går ikke på limpinnen.
    Verden består, selv om Trump sitter i 4 år. Tips: ta en pils i vårvarmen og bekymre deg litt mindre. Gjelder mange her. Men det er altså bare et forslag😊.
    Tydelig? Javel, men å svare direkte...neida. Hadde hjulpet om du fortalte dine tanker rundt det å bygge ned demokratiet, true naboer, true andre NATO land, ødelegge forhandlinger før de har startet, true en vestlig demokratisk valgt leder og i det hele tatt skape kaos i hele verden. Men det er vel å krangle det for deg?
    Du kan føle hva pokker du vil, men det er bedre å føle noe enn å døyve ned tankene med øl i sola...
    Men det er selvsagt min mening og du er garantert ikke enig.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.180
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vi bør kanskje heller ikke satse stort på innenlands produksjon av datamaskinkomponenter, halvlederproduksjon etc.
    mvh
    KJ
    Her er jeg faktisk litt uenig med deg. Halvledere kunne vi godt ha produsert i Gnore. De produksjonslinjene vil kunne ha vært såpass automatisert at det spiller liten rolle hvor de er plassert. Utfordringen er nok mer at det kreves langsiktighet og tilgang på mye kapital. Samt litt teknologiforståelse.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.544
    Sted
    Portugal

I sin første periode sa Trump til sine tilhengere at «vi kommer til å vinne så mye at dere vil gå lei av å vinne».

Det er det ingen fare for.

Mange er allerede blitt lei av å vente på den gullalderen han lovet dem. Trump har dekorert Det hvite hus med gull, men for amerikanere flest er det ikke gylne tider.

Det viser de siste meningsmålingene. På 80 år har ingen president hatt like lav oppslutning som Trump etter 100 dager i Det hvite hus.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.137
    Han her har noen poeng. Enkelte her burde se den flere ganger, inntil det sitter. Det krever en halvtimes konsentrasjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.548
    Sted
    Bergen
    ..
    Samt litt teknologiforståelse.
    Beklager litt OT,
    men akkurat det er, og vil være for lang tid fremover, Norges akilleshæl
    Noen har det, men det drukner dessverre blant alle pratepraterne og tilrivingsmafian
    + elendig utdanning i grunnskolen
    + Sveits
    + janteloven

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    587
    Har du prøvd å forstå forskjellen og grunnene til at det finnes toll og moms?
    Har du tilgang til AI? Spør chatGPT følgende : " Forklar forskjellen på toll og moms, og gi meg grunner til at det det brukes i forskjellige sammenhenger"
    Eller er du her bare for å kverulere og sutre?
    Ja, jeg forstår. Norge er helt avhengig av skatter og avgifter for å fungere. Da blir det: Im sorry, Trump but Norway have to have theese taxes to survive....Trump: "Im sorry too....".
    Norge har på seg en avgiftstvangstrøye og da er det ikke noe å gjøre med det. Trump bude kanskje kalt det mva og lagt på yttrerligere 10% for å være korrekt, men han kaller det bare toll. Fordi han kan.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Ja, jeg forstår. Norge er helt avhengig av skatter og avgifter for å fungere. Da blir det: Im sorry, Trump but Norway have to have theese taxes to survive....Trump: "Im sorry too....".
    Norge har på seg en avgiftstvangstrøye og da er det ikke noe å gjøre med det. Trump bude kanskje kalt det mva og lagt på yttrerligere 10% for å være korrekt, men han kaller det bare toll. Fordi han kan.
    What??????? :oops:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.705
    Sted
    Trondheim
    Nå må vi ikke glemme at Trumps mål for denne perioden er å unngå å havne i fengsel og å berike seg selv. Han bryr seg ikke om andre.
    Han bare skaper bråk og store overskrifter for å skjule det han egentlig holder på med.

Hvorfor er han positiv til Putin? Fordi Putin har klart å rane til seg masse penger. Det er noe Trump verdsetter. Og ved å holde seg inne med Putin får han sikkert lov til å bygge et Trump tower på den beste tomta i Moskva. Grunnen til at han surner litt på dette nå er nok fordi noen har klart å fortelle ham at Russland er i ferd med å gå konkurs, og markedet for et slikt bygg i Moskva sentrum er omtrent null.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Han her har noen poeng. Enkelte her burde se den flere ganger, inntil det sitter. Det krever en halvtimes konsentrasjon.
    Mye bra her. Mange gode peonger.
    Legg merke til denne:
    "Be especially careful of politicians who adapt the morality of a religion that they themsleves do not actually priactice or care about. This is a sure sign that they are intentionally trying to pander to the electorate by saying with their mouth that they want something to be true that they show through their actions that they don't actually believe in." Vi snakker full "The Handmaid's Tale" her...
    At velgerbasen ikke skjønner og ser dette er 100% klart. Det finnes vel de inne her som ikke skjønner dette også...

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.154
    I motsetning til amerikanerne, trodde ikke kanadierne på vrøvlet.
    Men bare det at en statsleder forholder seg til et annet fritt lands frie valg på den måten, er såpass uhørt at det alene burde sendt ham til Gulag for life. Av og til mangler selv jeg fullstendig adekvate ord, og jeg har f... meg mange av dem!

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    709
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere som er enig med Asbjørn og co.
    ‘Trump Consolidating Power As U.S.’ First Dictator…’: Pulitzer Prize Winner David Cay Johnston

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    587
    @komfort:
    Maken til vas.
    Vi har skjønt at du ikke forstår (eller ikke vil forstå, evt. bare provoserer og troller).
    Ja, dette er vel omtrent det største vrøvlet som har vært å lese på dette forumet ever. Ingen sammenheng, ingen mening.
    Jeg er enig med Trump, sånne som dere kan ikke snakkes til fornuft. For mye arroganse og for lite folkeskikk. Kun tvang som fungerer.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Skikkelig bibelsk....
    Men det er jo ikke uvanlig med tvang der heller, så du har jo den boka på din side.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn