Forsterkere Preamp er "et helvete" å få transparent nok

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.660
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har rotert og utforsket ulike kombinasjoner som passer til høyttalerne mine.

Det er ingen nyhet at jeg nok en gang opplever at preamp er et "helvete" å få transparent nok. Preampen i DAC-en kan faktisk ødelegge hele anlegget. Akkurat nå spiller jeg via Fosi RIAA rett inn i en LA90D integrert forsterker. Dette låter mer åpent enn noe jeg har opplevd her så langt. For første gang hører jeg virkelig hva disse beryllium-diskantene er gode for. Det er ganske sjokkerende, for å si det mildt.

Jeg vil ta denne lydsignaturen videre til en digital frontend. Hva bør jeg gjøre? Jeg ønsker en diskusjon rundt dette med innspill.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.803
Egen erfaring klarer jeg ikke høre forskjell når jeg sender lyd fra Chinook RIAA gjennom RME ADI-2 Pro ved 768 kHz PCM.

• Liker
Reaksjoner: tkr

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.645
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vil anta det var snakk om Chinook alene Vs Chinook gjennom RME.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.645
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
RME ADI-2 Pro er vel både DAC og pre tror jeg, så jeg tipper det er Chinook inn i pre med og uten AD/DA konvertering.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.394
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Egen erfaring klarer jeg ikke høre forskjell når jeg sender lyd fra Chinook RIAA gjennom RME ADI-2 Pro ved 768 kHz PCM.
Har gjort samme erfaring, Hører ikke forskjell på lyden om jeg spiller av direkte gjennom Steelhead eller indirekte gjennom en AD/DA - loop i Metric Halo.

Mvh

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Du bruker DAC med innebygd pre inn i integrert forsterker?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.660
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har gjort samme erfaring, Hører ikke forskjell på lyden om jeg spiller av direkte gjennom Steelhead eller indirekte gjennom en AD/DA - loop i Metric Halo.

Mvh
Er ikke Steelhead bare en riaa?
Du har vel en preampdel i tillegg?

Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.105
Torget vurderinger
7
Jeg har rotert og utforsket ulike kombinasjoner som passer til høyttalerne mine.

Det er ingen nyhet at jeg nok en gang opplever at preamp er et "helvete" å få transparent nok. Preampen i DAC-en kan faktisk ødelegge hele anlegget. Akkurat nå spiller jeg via Fosi RIAA rett inn i en LA90D integrert forsterker. Dette låter mer åpent enn noe jeg har opplevd her så langt. For første gang hører jeg virkelig hva disse beryllium-diskantene er gode for. Det er ganske sjokkerende, for å si det mildt.

Jeg vil ta denne lydsignaturen videre til en digital frontend. Hva bør jeg gjøre? Jeg ønsker en diskusjon rundt dette med innspill.
Forforsterkere er mye vanskeligere å lage enn effektforsterkere. Det er også grunnen til at prisen på de beste koster rundt det samme som en god effekt.
Spesielt på integrerte hvor muligheten er bedre tilstede for å få det topp grunnet kort signalvei ect. Så spares det inn….

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.803
Da er det vel igjennon samme pre. i begge tilfeller.
Det er delvis riktig. Merk at slik du innleder i første post får jeg inntrykk det er digitalisering du opplever problematisk?
Min erfaring er at det ikke behøver være slik. I hvertfall ikke på HW nivå med profesjonelle verktøy. Samme som gjerne er benyttet til å produsere musikken vi lytter til. Men jeg har også erfaring at DSP som volum, filter og resampling kan forringe signalet.

Mitt oppsett er nok litt anderledes enn de fleste ved at jeg kontrollerer volum ved å justere gain i BMC C2 effektrinnet. Altså jeg benytter ikke DSP volum eller en spenningsdeler i en preamp til å dempe volum. En rolle typisk assosiert med en preamp som potensielt kan forringe lyden. Som et tankeeksperiment kan man gjerne si at anlegget alltid spiller med full oppløsning uavhenging av SPL ut av høyttalerne.

Ikke at jeg tror RME har hatt en enkel oppgave for å løse dette. Men for å redegjøre så er ADI-2 Pro FS et lydkort med mulighet til å fungere som en pre-amp med inngangsvelger, valgfri volumkontroll og fjernkontroll.
Den har pre-amp*, anti-aliasing-filter med buffer, ADC, valgfri DSP, DAC, I/V og utgangsbuffer til å drive kabler. Likevel klarer jeg ikke høre at noe av dette er med i lydkjeden med samplerate høy nok til at man kan tillate seg slakke filtre når jeg har den koblet i loop mellom RIAA og forsterker.

Den manglende fargelegging når man ikke bruker filtrene er kanskje også det som gjør at mange velger denne type produkter bort som preamp og DAC. Og jeg innrømmer gjerne at min står som et alterntiv no.2 for DAC oppgaver. Men alltid med som referanse når jeg tester DSP løsninger.

*) Foruten den analoge pre-ampen har den også +6dB helt støyfri digital gain.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Er selv opptatt av transparens. Løsningen jeg har valgt er å benytte Topping Pre90 og stille den i Unity Gain permanent. Bruker da de digitale volumkontrollene i kildene koblet til Pre 90 (Mola Mola og Bricasti). Det er det nærmeste jeg kommer full transparens. Topping Pre90 er i en slik setting vanskelig å identifisere noen lydsignatur fra.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.288
er målinger av mange dacer i ulike speningsnivå på ASR, forvrengning er like lav på alle volum, bare støy øker relativt, frekvensrespons identisk. så lenge dynamisk takhøyde er god nok i utgangspunktet skal ingenting høres. spørs om noen er vant til preamper som ikke gir samme signal hele veien...?
ørene endres iallefall betydelig.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.660
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Er selv opptatt av transparens. Løsningen jeg har valgt er å benytte Topping Pre90 og stille den i Unity Gain permanent. Bruker da de digitale volumkontrollene i kildene koblet til Pre 90 (Mola Mola og Bricasti). Det er det nærmeste jeg kommer full transparens. Topping Pre90 er i en slik setting vanskelig å identifisere noen lydsignatur fra.
Dette var litt spesielt. Er ikke PRE90 god nok som preamp alene?

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.660
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg brukte PRE90 sammen med to LA90D-forsterkere over lengre tid, og opplevde at de to LA90D-ene ga god kraft til mine Revel M126Be-høyttalere. Likevel var jeg aldri helt fornøyd med lydkvaliteten i diskantområdet – lyden føltes litt matt og tilbaketrukket, uten den «glansen» og det «atacket» jeg ønsket. Til å begynne med trodde jeg problemet lå i høyttalerne eller romakustikken.

Etter hvert bestemte jeg meg for å prøve andre forsterkere med Revel-høyttalerne. I forbindelse med salg av noe utstyr, satt jeg igjen med kun én LA90D og en Fosi RIAA. Jeg koblet disse sammen og begynte å spille vinyl – og for en lydopplevelse! Alt falt på plass, og lyden var nøyaktig slik jeg hadde håpet. Nå ønsker jeg å gjenskape denne opplevelsen med en ny, digital front.

Subjektive lydopplevelser er hjertets sang, veien å vandre i toner og drømmer :) .

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.803
Alt farger en eller annen vei. Som jeg skrev: Jeg har begynt å tvile på at gode måledata er veien til god lyd.
Derfor er det så påfallende at når man A/B tester analog kilde gjennom en analog til digital / digitalt til analog konvertering likevel ikke klarer høre forskjell. Det kan nok brukes som dokumentasjon for at måledata kan brukes til å påvise nøytral eller transparent lyd, — som er det din trådtittel egentlig åpner som diskusjonstema.

Men slik jeg forstår deg nå er det det motsatte du søker diskutere. Hvordan demolere perfekt digital audio slik at det blir ørevennelig med vinyl som referanse.
En metode som jeg for tiden er nyskjerrig på er bruk av trafoer i signalbanen. Da gjerne ikke toppmodeller fra Lundhal som jo koster masse penger nettopp fordi dem forsøker gjøre minst mulig skade på signalet.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
Alt farger en eller annen vei. Som jeg skrev: Jeg har begynt å tvile på at gode måledata er veien til god lyd.
Det er jo poenget med transparent utstyr; det farger ikke.
Om man ønsker seg farging er jo noe annet. Men farger det lyden, ja da er det ikke transparent.
Dokumentasjon på transparent utstyr er måledata.

Men du nevner i første innlegg at "preamp'en i DAC kan ødelegge hele anlegget". Denne nevnes så ikke mere og du sier du har i hovedsak brukt en Topping PRE sammen med LA90D forsterkere. Så har du testet litt og solgt litt, for så nå plugget en Fosi RIAA rett i Topping LA90D.
Fosi RIAA er jo analog ut og plugget rett inn i LA90D som jo er en integrert forsterker med volumkontroll. Og du liker lyden, greit nok.
-Tar jeg feil i å anta at hele poenget med tråden er at du har definert deg et "problem" at dette ikke lar seg løse i det du kaller digital frontend, og agenda er å hevde at transparent utstyr ikke er godt nok.?

Anyways; Hvordan har du løst det jeg antar er ubalansert/RCA utgang fra Fosi RIAA, og til balansert inngang på LA90D amp'ene?

Topp Bunn