Forsterkere Preamp er "et helvete" å få transparent nok

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.797
Antall liker
1.659
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har rotert og utforsket ulike kombinasjoner som passer til høyttalerne mine.

Det er ingen nyhet at jeg nok en gang opplever at preamp er et "helvete" å få transparent nok. Preampen i DAC-en kan faktisk ødelegge hele anlegget. Akkurat nå spiller jeg via Fosi RIAA rett inn i en LA90D integrert forsterker. Dette låter mer åpent enn noe jeg har opplevd her så langt. For første gang hører jeg virkelig hva disse beryllium-diskantene er gode for. Det er ganske sjokkerende, for å si det mildt.

Jeg vil ta denne lydsignaturen videre til en digital frontend. Hva bør jeg gjøre? Jeg ønsker en diskusjon rundt dette med innspill.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
4.813
Antall liker
4.800
Egen erfaring klarer jeg ikke høre forskjell når jeg sender lyd fra Chinook RIAA gjennom RME ADI-2 Pro ved 768 kHz PCM.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
9.962
Antall liker
11.619
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg vil anta det var snakk om Chinook alene Vs Chinook gjennom RME.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
9.962
Antall liker
11.619
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
RME ADI-2 Pro er vel både DAC og pre tror jeg, så jeg tipper det er Chinook inn i pre med og uten AD/DA konvertering.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.561
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Egen erfaring klarer jeg ikke høre forskjell når jeg sender lyd fra Chinook RIAA gjennom RME ADI-2 Pro ved 768 kHz PCM.
Har gjort samme erfaring, Hører ikke forskjell på lyden om jeg spiller av direkte gjennom Steelhead eller indirekte gjennom en AD/DA - loop i Metric Halo.

Mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.326
Antall liker
897
Du bruker DAC med innebygd pre inn i integrert forsterker?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.797
Antall liker
1.659
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har gjort samme erfaring, Hører ikke forskjell på lyden om jeg spiller av direkte gjennom Steelhead eller indirekte gjennom en AD/DA - loop i Metric Halo.

Mvh
Er ikke Steelhead bare en riaa?
Du har vel en preampdel i tillegg?
 
Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.896
Antall liker
5.105
Torget vurderinger
7
Jeg har rotert og utforsket ulike kombinasjoner som passer til høyttalerne mine.

Det er ingen nyhet at jeg nok en gang opplever at preamp er et "helvete" å få transparent nok. Preampen i DAC-en kan faktisk ødelegge hele anlegget. Akkurat nå spiller jeg via Fosi RIAA rett inn i en LA90D integrert forsterker. Dette låter mer åpent enn noe jeg har opplevd her så langt. For første gang hører jeg virkelig hva disse beryllium-diskantene er gode for. Det er ganske sjokkerende, for å si det mildt.

Jeg vil ta denne lydsignaturen videre til en digital frontend. Hva bør jeg gjøre? Jeg ønsker en diskusjon rundt dette med innspill.
Forforsterkere er mye vanskeligere å lage enn effektforsterkere. Det er også grunnen til at prisen på de beste koster rundt det samme som en god effekt.
Spesielt på integrerte hvor muligheten er bedre tilstede for å få det topp grunnet kort signalvei ect. Så spares det inn….
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
4.813
Antall liker
4.800
Da er det vel igjennon samme pre. i begge tilfeller.
Det er delvis riktig. Merk at slik du innleder i første post får jeg inntrykk det er digitalisering du opplever problematisk?
Min erfaring er at det ikke behøver være slik. I hvertfall ikke på HW nivå med profesjonelle verktøy. Samme som gjerne er benyttet til å produsere musikken vi lytter til. Men jeg har også erfaring at DSP som volum, filter og resampling kan forringe signalet.

Mitt oppsett er nok litt anderledes enn de fleste ved at jeg kontrollerer volum ved å justere gain i BMC C2 effektrinnet. Altså jeg benytter ikke DSP volum eller en spenningsdeler i en preamp til å dempe volum. En rolle typisk assosiert med en preamp som potensielt kan forringe lyden. Som et tankeeksperiment kan man gjerne si at anlegget alltid spiller med full oppløsning uavhenging av SPL ut av høyttalerne.

Ikke at jeg tror RME har hatt en enkel oppgave for å løse dette. Men for å redegjøre så er ADI-2 Pro FS et lydkort med mulighet til å fungere som en pre-amp med inngangsvelger, valgfri volumkontroll og fjernkontroll.
Den har pre-amp*, anti-aliasing-filter med buffer, ADC, valgfri DSP, DAC, I/V og utgangsbuffer til å drive kabler. Likevel klarer jeg ikke høre at noe av dette er med i lydkjeden med samplerate høy nok til at man kan tillate seg slakke filtre når jeg har den koblet i loop mellom RIAA og forsterker.

Den manglende fargelegging når man ikke bruker filtrene er kanskje også det som gjør at mange velger denne type produkter bort som preamp og DAC. Og jeg innrømmer gjerne at min står som et alterntiv no.2 for DAC oppgaver. Men alltid med som referanse når jeg tester DSP løsninger.

*) Foruten den analoge pre-ampen har den også +6dB helt støyfri digital gain.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.328
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Er selv opptatt av transparens. Løsningen jeg har valgt er å benytte Topping Pre90 og stille den i Unity Gain permanent. Bruker da de digitale volumkontrollene i kildene koblet til Pre 90 (Mola Mola og Bricasti). Det er det nærmeste jeg kommer full transparens. Topping Pre90 er i en slik setting vanskelig å identifisere noen lydsignatur fra.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.128
Antall liker
1.288
er målinger av mange dacer i ulike speningsnivå på ASR, forvrengning er like lav på alle volum, bare støy øker relativt, frekvensrespons identisk. så lenge dynamisk takhøyde er god nok i utgangspunktet skal ingenting høres. spørs om noen er vant til preamper som ikke gir samme signal hele veien...?
ørene endres iallefall betydelig.
 
Topp Bunn