Platevekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.804
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Dere snakker mest om leketøy, skjerpings! :devilish:

Denne er hva dere skal strekke dere etter, isammens med Sluk-Klamp er referansen dere skal måle dere etter :cool:

VPI Periphery Ring Clamp For 12"

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.368
    Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden. Gidder ikke bruke platevekt. Det kommer musikk ut av høyttalerne likevel. :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jobbet med å lage ett nytt lager til min spiller når jeg jobbet som verktøymaker.
    12 mm spindel i hardmetall som var polert helt blank. lagde lagerhus i bronce.
    med ekstrem toleranse.
    Kule mot teflon som underlag.
    Den spant så lett selv uten tallerken att det var skremmende. Vell og merke uten olje.
    Hadde stetoskop for å høre etter støy. Totalt tyst.
    Desverre så har jeg rotet den bort.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19

Denne er hva dere skal strekke dere etter, isammens med Sluk-Klamp er referansen dere skal måle dere etter :cool:

Denne er kjempebra, bidrar til bedre lyd og fungerer utmerket på min VPI som den er spesielt designet for. På mine andre spillere kan den dessverre ikke brukes, som f eks Technics, Kenwood, Yamaha.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.663
    Jeg har 2 spillere med vakuum til å koble plate til underlag.
    Har hatt det siden 1986 og kunne egentlig ikke tenkt meg å ikke ha det, så positivt oppfatter jeg det for lyden.
    Plater er ikke perfekt flate og som Balle er inne på vil der alltid være en kraft-motkraft fra pickup til plate.

Hadde jeg ikke hatt vakuum, hadde jeg definitivt brukt clamp av typen som Balle anbefaler.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.804
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    @aiso - jeg mener det du får kjøpt løse platetallerkener hos dem ( om enn på mail), om du kan sette på andre platespillere.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.187
    Sted
    Holmestrand
    .... og slik går no dagen ....

Utrolig mange variabler i "analog avspilling".
    CD og ikke minst strømming oppleves fryktelig ukomplisert ....
    😅

... om enn litt kjedeligere ....
    Jeg savner platecover, og ikke minst det lille ritualet med å sette på ei plate.
    :cool:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.596
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Pensionist i Norge er vel mye bedre enn pensionist i Danmark?? 😂

Selv kjøpte jeg denne til Acousic Solid´en...... Har aldrig fortrudt:
    https://ltdoremi.com/products/60t-s...-tungsten-steel-maglev-bearing-for-turntables

Om du bare har 2 tommeltotter og litt verktøy, så kanskje diy-metoden??
    Har forsøkt meg med godt resultat på Akryl-spillen med disse:
    https://www.supermagnete.dk/ringmagneter-neodym/ringmagnet-40mm-23mm-6mm_R-40-23-06-N
    https://www.supermagnete.dk/ringmagneter-neodym/ringmagnet-26.75mm-16mm-5mm_R-27-16-05-N

Legg merke til, at den vekten, de beskriver, er vekten det kreves for å slite magneten fri fra en
    metallflate. Ikke samme vekten den kan bære når rettet mot samme pol på annen magnet.
    Har ikke satt meg inni formel på dette. Bare eksperimentert med stor/stor, stor/mindre, 2magneter,
    3 magneter = DIY;)
    Samme prinsip som Verdier, bortsett fra at neodymium magneter er mye mindre enn Ferritt ditto.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. platekrans (ring clamp): finner at Clearaudio og VPI har slike, men syns 15k og oppover er stiv pris for en metallring. Noen bedre?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.596
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mitchell Clamp er en super clamp til lette tallerkener og DD spillere, der du ikke vil overbelaste leiet.
    Noen (finere) DD motorer og andre alm.har/hadde en fin men skrøpelig keramisk/diamant skive, som spindel/rotor hviler på.
    Tror ikke en sånn liker å få tung vekt på seg.
    Bruker selv denne på Victor/JVC TT-101.

L1030417.JPG

På "MagLev" spillene bruker jeg denne, venligst utlånt på ubestemt tid av @franke . 😁
    Den veier runnt 1,6 Kg og gjør en fantastisk jobb.

L1030418.JPG

Ingen navn på den, så har ingen aning om, hvor den kommer fra.

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.216
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg undrer om målet er å isolere vil ikke da ingen platevekt gi best "isolasjon" vs klemme eller vekt? Min forståelse er at vektens oppgave er å koble vinylen til matten og/eller til platetallerkens masse. Med potensiell bivirkning at vinylen kan kobles til støy fra spindellager.
    Jo, jada, uten vekt får du teoretisk maksimal isolasjon fra tallerken og lager, men samtidig ingen kontroll på egenresonansen i selve plata.

Det er her typen vekt som Stillpoints, eller løsninger med "kuler" forsøker å kombinere både at platen får nødvendig stabilitet og kobling, mens energien fra lager og spindel blir i stor grad brutt, eller drenert bort - les tilbakekobling av mekanisk støy.

Dette blir veldig bits & bytes å diskutere, og de aller fleste av oss har gode opplevelser med den løsningen vi har valgt. Jeg ønsket bare å få frem at platevekter med kuler, eller bevegelige lager nødvendigvis ikke er så idiotiske som noen hevdet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Men for en pris da, 13 000,- frognertiere, slikt lagde vi selv.
    Fikk den grovlaget fra Norsk vannskjæring i AISI 316.
    Passer med noen få hundredeler på spilleren.
    Men ja nå har vi sporet litt av :=)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.804
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Men for en pris da, 13 000,- frognertiere, slikt lagde vi selv.
    Fikk den grovlaget fra Norsk vannskjæring i AISI 316.
    Passer med noen få hundredeler på spilleren.
    Men ja nå har vi sporet litt av :=)
    Kvalitet skal koste, og dette er noe som kan lett vare i 100 år.. hva er det for en kostnad?, mye der og da når en drar kortet. men ingen ting for noe som faktisk gir et godt løft i lyden i motsetning mye annen drit derre kaster bort penger på.. les kabler og shakti steier.. og hifi switsj :rolleyes:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.782
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det overordnede målet må være å finne den spilleren med mest optimal konstruksjon for så å eventuelt kompensere for uperfekte vinylskiver.

Et verdig, men nesten utelukkende teoretisk og helt uoppnåelig mål for de aller, aller fleste. For å nærme seg det holder det ikke å pusle med vekter og matter og sånn, eller basere seg på hva en tror, har lyst til å tro eller hva en produsent eller flere påstår. I stedet må man ha full kontroll på fysikken og hvordan de forskjellige kreftene som er involvert agerer på alle komponentene som er involvert.

Den innsikten har ikke engang Balle og jeg tviler på at noen, noe sted besitter den.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.695
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.695
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hadde en slik på min Garrardzilla med 13kg bronsetallerken, inkludert alle lodddene

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.663
    Et verdig, men nesten utelukkende teoretisk og helt uoppnåelig mål for de aller, aller fleste. For å nærme seg det holder det ikke å pusle med vekter og matter og sånn, eller basere seg på hva en tror, har lyst til å tro eller hva en produsent eller flere påstår. I stedet må man ha full kontroll på fysikken og hvordan de forskjellige kreftene som er involvert agerer på alle komponentene som er involvert.

Den innsikten har ikke engang Balle og jeg tviler på at noen, noe sted besitter den.
    Jeg tror at kanskje slike som Balle faktisk har ganske god kontroll på fysikken.
    Problemet er vel kanskje snarere at ulike avvik fra det perfekte fordrer ulike løsninger som kanskje da kan stå i konflikt med hverandre slik at et endelig fysisk system må være et resultat av kompromisser.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.856
    Jeg undrer om det noen ganger er bedre å kjøpe nytt eksemplar av vinylplatenen som har behov for slike remedier heller enn å lappe på problemet? Forsåvid samme med matter som slipper. Om det kun slipper mot tallerken skulle muligens en bit dobbelsidig teip kanskje hjelpe?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.782
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror at kanskje slike som Balle faktisk har ganske god kontroll på fysikken.
    Problemet er vel kanskje snarere at ulike avvik fra det perfekte fordrer ulike løsninger som kanskje da kan stå i konflikt med hverandre slik at et endelig fysisk system må være et resultat av kompromisser.

Det tror jeg også, spesielt i forhold til vanlige dustinger som meg (og kanskje deg). At han har full kontroll, som var det jeg skrev, tror jeg derimot ikke og det tror han neppe selv heller.

Ellers selvsagt helt enig med det du skriver. Tradisjonell avspilling av vinyl vil alltid være et sammensurium av kompromisser.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.717
    Torget vurderinger
    2
    De morsomme med vinyl er at man aldri blir utlært og stadig utfordret til å revurdere sin kunnskap .. og det er nok av kilder å grave i om man ikke skaper sine egne… Jo dårligere platespiller med desto flere problemer gir mer innsikt enn en perfekt en.

Men hva skjer her? Det ser vitterlig ut som om en Sorbothane plate matte på 3mm gir lavere plate/stift resonans enn dem originale 5mm matten, samt bedre kanal balance . Endre VTA kan forklare noe men kanskje også sorbothane bidrar til midre resonanse pga bedre platedemping? Noe å forske mer på…
    IMG_2834.jpeg

Sist redigert:

franke

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    390
    Sted
    "søhøjlandet" Danmark
    Mitchell Clamp er en super clamp til lette tallerkener og DD spillere, der du ikke vil overbelaste leiet.
    Noen (finere) DD motorer og andre alm.har/hadde en fin men skrøpelig keramisk/diamant skive, som spindel/rotor hviler på.
    Tror ikke en sånn liker å få tung vekt på seg.
    Bruker selv denne på Victor/JVC TT-101.

Vis vedlegget 1151469

På "MagLev" spillene bruker jeg denne, venligst utlånt på ubestemt tid av @franke . 😁
    Den veier runnt 1,6 Kg og gjør en fantastisk jobb.

Vis vedlegget 1151470

Ingen navn på den, så har ingen aning om, hvor den kommer fra.
    Den kommer fra TT Weights i Canada. Jeg tror dog, at de er konkurs.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kvalitet skal koste, og dette er noe som kan lett vare i 100 år.. hva er det for en kostnad?, mye der og da når en drar kortet. men ingen ting for noe som faktisk gir et godt løft i lyden i motsetning mye annen drit derre kaster bort penger på.. les kabler og shakti steier.. og hifi switsj :rolleyes:
    Det var da voldsomt unge mann.
    😅🤣🥰

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.804
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Den der funker osten... og til de andre platestrammerne til flerfoldig ganger prisen som ikke utgir noen forskjell... er det dyrt da eller ikke ??

Ting MÅ ikke være dyrt, men det må være konstruert rett, og utgjøre en virkelig forskjell. Jeg er ferdig både med hundredel og tiendels forskjeller.

Låter ikke det man skal oppgradere vesentlig mye bedre, er det ikke verdt pengene mine IMO.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg må begynne å lage slike.
    Bør jo da få tallerken på hjemlån.
    Men så kom jeg på att jeg ikke lenger har tilgang til dreibenk med planskive.🤪
    Faan, nå kunne jeg tjent penger.😁

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.989
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Jeg gikk over til "vekt" og matte fra Stack Audio.
    Veldig fornøyd. Ble klar og detaljert lyd kontra standard platevekt og skinnmatte. :)
    Fornuftige priser også.

Samme erfaring her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn