Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.159
    Sted
    Langesund
    Bare en kommentar til det du er inne på om Audiolense. Det at mange brukere på en måte har samarbeidet i bruk, har gjort muligheten for å utnytte programmet mye bedre. Har tatt tid, men har nå kommet til at fjerning av tidskorrigering over 500 Hz blir best. Låter ennå friere og med bedre utklinging. .
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei og vel overstått pinse!
    Moro å følge både sjøbein og hifi i tråden din. Så kult at basstårna jeg bygde har overlevd dine oppgraderinger ! :D .
    Hadde ikke lyst å selge de, men de inngikk i et salg av et komplett linjekildesystem.
    Men abstinensen ble kort idet jeg bygde nye.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    Bare en kommentar til det du er inne på om Audiolense. Det at mange brukere på en måte har samarbeidet i bruk, har gjort muligheten for å utnytte programmet mye bedre. Har tatt tid, men har nå kommet til at fjerning av tidskorrigering over 500 Hz blir best. Låter ennå friere og med bedre utklinging. .
    Ja, økt brukerkompetanse spiller inn. Dessuten har vel Bernt finpusset litt videre på algoritmene sine.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    Hei og vel overstått pinse!
    Moro å følge både sjøbein og hifi i tråden din. Så kult at basstårna jeg bygde har overlevd dine oppgraderinger ! :D .
    Hadde ikke lyst å selge de, men de inngikk i et salg av et komplett linjekildesystem.
    Men abstinensen ble kort idet jeg bygde nye.
    Jeg kjøpte de av en hyggelig kar på Nordstrand. Han brukte de på Quad elektrostater, men skulle selge hele anlegget i fm. flytting.

    Du gjorde en nydelig snekkerjobb. 45 grader sammenføyninger av alle 6 flater er ikke hverdagskost i DIY verden.

    Jeg hadde lignende basstårn med 7x 12", men det var ELF prinsippet med lite kabinettvolum pr element. Det krevde MYE eq og dertil mye forsterkning, hvilket gav hørbart sus. Ble aldri helt fortrolig med det systemet. Kanskje mer vellykket hvis jeg hadde brukt digital deling/eq.

    Dine tårn har "bare" 6x 10" men har større kabinettvolum. Krever bare litt eq i bunnoktaven. De presterer veldig bra hos meg. Mer enn nok kapasitet. På normal musikk, sier ørene stopp lenge før elementene bunner.

    Bemerkelsesverdig også hvor effektivt den X-foten fjærer mot gulvet. Kombinasjonen av vekt og viskositeten på de store runde gummibeina, gir en effekt avkobling.
    Jeg hadde innom 2 stk Kvålsvoll hornsubber. De fikk hele stuegulvet til å vibrere. Mulig at søyleformen omsetter mer av energien til luft, og mindre ned i gulvet?
    IMG_1508.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takker :)
    snekkerjobben skal Øyvind ha æren for.
    Gummibena har jeg laget av standard materialer til en kost på ca 300 kr, men det er jo fysikken som teller ( shore kontra masse og nedbøyning).
    X- foten er vannskjært aluminium.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    LITT SYNSING EN SØNDAG FORMIDDAG
    Fortsatt ikke helt i mål med hardware. Noe er på inngående, og ikke alt som er i hus, er satt opp. Men logger så mange timer i sweetspoten nå om dagen, at jeg definitivt føler at dette går veien.

    Først og fremst at "digitaliseringen" av den analoge signalkjeden ikke er noe hinder. Det er litt overraskende, må jeg innrømme.

    En annen ting er at DSP romkorreksjon i bassen gir en helt annen lydkvalitet. Det låter mye mer korrekt og detaljert når rommet "forsvinner", men fraværet av betoningen i bassen gir også en slankere og "tynnere" klangbalanse. Gode innspillinger låter vesentlig bedre, mens andre blir litt tamme.

    Dette påvirker også foretrukket lydnivå. Man kan (og må) spille høyere, for at bassinstrumentene skal "lade" rommet. Som igjen stiller krav til anlegget og rommet forøvrig, mht kapasitet og demping av 1. refleksjoner.

    Digital romkorreksjon virker som kjent best for målepunktet, der hvor målemikrofonen ble plassert.
    Jeg vil i tillegg si at romkorreksjonen også er nivåbetinget. De fleste korreksjonsprogrammene ber om målinger på relativt høyt lydnivå. Da må man også avspille på samme (høye) nivå. Ellers blir det for slankt.

    Sagt på en annen måte: I vanlige anlegg gir romresonansene en kledelig loudness effekt på lavt nivå, før de blir mer generende på høyere volum.
    -Greit å ha i mente når man ratter frekvensgangen. En nærliggende løsning er å ha egen pre-set (bassløft) for lavt lydnivå.

    Henter ofte frem Fairytales når jeg tuner klangbalansen. Klaver er avslørende herom, med sitt fullfrekvensspekter og kombinasjon av pulser og lange toner, og at Radka ikke blir for frempå eller hard. Ellers er jeg også glad i Butterfly, med mer og varierte bandbesetninger.

    Sluttligen: Alt dette via den relativt rimelige Topping Dx7 Pro (ES9038PRO chip). Den har spilt seg litt opp igjen i mine ører.

    Heavy rotation:
    IMG_1700.jpeg
    IMG_1699.jpeg


    En titt under panseret pr dato:
    IMG_1698.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn