LITT SYNSING EN SØNDAG FORMIDDAG
Fortsatt ikke helt i mål med hardware. Noe er på inngående, og ikke alt som er i hus, er satt opp. Men logger så mange timer i sweetspoten nå om dagen, at jeg definitivt føler at dette går veien.
Først og fremst at "digitaliseringen" av den analoge signalkjeden ikke er noe hinder. Det er litt overraskende, må jeg innrømme.
En annen ting er at DSP romkorreksjon i bassen gir en helt
annen lydkvalitet. Det låter mye mer korrekt og detaljert når rommet "forsvinner", men fraværet av betoningen i bassen gir også en slankere og "tynnere" klangbalanse. Gode innspillinger låter vesentlig bedre, mens andre blir litt tamme.
Dette påvirker også foretrukket lydnivå. Man kan (og må) spille høyere, for at bassinstrumentene skal "lade" rommet. Som igjen stiller krav til anlegget og rommet forøvrig, mht kapasitet og demping av 1. refleksjoner.
Digital romkorreksjon virker som kjent best for målepunktet, der hvor målemikrofonen ble plassert.
Jeg vil i tillegg si at romkorreksjonen også er
nivåbetinget. De fleste korreksjonsprogrammene ber om målinger på relativt høyt lydnivå. Da må man også avspille på samme (høye) nivå. Ellers blir det for slankt.
Sagt på en annen måte: I vanlige anlegg gir romresonansene en kledelig loudness effekt på lavt nivå, før de blir mer generende på høyere volum.
-Greit å ha i mente når man ratter frekvensgangen. En nærliggende løsning er å ha egen pre-set (bassløft) for lavt lydnivå.
Henter ofte frem
Fairytales når jeg tuner klangbalansen. Klaver er avslørende herom, med sitt fullfrekvensspekter og kombinasjon av pulser og lange toner, og at Radka ikke blir for frempå eller hard. Ellers er jeg også glad i
Butterfly, med mer og varierte bandbesetninger.
Sluttligen: Alt dette via den relativt rimelige Topping Dx7 Pro (ES9038PRO chip). Den har spilt seg litt opp igjen i mine ører.
Heavy rotation:
En titt under panseret pr dato: