Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Humor var bedre før. Stutum, Fleksnes, Falsk & Mathisen, Otto Jespersen....... Nøjesmassakren, Lorry, David Allen, Benny Hill, Tommy Cooper, Alas Smith & Jones etc. etc.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Å gå på ski i ned mot -20 har i min bok ikke stor prioritet. Mer skadelig en helsebringende for min deg da kuldeastma er et problem.
    Enig i det, men ser heldigvis ut som om kulderaset fra Sibir er i ferd med å passere. Dvs at det legger seg i dalfører og kuldehull, mens lengre opp i høyden, så normaliseres det.
    I går kveld målte vi altså -38,5 langs Sokna-elven.
    Fremme på Noresund var det steget til ca -28.
    Opp til vår hytte i Alpinlandsbyen var det -20.
    Og nå, lørdag formiddag, er det bare -10, og værstasjonen på turmål Tempelseter sier -7.
    Jeg er nesten litt skuffet. Får ikke brukt den grønne Swixen denne vinteren heller 😩

    Varslingen i dette området er i det hele tatt helt bingo. Ikke til å stole på. Jeg har derfor bokmerket meg noen værstasjoner i nærheten, for eksakt info.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Enig i det, men ser heldigvis ut som om kulderaset fra Sibir er i ferd med å passere. Dvs at det legger seg i dalfører og kuldehull, mens lengre opp i høyden, så normaliseres det.
    I går kveld målte vi altså -38,5 langs Sokna-elven.
    Fremme på Noresund var det steget til ca -28.
    Opp til vår hytte i Alpinlandsbyen var det -20.
    Og nå, lørdag formiddag, er det bare -10, og værstasjonen på turmål Tempelseter sier -7.
    Jeg er nesten litt skuffet. Får ikke brukt den grønne Swixen denne vinteren heller 😩

    Varslingen i dette området er i det hele tatt helt bingo. Ikke til å stole på. Jeg har derfor bokmerket meg noen værstasjoner i nærheten, for eksakt info.
    Ha en fin skitur på blå Swix.:)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Oi - trettende dag jul allerede. På tide å bære juleplatene på loftet, julepynten likeså og hive ut juletreet.

    Men vent! Der ligger det en gjenglemt julepresang. Og den står det jaggu Pedal på.
    Oi, oi, oi. Hva kan det være mon tro? 😳
    IMG_0331.jpeg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lenge siden jeg hadde de i hus, men er ikke det en A1 eske....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vera bassamper ut og A1 inn....da burde han jo heller beholdt A5
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Pakkemåten avslører at det er fra utlandet... tyskerne bruker den metoden med papirtape forsegling ganske mye... japanerne også....grønn lapp :unsure::unsure:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Da må den isåfall være kraftig nedskalert....
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    -Det er en signalkilde av den binære sorten. En helt spesiell, unik konstruksjon. Kan bli en game changer.

    Faktum er at jeg hører for lite musikk hjemme Et symptom på at noe ikke stemmer. Jeg bruker en budsjett-DAC (Topping Dx7 Pro) med Quobuz streaming. Den gjør det aller meste riktig. Besøkende klapper i hendene og er mektig imponert. Men jeg kommer liksom ikke helt under huden på musikken. Dette ble mer tydelig etter overgangen til mitt nye TAD-baserte hornsystem. Et så avslørende HT-system fordrer en signalkilde av samme kaliber.

    Drar tidlig ned fra hytta i morgen for å pakke ut/koble opp. Stay tuned!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    -Det er en signalkilde av den binære sorten. En helt spesiell, unik konstruksjon. Kan bli en game changer.

    Faktum er at jeg hører for lite musikk hjemme Et symptom på at noe ikke stemmer. Jeg bruker en budsjett-DAC (Topping Dx7 Pro) med Quobuz streaming. Den gjør det aller meste riktig. Besøkende klapper i hendene og er mektig imponert.
    Ikke blitt invitert ennå, men når, skal jeg passe på å sitte på hendene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Faktum er at jeg hører for lite musikk hjemme Et symptom på at noe ikke stemmer.
    Det blir spennende å følge veien din videre her.

    Det du beskriver minner meg litt om min egen opplevelse med hornoppsett for noen år siden. Det spilte uanstrengt, krystallklart, dynamisk som f... og alt utstyret målt tilnærmet perfekt - trolig det oppsettet jeg har hatt som har målt best -> men jeg koste meg rett og slett ikke med musikken, ble bare sittende å hoppe fra sang til sang på jakt etter noe som gav meg det jeg var på jakt etter. Jeg savnet "being there"/atmosfære/nærhet
    Det ble ofte til at jeg spilte live-opptak for det var det nærmeste jeg kom.

    Min personlige lille teori på dette er at vi trenger noe som "softer" opp lyden.
    • Tape/vinyl er softere enn digitalt
    • Rør er softere enn moderne klasse D
    • Passiv deling er softere enn aktiv deling
    • Mye rombidrag er softere enn mye direktelyd
    Problemet med et slikt superoppløst anlegg som du har, er jo at de fleste måter å "softe opp" lyden på innebærer en form for forvrenging som blir avslørt med en gang. Jeg lekte litt med noen plug-ins på den tiden - typisk litt saturation/komprimering og det gav utvilsomt mer glød i stemmer og mer nærhet, men jeg hørte også at det grumset til lyden.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Ikke blitt invitert ennå, men når, skal jeg passe på å sitte på hendene.
    Venner og naboer er lett å imponere, men har ventet med å invitere de kresne entusiastene. Du er selvsagt hjertelig velkommen når jeg har fått på plass The Final Touch.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å følge veien din videre her.

    Det du beskriver minner meg litt om min egen opplevelse med hornoppsett for noen år siden. Det spilte uanstrengt, krystallklart, dynamisk som f... og alt utstyret målt tilnærmet perfekt - trolig det oppsettet jeg har hatt som har målt best -> men jeg koste meg rett og slett ikke med musikken, ble bare sittende å hoppe fra sang til sang på jakt etter noe som gav meg det jeg var på jakt etter. Jeg savnet "being there"/atmosfære/nærhet
    Det ble ofte til at jeg spilte live-opptak for det var det nærmeste jeg kom.

    Min personlige lille teori på dette er at vi trenger noe som "softer" opp lyden.
    • Tape/vinyl er softere enn digitalt
    • Rør er softere enn moderne klasse D
    • Passiv deling er softere enn aktiv deling
    • Mye rombidrag er softere enn mye direktelyd
    Problemet med et slikt superoppløst anlegg som du har, er jo at de fleste måter å "softe opp" lyden på innebærer en form for forvrenging som blir avslørt med en gang. Jeg lekte litt med noen plug-ins på den tiden - typisk litt saturation/komprimering og det gav utvilsomt mer glød i stemmer og mer nærhet, men jeg hørte også at det grumset til lyden.
    Interessante betraktninger, dette.
    Forhåpentligvis er jeg på riktig spor, og kan innkassere lønn for strevet i løpet av kommende måneder.

    Prime Suspect er som sagt signalkilden; En ordinær DAC. Trolig forsterkes dette av et anlegg (100% analogt m/aktiv deling/PEQ) med høy oppløsning, som du også er inne på.

    Time Får Sjå.

    I mellomtiden slår jeg et slag for @Håkon_Rognlien sin ferske test av spennende DAC. Han berører noe av den samme tematikken:

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis.
    veldig god r2r dac.
    men har aldri skjønt formen/utseendet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Hei rama,

    Det er flere ting ved denne DACen som er "uforståelig".

    PHASURE NOS1 DAC er, som navnet indikerer, en non-oversampling DAC.
    Den bruker 8 stk PCM1704U-K Burr Brown chips, som takler 24 bit og 768kHz samplingsfrekvens.

    Den er faktisk helt filterløs. Filtreringen skjer i en proprietær software, som kjører på en dedikert PC.
    Interfacet mellom PC og DAC er også propritært: Modifisert USB med 768kHz samplingsfrekvens.

    Brukergrensesnittet er forferdelig, men lyden er himmelsk.
    Jeg har hatt denne i mange år, og vet hva den er god for.
    Etter par års nedetid, har den vært på fabrikken for oppgradering til nyeste versjon.

    TEKNISKE DATA: http://www.phasure.com/index.php?PHPSESSID=6lafmqk7acu5eud41d0in517f4&topic=1744.0
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke så mange av de dacene i norge.
    jeg hørte den hos en kar jeg hentet noe hifi hos for mange herrens år siden.
    kan liksom ikke gå feil med riktig implementering av 1704 og et godt utgangstrinn.
    begge de to r2r-dacene jeg har hatt de senere årene har brukt denne chipen (manley wave og nå monarchy nm24).
    hyggelige å se at du driver litt med harry potter-hifi fremdeles, forresten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er flere ting ved denne DACen som er "uforståelig".
    -Det er en signalkilde av den binære sorten. En helt spesiell, unik konstruksjon. Kan bli en game changer.
    Skeptisk... ;)

    Husker jo det var en hype rundt dette for 10 (??) år siden eller noe slikt. Hadde ikke programvarene noen digitale potmetere du kunne skru på for å justere lyden uten at det var noen forklaring på hva du egentlig justerte. Men denne saken gir nok "softere" lyd, men den gjør det nok med ørevennlig forvrengning - det er vel neppe mer hokus pokus enn det.

    Men igjen - med referanse til mitt forrige innlegg - så er jeg nok enig med Rognlien at "perfekt lyd" er litt kjedelig og sjelløst - så utfordringen er jo å finne den miksen av utstyr, rom og farging som passer sine egne preferanser.

    Blir uansett artig å høre hva du synes.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Yesss, endelig lyd. Hele oppsettet er temmelig krevende, Remote Desktop gjenstår, men nå spiller det i alle fall. Arbeidsdag i morgen, men umulig å legge seg nå, uten litt prøvesmaking.

    Fruen har lagt seg, men selv på lavt volum, er det lett å høre forskjell. Musikken er mer "til stede". Mer punktformig, renere, klarere, mer mikrodynamikk og -detaljer.
    Må dessverre utenbys i morgen, så mer kritisk lytting blir ikke før imorgen kveld.

    PC-DAC oppsettet er såvidt klønete å betjene, at jeg beholder Topping/Bluesound som kilde når familien skal streame musikk i stua. Skal kjøpe en slik switchbox, så blir det lett å AB teste de 2 kildene opp mot hverandre.


    IMG_0603.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Lang arbeidsdag, t/r Trysil, men rett hjem og på med anlegget. Nå med full trøkk. Såpass volum at du hører båndsuset på gamle opptak.

    Først en gammel karamell: Bill Evans Trio/Waltz for Debby nedlastet i 24/192 med bonus spor. Blir sittende med hakeslepp gjennom hele albumet.
    Så rett over til Jan Johansson, Jazz på Svenska. CD-ripp med bonusspor. Å du syke Satan for en livaktig lyd. Dette er med klar margin den beste digitallyden jeg har hørt. Alt stemmer (så langt): Det er liksom mer av alt. Pianoet har attakk, klang, utklinging. Kontrabassen har uvant mye tekstur og klang. En demonstrasjon på hvor mye uforløst potensial som egentlig ligger i Red Book.
    Foreløpig konklusjon: Dette er spikeren i kista for mine vinyl og tape-planer. Har lekt med tanken på å supplere med en seriøs LP-rigg eller tapemaskin, men det blir å gå over bekken etter vann.

    Lydkarakten til Phasure-riggen handler ikke om sminke eller "softing". Det dreier seg om å fjerne slør og lag av støy som du ikke vanligvis tenker over. Men de er der og "grumser" lyden. Når de nå er fjernet, så fremstår instrumentene uvanlig ekte og nakne. Men ikke nakne som i avkledd, fordi du hører mer av akustikken rundt instrumentene. NOS1 DAC har rekordlave forvrengningsdata, jfr linken jeg postet forleden, og i særdeleshet lite jitter. Og det gjelder jitterverdier over hele det hørbare spekteret. Hvilket forklarer den høye detaljeringen i bassen, iflg konstruktøren Peter Stordiau.

    Rekker et siste album for kvelden: Bob Dylan/Blood On The Tracks. SACD RIP. Et multispor studioalbum med god lydkvalitet til 70-tallet å være.
    Igjen denne uvante definisjonen i bassen: På første spor trekkes trommesettet ut og frem av miksen og lettere å følge.

    Spor 3/"You're a Big Girl Now" er vel alles favorittlåt på dette albumet. For første gang hører jeg at det er tre spor med akustisk gitar. Venstre, senter og høyre. Den subtile trommingen er tydelig som om det stod en metronom i stua. Jeg kjenner ikke Bill Berg, men trommingen her kunne ikke Steve Gadd gjort bedre. Det er slike tanker man gjør seg når anlegget kommuniserer musikk og ikke hifi.

    Nei, nå er jeg så euforisk at jeg trenger en pils for å lande. Skål!

    IMG_0608.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, det er mange gode innspillinger fra 60 og 70 tallet. Svenskene har mange utrolig gode innspilinger med Arne Domne'rus og co. Fancy og Svarta Får er to eksempler. Elles er det mange gamle jazz innspillinger fra de gamle jazzmusikerne. En del tyske'' pressinger'' er også veldig bra. Både klassisk og jazz
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Just precis! Svenske ingeniører lærte mye av sine tyske brødre. Ikke for ingenting at svenske innspillingsledere tituleres Tonmeister.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner brikkene å falle på plass, hardware-messig. Fått nytt sett DP EC501 aktive delefilter, med custom delefrekvens 600Hz mellom midbass og Trauet. Tidligere brukte jeg std delefrekvens 850Hz. 600Hz låter "riktigere". Ble litt strammere (EDIT: muligens mindre egenlyd fra midbass-horna når de slipper å gjengi opp mot nærmere 1000Hz) og mer homogent ved å senke delingen.
    Rune Juul har i tillegg pimpet filtrene med de nyeste SOTA Opamper. Det høres. Mer gjennomsiktig og lettbent. En ørliten betoning er fjernet. Slike ting man Ikke merker at er der, før den er borte.
    Det pussige er at da spilte min Topping DAC bedre. Den ble mer interessant å lytte til. Absolutt et hakk opp. Slike betoninger akkumuleres med andre ord. Hvis en komponent i kjeden forbedres, så kan det også komme de andre til gode.

    Har faktisk hatt brukbar spilleglede med Topping Dx7 Pro som signalkilde siste par ukene. Den blir med videre som backup og til familievennlig streaming.

    Har hatt problemer med å integrere NOS1 DACen, pga jordloop-problematikk som gjør USB-interfacet ustabilt. Men i kveld kom jeg et skritt videre. Nå spiller det som det skal. Mangler bare litt på Remote Desktop fjernstyringen, så er jeg i mål med frontenden.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn