Parks Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Versjon 1.5.0 B på Puffin nå. Mono platene får nytt liv med Super Mono funksjonen. Låter varmt og homogent!
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Dere som bruker Puffin til å gjøre opptak: Hvordan gjør dere det egentlig? Jeg har optisk utgang fra min Puffin, så en dac, men denne har ikke usb-utgang. Hva trengs for å dytte signalet inn i en datamaskin?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dere som bruker Puffin til å gjøre opptak: Hvordan gjør dere det egentlig? Jeg har optisk utgang fra min Puffin, så en dac, men denne har ikke usb-utgang. Hva trengs for å dytte signalet inn i en datamaskin?

    Jeg ser på Parks FB-side at han har testet ut denne Toslink-til-USB konverteren sammen med Puffin med godt resultat: https://hifimediy.com/product/hifime-ur23-spdif-optical-to-usb-converter/

    Er det tilfeldigvis noen av dere Toslink-Puffin-eiere som "ripper vinyl" med en slik konverter? Eller enda bedre (kanskje) med en tilsvarende coax-til-USB konverter og en coax-Puffin? Jeg googler etter en slik dings, men uten hell.


    EDIT: Jeg ser nå at Parks anbefaler en coax-til-toslink overgang sammen med HiFiMe-konverteren for de som vil ha USB-signal fra sin coax-Puffin. Da regner jeg med at det er veien å gå, og at det ikke finnes noen enkel coax-til-USB konverter på markedet.
    Jeg har en sånn Toslink-USB for digitale opptak. Fungerer brillefint, tar opp alle mi e testplater slik ,så kan jeg analysere i ro og mak på laptopen. Har ikke sett etter coax-USB men det finnes coax-toslink overganger.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Så bra,
    Her er nytt og gammel filter ved 20Hz. Demping ved 10Hz er gått fra -10 til -23db :)

    1680352381388.png



    20hz vs 25hz
    1680353202015.png


    1680352398244.png


    Filter LO 700 - HIGH 2kHz om man vil
    1680352810496.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Håper noen her inne kunne bidratt med litt kvalifisert synsing om hvorvidt en Puffin kunne vært en god oppgradering for meg. Sitter i dag med en Muffsy riaa (tilsynelatende solid DIY bygg) som har gitt meg mange timer med musikkglede, men mistenker at det kanskje er mer å hente ut av min Soundsmith Carmen med en bedre riaa.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Det beste med Puffin er alle innstillingene den har for å optimalisere innstilling av pickup og platespiller.
    Hastighetsjekk
    Kanalbalanse
    Azimuth
    Antiskate
    RIAA kompensasjonen er perfekt i følge AudioScience Review
    Og så kan du justere frekvensgangen og rumble filter
    Det eneste som mangler er flere kapasitans i stillinger for de med MM pickup, men man kan kjøpe eksternt sett fra andre for å legge på kapasitans
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste som mangler er flere kapasitans i stillinger for de med MM pickup, men man kan kjøpe eksternt sett fra andre for å legge på kapasitans
    Så det ligger en serie med kapasistans settinger inne, men man kan importere ytterligere? Soundsmith pu'en er litt kilen på det området, så det er her jeg håper å kunne optimalisere i så fall. Det virker som om de fleste MM riaa'er innenfor mitt budsjett ikke har så voldsomt mye å by på når det gjelder tilpasninger, så det er mye av grunnen til at Puffin virker så fristende.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.674
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så det ligger en serie med kapasistans settinger inne, men man kan importere ytterligere? Soundsmith pu'en er litt kilen på det området, så det er her jeg håper å kunne optimalisere i så fall. Det virker som om de fleste MM riaa'er innenfor mitt budsjett ikke har så voldsomt mye å by på når det gjelder tilpasninger, så det er mye av grunnen til at Puffin virker så fristende.
    Er fast kapasitans på 100pF, Mr. Parks anbefaler å bruke Air EQ som substitutt for loading.

    Edit: Takk til @Balle Clorin for korreksjon. Fast kapasitans er 50 pF.
     
    Sist redigert:

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Ah, det var oppklarende, og takk for svar. Virker fortsatt som et svært spennende alternativ til andre mer konvensjonelle MM riaa'er som Graham Slee for eksempel. Ser at Puffin dukker opp på bruktmarkedet nå og da, så dersom jeg ikke har tålmodighet til å vente til produksjonen gjenopptas i september må dette seriøst vurderes.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Er fast kapasitans på 100pF, Mr. Parks anbefaler å bruke Air EQ som substitutt for loading.
    Manualen sier 50pF, med medfølgende splitter Kabel kobler man disse i parallell, og få ulike Capacitanser. Samme finnes for MC PU men da med motstander. Har prøvd det siste på min MC, men 200 Ohm standard i Puffin er helt fint på mine AT MC er
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Med AT33PTG/ii og 62db gain er Dire Straits -Telegraph Roald- en at de få platene hvor headroom er brukt opp, men Puffin klipper ikke. :cool: Det er faktisk bare 1dB mer gain enn det som passet min ATOC9ML/II . Anser herved Headroom som et ikke-problem

    E479F6C0-ED43-465E-A734-B1E52DE2F1E7.jpeg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Husker Dire Straits platene som ganske gjennomsnittlige - når det gjelder lydnivå. Har en del plater som ligger ganske mye høyere enn det.

    Har forresten en AT33PTG/II på vei hit, skal bli spennende å teste
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Min ligger nærmere 0.4mV enn specen på 0.3mV. Lurer på hvorfor, sterkere magnet , tettere plassering?
    Dire Straits volume kan variere med pressing, gaske mye høyere volum og sprut på min Hollandske pressing enn andre , inkludert nylig utgitte 180grams..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Dire Straits volume kan variere med pressing, gaske mye høyere volum og sprut på min Hollandske pressing enn andre , inkludert nylig utgitte 180grams..
    Ja, det har du rett i - pressinger kan variere. Så lenge lydkvaliteten ellers er ivaretatt - er det dette man vil ha - resulterer i lavere støygulv ved lytting.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    I post 407 presenterte jeg Puffins nye rumble filter LO CUT basert på flatt line-in signal fra digital kilde. Her kommer måling som viser effekten på vinyl frekvenstestplate Clearaufio TRS1007 side A. En liten ujevnet i platen trigger en ganske heftig arm resonans på 8Hz.
    Uansett toppen blir helt eliminert med Puffin filteret, jeg syns 20Hz er passe filtrering...

    1687680659249.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Husker Dire Straits platene som ganske gjennomsnittlige - når det gjelder lydnivå. Har en del plater som ligger ganske mye høyere enn det.

    Har forresten en AT33PTG/II på vei hit, skal bli spennende å teste
    Det ble en AT-OC9XSL i stedet.



    Har spilt noen plater og passende innstillinger hittil på Puffin har variert mellom 56 og 60 dB. Men har nok til gode å sjekke de "høyeste" vinylene jeg har - de laveste også.

    Fra Puffin via coax til RME - som er koblet til pc med USB. Her spiller jeg også på pc-høytalere via Topping:



    Sjekker nivå på pcen med Audacity:



    Ca 3 dB Headroom på denne platen.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    JØSS FANT DEN IKKE MED GOOGLE ELLER HJEMMESIDE
    Vet ikke om den passer her, Puffin passer akkurat! Hva er målene?
    MYgyro.jpeg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.674
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Aner ikke hvor stor den er, men muligheten for å sitte i godstolen og tweake er uimotståelig for en lat mann som meg.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Skikkelig stor utseendemessig forandring da. Jeg digger at Puffin minner om en gitarpedal i utseendet. Og så er jeg en konservativ surpump som frykter alt nytt - særlig apper. Dermed blir sikkert jeg værende med Puffin til tross for en spennende nyhet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva er prisen på denne?
    Litt om det på deres link..
    • The initial twenty Waxwings will be for U.S. sales only and Android only: $499 plus $13.95 shipping.
    • We are looking for Pioneers - early adopters who are ready (and will be happy) to help address bugs, provide feedback where needed, etc.
    • The first twenty units will be available for purchase directly from the Parks Audio website on September 29th (no preorders - just easier and fairer this way).
    • We plan to expand to international customers and support iOS and Amazon Fire after the initial round or two.
    • The iOS app is at the exact same level of code production as the Android, so it will be available come round 2 or 3 (i.e. before Christmas). Just anticipate several initial revisions, so it makes sense to have just one release right now.
    • We aim to meet and process all current demand by December 14th, so folks can get one for Christmas.
    • There will be a ramp-up process over six months to iron out issues and bugs.
    • At the end of six months, we will switch all fulfillment over to Amazon U.S. and end direct sales.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som det kan ta en del tid før produktet blir tilgjengelig.....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.674
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut som det kan ta en del tid før produktet blir tilgjengelig.....
    Det er bare positivt i mine øyne. Jeg får tid til å glede meg skikkelig, programvarefeil er forhåpentligvis luket bort og jeg har god tid til å samle tomflasker for å finansiere en Waxwing. Win, win, win!
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Det er bare positivt i mine øyne. Jeg får tid til å glede meg skikkelig, programvarefeil er forhåpentligvis luket bort og jeg har god tid til å spare samle tomflasker for å finansiere en Waxwing. Win, win, win!
    Noen ser et halvfullt glass og andre ser et halvtomt... og den som venter på noe godt osv osv
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.674
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Demoapp for styring av Waxwing er ute i det fri*

    Virker ved første øyekast som et enkelt, fornuftig og svært lite jålete brukergrensesnitt. Rett og slett menyene til Puffin på telefonen.


    *Google Play store.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal jeg forklare kona at jeg trenger en sånn,når jeg har Puffin fra før?. Det gjør jo platepiller nr2 som ble kjøpt denne uken "enda dyrere"
    Den lille W passer antegelig perfekt å snike inn i en trang hylleløsning

    Inn i det sorte hullet her
    IMG_0234.png
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke forklare noe som helst, med mindre du har vært i Luksusfellen på TV...
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Sendte en mail til Shannon Parks. Han vil legge inn norske menyer i Waxwing. Men han har brukt Google transelate, så hvis noen her vil hjelpe med oversettelsene kan det bli bra. Legger ved bilde av hans google-norske meny.
    Hvis noen har bedre forslag, send meg hva det bør stå så videreformidler jeg til Shannon.
    Kim

    IMG_0845.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    2 forsterkning
    8 Høy
    9 Lav
    11 Gradering
    15 Rom EQ
    16 Last
    17 Balanse
    18 Fase
    19 Utgang
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Har spilt på Lupe og Tambaqui i snart 5 år. (i samme kabinett).
    Låter Puffin halvparten så bra som Lupe så låter den bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn