Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Veldig irriterende hvis noen faktisk mener seg hjulpet ja!

Bøkene og film har vel kommet mer eller mindre etter at han lagt opp som en gammel mann?
    Folk føler seg også hjulpet av de sleipeste amerikanske TV-predikanter og fortsetter å sende penger. Det at noen føler seg hjulpet betyr ikke at Gjerstad har evner fra Gud, det betyr bare at noen føler seg hjulpet. Jeg føler at et lett omskrevet Mencken sitat er på sin plass: 'No one ever went broke underestimating the intelligence of the general public.'

Hva med å fokusere på sannheten, den evidensbaserte viten og la resten fare? Så lenge Gjerstad og andre såkalte 'healere' ikke lar seg teste så det de bedriver ingenting å diskutere. Anekdotiske historier om alt mulig rart finnes overalt men de fremmer aldri kunnskapen på noe område inne vitenskapen.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Man er altså redd for at det Gjerstad driver med fører til kollaps av hele legevitenskapen? Hvis det er slik, da fortjener den sannsynligvis en slik skjebne.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Man er altså redd for at det Gjerstad driver med fører til kollaps av hele legevitenskapen? Hvis det er slik, da fortjener den sannsynligvis en slik skjebne.
    Det er vel ingen som sier at Gjerstad vil forårsake kollaps av hele legevitenskapen men er det egentlig en god ting at en relativt stor del av befolkningen tror på noe som ikke er sant? Er kunnskapsforakt og skepsis til evidensbasert vitenskap en god ting? Når noen påstår at de helbreder mennesker med kraft gitt fra Gud er det greit å ta til motmæle synes jeg.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.642
    Sted
    Oslo
    Nei, man er redd for at noen skal la seg forlede til å stole mer på ham enn på legevitenskapen. Det holder med ett eneste dødsfall.

Joda, det sies at han sender folk til fastlege, snille mannen, men ikke alle i den bransjen er like sympatiske. Når det ikke er personen, men de påståtte evnene, man diskuterer så kan man heller ikke ta hensyn til at noen av dem mener vel. Enten finnes denne typen evner, ellers å finnes de ikke.

Vitenskapen er ikke redd for slikt. Dette slutter å være alternativt og blir vitenskap straks det bevises at det virker, men Snåsamannen vil ikke at dette skal bli vitenskap. Han vil ikke testes.

S

Slubbert

Gjest
    Det kommer nok ikke til å skje, legevitenskapen vil fortsette å produsere medisin og behandlingsmetoder som faktisk fungerer. Sjamaner og håndspåleggere har eksistert i tusenvis av år, men gjennomsnittlig levealder var likefullt noenogtredve frem til 1700-1800-tallet, da den vitenskapelige metoden ble bragt inn i medisinsk behandling og erstattet tro og føleri.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En snill og sympatisk svindler og kvakksalver, er fremdeles en svindler og en kvakksalver, selv om han lider av megalomani og tror han er en slags guddommelig helbreder ... bare han maser mange nok ganger på "pasientene" kom an nå ... nå... Nå.-.. nÅ-- NÅ... NÅ! føler du vel noe ... de varme helbredede hender! Hvis ikke du føler de magiske krefter nå, så er du nok ikke syk!

Denne mannen har gjort mye mer skade enn godt.

Han har nok gitt trøst til mange, og bryr seg sikker om folk, men forstår ikke at skadevirkningene av slik overtro og tøv bare fremmer interessen av snåsaindustrien i sin helehet, som er basert på å svindle forhåpningsfulle husmødre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt om Marcello Haugen ????
    Ja. Folk sto i kø til langt ut på gaten for å bli håndspålagt. Ifølge wikipedia ble han sendt hjem fra Steiner-miljøet i Tyskland i 1914 fordi han hadde en påfallende interesse for å helbrede unge kvinner ved håndspåleggelse. Dette var tydeligvis en mer lovende karrierevei enn som bakersvenn og ufaglært jernbanemekaniker. https://no.wikipedia.org/wiki/Marcello_Haugen

Grigorij Rasputin kan også nevnes. Også han en karismatisk helbreder fra bygda med gudegitte gaver. Ihvertfall ifølge seg selv.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Veldig irriterende hvis noen faktisk mener seg hjulpet ja!
    Det er vel verre med dem som kom til ham i håp om å få hjelp, og ikke fikk det.
    Det som virkelig burde bekymre er de som kommer fra fastlegen, eller en eller annen lege i dennes fravær uten å få noen hjelp. Det skjer faktisk det også.

Det er vel her Gjerstad i mange tilfeller kommer inn i bildet. For ordens skyld, denne tråden handler om Gjerstad, ikke heksedoktorer på Hawaii og andre steder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel her Gjerstad i mange tilfeller kommer inn i bildet. For ordens skyld, denne tråden handler om Gjerstad, ikke heksedoktorer på Hawaii og andre steder.
    Nei, denne tråden handler om snåseri, alternativ helbredelse, og kvakksalveri helt generelt. Snåsamannen har bare blitt et symbol på industrien, og en maskot for en fullstendig irrasjonell tilnærming til kropp og helbred.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Nei, denne tråden handler om snåseri, alternativ helbredelse, og kvakksalveri helt generelt. Snåsamannen har bare blitt et symbol på industrien, og en maskot for en fullstendig irrasjonell tilnærming til kropp og helbred.
    Snåsamannen alternativ helbredelse er utgangspuktet for denne, ikke snåsamenn. Derfor vil jeg holde alt annet utenfor. Start gjerne en ny tråd om snåsamenn hvis du vil. Finnes bare en snåsamann i denne trådens betydning.
    Det du ramser opp nå betrakter jeg som forurensning i denne tråden. Skal uansett se den mye omtalte filmen. Om jeg vil kose meg eller ikke vil tiden vise.

Når det er sagt, denne industrien som du nevner finnes, selvfølgelig gjør den det. Den er en del av mangfoldet som kalles livet. Kan ikke utryddes med mindre man ønsker Nord-Koreanske tilstander.
    Han er ikke noen del av et "brorskap" som vil folk ondt. Tvertimot.
    Case cloced fra min side, foreløbig iallefall.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det finnes uheldigvis tusenvis av snåsamenn. Det er blitt en milliardindustri å svindle godtroende fjols med magiske tryllekunstnerevner, snådadrops og åndemagi.

H

Hardingfele

Gjest
    Sier litt om hvor skjøre innsiktene Opplysningstiden ga oss er,dette at folk faktisk tror på Snåsakallen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snåsamannen alternativ helbredelse er utgangspuktet for denne, ikke snåsamenn. Derfor vil jeg holde alt annet utenfor. Start gjerne en ny tråd om snåsamenn hvis du vil. Finnes bare en snåsamann i denne trådens betydning.
    Åpningsinnlegget stiller spørsmålet:
    Er dette en indikasjon på at vi har å gjøre med det opplyste mennesket i en moderne tid, eller det uopplyste mennesket som lar seg villede av nåtidens bløffmakere?
    Legg merke til flertallsformen: nåtidens bløffmakere. Sist jeg så etter var det bare en av gubben, så det ser ut som om det er rom for å diskutere kollegene hans også. Noen av oss mener at det riktige svaret på dette spørsmålet helt klart er det andre alternativet, men det virker som å svare slik av enkelte anses som et uønsket "karakterdrap" på gubben. Hvis tråden bare skal ha plass for nesegruse hyllester til den ene gubben blir det litt trangt. Skal vi ta selve poenget med et diskusjonsforum en gang til, riktig langsomt?

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Hva gir deg rett til å diktere premissene for tråden? Det var ikke engang du som startet den.

Når det er sagt, denne industrien som du nevner finnes, selvfølgelig gjør den det. Den er en del av mangfoldet som kalles livet. Kan ikke utryddes med mindre man ønsker Nord-Koreanske tilstander.
    Nord-Koreanske tilstander har aldri fungert, den beste kuren mot fantasi og overtro er og har alltid vært kunnskap og opplysning. Men vi er på mange måter i en unik tid sammenlignet med tidligere da informasjon nå som nevnt er allestedsnærværende, og derfor er en av de viktigste ting i vår tid å lære mennesker å skille mellom kunnskap og tro, fakta og synsing. Kritisk tenkning 101, få det inn i grunnskolepensum. Før var det viktigst å kunne tilegne seg informasjon, nå er det viktigste å kunne filtrere den.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    slubbert:
    "Hva gir deg rett til å diktere premissene for tråden? Det var ikke engang du som startet den."

Det har du faktisk rett i. Fokuserte kun på
    Snåsamannen - alternativ helbredelse

Gikk ikke helt tilbake røttene, så og si. Beklager det.

"På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Boken om mannen som helbreder med hendene trykkes opp i rekordopplag. Forfatter Ingar Sletten Kolloen venter enorm interesse når Snåsamannen kommer på bokmessen.

"Ingar Sletten Kolloens bok Snåsamannen - kraften som helbreder er den boken som selger desidert mest her i landet for tiden. Gyldendal trykker opp tyve tusen nye eksemplarer og er dermed oppe i et opplag på 50 000. Forfatteren har vært på turné i Nord-Norge den siste uken sammen med Joralf Gjerstad, 82-åringen med de helt spesielle evnene.
    - Det har vært de eneste opptøyer. Flere hundre mennesker møter frem i bokhandlene. Det er sterke scener når det kommer folk som enten direkte eller indirekte har erfaring med Gjerstad, sier Kolloen."

Snåsamannen i 50 000 - Aftenposten

Er dette en indikasjon på at vi har å gjøre med det opplyste mennesket i en moderne tid, eller det uopplyste mennesket som lar seg villede av nåtidens bløffmakere?"

Når det er sagt, "nåtidens bløffmakere" som du helt sikkert sikter til har jeg dessverre ikke fått med meg. Det åpner selvsagt for et utvidet "snåsamannsbegrep", selv om jeg synes at det ikke er helt innafor. Kan ikke se så langt å ha fått begrunnet kritikk fra trådstarter ennå, har jeg oversett noe der?

Intensjonen til trådstarter tror jeg gjaldt Gjerstad for alle praktiske formål, helt til trådstarter sier noe annet.​

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    "Nord-Koreanske tilstander har aldri fungert"

Åjoda, i N(M)ord-Korea!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Etter 3500 innlegg med generelt snåseri og "alternativ helbredelse" er det litt vel sent å komme med ønsker om hva tråden burde handlet om.

S

Slubbert

Gjest
    At man tror noe er ikke det verste. Den som vet (helt) sikkert skal man se opp for!
    Så kunnskap er farlig? Jeg vil heller si at kunnskapsforakt er farlig, og at den begynner å bli farlig utbredt. Der bidrar snåsaindustrien sterkt.

H

Hardingfele

Gjest
    At man tror noe er ikke det verste. Den som vet (helt) sikkert skal man se opp for!
    Så kunnskap er farlig? Jeg vil heller si at kunnskapsforakt er farlig, og at den begynner å bli farlig utbredt. Der bidrar snåsaindustrien sterkt.

Det går igjen: når man slipper opp for gode motargumenter kommer gjerne et ønske om stenging av en tråd, eller avgrensing av hva man skal diskutere.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Sa jeg at kunnskap var farlig? Å ha skråsikre oppfatninger om ting som ikke er bevist og aldri noensinne kunne bevises var vel det jeg hadde tankene. Men det visste du nok.:) Gjør et unntak for hifi-kabler, der er jeg en nok vitenskapsfundamentalist.

Den eneste forakten jeg kan lese ut av denne tråden kommer fra de som åpenbart tror at Gjerstad er med i stort og verdensomspennende brorskap med sikte på å ødelegge det som møysommelig er bygget opp av vitenskap og sammenhenger i naturen og ellers.

H

Hardingfele

Gjest
    Der tror jeg du tillegger Gjerstad vel stor innflytelse. Han er en luring som har likt å bli sett på som med spesielle evner. Han har riktignok ikke klart å lure sin nærmeste familie, men hva gjør vel det, så lenge det er tusener som så gjerne vil tro.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste forakten jeg kan lese ut av denne tråden kommer fra de som åpenbart tror at Gjerstad er med i stort og verdensomspennende brorskap med sikte på å ødelegge det som møysommelig er bygget opp av vitenskap og sammenhenger i naturen og ellers.
    Neida, han er en einstøing fra Snåsa som har snødd inn på at han har noen gudegitte gaver til menneskeheten. Mostly harmless.

Men de som løper til for å tro på sånt bør stille seg selv noen kontrollspørsmål. Marcello Haugen og Grigorij Rasputin ble nevnt litt lenger oppe. Begge mente selv at de hadde gudegitte evner som håndspåleggere og helbredere, begge kom fra enkle kår på bygda, osv. Mange mente at de ble hjulpet av dem også. Metodene var tildels like Snåsakallens, tildels forskjellige, oppstyret rundt ganske likt. (Filmen om Rasputin ville ihvertfall fått 18-årsgrense.)

Hvordan skal en person som så inderlig gjerne vil tro på noe slikt skille mellom en "seriøs" Snåsakall og en rablende gal Rasputin?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.427
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sammenligningen med kabelråder er faktisk nokså slående :) Bastante argumenter i vilden sky fra begge sider..... snåsakabel neste ???

Først - jeg velger å ikke ta stilling til Gjerstads virke sånn direkte, men jeg støtter fult de få som mener at dette ikke kan sammenlignes med den store gemene hop av "alternative" behandlere med egne messer og nettbutikk. Den bransjen er nok 99% rein humbug, - men- naturmedisin generelt har hundreårige tradisjoner, og man bør ha bakkekontakt nok til å se at en del av dette både er reelt og virksomt, og har blitt utviklet videre innen skolemedisinen. Det brukes også milliarder av kroner i dag på leting etter nye medisiner nettopp innen klassisk naturmedisin.

Når det gjelder Joralf Gjerstad, så faller hans virksomhet inn under det som nord for moralsirkelen blir kalt for "lesere", folk som "leste" bort plager og problemer ved bønn eller besvergelser ( pick your poison). Et eksempel er evnen til å "stoppe blod", stoppe blødninger, en egenskap enkelte mennesker hadde og noen fortsatt har. Denne egenskapen er faktisk vitenskapelig bevist, og under forskning ved Universitet i NordNorge og tildels Universitetssykehuset NordNorge. Hittil har ingen kunnet forklare fenomenet, men det er absolutt og ubetinget reelt. "Lesere" har en tusenårig tradisjon i de fleste kulturer, og også heri pottitlandet. Opp gjennom historien har det vært mange i Norge også, kanskje flest ute i distriktene. Mulig det har en sammenheng med religiøs tro, som gjerne var sterkere i slike miljøer. At svært mange mennesker hevder seg helbredet er hevet over tvil. Hvordan og hvorfor har heller ikke jeg noe svar på, men antallet er for stort til at det kan være bare tilfeldigheter. Felles for mange av disse tilfellene er at de enten ikke har fått svar fra skolemedisinen, eller er oppgitt av de samme legene. Jeg har ingen problemer med å akseptere at man da søker andre utveier, og igjen - at noen ble "hjulpet" er bør være hevet over tvil. Hvem er egentlig vi til å opphøye oss til dommere over disse menneskene og kalle dem for idioter? Bønn, besvergelse, varme hender, placebo - ikke vet jeg, men for noen har det uten tvil virket.....

At området "alternativ medisin og behandling" er lastet til plimsollmerket med svindlere og sjarlataner er dog hevet over enhver tvil. Noe av det verste jeg har sett er han der idioten av en skinnhellig pastor som drev felles healing på TV for noen år siden. Hvis du la hånda på TV'en mens han framførte sine greier, skulle du bli helbredet for dine plager, uansett hva det måtte være. Det er nesten med skam jeg må innrømme at fyren er nordlending, han også.......

Ellers sitter jeg hjemme idag, og hutrer og fryser, og prøver å holde meg nærmest mulig det apparatet vi nordpå også kjenner som "krushesten"....... Kanskje jeg må ta en telefon til noen.......

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel er evnen til å "stoppe blod", stoppe blødninger, en egenskap enkelte mennesker hadde og noen fortsatt har. Denne egenskapen er faktisk vitenskapelig bevist, og under forskning ved Universitet i NordNorge og tildels Universitetssykehuset NordNorge. Hittil har ingen kunnet forklare fenomenet, men det er absolutt og ubetinget reelt.
    Noen slik dokumentasjon har ikke jeg sett. Av ren nysgjerrighet: Har du en link eller referanse til det?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.427
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finner faktisk ikke den linken jeg hadde i forrige uke... men her er noe:
    Nordlys - Slik lærer du å stoppe blod -- se nederst ref til tidl. sykehusdirektør Knut Schrøder
    https://uit.no/tavla/artikkel?p_document_id=176293
    Ellers finner du mye ved å google "stoppe blod"
    Ved UiT har man faktisk hatt såpass åpent sinn at man har begynt å se både på dette fenomenet og andre, som klassisk skolemedisin har avskrevet automatisk. Hvor tungt man har tenkt å gå inn i dette har jeg ingen formening om, men man tar det faktisk seriøst...

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.642
    Sted
    Oslo
    Finner faktisk ikke den linken jeg hadde i forrige uke... men her er noe:
    Nordlys - Slik lærer du å stoppe blod -- se nederst ref til tidl. sykehusdirektør Knut Schrøder
    https://uit.no/tavla/artikkel?p_document_id=176293
    Ellers finner du mye ved å google "stoppe blod"
    Ved UiT har man faktisk hatt såpass åpent sinn at man har begynt å se både på dette fenomenet og andre, som klassisk skolemedisin har avskrevet automatisk. Hvor tungt man har tenkt å gå inn i dette har jeg ingen formening om, men man tar det faktisk seriøst...
    Tja, litt bokreklame og en omtale i avisa Nordlys er ikke å betrakte som "dokumentasjon". Den avisen er jo kjent for å annonsere UFO-observasjoner med jevne mellomrom også, som regel basert på manglende kunnskap om kameraer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.534
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.690
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Neida, han er en einstøing fra Snåsa som har snødd inn på at han har noen gudegitte gaver til menneskeheten. Mostly harmless.

Men de som løper til for å tro på sånt bør stille seg selv noen kontrollspørsmål
    Det er sable mange som løper til...

Annenhver nordmann tror på Snåsamannen - Tro og livssyn - VG

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har ingen problemer med å akseptere at man da søker andre utveier, og igjen - at noen ble "hjulpet" er bør være hevet over tvil. Hvem er egentlig vi til å opphøye oss til dommere over disse menneskene og kalle dem for idioter? Bønn, besvergelse, varme hender, placebo - ikke vet jeg, men for noen har det uten tvil virket.....
    Her faller jeg litt av. Har det uten tvil virket? Faktum er at man kan ikke si om det har virket da alt dette er basert på anekdotiske bevis og aldri kontrollerte tester. Hvis noen har blitt bra av en eller annen lidelse er det med andre ord umulig å si hvorfor de ble bra, det kan ha vært mange årsaker og strengt tatt vet man i mange tilfeller ikke med sikkerhet engang hva som var problemet. Anekdotisk bevis er lite verdt når det gjelder å finne sannheten.

At området "alternativ medisin og behandling" er lastet til plimsollmerket med svindlere og sjarlataner er dog hevet over enhver tvil. Noe av det verste jeg har sett er han der idioten av en skinnhellig pastor som drev felles healing på TV for noen år siden. Hvis du la hånda på TV'en mens han framførte sine greier, skulle du bli helbredet for dine plager, uansett hva det måtte være. Det er nesten med skam jeg må innrømme at fyren er nordlending, han også.......
    Jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom å helbrede via TV eller via telefon (slik Gjerstad hevder å kunne).

H

Hardingfele

Gjest
    Tok litt tid før man fikk innblikk i koagulasjon og de mange tiltakene kroppen iverksetter for å stanse blødninger, tenker jeg.

Men, du kan også "lære deg verset".

DenSynskeFamilie forteller hvordan vi stopper blod! (DenSynskeFamilie, Velkommen til vår verden!)
    Med et vers fra svarteboka, altså. Mon tro om det var slik Mats Gilbert behandlet blødende palestinere da bombene haglet som verst i Gaza?
    Morsom, den første setningen i artikkelen. "Går det an å stoppe blod med noe annet enn plaster?"

Plaster, eller en forbinding, stanser ikke blodstrømmen. Viser jo hva slags grunt fundament disse "synske" arbeider utifra. Mange "lesere" er nok flinke til å ta æren for prosesser en biologisk organisme har utviklet som ren selvbeskyttelse. Lukrativt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn