Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest


    Hadde forøvrig vært interessant å vite om du har tenkt å se filmen?
    Hadde det vært en dokumentar kunne jeg sikkert funnet på det. Men en hel film med ukritisk dyrking og overtrosforkynnelse og svindelhaleluja skal man få ha helt i fred.

    Troen på magiske evner og overnaturlig bullshit er skadelig og fordummende, og dette gjør totalt sett mer skade enn at mannen har gitt trøst og skulderklapping til noen som sliter med et eller annet.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    ^ Nicket ditt fremstår som malplassert i forrige innlegg.
    Det kan se sånn ut, men jeg dømmer ingen pga andre (les kvakksalvere) sine gjerninger.

    Når det gjelder kabelkvakksalvere derimot, så tar jeg ingen fanger!
     
    Sist redigert:

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277


    Hadde forøvrig vært interessant å vite om du har tenkt å se filmen?
    Hadde det vært en dokumentar kunne jeg sikkert funnet på det. Men en hel film med ukritisk dyrking og overtrosforkynnelse og svindelhaleluja skal man få ha helt i fred.

    Troen på magiske evner og overnaturlig bullshit er skadelig og fordummende, og dette gjør totalt sett mer skade enn at mannen har gitt trøst og skulderklapping til noen som sliter med et eller annet.
    Konsekvent er du, det skal du ha.:)

    Filmen ville i det minste vært common ground for videre diskusjon. Den er også av interesse som "fenomen" for svært mange. Selv vil jeg se den og så trekke mine konklusjoner etterpå...... Men uansett tror jeg disse ikke vil inneholde noe om overtrosforkynnelse eller svindel. I snåsamannen sitt tilfelle så har i alle fall jeg ikke oppfattet ham som sjarlatan. Noen har blitt hjulpet varig, noen i en stund, og noen ikke i det hele tatt. Dette skal visstnok fremgå av filmen. Men jeg vil se den first-hand før jeg "triller terning!"
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Kanskje på tide å minne om hva nermeste famile har avslørt.om svindleren.
    Joralfs søster: – Det er bare tull! Det er reinspikka tull! -Trønder-Avisa

    Tragisk at hjernedød ukritisk fanhyllest skal fremstilles som en slags dokumentar. Er sikkert greit nok for menigheten og andre som har forlatt sin forstand og evne til rasjonell tenking.
    Den som hverken har første, annen eller tredjehånds kjennskap har vel ikke de beste forutsetninger for å komme med bombastiske uttalelser. Hva hans søster angår får vel stå for hennes regning, vet lite eller ingen ting om forholdet dem imellom. Hennes uttalelser er altså mer verdt for deg enn tusenvis andre...... Kanksje du har funnet deg en soul-mate der....?
    Deph vet selvfølgelig godt at det finnes millioner av søsken på denne planeten hvor den ene parten legger den andre for intenst hat. At den forsmådde storesøster har en torn i siden til sin berømte lillebror, kan vel ikke være vanskelig å forstå i en del sammenhenger.
    Om det er tilfelle her har jeg ingen formening om.

    Det Deph stadig viser oss, er ikke åpent sinn, men en slags fanatisme på sine egne fastlåste forestillinger om hvordan verden er skrudd sammen.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Når det kommer til Gjerstad sine påståtte evner, så tror jeg det handler mer om å være en slags "katalysator" som påvirker pasientens sinn mer enn noe annet. Vi har vel dette noen og hver, men Gjerstad sine evner i den retning er vel off the Scale.

    Sikkert mange hypoteser rundt dette i denne tråden. Kommer dog ikke til å endevende tråden på leting etter dette og hint.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje på tide å minne om hva nermeste famile har avslørt.om svindleren.
    Joralfs søster: – Det er bare tull! Det er reinspikka tull! -Trønder-Avisa

    Tragisk at hjernedød ukritisk fanhyllest skal fremstilles som en slags dokumentar. Er sikkert greit nok for menigheten og andre som har forlatt sin forstand og evne til rasjonell tenking.
    Den som hverken har første, annen eller tredjehånds kjennskap har vel ikke de beste forutsetninger for å komme med bombastiske uttalelser. Hva hans søster angår får vel stå for hennes regning, vet lite eller ingen ting om forholdet dem imellom. Hennes uttalelser er altså mer verdt for deg enn tusenvis andre...... Kanksje du har funnet deg en soul-mate der....?
    Deph vet selvfølgelig godt at det finnes millioner av søsken på denne planeten hvor den ene parten legger den andre for intenst hat. At den forsmådde storesøster har en torn i siden til sin berømte lillebror, kan vel ikke være vanskelig å forstå i en del sammenhenger.
    Om det er tilfelle her har jeg ingen formening om.

    Det Deph stadig viser oss, er ikke åpent sinn, men en slags fanatisme på sine egne fastlåste forestillinger om hvordan verden er skrudd sammen.
    Trollmenn, hekser og snåsamenn hører hjemme i eventyrene og Donald.

    magica_de_spell_by_arkyz.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Gjerstads evne til å hisse opp motstanderne er i alle fall ganske oppsiktsvekkende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.942
    Antall liker
    11.346
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det å hisse seg opp ser vel mer ut til å være en evne motstandrene besitter, enn akkurat Joralf Gjerstad sjøl.....?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Glimrende, og ikke minst det ofte oversette spørsmålet:
    Hvorfor har ikke (la oss gjette vilt) 400 millioner mennesker som gjennom historien har hevdet at de har spesielle evner, kommet flere tusen års lidelse til unnsetning før skolemedisinen kom og reddet oss? Håndspåleggelse og sjamanisme, åndemaning, guds kraft og magiske krystaller har vært der hele tiden uten å kunne vise til forandring i forholdet mellom sykdom og helbredelse i noen som helst grad.

    Hva kommer det av at Snåsamannen og prinsessen konsentrerer seg om bortskjemte og selvsentrerte nordmenn når det finnes en verden av lidelse der ute som faktisk kunne trenge en håndspåleggelse, om det virket?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Her et alternativt bilde av Gjerstad. Litt hyggeligere enn deph sitt kanskje......

    GODHETENS mann og hans hender: Joralf Gjerstad og pasienten Mira - en av et par titalls modige pasienter som står frem - i den bemerkelsesverdige filmen «Mannen fra Snåsa».">
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det var en kvinnelig håndspålegger som forsøkte seg på å hjelpe mot ebola i Guinea i fjor. Slik gikk det:
    Sierra Leone's 365 Ebola deaths traced back to traditional healer - Times LIVE

    Som den store filosof Tommy (han med Tigern) sa: "Nå må vi passe oss slik at vi ikke lærer noe av dette."
    Når noen oppsøker Gjerstad er det vel i mange tilfeller som en slags "Last Resort" . Man føler seg mer eller mindre å være oppgitt av leger/fastleger/psykologer m. fl.
    Hva gjør man da? Ser i avisene for kvakkannonser kanskje? Men der vil man ikke finne Gjerstad. Jungeltrommene er eneste advertising når det kommer til Gjerstad. Ingen tvinger dem dit.... vent nå litt, hvis man føler at ingen hjelp er å få på de steder hjelpen burde være, så hvorfor ikke?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mannen har utvilsomt gitt mange litt trøst, kos og emosjonell lindring. Fint og flott.

    Den mørke siden er at han samtidig hevder at han kan trylle og gjøre folk friske med litt klapping, ønsketenking eller en mystiske helbredsstråler over mobiltelefonnettet. Når så mange folk begynner å tro på overtro og vås blir de samtidig lette ofre for alskens svindlere. Helsesvindel er milliardindustri i Norge, og de eksisterer kun fordi folk er overtroiske og lar seg heller veilede av spøkelseshistorier og små anekdoter av tanke Olga som spiste mose og ble frisk for tuberkolose.

    Det er en ond og kynisk industri, og folk som snåsamannen fyrer opp under hele dens eksistengrunnlag ved å forlede folk ut i tøvete overtro, ønsketenking og totalt ukritisk omfavnelse av enhver populær "remedie" eller fantastiske forklaring.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mye mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare, sier nå jeg, og tro flytter som kjent fjell ;)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det primære problemet med "Snåsafenomenet" er at det fremmer et ikke-rasjonelt, kunnskapsforaktende og overtroisk tankesett, i en tid da behovet for kritisk, rasjonell tenkning er større enn noensinne. Som sagt flere ganger synes jeg det er høyst maktpåliggende at dagens "Generasjon Google" må lære seg rasjonell tenkning, kildekritikk og en kritisk tilnærming til informasjon, helst som obligatorisk fag alt på grunnskolenivå, da informasjon har gått fra å være en knapp ressurs til å bli noe vi har en enorm overflod av. Hvis ikke er det høy risiko for at brede lag av befolkningen suges inn i ekkokamre, henfaller til konspirasjonsteorier og i det hele tatt mister evnen til å skille viten og kunnskap fra tro og synsing. Og de samfunnsmessige konsekvensene av dette kan potensielt sett være svært store. Industrien rundt Snåsamannen er basert på ukritisk dyrking av tro, føleri og irrasjonalitet og fremstår i så måte som direkte samfunnsskadelig.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Nå har det seg vel slik at han ved svært mange tilfeller, har henvist "pasienten" til skolemedisinen. Har ennå til gode å høre at Gjerstad har tråkket over noen grense i den sammenheng. Hva har det med kunnskapsforakt å oppleve at det "vanlige" helsestellet kommer til kort? Det er vel derfor folk oppsøker Gjerstad?
    Nå handler denne tråden for meg om Gjerstad, ingen andre.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Min mor bruker alt som er igjen av trygda etter at det nødvendige er betalt, på alternativ medisin. Hver gang hun kommer fra et vekkelsesmøte med noe nytt mirakelpulver er hun helt i himmelen. Et par måneder senere, og noen tusen kroner fattigere, er hun på jakt etter nye predikanter. Rart at den type svindel er lov, egentlig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Nå har det seg vel slik at han ved svært mange tilfeller, har henvist "pasienten" til skolemedisinen. Har ennå til gode å høre at Gjerstad har tråkket over noen grense i den sammenheng. Hva har det med kunnskapsforakt å oppleve at det "vanlige" helsestellet kommer til kort? Det er vel derfor folk oppsøker Gjerstad?
    Nå handler denne tråden for meg om Gjerstad, ingen andre.
    Riktig.

    I filmen sier Joralf at han ikke driver med trylling. I filmen sier Joralf at han "høyest av alt setter skolemedisinen". I filmen sier Joralf at folk burde gå til legen sin. I filmen kommer det frem at pasienter som oppsøker ham blir anbefalt å gå til legen.

    Slubbert, Deph og Asbjørn har gang på gang kommet med uriktige utsagn om Joralf. I stedet for å oppsøke fakta, sitter dem ved kjøkkenbordet og synser.

    Det neste jeg blir å lese er at når Joralf vitterlig anbefaler folk å oppsøke sin fastlege, ja da er det et tegn på hvor djevelsk utspekulert han kan være for å få en falsk kredibilitet rundt sin kyniske utnyttelse av svake mennesker.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Synes egentlig "Magica fra Tryll"-mafiaen har lite å fare med i forhold til Gjerstad i alle fall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.514
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slubbert, Deph og Asbjørn har gang på gang kommet med uriktige utsagn om Joralf. I stedet for å oppsøke fakta, sitter dem ved kjøkkenbordet og synser.
    Jaha? Da ber jeg deg om å legge frem eksempler på faktafeil fra min side om gubben. Det er greit at vi er uenige om temaet, men den påstanden der skal du få lov til å faktabelegge selv.

    Jeg har ikke personlig valfartet til Snåsa for å intervjue gubben, men jeg har faktisk selv kjørt til Hessdalen og sett på både "UFOer" og UFO-entusiaster. Det eneste kjøkkenbordet som var involvert på den turen var det på en gård i Hessdalen for å høre på hva de som bor der mente. Og de "UFOene" vi så over åskammen var produsert utenfor Seattle og hadde modellbetegnelse 737.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Slubbert, Deph og Asbjørn har gang på gang kommet med uriktige utsagn om Joralf. I stedet for å oppsøke fakta, sitter dem ved kjøkkenbordet og synser.
    Jaha? Da ber jeg deg om å legge frem eksempler på faktafeil fra min side om gubben. Det er greit at vi er uenige om temaet, men den påstanden der skal du få lov til å faktabelegge selv.
    Asbjørn, det kan godt hende at jeg uriktig har blandet deg inn i gruppen som har kommet med faktafeil. Da beklager jeg det.

    Har skummet noen sider her og ikke funnet noe som jeg kan ta deg på. :)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nå har det seg vel slik at han ved svært mange tilfeller, har henvist "pasienten" til skolemedisinen. Har ennå til gode å høre at Gjerstad har tråkket over noen grense i den sammenheng. Hva har det med kunnskapsforakt å oppleve at det "vanlige" helsestellet kommer til kort? Det er vel derfor folk oppsøker Gjerstad?
    Nå handler denne tråden for meg om Gjerstad, ingen andre.
    Du kan ikke løsrive personen Gjerstad fra fenomenet Gjerstad. Et fenomen som baserer seg på og bygger opp under ukritisk dyrking av tro, føleri og irrasjonalitet, og som sådan står for antitesen til det som ofte omtales som kunnskapssamfunnet. Og realismen, siden du kaller deg "realist".
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Slubbert, Deph og Asbjørn har gang på gang kommet med uriktige utsagn om Joralf. I stedet for å oppsøke fakta, sitter dem ved kjøkkenbordet og synser.
    "Fakta" og "Snåsamannen" er to ord som ikke hører sammen i en setning. Det er absolutt ingenting i dyrkingen av Snåsamannen som handler om å etablere fakta.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.745
    Torget vurderinger
    2
    Når man innbiller seg at en person har levd av luft i 70 år, noe som ble hevdet i en tråd startet av Espen R, skal det lite til å tro på Snåsaluringen.

    Den som besøker en Alternativmesse og kommer ut derfra uten å forstå det bare er juks og fanteri, kan ikke reddes fra seg selv.

    Det nye nå er helbredelsesnettverk, der folk med legende evner sender deg gode tanker på samme tidspunkt, etter at du har betalt, selvsagt.

    Lurer på hva Jesus tok betalt for å vekke Lazarus og helbrede spedalske?

    For det er alltid penger med i bildet, ikke sant, Espen R?

    Ble tilbudt mirakelkurer mens mannen lå for døden - Helse og medisin - VG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Aftenposten har sett filmen: Propaganda for Snåsamannen - osloby
    Den preges nok ikke av faktainnsamling og etterprøvbarhet, nei.
    God og nøktern omtale til en forandring. Forfriskende.

    "Skal man så tro på Snåsamannens helbredende kraft? Margreth Olin forsøker altfor hardt å overtale oss til det. Dermed handler Mannen fra Snåsa mer om hennes vilje enn om hans evner."

    "Men når de føres inn i rommet til Snåsamannen, blir de underlig like. Faktisk er disse scenene ganske monotone. Gjerstad tar på pasientene med sine varme hender og stiller de samme spørsmålene på nytt og på nytt: Kjenner du noe nå? Dette kjenner du? Nå da?Til og med de som benekter å føle noe fra starten av, begynner etterhvert å nikke bekreftende. I en kritikkverdig scene bryter Olin selv inn og overtaler en pasient til å gå tilbake til Gjerstad etter at den svært syke kvinnen har forlatt behandlingen uten resultat. Regissøren tvinger frem et harmonisk resultat."


     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    – Kjenner du varmen? spør Joralf Gjerstad idet han tar NRKs reporter i hånda.
    – Nei.
    – Enn nå da? spør han, og legger hånda på kneet.
    – Nei, fortsatt ikke.
    – Nei, men så er du frisk, da, kontrer 89-åringen.

    ?Sn?samannen? utfordrer ikke-troende til ? forklare evnene hans - NRK Kultur og underholdning - Nyheter og aktuelt stoff


    Hvordan forklarer du evnene han viser i filmen?


    – Hvor mange problemer han fikser, kan diskuteres. Men det er klassiske grep kjent fra andre former for healing. Noe av det er det som kalles «cold reading», at han er flink til å lese dem han snakker med. Og så er det suggesjon; at han påvirker og insisterer på at man føler seg bedre.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Nå har det seg vel slik at han ved svært mange tilfeller, har henvist "pasienten" til skolemedisinen. Har ennå til gode å høre at Gjerstad har tråkket over noen grense i den sammenheng. Hva har det med kunnskapsforakt å oppleve at det "vanlige" helsestellet kommer til kort? Det er vel derfor folk oppsøker Gjerstad?
    Nå handler denne tråden for meg om Gjerstad, ingen andre.
    Du kan ikke løsrive personen Gjerstad fra fenomenet Gjerstad. Et fenomen som baserer seg på og bygger opp under ukritisk dyrking av tro, føleri og irrasjonalitet, og som sådan står for antitesen til det som ofte omtales som kunnskapssamfunnet. Og realismen, siden du kaller deg "realist".
    Det er Gjerstad jeg prater om, ingen andre. Er helt nøytral til hans påstander/evner, men har i min omgangskrets folk som hårdnakket hevder å ha blitt hjulpet av ham. Hvordan er vel en helt subjektiv opplevelse. Hvorfor skulle jeg ta innover meg alle som driver med spådom, astronomi, hekseri eller det som verre er? Interesserer meg ikke. Siden Gjerstad ikke henger her på sentralen, så burde iallefall noen tale hans sak, et lite stykke på vei, i alle fall. Det er nok av de som bedriver karakterdrap på ham. Skal se filmen når jeg får anledning. Selv om jeg betrakter meg selv som en realist eller a-teist, så har jeg fremdeles evnen til å la meg forundre over ting som jeg ikke helt forstår ennå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.514
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tingen er at teknikkene for "healing", cold reading osv forstår vi allerede nokså godt. Jeg har ikke hørt om noe i forbindelse med fenomenet Snåsakallen som ikke enklest forklares på helt naturlig måte. Fyren har sterk empati og evne til å lese medmennesker, og så bruker han (bevisst eller ubevisst) suggesjonsteknikker som de som er nevnt i utdragene ovenfor.

    Det eneste mystiske er hvorfor enkelte andre har dette enorme behovet for å tro at det er noe mystisk og overnaturlig ved det. Jeg underholdt selv slektninger på landsbygda i Trøndelag med å bøye sølvskjeer og lignende i Uri Gellers dager, men jeg så fort at noen tok det på mye større alvor enn godt var. Det skremte meg nok litt, så jeg rettet ut sølvskjeene igjen og la dem tilbake i skuffen, for å si det slik. Med en mer kynisk innstilling kunne man sikkert i stedet skapt seg en attåtnæring som lokal profet og kanskje gone nationwide etter en 70-80 års tid.

    Edit: Dagbladet har også sett filmen: http://www.dagbladet.no/2016/01/20/...elser/joralf_gjerstad/margreth_olin/42821102/
     
    Sist redigert:

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    "– Hvor mange problemer han fikser, kan diskuteres. Men det er klassiske grep kjent fra andre former for healing. Noe av det er det som kalles «cold reading», at han er flink til å lese dem han snakker med. Og så er det suggesjon; at han påvirker og insisterer på at man føler seg bedre."

    Og det finnes vel ikke noe som er så irriterende som at noen av disse faktisk skulle føle seg bedre??
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det er nok av de som bedriver karakterdrap på ham.
    Hvor er disse karakterdrapene? Gjerstad sier han har kraft fra Gud og hvis man drister seg til å mene at han ikke har noen spesiell kraft så er det karakterdrap?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Når man innbiller seg at en person har levd av luft i 70 år, noe som ble hevdet i en tråd startet av Espen R, skal det lite til å tro på Snåsaluringen.

    Den som besøker en Alternativmesse og kommer ut derfra uten å forstå det bare er juks og fanteri, kan ikke reddes fra seg selv.

    Det nye nå er helbredelsesnettverk, der folk med legende evner sender deg gode tanker på samme tidspunkt, etter at du har betalt, selvsagt.

    Lurer på hva Jesus tok betalt for å vekke Lazarus og helbrede spedalske?

    For det er alltid penger med i bildet, ikke sant, Espen R?

    Ble tilbudt mirakelkurer mens mannen lå for døden - Helse og medisin - VG
    Nei, det er ikke alltid penger med i bildet.
    Det finnes faktisk mennesker i verden som gjør ting av godhet og nestekjærlighet og som ikke tror på at alt kan måles i penger og alt har sin pris i penger.

    Alternativmessen er for meg et kommersielt sirkus som har fint lite med snåsamannen å gjøre.
    Da Joralf i filmen ble spurt om han kunne tenke seg å oppsøke en healer, svarte han et tydelig Nei.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.234
    Jeg har også fått høre mange ganger at jeg har varme hender. Like fullt har jeg fått kuldeeksem på dem.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det er nok av de som bedriver karakterdrap på ham.
    Hvor er disse karakterdrapene? Gjerstad sier han har kraft fra Gud og hvis man drister seg til å mene at han ikke har noen spesiell kraft så er det karakterdrap?


    "Steike flaks at det ikke Snåsamannen og Tyfusmarie var i nær omgangskrets."
    "Trollmenn, hekser og snåsamenn hører hjemme i eventyrene og Donald."
    "Betryggende å se at snåsamenn stilles for retten." Her tolker jeg at Gjerstad burde bli stilt for retten.


    Helt sikkert flere bakover i tråden

    "Ja, dere må bare diskutere hva faen dere vil for meg, men når dere bruker "Snåsamannen" i overskriften på tråden og flere av dere bruker hets og sjikanering, etc. som går direkte på personen Joralf Gjerstad er dette etter min mening å gå langt over streken. Han skal da vel ikke rakkes ned på fordi andre driver useriøst, eller..."

    Mvh
    Palle

    Helt ening med Palle her, noen burde ta seg sammen!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det er nok av de som bedriver karakterdrap på ham.
    Hvor er disse karakterdrapene? Gjerstad sier han har kraft fra Gud og hvis man drister seg til å mene at han ikke har noen spesiell kraft så er det karakterdrap?


    "Steike flaks at det ikke Snåsamannen og Tyfusmarie var i nær omgangskrets."
    "Trollmenn, hekser og snåsamenn hører hjemme i eventyrene og Donald."
    "Betryggende å se at snåsamenn stilles for retten." Her tolker jeg at Gjerstad burde bli stilt for retten.


    Helt sikkert flere bakover i tråden

    "Ja, dere må bare diskutere hva faen dere vil for meg, men når dere bruker "Snåsamannen" i overskriften på tråden og flere av dere bruker hets og sjikanering, etc. som går direkte på personen Joralf Gjerstad er dette etter min mening å gå langt over streken. Han skal da vel ikke rakkes ned på fordi andre driver useriøst, eller..."

    Mvh
    Palle

    Helt ening med Palle her, noen burde ta seg sammen!
    Gjerstad har kanskje ikke tatt seg betalt i rene penger men han har promotert seg selv og sitt virke ganske kraftig gjennom diverse bøker og filmer. Således får han og fanskaren tåle at begrepet 'Snåsamann/menn' brukes i en mer generelt beskrivelse av aktiviteter han selv er en representant for.

    At han skulle drive seriøst vil jeg også ta strek avstand fra. Det finnes ingenting seriøst med det han gjør, det er fullstendig udokumentert og det er særdeles lite sannsynlig at han har noen som helst slags overnaturlige evner. At han selv kanskje tror på det han driver med gjør ikke virksomheten hans mer seriøs. Hvis han ønsker å bli tatt seriøst så får han underlegge seg kontrollerte forsøk men vi vet alle at han ikke er interessert i det og vi vet vel også alle hva resultatet hadde blitt om han hadde stilt opp. Hvis han og/eller fansen ikke ønsker kritiske kommentarer og spørsmål så får han holde en lavere profil.

    Jeg fatter ikke at man engang har en diskusjon om hvorvidt han kan fjern-helbrede unger for kolikk over telefonen. Vi lever i 2016, ikke 1016. Dette er sprøyt og bør behandles deretter.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Veldig irriterende hvis noen faktisk mener seg hjulpet ja!

    Bøkene og film har vel kommet mer eller mindre etter at han lagt opp som en gammel mann?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn