Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Rune.U skrev:
    For å sitere fra Faust;"Vi har blitt vant til at menneskene håner det de ikke forstår".
    Mennskers naivitet, lettlurthet og nesegruse autoritetsfrykt, luftslott og manglende kritiske evner er ikke vanskelig å forstå. Det er i aller høyeste grad forståelig og tildels ønskelig. Verden var fattigere hvis vi skulle sortere bort alt tøv og tant. Det finnes dog grenser for hvor mye man skal jatte med uten å tykke på et par ømme punkter når det blir for begredelig. ::)
    Har du fått sett nevnte program?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    God Jul alle sammen.

Jo mer jeg leser om alternativ helbredelse, dess mer tror jeg på det.
    Skolemedisinen har i dag to behandlinger å gi deg, ene er medisinering - andre er kirugi.

Når ingen av disse alternativene kan hjelpe deg, hva gjør du?

Alternativ helbredelse vil si å bruke kroppens egen krefter for å bli frisk. Noen ganger trenger vi hjelp til det, som ved bruk av healere (fungerer som katalysatorer på prosesser i kroppen?), eller man kan gjøre det på egen hånd. Som f.eks denne mannen her, den nå avdøde Norman Cousins.
    http://www.amazon.com/Head-First-Biology-Healing-Spirit/dp/0140139656/ref=pd_rhf_f_t_cs_3
    Boken forteller litt om prosessen han var gjennom.

Han ble erklært dødssyk men nektet å godta resultatet, og startet sin egen "healing" prosess, som forlenget livet hans med et par tiår. Om en healer klarer å sette i gang kroppens egne prosesser for å bli frisk, er det noe vi behøver å "tro" på eller ta stilling til er faktum eller ikke? Så lenge noen personer tydligvis har nytte av det?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Gjestemedlem, det jeg og mange andre ikke skjønner er hvorfor du linker til Lebesbymannen, astroligske betaltjenester og andre uvesentlighter i denne sammenheng?

Jeg spurte om du hadde sett det aktuelle programmet som var kringkastet for flere millioner mennesker på direkten i 2008? Programmet er nemlig ikke et gammelt sagn.

I dette programmet fortalte Cato Schøitz om at han skulle sette Snåsamannen på prøve med sine synske evner. Han tok med seg hjemmefra et vilkårlig kort fra kortstokken. Poenget var at han heller ikke skulle se kortet for på den måten å utelukke andre fenomener som tankeoverføring etc fra "ekte synskhet". Vel hjemme hos snåsamannen skulle da snåsamannen gjette hvilket kort som lå med billedsiden vendt ned mot bordet av ikke gjennomsiktig materiale. Og det var totalt 52 muligheter, siden kortstokken inneholder 52 ulike kort med ulike tallkombinasjoner sammens med ulike symboler gir dette en treffprosent på under 2.
    Gjærstad hadde riktig i hvilket kort som lå på bordet.

Så da spør jeg Depp, tror du dette var et avtalt spill mellom de involverte parter?
    Hvis ikke, var det sannsynligvis bare ren flaks som gjorde at snåsamannen fikk riktig, det kunne altså med andre ord vært nøyaktig like stor mulighet for at han gjettet på ett av de 51 andre kortene?
    Eller hva mener du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem, det jeg og mange andre ikke skjønner er hvorfor du linker til Lebesbymannen, astroligske betaltjenester og andre uvesentlighter i denne sammenheng?
    Fordi det er viktig å se på helheten i dette. Og vise til at alle dem som før ham har blitt gått etter i sømmene har blitt avvist en etter en som folk som ikke har mye å fare med. Det er stadig folk som dukker opp i media med de utroligste historier. Snåsaskallen føyer seg fint inn i rekken her.

Jeg spurte om du hadde sett det aktuelle programmet som var kringkastet for flere millioner mennesker på direkten i 2008? Programmet er nemlig ikke et gammelt sagn.
    Som jeg har svart flere ganger i tråden allerede. Nei, jeg har ikke sett fjernsynsprogrammet du bruker som krykke.

Masse programmer på youtube som tar opp slike emner dog. Her er et greit eksempel:

[video]dgmOJGMsrFQ[/video]

[video]G18NfN76bAs[/video]

I dette programmet fortalte Cato Schøitz om at han skulle sette Snåsamannen på prøve med sine synske evner. Han tok med seg hjemmefra et vilkårlig kort fra kortstokken. Poenget var at han heller ikke skulle se kortet for på den måten å utelukke andre fenomener som tankeoverføring etc fra "ekte synskhet". Vel hjemme hos snåsamannen skulle da snåsamannen gjette hvilket kort som lå med billedsiden vendt ned mot bordet av ikke gjennomsiktig materiale. Og det var totalt 52 muligheter, siden kortstokken inneholder 52 ulike kort med ulike tallkombinasjoner sammens med ulike symboler gir dette en treffprosent på under 2.
    Gjærstad hadde riktig i hvilket kort som lå på bordet.
    Hvis han greier å gjenskape dette under kontrollerte forhold så skal jeg la meg imponere. Hva en eller annen gubbe har sett hjemme hos mannen er i den sammenheng helt uvesentlig.

Så da spør jeg Depp, tror du dette var et avtalt spill mellom de involverte parter?
    Hvis ikke, var det sannsynligvis bare ren flaks som gjorde at snåsamannen fikk riktig, det kunne altså med andre ord vært nøyaktig like stor mulighet for at han gjettet på ett av de 51 andre kortene?
    Eller hva mener du?
    Som sagt finner jeg udokumenterete påstander og vitnersbyrd fra tilhengerene helt uten kredibilitet. La mannen dokumentere sine evner under kontrollerte forhold, og da mener jeg ikke besøk av en journalister eller ukritisk heiming med vondt i foten eller forsvunnet kjeledyr, men underlagt vanlige kvalitetssikrende forhold og dokumentasjon.

Hvis ikke, klassifierer jeg dette i samme bås som de som har blitt bortført av grønne menn i flygende talerkner, har fått besøk av Jesus, engler eller Harry Potter fått utført personlige mirakler, og også de nevnte teletorgtjenester og tvkristne som utnytter den samme ukritiske godtroenhet som denne saken så ivrig reklamerer for og fremmer.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Som sagt finner jeg udokumenterete påstander og vitnersbyrd fra tilhengerene helt uten kredibilitet. La mannen dokumentere sine evner under kontrollerte forhold, og da mener jeg ikke besøk av en journalister eller ukritisk heiming med vondt i foten eller forsvunnet kjeledyr, men underlagt vanlige kvalitetssikrende forhold og dokumentasjon.
    Cato S var i utgangspunktet ingen tilhenger. Målet hans var å avsløre snåsamannen som en bløff.

Som sagt tidligere, så mener Cato S at snåsamannen har sitt virke og gjør sine gjerninger på ei anna hylle enn den vitenskapelige, nemlig den åndelig. Og det vitenskapelige instrumentet er neppe egnet til å dokumentere åndelige fenomener.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Som sagt tidligere, så mener Cato S at snåsamannen har sitt virke og gjør sine gjerninger på ei anna hylle enn den vitenskapelige, nemlig den åndelig. Og det vitenskapelige instrumentet er neppe egnet til å dokumentere åndelige fenomener.
    Jamen så er vi jo helt enige da. Småsaskallen og hans likesinnede tilhører den åndelige, religiøse og fantasiens forunderlige verden .. alt etter hvordan man vil beskrive dette.

Hvis vitenskapen aldri kan dokumentere noen effekt av det han holder på med, så er det vel ikke mer å bruke tid på å diskutere vel? Da er vi jo helt på linje.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Jamen så er vi jo helt enige da. Småsaskallen og hans likesinnede tilhører den åndelige, religiøse og fantasiens forunderlige verden .. alt etter hvordan man vil beskrive dette.

Hvis vitenskapen aldri kan dokumentere noen effekt av det han holder på med, så er det vel ikke mer å bruke tid på å diskutere vel? Da er vi jo helt på linje.
    Det jeg stiller meg undrende til er at du setter et likhetstegn mellom begrepet åndelig og religiøs/fantasi. Det er mange som har et annet syn enn det reduksjonitiske menneskesynet du har. Jeg vil ikke uten videre si at disse har livlig fantasi. Og du kan være åndelig uten at du er religiøs i "religiøs betydning". Et svært åndeligt menneske kan være et som lever etter filosofien "Ingenting betyr noe", dvs at ingenting har noen betydning før du legger noe i disse fenomener. Det er at universet er et kontekstuelt felt hvor objektive fenomener bare ER, og hvor ingenting har en betydning før en legger en betydning i det. Når vi definerer noe som stort eller smått, kaldt eller varmt, opp eller ned, rett og galt, ja så er dette kun tankespinn fra vår side, fordi alt faktisk bare er et sett med objektive fenomener.

Men der hvor den åndelige skiller seg fra den ikke-åndelige kan være synet på at hele universet ble til ved en tilfeldighet, eller at det er en hensikt bak. F.eks at det fysiske univers ble skapt med den hensikt å kunne erfare noe du kun hadde en ide'messig forestilling om. Fordi, det fysiske er den eneste muligheten å kunne erfare noe som først eksisterer som en forestilling, dette fordi i den fysiske virkeligheten eksisterer noe kun hvis det samtidig står i forhold til en motsetning.
    Med andre ord: det at vi er I en fysisk verden, betyr nødvendigvis ikke at vi er av den. Skal et fysisk univers eksistere, og vi kunne definere, ja da må samtidig noe som et fysisk univers ikke er, samtidig måtte eksistere. Fordi, i fravær av det som ikke er, kan ikke det som er, være.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Et timelangt program på NRK1 med snåsamannen på NRK1 i dag fra kl 16.03. Noe for fansen! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Det jeg stiller meg undrende til er at du setter et likhetstegn mellom begrepet åndelig og religiøs/fantasi. Det er mange som har et annet syn enn det reduksjonitiske menneskesynet du har.
    For meg er åndelig ikke annen enn en eufemisme for religøse fantasier. At de religøse har et annet syn på om deres religion er resultat av livlig fantasi og organisrt svindel er jeg forsåvidt klar over.

Jeg vil ikke uten videre si at disse har livlig fantasi. Og du kan være åndelig uten at du er religiøs i "religiøs betydning". Et svært åndeligt menneske kan være et som lever etter filosofien "Ingenting betyr noe", dvs at ingenting har noen betydning før du legger noe i disse fenomener.
    Hvordan har denne definisjonen noen som helst relevans for det vi diskuterer da. Er det et krav for disse overnaturlige fenomenene at man har et tilpasset folosofisk system for at man skal kunne godta dem? Reduserer vi det hele til ord og språklige finurligheter?

Men der hvor den åndelige skiller seg fra den ikke-åndelige kan være synet på at hele universet ble til ved en tilfeldighet, eller at det er en hensikt bak. F.eks at det fysiske univers ble skapt med den hensikt å kunne erfare noe du kun hadde en ide'messig forestilling om. Fordi, det fysiske er den eneste muligheten å kunne erfare noe som først eksisterer som en forestilling, dette fordi i den fysiske virkeligheten eksisterer noe kun hvis det samtidig står i forhold til en motsetning.
    '

Da er vi hodestups tilbake i den tradisjonelle religiløse sfære. Denne "hensikten bak" er jo bare en ny eufemisme for Gud. Og det hele strander på om man er religiøs eller ikke.

Med andre ord: det at vi er I en fysisk verden, betyr nødvendigvis ikke at vi er av den. Skal et fysisk univers eksistere, og vi kunne definere, ja da må samtidig noe som et fysisk univers ikke er, samtidig måtte eksistere. Fordi, i fravær av det som ikke er, kan ikke det som er, være.
    Jojo, les gjerne litt platofilosofi hvis det gir deg noen mening. For min del blir det bare en øvelse i futilitet å prøve å bevise noes eksistens ved å henvise til dens ikke-eksistens og sette likhetstegn.

Men, whatever.. er vi over i folosofiens og religionens verden for å finne forklaring på noe som ikke lar seg detektere i den materielle verden... så greit nok. Jeg anerkjenner herved helbredelsens makt som et religøst, åndelig eller filosofisk begrep (make your pick).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Et timelangt program på NRK1 med snåsamannen på NRK1 i dag fra kl 16.03. Noe for fansen! ;D
    Er Fredriksons Fabrikk på nrk1 her nå.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    God Jul alle sammen.

Skolemedisinen har i dag to behandlinger å gi deg, ene er medisinering - andre er kirugi.

Alternativ helbredelse vil si å bruke kroppens egen krefter for å bli frisk. Noen ganger trenger vi hjelp til det, som ved bruk av healere (fungerer som katalysatorer på prosesser i kroppen?), eller man kan gjøre det på egen hånd. Som f.eks denne mannen her, den nå avdøde Norman Cousins.
    http://www.amazon.com/Head-First-Biology-Healing-Spirit/dp/0140139656/ref=pd_rhf_f_t_cs_3

Han ble erklært dødssyk men nektet å godta resultatet, og startet sin egen "healing" prosess, som forlenget livet hans med et par tiår. Om en healer klarer å sette i gang kroppens egne prosesser for å bli frisk, er det noe vi behøver å "tro" på eller ta stilling til er faktum eller ikke? Så lenge noen personer tydligvis har nytte av det?

Kjenner en som ble hjulpet veldig bra med angst av TFT.
    En veldig merkelig teknikk, man bruker sine egne fingertupper til å dunke lett på en del punkter på kroppen mens man fokuserer mentalt på problemet, i tillegg skal man gjøre en del ting med øyne osv. for å aktivisere forskjellige deler av hjernen
    Teknikken beskrives litt her:

http://www.thoughtfieldtherapy.net/try_tft.html

Har noen en fobi kan de jo teste selv…

Hadde jeg ikke kjent godt en som ble hjulpet av dette hadde jeg trodd det var tull, men dette hadde umiddelbar virkning.

http://www.tftnorway.com/

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    topline skrev:
    God Jul alle sammen.

Kjenner en som ble hjulpet veldig bra med angst av TFT.
    En veldig merkelig teknikk, man bruker sine egne fingertupper til å dunke lett på en del punkter på kroppen mens man fokuserer mentalt på problemet, i tillegg skal man gjøre en del ting med øyne osv. for å aktivisere forskjellige deler av hjernen
    Teknikken beskrives litt her:

http://www.thoughtfieldtherapy.net/try_tft.html

Har noen en fobi kan de jo teste selv…

Hadde jeg ikke kjent godt en som ble hjulpet av dette hadde jeg trodd det var tull, men dette hadde umiddelbar virkning.

http://www.tftnorway.com/
    Det finnes mange ord på de samme tingene.
    Det eksisterer en vitenskap som kalles "Psycho-Neural - Immunology (PNI )", det er læren om hvordan sinnet og nervesystemet vårt påvirker kroppens funksjoner. Jeg vil tro at tankefelt terapi går inn under samme kategori.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Finnes nok mange varianter av det samme ja.

Det rare er at det finnes ting man tror skal hjelpe, man kommer kanskje hjem fra legen med et pilleglass og regner med å bli frisk men blir det ikke, så dumper man borti noe rart man ikke har tro på men er villig til å prøve fordi man ikke har noe å tape, og så fungerer det.

Kjøpte for øvrig Snåsamann-boken til mannen min til jul, så får jeg vel lese den etterpå...
    Vil du låne den Deph? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Kjøpte for øvrig Snåsamann-boken til mannen min til jul, så får jeg vel lese den etterpå...
    Vil du låne den Deph? ;D
    Håper det er en god og lesbar bok da. Men jeg må nok innrømme at det ligger endel bøker høyere i lesebunken enn balladen om snåsaskallen, men en hyggelig tanke lell. Men jeg er dog ikke i det minste tvil om det kommer et par utfyllende resyme i denne tråden om noen dager, når når julepresentene er pakket opp og konsumert. Sikkert mange her inne som har fått harde bokpakker til jul. Jeg fant også noen bokpakker under treet (joda det var tre i stuen, ekte til og med), Gourmet for Folket av Jonny Eikefjord... lekker bok, samt en soppbok.

Så da får jeg bare ønske fortsatt god jul og god bok. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Vil du låne den Deph? ;D
    Håper det er en god og lesbar bok da. Men jeg må nok innrømme at det ligger endel bøker høyere i lesebunken enn balladen om snåsaskallen, men en hyggelig tanke lell. Men jeg er dog ikke i det minste tvil om det kommer et par utfyllende resyme i denne tråden om noen dager, når når julepresentene er pakket opp og konsumert. Sikkert mange her inne som har fått harde bokpakker til jul. Jeg fant også noen bokpakker under treet (joda det var tre i stuen, ekte til og med), Gourmet for Folket av Jonny Eikefjord... lekker bok, samt en soppbok.

Så da får jeg bare ønske fortsatt god jul og god bok. :)
    Takk for det. Foreløbig holder jeg på med Trekkoppfuglen...

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Tubesnake skrev:
    Dette kan jo bli en spennede serie.

Selv er jeg overrasket over at folk i det hele tatt oppsøker alternativ behandling (i betydningen behandling utenfor helsevesnet og av ikke-autoriserte personer). Jeg tror grunnen til dette er både et svært dårlig kunnskap om kropp og sykdom samt et ønske om at det skal være "noe større" som vitenskapen ennå ikke har gode forklaringsmodeller på.

Det ser også ut til at mange ikke er klar over at det ikke er en forutsetning at man vet eller kan forklare virkningsmekanismen for å vise vitenskaplig at feks en behandling fungerer. Det burde derfor være en smal sak å dokumentere virkningen av både healing, aromaterapi, auraterapi osv - forutsatt selvfølgelig at det faktisk har effekt.

Jeg kan heller ikke forstå hvordan noen kan ta programmet på NRK som støtte til slik behandling. Mannen virket jo som en grei kar (om enn noe usammenhengende), Legeforeningens president uttalte seg høflig og korrekt og advokaten kom med en fin historie om et kort.

Denne linken beskriver problemet på en veldig god måte: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/12/24/559530.html

Ellers kan man jo være fristet til å trekke paralleller med de vellkjente kabeldebattene her inne. En virkning som beskrives som enorm kan ikke dokumenteres når man går vitenskaplig til verks. Det kan heller ikke forklares ved hjelp av elektroteori (som jeg tror man har ganske gode modeller rundt), men forklares av alternative modeller som ikke støttes av etablert vitenskap og i mange tilfeller er direkte motstridende. Forklaringen på dette er også relativt sammenfallende: Både musikk og menneskekroppen er så "fantastiske" ting som umulig kan forklares med kjedelig teori og matematiske formler... ::)

Jeg er overbevist om at et hypotetisk forbud mot alle former for alternativ behandling ville gi en merkbar helsegevinst i befolkningen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.688
    Greven skrev:
    Jeg er overbevist om at et hypotetisk forbud mot alle former for alternativ behandling ville gi en merkbar helsegevinst i befolkningen.
    Nå må du huske at nesten all moderne medisin var alternativ en gang i tiden. Mye av medisinlæren idag går ut på å behandle symptomene med diverse kjemikalier istede for å behandle sykdommen.

(Nå får jeg sikkert kjeft ;D )

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Pink_Panther skrev:
    Greven skrev:
    Nå må du huske at nesten all moderne medisin var alternativ en gang i tiden.
    Da vil jeg si alternativ i forhold til eksisterende behandlingsformer, ikke alternativ som i behandling uten dokumentert effekt og/eller basert på alternativ virkelighetsoppfattelse. Slik sett tilbys mye alternativ behandling gjennom skolemedisinen verden over. Fellesnevnereren er imidlertid at det er basert på enten en antagelse om effekt basert på det vi "tror" vi vet eller studier som viser effekt selv om vi ikke vet hvorfor. Den betydning "alternativ" har hatt i denne tråden tilfredstiller ingen av disse.
    Mye av medisinlæren idag går ut på å behandle symptomene med diverse kjemikalier istede for å behandle sykdommen.
    Dette må du gjerne forklare nærmere. Utifra et molekylærbiologisk ståsted har ikke uttrykk som "diverse kjemikaler" noen særlig mening.

Den optimale behandling er selvfølgelig å fjerne årsaken til sykdommen. Der dette ikke er mulig har man ingen andre valg enn å forsøke å minimere symptomene (evt forksate allt man "tror" man vet å forsøke ting som healing ol...;) ).

Et godt eksempel på hvordan skolemedisinen forholder seg til teori og praksis er det såkalte hjertestans-studiet som ble gjennomført på Ullevåll som fikk stor medieoppmerksomhet pga det etiske aspekte ved forskningen. Dette gikk ut på å studere effekten av adrenalin på personer med hjertestans. All teori tilsier at dette burde være en god behandling ved hjertestans, men flere slike studier viser nå at dette kanskje ikke er tilfelle. Om slike funn blir gjort i flere studier vil standardbehandlingen legges om og vi har enda en behandling som baseres på effekten uten at man kan forklare hvorfor det virker. Det regnes allikevel ikke som alternativ behandling av den grunn.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Greven skrev:
    Selv er jeg overrasket over at folk i det hele tatt oppsøker alternativ behandling (i betydningen behandling utenfor helsevesnet og av ikke-autoriserte personer). Jeg tror grunnen til dette er både et svært dårlig kunnskap om kropp og sykdom samt et ønske om at det skal være "noe større" som vitenskapen ennå ikke har gode forklaringsmodeller på.

Det ser også ut til at mange ikke er klar over at det ikke er en forutsetning at man vet eller kan forklare virkningsmekanismen for å vise vitenskaplig at feks en behandling fungerer. Det burde derfor være en smal sak å dokumentere virkningen av både healing, aromaterapi, auraterapi osv - forutsatt selvfølgelig at det faktisk har effekt.
    Det du trenger å gjøre er å få nesetippen din ut av bokpermen og øke din observasjonsevne.

NRK2 ville sette snåsamannen på prøve og tok snåsamannen til et par i oslo hvor osloparet hadde ulike lidelser. Hverken snåsamannen eller paret hadde kjennskap eller kunnskap om hverandre.
    Mannen i huset led av sterk angst og depresjon og hadde knapt vært utenfor husdøra de siste 3 år. Det tradisjonelle helsevesnet var ikke til hjelp for mannen, selv om fagfolket i helsevesnet hadde studert ørt-og-fjørti år, og hadde boklig lærdom på 10 000'er av sider i hodet.
    Så kom snåsamannen og hjalp mannen til et bedre liv slik at han etter ei uke eller to faktisk gikk og handlet på butikken helt alene. Denne hjelpen kom altså fra en "halvtomsing" av en gammel mann på 80, fra snåsa, og hvor nærmeste sivilisasjon er samvirkelaget på snåsa, og ikke fra den dokumenterte legevitenskapen.

Greven, istedenfor at sinnet ditt på forhånd skal definere hva som er rett og galt, hva som duger og ikke duger, da skal du heller observere mer og se hva som faktisk funker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kvalifiserer det egentlig som et mirakel når en mann med varme hender hjelper en gubbe med kalde føtter? ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Tubesnake skrev:
    Snåsamannen sier nei til NRK.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2842877.ece

Nå tar vel skeptikerne dette som et sikkert bevis for at han er en sjarlatan og bløffmaker. ::)
    Kom vel ikke som noen stor overraskelse dette. Men det er jo helt opp til mannen selv om han vil være forsøkskanin eller ikke. Egentlig har han jo alt å miste og ingenting å vinne på noe slikt. Men det er da mange andre som har samme "evner" som mannen fra snåsa som man kan teste i stedet. Sikkert litt dumt for NRK at de ikke får med en så stor kjendis, men vil man se på healing, synskhet og spåkoner som fenomen så er det nok å ta av.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Tubesnake skrev:
    Snåsamannen sier nei til NRK.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2842877.ece

Nå tar vel skeptikerne dette som et sikkert bevis for at han er en sjarlatan og bløffmaker. ::)
    Kom vel ikke som noen stor overraskelse dette. Men det er jo helt opp til mannen selv om han vil være forsøkskanin eller ikke. Egentlig har han jo alt å miste og ingenting å vinne på noe slikt. Men det er da mange andre som har samme "evner" som mannen fra snåsa som man kan teste i stedet. Sikkert litt dumt for NRK at de ikke får med en så stor kjendis, men vil man se på healing, synskhet og spåkoner som fenomen så er det nok å ta av.
    Ja, hvorfor ikke plukke ut Arnja på spåtelefon-24timer i døgnet- til kun kr 29.90 pr minutt?? Hvis ikke hun går igjennom testen, ja da har vi samtidig dokumentert snåsamannen som en bløff!
    Gjestemedlem, det er på denne måten du har argumentert gjennom hele denne tråden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Ja, hvorfor ikke plukke ut Arnja på spåtelefon-24timer i døgnet- til kun kr 29.90 pr minutt?? Hvis ikke hun går igjennom testen, ja da har vi samtidig dokumentert snåsamannen som en bløff!
    Gjestemedlem, det er på denne måten du har argumentert gjennom hele denne tråden.
    Hvis i det hele tatt healing, fjernhealing, synskhet, spådommer og whatnot er virkelige fenomener kan det hele da ikke stå eller falle på om en pensjonist fra Snåsa er villig til å eksponere seg.

Finnes det virkelig ingen flere "seriøse" healere enn Snåsamannen da? Er det kun Snåsamannen og Teletorgarnja som er å oppdrive?

Handler det om å undersøke om healing er et reellt fenomen eller bare å avdekke om snåsamannen er jesu ukjente fetter?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hvis i det hele tatt healing, fjernhealing, synskhet, spådommer og whatnot er virkelige fenomener kan det hele da ikke stå eller falle på om en pensjonist fra Snåsa er villig til å eksponere seg.

Finnes det virkelig ingen flere "seriøse" healere enn Snåsamannen da? Er det kun Snåsamannen og Teletorgarnja som er å oppdrive?

Handler det om å undersøke om healing er et reellt fenomen eller bare å avdekke om snåsamannen er jesu ukjente fetter?
    Jeg satt på flyet i går. Dama ved siden av meg leste et "kjærringblad" inneholdende: moter, make-up, årshoroskoper og et intervju med ei synsk dame, ihvertfall kalte hun seg selv synsk. Og hun tok betaling for sin synskhet. Det var en sånn "sidebars" hvor redaktøren av bladet "Skepsis" uttalte seg: "Dette med synskhet er en eneste stor bløff...bla bla bla...og dette har det vært forsket på i 100 år og ingen har personer har under vitenskapelige dokumenterte forhold klart å påvise slike evner"...osv.
    Har har du svaret!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå har ikke jeg fått begynt på boken om Snåsamannen ennå, det trekker ut med trekkoppfuglen, men mannen min leste den og syntes den var fasinerende.

Det merkelige med mannen er at han ikke bare ser ting som har skjedd, men også ting som skal skje.
    Et eksempel var en gang de lette etter noen som var omkommet på sjøen. Han beskrev i detalj hvor den første personen lå, der ble han også funnet. Så sier han "Om ti minutter vil solen komme frem mellom skyene, der solen treffer skal dere finne den andre"
    Dette skjedde, solen kom frem og de fant nummer to der.

Hvordan forklarer man slikt?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.173
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg la inn linken til dette tidligere i tråden:

HEALING - NYERE FORSKNING (1993 +)
    (Healing research: references. Please send a mail if you know of other studies not listed here!!)
    Healing = energy-interventions as in energy healing, spiritual healing, Therapeutic Touch,
    Reiki healing and chi gong healing, all different names describing the same phenomenon..

(Oversikten er laget av Else Egeland. I hovedsak forskningsartikler. Mye av forskningen er sykepleieforskning, healing er integrert som sykepleiemetode allerede fra 70-tallet. I USA omtales healing som den mest dokumenterte av de alternative / komplementære behandlingsformer).

Abbot NC, Harkness EF, Stevinson C, Marshall FP, Conn DA, Ernst E. Spiritual healing as a therapy for chronic pain: a randomized, clinical trial. Pain 2001 Mar;91(1-2):79-89

Ai AL, Peterson C, Gillespie B, Bolling SF, Jessup MG, Behling BA, Pierce F. Designing clinical trials on energy healing: ancient art encounters medical science. Altern Ther Health Med 2001 Jul-Aug;7(4):83-90

Alandydy P, Alandydy K. Using Reiki to support surgical patients. J Nurs Care Qual. 1999 Apr;13(4):89-91. PMID: 10330795; UI: 99261054

Apostle-Mitchell M, MacDonald G. An innovative approach to pain management in critical care: therapeutic touch. Critical Care Trauma Centre, London Health Sciences Centre, Ontario. Off J Can Assoc Crit Care Nurs 1997 Fall;8(3):19-22. PMID: 9594094, UI: 98235114

Barrington R. A naturalistic inquiry of post-operative pain after therapeutic touch. NLN Publ. 1994 May; (14-2607): 199-213. PMID: 7937002; UI: 95023027

Benor, D. Distant healing. Subtle Energies 11(3), 249-2664, 2000. The International Society for the Study of Subtle Energies and Energy Medicine (ISSSEEM). Abstract : This article reviews 61 studies of distant healing, which is healing that is deliberately sent by one or more healers as an intent, wish, meditation, or prayer to a healee who may be in the healers' presence or may be far away. Distance, even thousands of miles, does not appear to limit the effects of healing. Significant effects of distant healing are demonstrated randomized controlled trials in humans, animals, plants, bacteria, yeasts, cells in the laboratory, and DNA. Fascinating new insights about energy medicine and integrative care are suggested by these studies. Noteworthy are 120 further randomized controlled studies of healing given with the healers' hands held on or near the body, again with many of these demonstrating highly significant effects, not included in this article. While distant healing appears to contradict our ordinary sense of reality and the laws defined by conventional science, there are several theoretical paradigms that suggest explanations for healing. View Article: www.wholistichealingresearch.com/Articles/DistHeal.asp

Benor DJ. Energy medicine for the internist. The Medical Clinics of North America 86 (1): 105-25. Jan 2002.

Berden M, Jerman I, Skarja M. A possible physical basis for the healing touch (biotherapy) evaluated by high voltage electrophotography. Acupunct Electrother Res. 1997;22(2):127-46. PMID: 9330672;

Bergstrom L. [Respected research institutes in the USA receive support for alternative medicine. Self-hypnosis and laying-on-of-hands in heart surgery]. Lakartidningen. 1996 Feb 28;93(9):753-5. Swedish. PMID: 8656874; UI: 96248633

Bowers DP. The effect of therapeutic touch on state anxiety and physiological measurements in preoperative clients. San Jose State University. Masters Abstracts International 1993; 31(1);233.

Brannon, J. A Patient Satisfaction Survey for Cancer Patients Experiencing Healing Touch at the Cancer Wellness Center. http://www.healingtouch.net/research/survey/parti.shtml

Brown CK. Spiritual healing in general practice: using a quality of life questionnaire to measure outcome. Complementary Therapies in Medicine 1995;3:230-33.

Bullock M. Reiki: a complementary therapy for life. Am J Hosp Palliat Care. 1997 Jan-Feb;14(1):31-3. PMID: 9069762; UI: 97222876

Bush, Anita and Geist, Charles. Geophysical Variables and Behavior: Testing Electromagnetic Explanations for a Possible Psychokinetic Effect of Therapeutic Touch on Germinating Corn Seed. Psychological Reports, 70, 1992.

Caudell KA. Psychoneuroimmunology and innovative behavioral interventions in patients with leukemia. Oncol Nurs Forum. 1996 Apr;23(3):493-502. Review. PMID: 8801510; UI: 96271114

Christiano, C. The Lived Experience of Healing Touch with Cancer Patients. http://www.healingtouch.net/research/

Collipp, PJ. The Efficacy of Prayer: A Triple Blind Study, Medical Times 1969, 97(5), 201-4.

Cox CL, Hayes JA. Reducing anxiety: the employment of Therapeutic Touch as a nursing intervention. Complement Ther Nurs Midwifery 1997 Dec; 3 (6):163-7.

Crawford CC, Jonas WB, Nelson R, Wirkus M and Wirkus M. Alterations in Random Event Measures Associated with a Healing Practice. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, Vol 9 No 3, 2003, pp 345-353.

Daley B. Therapeutic touch, nursing practice and contemporary cutaneous wound healing research. J Adv Nurs. 1997 Jun;25(6):1123-32. PMID: 9181407; UI: 97325354

Dalglish S Therapeutic touch in an acute care community hospital. Can Nurse 1999 Mar;95(3):57-8. Toronto East General Hospital, Ontario. PMID: 10362943, UI: 99291122.

Dalton, K.S. editor. A pilot study examining the effect of distant healing on diabetes type II patients. 1904 Aug August; Palo Alto, Stanford University: 42nd Annual Convention of the Parapsychological Association; 42nd Annual Convention of the Parapsychological Association; 1999; 19 p.

Distant healing improves quality of life in chronically ill patients: Results of a randomized waiting-list controlled study (Abstract). Edinburgh: Meeting of the International Society of Technology Assessment in Health Care; 1999;

Dixon, M A healer in GP practice. The Doctor-Healer Newsletter (GB) Winter 1993-4.

Dixon, M. Does Healing benefit patients with chronic sympthoms? A quasi-randomized trial in general practice. J. of the Royal Society of Medicine, 1998, Vol 91, 183-188.

Dowling JS, Bright MA. A collaborative research project on Therapeutic Touch. J Holist Nurs. 1999 Sep;17(3):296-307. PMID: 10690071; UI: 20154661

DuBrey RJ. Therapeutic touch: a healing intervention. Hospital uses complementary therapy to aid healing, relieve pain. Health Prog. 1996 May-Jun;77(3):46, 48. PMID: 10158092; UI: 96234214

Easter A. The state of research on the effects of therapeutic touch. J Holist Nurs. 1997 Jun;15(2):158-75. PMID: 9165805; UI: 97308580

Eckes Peck SD. The effectiveness of therapeutic touch for decreasing pain in elders with degenerative arthritis. J Holist Nurs. 1997 Jun;15(2):176-98. PMID: 9165806; UI: 97308581

Evanoff A, Newton WP. Therapeutic touch and osteoarthritis of the knee. J Fam Pract. 1999 Jan;48(1):11-2. PMID: 9934373; UI: 99133136.

Everett W, Aberra F, Bisson G, Casanova B, Pare E, Piasecki B. Spiritual healing as a therapy of chronic pain: a randomized, clinical trial. Pain. 2002 Mar;96(1-2):219-20. PMID: 11932081

Finch A. Therapeutic touch and wound healing. J Wound Care. 1997 Nov;6(10):501-4. Review. PMID: 9455277; UI: 98116455.

Gagne D, Toye RC. The effects of therapeutic touch and relaxation therapy in reducing anxiety. Archives of Psychiatric Nursing 1994;8:184-9.

Garrard, Clare Thomasson, The Effect of Therapeutic Touch on Stress Reduction and Immune Function in Persons with AIDS (Immune Deficiency), (dissertation) Birmingham: University of Alabama 1995.

Gehlhaart C. Therapeutic touch as adjuvant therapy for cancer pain management. Cancer Pain Update. (36):5-6, 1995 Summer.

Giasson M, Bouchard L. Effect of therapeutic touch on the well-being of persons with terminal cancer. J Holist Nurs. 1998 Sep;16(3):383-98. PMID: 9849260; UI: 99066122

Giasson M, Leroux G, Tardif H, Bouchard L. [Therapeutic touch] [Article in French] Infirm Que 1999 Jul-Aug;6(6):38-47 (Experiment - advanced stages of dementia of the Alzheimer's type)

Glasson M. Therapeutic touch in palliative care. Canadian Nurse 1996;92:19.

Gordon A, Merenstein JH, D'Amico F, Hudgens D. The effects of therapeutic touch on patients with osteoarthritis of the knee. Journal of Family Practice 1998;47(4):271-7.

Green WM. The therapeutic effects of distant intercessory prayer and patients' enhanced positive expectations on recovery rates and anxiety levels of hospitalized neurosurgical pituitary patients: A double blind study. Dissertation Abstracts International 1993;54(5-B):2752.

Greyson B. Distance healing of patients with major depression. Journal of Scientific Exploration 1996; 10:447-465.

Hammarstrøm, B. (ref.) Healingbehandling som komplement till traditionell medisinsk behandling hos patienter med diagnos lungcancer. Akademiska sjukhusets lungklinikk, Uppsala, Sweden . 1997-1998, pilot study. Rapport, foreløpig ikke publisert i med. tidsskrift.

Haraldsson E. Johannessen, et al. editors. Studies in Alternative Therapies. 1994; Spiritual healing in Iceland. p. 103-13.

Harkness EF, Abbot NC, Ernst E. A clinical trial of distant healing as a therapy for warts. Am J Med 2000: 108; 448-452.

Harris, William S., et al, A randomized, controlled trial of the effects of remote, intercessory prayer on outcomes in patients admitted to the coronary care unit, Annals of Internal Medicine 1999, 159(19), 2273-2278.

Hofer W, Bruni N.Pranic healing: an energy-based healing practice for the contemporary nurse. Aust J Holist Nurs 2002 Apr;9(1):22-32

Homenchuk RS (1995) The responsive touch of ancient healing energy: a promising alternative in rehabilitative therapy. Beginnings. 15(1). 6, 9.

Hughes PP, Meize-Grochowski R, Harris CN. Therapeutic touch with adolescent psychiatric patients. J Holist Nurs. 1996 Mar;14(1):6-23. PMID: 8698982; UI: 96330010

Ireland M. Therapeutic touch with HIV-infected children: a pilot study. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care 1998;9:68-77.

Kemp LM. The effects of therapeutic touch on the anxiety level of patients with cancer receiving palliative care. Dalhousie University. Masters Abstracts International 1996;34(1):280.

Kenosian CV. Wound healing with noncontact therapeutic touch used as an adjunct therapy. J Wound Ostomy Continence Nurs. 1995 Mar;22(2):95-9. PMID: 7599715; UI: 95323062

Kiang JG, Marotta D, Wirkus M, Wirkus M and Jonas B. External Bioenergy Increase Intracellular Free Calcium Concentration and Reduces Cellular Response to Heat Stress. Journal of Investigative Medicine Vol 50 No 1. Jan. 2002.

Korotkov, Konstantin. The Human Aura: New Research and Developments from Russia. Audio- and videotapes of the February 25th 2000 lecture. Lecture given in San Francisco by, inventor of the GDV technology, a breakthrough in Kirlian imaging of the energy emission of the body. Institute for Frontier Science, PMB 605, 6114 LaSalle Ave., Oakland, CA 94611, USA.

Kotora J. Therapeutic touch can augment traditional therapies. Oncol Nurs Forum. 1997 Sep;24(8):1329-30. PMID: 9380585; UI: 98021045

Krieger D., RN, PhD Healing with therapeutic touch. Altern Ther Health Med. 1998 Jan;4(1):86-92. PMID: 9439024; UI: 98102011

Lafreniere KD, Mutus B, Cameron S, Tannous M, Giannotti M, Abu-Zahra H, Laukkanen E. Effects of therapeutic touch on biochemical and mood indicators in women. J Altern Complement Med. 1999 Aug;5(4):367-70. PMID: 10471017; UI: 99397618

le Gallez P, Dimmock S, Bird HA. Spiritual healing as adjunct therapy for rheumatoid arthritis. Br J Nurs. 2000Jun 8-21;9(11):695-700.

Ledwith SP. Therapeutic touch and mastectomy: a case study. RN. 1995 Jul;58(7):51-3. PMID: 7624727; UI: 95350583

Lee MS, Huh HJ, Jang HS, Han CS, Ryu H, Chung HT. Effects of emitted Qi on in vitro natural killer cell cytotoxic activity. Am J Chin Med 2001;29(1):17-22

Leskowitz ED. Phantom limb pain treated with therapeutic touch: a case report. Arch Phys Med Rehabil. 2000 Apr;81(4):522-4. PMID: 10768547

MacNeil MS. Therapeutic touch and tension headaches: a Rogerian study. D'Youville College. Masters Abstracts International 1995;33(5):1492.

Meehan, Therese Connell, RN, PhD. Therapeutic Touch and Postoperative Pain: A Rogerian Research Study. Nursing Science Quarterly, 6:2, Summer, 1993.

Merritt, P.; Randall, D. The Effect of Healing Touch and Other Forms of Energy Work on Cancer Pain. http://www.healingtouch.net/research

Mersmann CA. Therapeutic touch and milk letdown in mothers of non-nursing preterm infants. New York University. Dissertation Abstracts International 1994;54(9-B):4602.

Messenger T, Roberts KT The terminally ill: serenity nursing interventions for hospice clients. J Gerontol Nurs 1994 Nov;20(11):17-22. PMID: 7995899, UI: 95088314

Milton D. Alternative and complementary therapies: integration into cancer care.
    AAOHN J. 1998 Sep;46(9):454-61; quiz 462-3. Review. PMID: 9923206; UI: 99121961

Moreland, K. 1998. The Lived Experience of Receiving the Chakra Connection of Women with Breast Cancer Who Are Receiving Chemotherapy: A Phenomenological Study. University of Windson, Canada. Healing Touch Newsletter, (1998) Volume 8, Number 3, p. 3, 5. http://www.healingtouch.net/research

Movaffaghi Z, Hasanpoor M, Farsi M, Hooshmand P, Abrishami F. Effects of therapeutic touch on blood hemoglobin and hematocrit level. J Holist Nurs. 2006 Mar;24(1):41-8. Abstract: Therapeutic Touch (TT) is a widely used complementary therapy. This study investigated the effects of TT on hemoglobin and hematocrit level in students who were basically healthy. Method: The volunteers with a hemoglobin level less than 12 grams per deciliter (g/dl) were randomly assigned to three groups of TT, mimic therapeutic touch (MT), and control. Blood samples were collected before the first treatment and again a week after the last one and measurements were taken. Results: TT increased the level of hemoglobin (.99 .13 g/dl) and hematocrit (2.82 .43%) significantly. MT also increased the level of hemoglobin (.55 .11 g/dl) and hematocrit (2.75 .44%) significantly. No significant changes were found in the control group. TT increased hemoglobin more effectively than MT (p< .05). Conclusions: Significant changes of both variables in TT and MTgroups suggest that more careful precision might be needed while selecting individuals as sham therapists in further experiments Link.

O'Laoire S. An experimental study of the effects of distant, intercessory prayer on self-esteem, anxiety, and depression. Alternative Therapies in Health and Medicine 1997;3:38-53.

Olson K, Hanson J. Using Reiki to manage pain: a preliminary report. Cancer Prev Control. 1997 Jun;1(2):108-13. PMID: 9765732; UI: 98438869

Olson M, Sneed N, LaVia M, Virella G, Bonadonna R, Michel Y. Stress-induced immunosuppression and therapeutic touch. Alternative Therapies in Health and Medicine 1997;3(2):68-74.

Olson M, Sneed N. Anxiety and therapeutic touch. Issues in Mental Health Nursing 1995;16(2):97-108.

Olson, M. Immune Response to Therapeutic Touch During Stress. 1993. http://altmed.od.nih.gov/nccam.

O'Mathuna DP. Therapeutic touch. J Adv Nurs. 1998 Jan;27(1):230. PMID: 9515630; UI: 98175381.

Peck S. An ever increasing knowledge base in support of therapeutic touch. J Holist Nurs. 1994 Dec;12(4):367-9. PMID: 7722274; UI: 95238911

Peck SD. The effectiveness of therapeutic touch for decreasing pain in elders with degenerative arthritis. Journal of Holistic Nursing 1997;15:176-98.

Ramnarine-Singh S. The surgical significance of therapeutic touch. AORN J. 1999 Feb;69(2):358-69. PMID: 10023483; UI: 99147564

Rein, G. The in vitro effect of bioenergy on the conformational states of human DNA in aqueous solutions. J. Acupuncture & Electrotherapeutics (1995?). Glen Rein, PhD, Director of Quantum Biology Research Labs, P.O.Box 157, Norport, NY 11768.

Robinson LS. The effects of therapeutic touch on the grief experience. University of Alabama at Birmingham. Dissertation Abstracts International, 1996;56(11):6039.

Samarel N, Fawcett J, Davis MM, Ryan FM. Effects of dialogue and therapeutic touch on preoperative and postoperative experiences of breast cancer surgery: an exploratory study. Oncol Nurs Forum. 1998 Sep;25(8):1369-76. PMID: 9766290; UI: 98439427

Schlitz M, Braud W. Distant intentionality and healing: assessing the evidence. Alternative Therapies 1997;3(6):62-73

Sicher F, Targ E, Moore D, Smith HS. A randomised double-blind study of the effect of distant healing in a population with advanced AIDS: report of a small-scale study. Western Journal of Medicine 1998;169:356-363.

Silva C. The effects of relaxation touch on the recovery level of postanesthesia abdominal hysterectomy patients. Alternative Therapies in Health and Medicine 1996;2(4):94.

Simington JA, Laing GP. Effects of therapeutic touch on anxiety in the institutionalised elderly. Clinical Nursing Research 1993;2(4):438-50.

Smith AL, Laskow L. Intentional Healing in Cultured Breast Cancer Cells. (Alan Smith, MD, 4102 Moller Dr. Pleasanton, CA 94566, USA. Tel. 925-462-6222.) (Udatert/upublisert?)

Snel, Frans WJ J. & Van der Sijde, Peter C. The effect of paranormal healing on tumor growth, Journal of Scientific Exploration 1995, 9(2), 209-221.
    Weblink: The Effect of Paranormal Healing on Tumor Growth

Snyder JR. Therapeutic touch and the terminally ill: healing power through the hands. Am J Hosp Palliat Care. 1997 Mar-Apr;14(2):83-7. PMID: 9295408; UI: 97441157

Snyder M, Egan EC, Burns KR. Interventions for decreasing agitation behaviors in persons with dementia. J Gerontol Nurs. 1995 Jul;21(7):34-40. PMID: 7615916; UI: 95340964

Sodergren, Kathleen Anne The Effect of Absorption and Social Closeness on Responses to Educational and Relaxation Therapies in Patients with Anticipatory Nausea and Vomiting During Cancer Chemotherapy (Doctoral dissertation) Minneapolis: University of Minnesota 1993.

Spence JE, Olson MA. Quantitative research on therapeutic touch. An integrative review of the literature 1985-1995. Scand J Caring Sci. 1997;11(3):183-90. PMID: 9349060; UI: 98009773

Starn JR. Energy healing with women and children. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 1998 Sep-Oct;27(5):576-84. Review. PMID: 9773370; UI: 98446547.

Stevensen C. Non-pharmacological aspects of acute pain management. Complement Ther Nurs Midwifery. 1995 Jun;1(3):77-84. Review. PMID: 9456714; UI: 98117830

Sundblom DM, Haikonen S, Niemi-Pynttari J, Tigerstedt I. Effect of spiritual healing on chronic idiopathic pain: a medical and psychological study. Clinical Journal of Pain 1994;10:296-302.

Targ E. Evaluating distant healing: a research review. 1997;3(6):74-78. Research in distant healing intentionality is feasible and deserves a place on our national research agenda. Alternative Therapies 1997;3(6):92-96

Turner JG, Clark AJ, Gauthier DK, Williams M.The effect of therapeutic touch on pain and anxiety in burn patients. Journal of Advanced Nursing 1998;28:10-20. (The Pentagon Funded TT Experiment). http://www.parascope.com/articles/1196/touch1.htm

Walach H, Lewith G, Bosch H, Utts J. Spiritual healing as a therapy for chronic pain: a randomized, clinical trial. Pain. 2002 Apr;96(3):403-5. No abstract available. PMID: 11973015

Walker SR, Tonigan JS, Miller WR, Comer S, Kahlich L. Intercessory prayer in the treatment of alcohol abuse and dependence: a pilot investigation. Alternative Therapies in Health and Medicine 1997;3:79-86.

Wang, KL and Hermann, C. (January-February, 2006). Pilot Study to Test the Effectiveness of Healing Touch on Agitation in People With Dementia. Geriatric Nursing , 27(1), 34-40. Abstract: http://www.gnjournal.com/article/PIIS0197457205003800/abstract The results indicate that there is a measurable difference between the agitation levels of patients who receive HT compared with those who do not. The authors recommend further research be conducted.

Wardell DW, Engebretson J. Biological correlates of Reiki Touch(sm) healing. J Adv Nurs. 2001 Feb;33(4):439-45. PMID: 11251731

Widell, Jonna. Healing. En sociologisk undersøgelse. Forskningsprojekt, del 2. Healerringen, Danmark 1999. Hele studien ligger på nettet: www.healerringen.dk (Bl.a. interessante beskrivelser av positive bieffekter av healing. Flere kreftsyke var med i studien).

Wiesendanger H, Werthmuller L, Reuter K, Walach H. Chronically ill patients treated by spiritual healing improve in quality of life: results of a randomized waiting-list controlled study. University Hospital Freiburg, Institute of Environmental Medicine and Hospital Epidemiology, Germany. 2001.

Winstead-Fry P, Kijek J. An integrative review and meta-analysis of therapeutic touch research. Altern Ther Health Med. 1999 Nov;5(6):58-67. PMID: 10550906; UI: 20018569

Wirth DP, Chang RJ, Eidelman WS, Paxton JB. Haematological indicators of complementary healing intervention. Complementary Therapies in Medicine 1996;4(1):14-20.

Wirth DP, Cram JR The psychophysiology of nontraditional prayer. International Journal of Psychosomatics 1994;41(1-4):68-75. Healing Sciences Research International, Orinda, California.

Wirth DP, Cram JR, Chang RJ. Multisite electromyographic analysis of therapeutic touch and qigong therapy. J Altern Complement Med. 1997 Summer;3(2):109-18. PMID: 9395700; UI: 98051883

Wirth DP, Mitchell BJ. Complementary healing therapy for patients with Type I diabetes mellitus. Journal of Scientific Exploration 1994;8(3):367-377.

Wirth DP, Richardson JT, Eidelman WS. Wound healing and complementary therapies: a review. J Altern Complement Med. 1996 Winter;2(4):493-502. PMID: 9395679; UI: 98051862

Wirth DP. Complementary healing intervention and dermal wound re-epithelialization: an overview. International Journal of Psychosomatics. 1995;42:48-53.

Woods DL, Craven R, Whitney J. The effect of therapeutic touch on disruptive behaviours of individuals with dementia of the Alzheimer type Alternative Therapies in Health and Medicine 1996;2(4):95-6

Zachariae R , Højgaard L, Zachariae C, Væth M, Bang B and Skov L. The effect of spiritual healing on in vitro tumour cell proliferation and viability - an experimental study. British Journal of Cancer (2005) 93, 538-543.
    Abstract: Alternative treatments such as spiritual healing and prayer are increasingly popular, especially among patients with life-threatening diseases such as cancer. According to theories of spiritual healing, this intervention is thought to influence living cells and organisms independently of the recipient's conscious awareness of the healer's intention. The aim of this study was to test the hypothesis that spiritual healing will reduce proliferation and viability of two cancer cell lines in vitro. Three controlled experiments were conducted with three different healers and randomised allocation of cells to five different doses of healing or control. Researchers conducting the assays and statistical analyses were blinded to the experimental conditions. Main outcome measures were MTT viability, 3H-thymidine incorporation and counts of an adherent human breast cancer cell line (MCF-7), and a nonadherent mouse B-lymphoid cell line (HB-94). Analyses of variance (ANOVAs) revealed no significant main or dose-related effects of spiritual healing compared to controls for either of the two cell lines or any of the assays (P-values between 0.09 and 0.96). When comparing healing and control across all three experimental days, doses, assays, and cells, 34 (51.6%) of 66 independent comparisons showed differences in the hypothesised direction (P=0.90). The average effect size across cell lines, days, assays, and doses approached zero (Cohen's d=-0.01). The results do not support previous reports of beneficial effects of spiritual healing on malignant cell growth in vitro. Reported beneficial effects of spiritual healing on the well-being of cancer patients seem more likely to be mediated by psychosocial and psychophysiological effects of the healer-patient relationship.

ESSENSIELL FORSKNINGSLITTERATUR:

Benor, Daniel J, Healing Research: Volume I, Spiritual Healing: Scientific Validation of a Healing Revolution, Southfield, MI: Vision Publications, 2001. ISBN 1-886785-11-2. Healers describe their work, research in parapsychology as a context for understanding healing, brief summaries of randomized controlled studies, pilot studies. " If we take a broad view, out of 198 controlled experiments of healing, 88 (49.7 per cent) demonstrate effects at statistically significant levels that could occur by chance only one time in a hundred or less (p < .01); and another 41 (23.2 per cent) at levels that could occur between two and five times out of a hundred (p < .02-.05). In other words, close to three quarters (72.9 percent) of all the experiments demonstrate significant effects. "

Benor, Daniel J, Healing Research: Volume I, Professional Supplement, Southfield, MI: Vision Publications, 2001. ISBN 1-886785-12-0 . Only the studies -- described in much greater detail, including statistical information. http://www.wholistichealingresearch.com/Books/Series.htm

TO INTERESSANTE STUDIER - AIDS – KOMMENTERT AV DANIEL BENOR:

http://www.wholistichealingresearch.com/Books/Series.htm

Sicher, Fred; Targ, Elisabeth; Moore, Dan; and Smith, Helene S. A randomized, double-blind study of the effects of distant healing in a population with advanced AIDS, Western J. of Medicine 1998,. 169(6), 356-363].

To examine the effects of distant healing on people who have advanced AIDS, this randomized, double-blind study was done through the California Medical Center¹s Complementary Medicine Research Institute. The 40 volunteers (37 men, three women) all received regular medical care at several medical centers and were randomly divided into two groups to receive either distant healing or no healing. Healing was sent by 40 healers who lived in various parts of the United States and came from several religious backgrounds, including Christianity, Buddhism, and a number of shamanic traditions. All of the healers had at least five years' healing experience and were accustomed to distant healing. The healing lasted 10 weeks, and healers were randomly rotated throughout. Subjects and doctors were blind as to who was receiving healing and when.

At the outset, there were no significant differences between the experimental and control groups. After six months, the experimental group had significantly fewer AIDS-related illnesses (modest significance: p < .04) and lower severity of illness (modest significance: p < .02). Visits to doctors and hospitalizations were less frequent and days in hospital were also lower, all to a significant level. Improvements in mood where also noted (p < .04).

Comment: This excellent study demonstrates significant effects of healing on AIDS. No comparisons were made regarding medical treatment at several medical centers, although treatments were given with a standard combination of medications. It is theoretically possible that the experimental group might have received some medical treatment that gave them an advantage over the control group. However, there is no known conventional medical treatment that can produce the results seen here. Rating: II

It is particularly encouraging to have a study showing significant benefits of distant healing for AIDS. I hope this study will encourage replicating research. It would be particularly helpful to have research with a tighter design, having both experimental and control groups treated at the same center under the same treatment regimen.

Garrard, Clare Thomasson, The Effect of Therapeutic Touch on Stress Reduction and Immune Function in Persons with AIDS (Immune Deficiency), (Doctoral dissertation) Birmingham: University of Alabama 1996.

AIDS and Therapeutic Touch : Clare Thomasson Garrard
    Clare Garrard explored the effects of Therapeutic Touch (TT) and mock (simulated) Therapeutic Touch (MTT) treatments on 20 men between the ages of 22 and 34 who were HIV positive. A TT healer with six years¹ experience administered treatments for 20 minutes to the men in the TT group. The healer used five minutes for assessing the energy field and the rest of the time for treatment. Subjects all wore headphones and sleep masks so that they would not be aware of the presence of the healer. In the MTT group, the healer entered the room silently and stayed there for 20 minutes without giving healing. Subjects were matched or randomized to either TT or MTT.

To measure the healing effects, CD4 cell (a type of white blood cell deficient in people with AIDS) counts were made before the treatments, and then at three, six, and nine weeks after. As well, a test that measures the ability to cope with stress was given before treatment and after nine weeks. Stress has been shown to contribute to the deterioration of health in HIV-positive people.

By week nine, the two groups showed significant differences in CD4 counts, as well as in resources for coping with stress.

Comment: The study demonstrates that Therapeutic Touch has significant effects on white blood cell counts and on stress reduction. However, it does not confirm that Therapeutic Touch is effective in the long-term treatment of AIDS, though it does appear promising. Rating: II

Garrard's study is of great importance because thus far there have been no effective treatments for AIDS. It is of particular note because stress contributes to the deterioration of health in HIV positive people, and HIV illness is very stressful. A treatment which can improve both aspects of this disease with no known side effects is most welcome.

OG EN ABSTRACT TIL:

Lee MS, Huh HJ, Jang HS, Han CS, Ryu H, Chung HT. Effects of emitted Qi on in vitro natural killer cell cytotoxic activity. Am J Chin Med 2001;29(1):17-22

Department of Qi-Medicine, Institute of Biotechnology, Wonkwang University, Iksan, Republic of Korea.

The present study investigated the effects of Korean Qi-therapy, ChunSoo Energy Healing, on natural killer (NK) cell cytotoxicity in vitro depending on Qi-treatment time and the types of cells treated. NK cell cytotoxicity was assayed by measuring LDH release from tumor target cells (K562 cell lines). NK activity was significantly increased by emitted-Qi treatment of 30 sec duration. Three and 5 minutes of Qi projection created the greatest increase in NK cell activity when mixtures of NK cells and K562 cells were treated (1.81 and 2.12 fold for 4 hr culture; 1.54 and 1.36 for 16 hr culture, respectively). NK cell activity increased significantly in Qi-treated K562 cells alone (1.13 fold, p<0.05) compared to control. These results are consistent with in vivo Qi-therapy on humans and suggests that emitted-Qi has an acute stimulatory effect on NK cell activity. This study provides direct scientific support that Qi as such may positively affect human cellular immunity.

z

HEALING OG KREFTSYKDOM:

(Studies on healing and cancer)

Lenke til Den Norske Kreftforening sine hjemmesider, artikkel om healing.

Artikkelens hyperkobling: http://www.kreft.no/cgi-bin/view.cgi?id=801625&cat=396

Artikkelen baserer seg på følgende forskning:

Brannon, J. A Patient Satisfaction Survey for Cancer Patients Experiencing Healing Touch at the Cancer Wellness Center. http://www.healingtouch.net/research/survey/parti.shtml

Bullock M. Reiki: a complementary therapy for life. Am J Hosp Palliat Care. 1997 Jan-Feb;14(1):31-3. PMID: 9069762; UI: 97222876

Caudell KA. Psychoneuroimmunology and innovative behavioral interventions in patients with leukemia. Oncol Nurs Forum. 1996 Apr;23(3):493-502. Review. PMID: 8801510; UI: 96271114

Christiano, C. The Lived Experience of Healing Touch with Cancer Patients. http://www.healingtouch.net/research/

Collipp, PJ. The Efficacy of Prayer: A Triple Blind Study, Medical Times 1969, 97(5), 201-4.

Cox CL, Hayes JA. Reducing anxiety: the employment of Therapeutic Touch as a nursing intervention. Complement Ther Nurs Midwifery 1997 Dec; 3 (6):163-7.

Dixon, M. Does Healing benefit patients with chronic sympthoms? A quasi-randomized trial in general practice. J. of the Royal Society of Medicine, 1998, Vol 91, 183-188.

Gehlhaart C. Therapeutic touch as adjuvant therapy for cancer pain management. Cancer Pain Update. (36):5-6, 1995 Summer.

Giasson M, Bouchard L. Effect of therapeutic touch on the well-being of persons with terminal cancer. J Holist Nurs. 1998 Sep;16(3):383-98. PMID: 9849260; UI: 99066122

Guerrero, M.A. The Effects of Therapeutic Touch on State-Trait Anxiety Level of Oncology Patients (Master's thesis) Galveston: University of Texas 1985

Hammarstrøm, B. (ref.) Healingbehandling som komplement till traditionell medisinsk behandling hos patienter med diagnos lungcancer. Akademiska sjukhusets lungklinikk, Uppsala, Sweden . 1997-1998, pilot study. Rapport, foreløpig ikke publisert i med. tidsskrift.

Heidt P Effect of therapeutic touch on anxiety level of hospitalized patients. Nurs Res 1981 Jan-Feb;30(1):32-7. PMID: 6906014, UI: 81100713

Kemp, Louise Marie The Effects of Therapeutic Touch on the Anxiety Level of Patients with Cancer Receiving Palliative Care (Master's thesis), Canada: Dalhousie University 1994.

Merritt, P.; Randall, D. The Effect of Healing Touch and Other Forms of Energy Work on Cancer Pain. http://www.healingtouch.net/research

Messenger T, Roberts KT The terminally ill: serenity nursing interventions for hospice clients. J Gerontol Nurs 1994 Nov;20(11):17-22. PMID: 7995899, UI: 95088314

Milton D. Alternative and complementary therapies: integration into cancer care.
    AAOHN J. 1998 Sep;46(9):454-61; quiz 462-3. Review. PMID: 9923206; UI: 99121961

Moreland, K. 1998. The Lived Experience of Receiving the Chakra Connection of Women with Breast Cancer Who Are Receiving Chemotherapy: A Phenomenological Study. University of Windson, Canada. Healing Touch Newsletter, (1998) Volume 8, Number 3, p. 3, 5. http://www.healingtouch.net/research

Olson K, Hanson J. Using Reiki to manage pain: a preliminary report. Cancer Prev Control. 1997 Jun;1(2):108-13. PMID: 9765732; UI: 98438869

Olson, M. Immune Response to Therapeutic Touch During Stress. 1993. http://altmed.od.nih.gov/nccam.

Onetto, Brenio & Elguin, Gita H. Psychokinesis in Experimental Tumorgenesis (Abstract of dissertation in psychology, University of Chile 1964), Journal of Parapsychology 1966, 30, 220. (Also in Spanish: Acta Psiquiatrica Y Psicologia America Latina 1968, 14, 47.

Samarel N, Fawcett J, Davis MM, Ryan FM. Effects of dialogue and therapeutic touch on preoperative and postoperative experiences of breast cancer surgery: an exploratory study. Oncol Nurs Forum. 1998 Sep;25(8):1369-76. PMID: 9766290; UI: 98439427

Smith AL, Laskow L. Intentional Healing in Cultured Breast Cancer Cells. (Alan Smith, MD, 4102 Moller Dr. Pleasanton, CA 94566, USA. Tel. 925-462-6222.) (Udatert)

Snel, Frans WJ J. & Van der Sijde, Peter C. The effect of paranormal healing on tumor growth, Journal of Scientific Exploration 1995, 9(2), 209-221.
    Weblink: The Effect of Paranormal Healing on Tumor Growth

Sodergren, Kathleen Anne The Effect of Absorption and Social Closeness on Responses to Educational and Relaxation Therapies in Patients with Anticipatory Nausea and Vomiting During Cancer Chemotherapy (Doctoral dissertation) Minneapolis: University of Minnesota 1993.

Suhr GM, Lushington JA, Brogdon BG. A miraculous cure: spontaneous disappearance of abdominal tumor after “laying on of hands”. American Journal of Roentgenology 1991;157,p 1355.

Widell, Jonna. Healing. En sociologisk undersøgelse. Forskningsprojekt, del 2. Healerringen, Danmark 1999. Hele studien ligger på nettet: www.healerringen.dk (Bl.a. interessante besskrivelser av positive bieffekter av healing. Flere kreftsyke var med i studien).

Bok som summerer nærmere 189 kontrollerte studier av healing:
    Dr. Daniel Benor: Healing Research, Volume I (2001) - Spiritual Healing: Scientific Validation of a Healing Revolution. 1. Popular Editon 2. Professional Supplement.

Web: http://www.wholistichealingresearch.com/Books/Series.htm

(EE702)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Søte historer? Selektiv hukommelse? Pussige tilfeldigheter?

Men først og fremst en meget god observasjonsevne som jobber i det underbeviste og trekker konklusjoner som mannen ikke arbeider bevist med å få frem.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Søte historer? Selektiv hukommelse? Pussige tilfeldigheter?

Men først og fremst en meget god observasjonsevne som jobber i det underbeviste og trekker konklusjoner som mannen ikke arbeider bevist med å få frem.
    Nå må du gi deg.

Søte historier om det skjer en gang, ikke igjen og igjen.

Selektiv hukommelse for de som var med og fant likene?

Hvor mange pussige tilfeldigheter må til før du skal la deg overbevise, 1 000 000 000 000 000??

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Når vi er inne på healing linker, syns jeg også det er verdt å ta med link til Deepak Chopra.
    http://www.chopra.com/

Deepak har tradisjonell legeutdanning, men følte seg etter noen år som en "legal drug dealer", der han satt dagen lang og skrev ut medikamenter. Så han tok steget mot den eldre alternative medisinen som eksisterte i India, og inkluderte denne i praksisen sin.
    Resten er historie som man sier...

Nå regnes han som en av de fremste ekspertene på alternativ helbredelse, og holder mye foredrag om dette. Så det finnes faktisk også tradisjonelt utdannede leger som ser at det finnes mer mellom himmel og jord enn skolemedisin. :)

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Komponenten skrev:
    Det merkelige med mannen er at han ikke bare ser ting som har skjedd, men også ting som skal skje.
    Et eksempel var en gang de lette etter noen som var omkommet på sjøen. Han beskrev i detalj hvor den første personen lå, der ble han også funnet. Så sier han "Om ti minutter vil solen komme frem mellom skyene, der solen treffer skal dere finne den andre"

Nå er vel ikke sola et lokalt fenomen som lyser opp bare et spesifikt punkt på samme måte som en laser. Så akkurat den der greier nok ikke å omvende så mange.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Tubesnake skrev:
    Komponenten skrev:

Nå er vel ikke sola et lokalt fenomen som lyser opp bare et spesifikt punkt på samme måte som en laser. Så akkurat den der greier nok ikke å omvende så mange.
    Nei, som sagt har jeg ikke lest boken ennå, historien ble bare gjenfortalt meg, men poenget var at han forutså at solen skulle komme, og plasseringen var forklart ut fra der solen traff og flere detaljer som gjorde at de fant den de lette etter.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ok, fant faktisk det jeg nevnte i boken (s.105-106)

Han var på telefon med letemannskapet, og instruerer dem om å gå lenger øst enn der de befant seg, og stanse opp når sollyset slapp gjennom skyene.
    Fikk til svar at det var overskyet og neppe kom noen sol.
    Han sa de fikk vente og se hva som skjedde, de ville finne gutten på en sandbanke formet som en plog.
    Fikk til svar at det ikke fantes noen sandbanker der.
    Så brøt solen gjennom, og de fant gutten akkurat der Snåsamannen sa han skulle være, på en sandbanke som ikke vistes på kartet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Komponenten skrev:
    Ok, fant faktisk det jeg nevnte i boken (s.105-106)

Han var på telefon med letemannskapet, og instruerer dem om å gå lenger øst enn der de befant seg, og stanse opp når sollyset slapp gjennom skyene.
    Fikk til svar at det var overskyet og neppe kom noen sol.
    Han sa de fikk vente og se hva som skjedde, de ville finne gutten på en sandbanke formet som en plog.
    Fikk til svar at det ikke fantes noen sandbanker der.
    Så brøt solen gjennom, og de fant gutten akkurat der Snåsamannen sa han skulle være, på en sandbanke som ikke vistes på kartet.
    Du kommer nå til å få til svar at dette kun er tilfeldigheter, og at dette faller i samme kategori som da Uri Geller sa på TV at 1000 klokker ville stoppe i dette øyeblikk og ba de som opplevde dette å ringe inn, ..altså statistisk beregning.

Angående dette og mange andre ting, f.eks denne episoden med kortstokken som Cato Schøitz refererte til, dette indikerer jo da at denne gamle "halvtomsingen" på 80 år fra Snåsa overgår både Uri Geller og David Copperfield tilsammens i mystikk og illusjonstriks. ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn